Umiem się zachować - pomysł na konkurs.pdf

(93 KB) Pobierz
untitled
DZIELIMY SIE DOŚWIADCZENIAMI
Umiem się zachować
Jestem nauczycielką nauczania zintegrowanego
z piętnastoletnim stażem. Chciałabym podzielić się
z Czytelnikami „Życia Szkoły” swoim doświadczeniem.
Przedstawię organizację i przebieg konkursu, którego
tematyka jest rzadko podejmowana.
n Teresa Kornosz
ralne zachowanie, przez niektó-
rych nazywane savoir-vivrem , a czasem kin-
dersztubą . Z definicji wynika, że jest to
umiejętność zachowania się, sposób bycia,
ogłada towarzyska wyniesiona z domu, wy-
chowanie domowe.
Jak jest z tą dziedziną życia wśród
uczniów – o tym najlepiej wiedzą nauczycie-
le. Nie zaszkodzi, obok nauk domowych,
przekazać trochę zasad dobrego wychowa-
nia w szkole już najmłodszym uczniom.
Oto jak wygląda wdrażanie tej tematyki
wmojej szkole poza zajęciami w poszcze-
gólnych klasach, które na pewno omawiają
zasady kulturalnego zachowania w różnych
sytuacjach i przy różnych tematach, oraz jak
przebiega konkurs „Umiem się zachować”.
Beatą Pazio nie zastanawiałyśmy się czy już
czas, czy też nie. Zobaczyłyśmy, że są braki
w kulturalnym zachowaniu się i podjęłyśmy
edukację w tym zakresie.
Obie jesteśmy opiekunkami gazetki
szkolnej klas I–III „Sprawki ze Szkolnej
Ławki” i na jej łamach rozpoczęłyśmy akcję.
Cyklicznie przedstawiałyśmy informacje
iwskazówki dotyczące właściwego zachowa-
nia się w różnych sytuacjach: przy powita-
niu, podczas otrzymywania prezentów czy
też wręczania kwiatów, podczas rozmów te-
lefonicznych, jazdy środkami lokomocji czy
też odwiedzin u kolegi. Zajęłyśmy się też
sposobem zachowania podczas robienia za-
kupów, zachowania się na ulicy, w domu
iwszkole.
Jeden z odcinków w gazetce cały był
poświęcony zachowaniu się przy stole
iumiejętności odpowiedniego nakrywania
do stołu.
Konkurs
Właściwe zachowanie to wyraz szacunku
dla innych i dla siebie. Pomaga lepiej żyć.
Odpowiednie zachowanie w każdej sytuacji
zjednuje nam sympatię otoczenia.
Dobre maniery, kulturalne zachowanie
czy też dobre wychowanie powinniśmy wy-
nieść z domu. Jednak nie jest najlepiej z tą
dziedziną życia wśród dzieci i młodzieży.
Być może rodzice nie mają czasu na uczenie
dobrych manier albo uważają, że na naukę
będzie czas później, nie w wieku przedszkol-
nym czy wczesnoszkolnym. My z koleżanką
Eliminacje
Po pewnym czasie ogłosiłyśmy szkolny
konkurs dla klas drugich i trzecich pod ha-
słem „Umiem się zachować”. Artykuły z ga-
zetki były swego rodzaju ściągą.
Do konkursu przystępuje para uczniów
zkażdej klasy drugiej i trzeciej wyłoniona
drogą eliminacji klasowej. Na podstawie na-
szych artykułów i domowych nauk kilka py-
tań wyłania najlepszych z klasy.
22
Życie Szkoły
M am na myśli dobre maniery, kultu-
61661643.003.png
 
Wmojej klasie drugiej pytania elimina-
cyjne były następujące:
1. Kto podaje pierwszy rękę przy powitaniu,
pan czy pani?
2. Co pijemy w filiżance?
3. Co jemy małym widelczykiem?
4. Jakie słowa ułatwiają nam życie?
5. Narysuj obok talerzy (rysunek talerza
głębokiego na płytkim) sztućce: łyżkę, wi-
delec, nóż i małą łyżeczkę.
też dwa punkty za poprawne wykonanie.
Natomiast w ostatnim zadaniu, czyli w scen-
ce, ocenie podlega pomysłowość, zgodność
z tematem, ogólne wrażenie – dwa punkty.
Żeby urozmaicić przebieg konkursu, zada-
nia są przeplatane, np. pytania – klasa II,
scenki – klasa III, zadania do wykonania –
klasa II itd. Nagrody w naszym konkursie są
nietypowe, na przykład filiżanki ze spodecz-
kami, kolorowe zabawne kubeczki do her-
baty czy mleka, miseczki do płatków
na śniadanie. Każdy uczestnik konkursu
otrzymuje dyplom. Nagrody indywidualnie
para z klasy II i III za zajęcie pierwszego
miejsca, para z klasy II i III za zajęcie dru-
giego miejsca oraz para z klasy II i III za za-
jęcie trzeciego miejsca. Pozostali uczestnicy
otrzymują słodycze.
Podczas pobytu w „zielonej szkole” czy
też w innych sytuacjach szkolnych przekona-
łam się, że nasze nauki dobrych manier „nie
poszły w las”, uczniowie starali się odpo-
wiednio zachowywać.
Właściwe zachowanie to wyraz
szacunku dla innych i dla siebie.
Pomaga lepiej żyć. Odpowiednie
zachowanie w każdej sytuacji zjednuje
nam sympatię otoczenia.
Konkurs „Umiem się zachować” to kilka
rodzajów zadań. Zadanie pierwsze jest wspól-
ne dla wszystkich, kolejne są zróżnicowane
stopniem trudności, odrębne dla klas drugich
i dla klas trzecich.
Zadanie pierwsze to wyłonienie złych za-
chowań zauważonych podczas scenki, w któ-
rej starsi koledzy (moi dawni uczniowie, kla-
sa IV) odgrywają sytuację, kiedy przyszli
na proszony obiad i zachowują się w nieod-
powiedni sposób, uczestnicy konkursu po-
winni znaleźć jedenaście błędów (zał. nr 1).
Kolejne zadanie to pytania z możliwymi
odpowiedziami (wybrać właściwe), odrębne
dla klas II i klas III (zał. nr 2). Następne to za-
dania do wykonania (wylosowane na kartecz-
ce, zał. nr 3). Inne to odpowiadanie na wylo-
sowane pytania (zał. nr 4). Ostatnie zadanie
to przedstawienie w parze scenki, której treść
też jest losowana. W poszczególnych zada-
niach udział bierze jedna osoba z pary. Zadań
jest tyle, ile klas, np. pięć klas drugich to pięć
pytań czy też pięć scenek do wylosowania. Są
też pytania dodatkowe w razie remisu.
Załącznik nr 1
Wprowadzenie:
–Zaprosiłam swoich dawnych uczniów
na pyszną zupę, za chwilę wejdą, obserwujcie
ich zachowanie i wychwyćcie to, co zrobili źle,
w punktach odnotujcie na kartkach (wcze-
śniej przygotowanych, z długopisami).
1. Do sali wchodzi czworo uczniów (dwie
dziewczynki, dwóch chłopców), chłopcy
pchają się pierwsi.
2. Usiedli do stołu, chłopiec nr 1 kiwa się
na krześle.
3. Dziewczynka nr 1 trzyma niewłaściwie
łyżkę podczas jedzenia.
4. Chłopiec nr 2 opiera łokcie na stole.
5. Dziewczynka nr 2 pochyla się bardzo ni-
sko nad talerzem i czasem „siorbie”.
6. Dziewczynka nr 1 wstaje od stołu bez sło-
wa, podchodzi do telefonu.
7. Rozmawia z matką koleżanki, nie przed-
stawiając się.
8. Kiedy wszyscy wstają od stołu, dziew-
czynka nr 2 i chłopiec nr 1 nie wsunęli
krzeseł.
Nagrody
Wpytaniach z możliwymi odpowiedziami
ocenie podlega poprawnie wybrana odpo-
wiedź – dwa punkty, podobnie w wylosowa-
nych pytaniach. Zadanie do wykonania to
8/2006
23
61661643.004.png
 
9. Chłopiec nr 1 i dziewczynka nr 2 stojąc,
rozmawiają o ciekawym filmie.
10. Chłopiec nr 1 kichnął, nie przeprosił,
koledzy wystraszyli się.
11. Dziewczynka nr 2 przypomniała kole-
gom o urodzinach koleżanki, składając
życzenia, wręcza kwiaty łodyżką do góry.
Wcześniej były przygotowane rekwizyty:
stół nakryty obrusem, cztery głębokie talerze,
łyżki, obok stołu telefon i bukiet kwiatów.
2. Ktoś mówi ci komplement, że masz
ładną bluzkę, że ślicznie w niej wy-
glądasz, która odpowiedź będzie
najwłaściwsza?
a)
coś ty, to stara szmata,
b)
bardzo jesteś miła, dziękuję,
cieszę się, że ci się podoba.
3. W jaki sposób idziesz na swoje miej-
sce w teatrze, kiedy jest ono w szó-
stym rzędzie na środku, a ludzie
z brzegu już siedzą?
a)
Załącznik nr 2
idziesz tyłem do ludzi,
idziesz przodem.
4. Jesteś na przyjęciu, podano mięso
z sosem. Zjadłeś mięso, a co z so-
sem?
a)
Pytania (odpowiedzi do wyboru) klasa II
1. Na obiad są: bigos lub kluski czy też
jajecznica, jemy to:
a)
nożem i widelcem,
jesz sos za pomocą łyżki,
b)
„wycierasz” sos chlebem i zja-
dasz,
samym widelcem.
2. Mały widelczyk służy do jedzenia:
a)
zostawiasz sos na talerzu.
5. Jeżeli musisz wyjść do toalety pod-
czas przyjęcia, które zachowanie jest
właściwe – mówisz:
a)
ciasta,
b)
sałatek,
ziemniaków.
3. Na obiad jest zupa i bigos z ziem-
niakami, po której stronie położysz
widelec, nakrywając do stołu?
a)
przepraszam na chwilę,
b)
czy mogę skorzystać z toalety?
po prawej, tam gdzie łyżka,
po lewej stronie.
4. Ciocia częstuje cię cukierkami mię-
towymi, których nie lubisz, co po-
wiesz?
a)
Załącznik nr 3
Zadania do wykonania (jedna osoba z kla-
sy). Wcześniej przygotowane są stanowiska
do tych zadań. Uczestnik losuje zadanie.
nie chcę ich,
b)
nie, dziękuję,
Klasy II
1. (Napisy i naczynia, filiżanka, spodek, sa-
laterka, pucharek do lodów, kubek.)
Przyporządkuj kartkę z napisem do wła-
ściwego naczynia.
2. (Łyżka, głęboki talerz.) Wykonaj czyn-
ność jedzenia zupy.
3. (Talerz płytki, głęboki, talerzyk do deseru.)
Ułóż naczynia do dwudaniowego obiadu.
4. (Łyżka, nóż, widelec, widelczyk, łyżecz-
ka.) Spośród sztućców wybierz te do de-
serów.
5. (Nakryty stół, a na nim piórnik, maskot-
ka, wazonik z kwiatami, nożyczki,
świecznik ze świeczką.) Usuń ze stołu
„urodzinowego” niepotrzebne przed-
mioty.
dlaczego to nie są owocowe?
5. Podczas posiłku:
a)
starasz się siedzieć prosto i podno-
sisz łyżkę z jedzeniem do ust,
b)
schylasz się i jesz tuż przy talerzu.
Pytania (odpowiedzi do wyboru) klasa III
1. Na przyjęciu w domu lub restauracji
widzisz przy swoim nakryciu pięknie
ułożoną, płócienną serwetkę. Co
z nią robisz?
a)
starasz się nie zburzyć pięknego
ułożenia, traktujesz to jako ele-
ment dekoracyjny stołu,
b)
rozkładasz na kolanach,
c)
wiążesz pod brodą.
24
Życie Szkoły
c)
b)
b)
c)
c)
b)
c)
61661643.001.png
Klasy III
1. (Talerz płytki, głęboki, talerzyk desero-
wy, pucharek do lodów, waza). Spośród
naczyń wybierz te do deserów.
2. (Talerz płytki stoi na głębokim talerzu,
łyżeczka do kompotu po lewej stronie ta-
lerzy z łyżką, widelec i nóż po prawej
stronie). Popraw błędy w nakryciu do
dwudaniowego obiadu z kompotem.
3. (Chochla, łyżka do sałatek, widelczyk do
ciasta, łyżeczka do cukru, łyżeczka do ka-
wy, napisy). Wykonaj czynność jedzenia
drugiego dania.
5. (Obok stołu leżą: świecznik ze świeczką,
serwetnik, kwiaty w wazonie, lalka, książ-
ka, broszka, obrusik). Wybierz to, co poło-
żysz na „urodzinowy” stół – przygotuj go.
3. W jakim języku jest zwrot savoir-
-vivre ? Co on oznacza, jakie znasz
inne określenia takiego zachowa-
nia?
4. Stoisz i czekasz na autobus, kole-
żanka idzie ze swoją znajomą. Kto
kłania się pierwszy, ty czy ta kole-
żanka?
5. Do czego służą dwa małe sztućce
położone u góry talerza?
Załącznik nr 5
Scenki do odegrania. Wykonuje ją
uczestnik, który nie brał udziału w zadaniu
trzecim, ale wykorzystuje do pomocy kolegę
z klasy (losuje temat scenki).
Załącznik nr 4
Uczestnicy mówią numer pytania, prowa-
dzący odczytuje je. Odpowiada osoba, która
nie brała udziału w zadaniu nr 2.
Klasy II
1. Pytasz o godzinę osobę dorosłą spotkaną
na ulicy.
2. Robisz zakupy w sklepie.
3. Dzwonisz do kolegi, który nie był w szko-
le, odbiera jego mama.
4. Otrzymujesz zapakowany urodzinowy
prezent.
5. Mijasz w przejściu wychodzącą ze sklepu
osobę.
Klasa II
1. Kto pierwszy wysiada z autobusu:
wnuczek czy babcia? Dlaczego?
2. Które trzy słowa pomagają w życiu
w stosunkach międzyludzkich?
3. Podaj dwa przykłady, kiedy chłopcy
mogą okazać swój szacunek wobec
dziewczynek.
4. Podaj dwa przykłady, kiedy powinno
się powiedzieć „przepraszam” – bo
przydarzyło się, że...
5. Masz urodziny, jak zachowasz się
po złożeniu tobie życzeń i wręczeniu
prezentu.
Klasy III
1. Ustępujesz miejsca w autobusie starszej
pani.
2. Wręczasz koleżance bukiet kwiatów.
3. Zapraszasz koleżankę do tańca.
4. Wysiadasz z babcią z autobusu.
5. Składasz koledze życzenia urodzinowe.
mgr TERESA KORNOSZ
Szko ła Pod sta wo wa nr 18 w Zie lo nej Gó rze
Klasa III
1. Kto podaje pierwszy rękę na powi-
tanie: chłopak czy dziewczyna, twoja
mama czy koleżanka?
2. Kto pierwszy kończy rozmowę
telefoniczną? Osoba, która zatele-
fonowała, czy ta, do której telefono-
wano?
LITERATURA
z J. Krzyżanek, Dobre maniery, czyli savoir-vivre
dla dzieci , Poznań 2004, Publicat SA.
z F. B. Torasso, Podręcznik dobrych manier dla
dzieci , Kielce 2002, „Jedność”.
z Sztuka życia, czyli encyklopedia dobrych manier ,
Warszawa 1997, Koroprint-Elew.
8/2006
25
61661643.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin