WYKŁAD II.doc

(162 KB) Pobierz
WYKŁAD II

WYKŁAD II

Zdrowie psychiczne – pojęcie, modele oraz diagnoza

 

Norma a normalność:

è    norma = idealny wzór właściwości

è    normalność = właściwości przypisane ludziom według wzoru normalności, czyli normy

 

NORMALNOŚĆ

 

          powszechność

          zgodność z oczekiwaniami, wzorami zachowań właściwymi dla danej populacji

          zgodność z normami obowiązującymi w danej populacji

 

NORMA ILOŚCIOWA

 

          wynik pomiaru

          odzwierciedla rozkład cechy w populacji

np.:              neurotyzm

         inteligencja

         pojemność pamięci

krzywa Gaussa

¢     procedura

wynik konkretnej osoby à porównanie z normą

„normalny”  = uzyskał wynik nie niższy od przeciętnej w populacji

 

NORMA SPOŁECZNO-KULTUROWA

 

          powszechne dla danej kultury podejście realistyczno-konwencjonalistyczne

         „normalny” = typowy

odchylenie od wzorców społeczno-kulturowych = dewiacja (grozi sankcjami społecznymi)

 

          zgodność z normami skodyfikowanymi, moralnymi i prawnymi

„normalny” = nienaruszający ładu społecznego

 

NORMA TEORETYCZNA

 

          twierdzenia naukowe

          procedura

obserwowalne wskaźniki à porównanie z teoretycznymi twierdzeniami

„normalny”  = taki, który jest zgodny z opisywanym przez daną teorię modelem normalności

          odejście od kryteriów zdroworozsądkowych i powierzchownych

DEFINOWANIE ZDROWIA

 

          dobrostan (ang. well-being) fizyczny, psychiczny i społeczny (WHO, 1948)

zdrowie jako stan idealny

          dyspozycja:  zdolność jednostki do osiągania pełni własnych możliwości

dyspozycja à AKTUALIZACJA à stan

          proces poszukiwania i utrzymywania równowagi między zasobami jednostki a wymaganiami otoczenia

 

MATATEORETYCZNE MODELE ZDROWIA

 

OBSZAR RÓŻNIC

ZAŁOŻENIA

DEFINIOWANIE ZDROWIA

PRZYCZYNY CHORÓB

PRZEDMIOT BADAŃ

SYSTEM OPIEKI

Model biomedyczny

Dualizm

Negatywna koncepcja zdrowia – zdrowie to brak objawów

Nie uwzględnia wpływu środowiska

Choroba

Pacjent traktowany przedmiotowo

Model  holistyczno-funkcjonalny

Holizm – wpływ somy na psyche i odwrotnie

Równoważenie zasobów (wewnętrzne i środowiskowe) i czynników ryzyka

Podmiotowe
i środowiskowe czynniki ryzyka
i zasoby

Proces
i mechanizmy zdrowia

Pacjent jako podmiot: świadomy i aktywny

Model ewolucyjny

Ciało i psyche powstały na drodze ewolucyjnej

Choroba to dysfunkcja spowodowana niepowodzeniem mechanizmów wewnętrznych w sprawowaniu funkcji przystosowawczych

Interakcja czynników genetycznych i środowiskowych

Interakcja czynników genetycznych
i środowiskowych w procesie ewolucji

Pacjent jako przedmiot oddziaływania

Model ekologiczno-systemowy

Holizm – hierarchia podsystemów ekosystemu

Zdrowie to zdolność jednostki do budowania ciągle nowej homeostazy wewnętrznej ze zmieniającym się środowiskiem – systemem nadrzędnym

Zaburzenie równowagi funkcjonalnej

Ewolucja etapów: zdrowie – budowanie równowagi i choroba – jej burzenie i budowanie nowej

Leczenie powinno być skierowane na systemy społ.-kulturowe. Promocja zdrowia

 


SPOSOBY KONSTRUOWANIA POJĘCIA ZDROWIA

 

          Powolny rozwój pozytywnych koncepcji zdrowia

          Pierwsze ujęcie zdrowia psychicznego
(M. Jahoda, 1958) – zbiór kryteriów na podstawie analizy różnych teorii psychologicznych:

¡          Postawy względem Ja

¡          Zdolność do rozwoju i samorealizacji

¡          Zdolność do integracji

¡          Zdolność do autonomii

¡          Zdolność realistycznego spostrzegania rzeczywistości

¡          Radzenie sobie z wymaganiami

          Reinterpretacja teorii psychologicznych, aby wydobyć założenia dla koncepcji zdrowia

¡          Podejście dedukcyjne

¡          Analiza twierdzeń o adaptacyjnych, rozwojowych i sensotwórczych mechanizmach oraz właściwościach jednostki

¡          Analiza okresu historycznego i kontekstu kulturowego powstania teorii

¡          Podstawy pracy klinicznej

 

Model kompletnego zdrowia psychicznego   (Keyez, Lopez, 2002)

          Zdrowie psychiczne wyraża się symptomami, tzn. obserwowalnymi przejawami tego, z jaką skutecznością zachodzą kluczowe dla jakości życia procesy psychiczne (symptomy dobrostanu)

          Formy zdrowia psychicznego: jakość transakcji ze środowiskiem wyrażająca się stopniem skuteczności radzenia sobie z zadaniami życiowymi i wyzwaniami
Jakie zaburzenie ma pacjent?      Jak pacjent sobie radzi?

          Przejawy dobrostanu (wymagają zdefiniowania):

¡          Symptomy emocjonalnego dobrostanu

¡          Symptomy psychologicznego dobrostanu

¡          Symptomy społecznego dobrostanu

 

ZDROWIE PSYCHICZNE A KIERUNKI PSYCHOLOGII

 

OBSZAR RÓŻNIC

DEFINIOWANIE ZDROWIA

ŹRÓDŁA ZDROWIA

DIAGNOZA ZDROWIA

MECHANIZMY ROZWOJOWE

ORIENTACJA PSYCHO-

DYNAMICZNA

Integralność ego,  autonomia ego, dojrzałe obrony (wyparcie, tłumienie, racjonalizacja)

Zasada psychicznego determinizmu

Diagnoza genetyczna

Zasada rzeczywistości, relacje z matką w dzieciństwie jako podstawa rozwoju  reprezentacji self

ORIENTACJA BEHAWIORALNO-POZNAWCZA

Przystosowawcze umiejętności, racjonalne przekonania
i zdolność samoregulacji

Środowiskowość – człowiek kształtuje się pod wpływem oddziaływań zewnętrznych

Analiza zachowań, czynników oraz praw uczenia się – podejście empiryczne

Różne formy uczenia się oraz kształtowanie zdolności do samo-regulacji w oparciu o wiedzę, kompetencje, poczucie tożsamości i autonomii

ORIENTACJA HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNA

Samorealizacja polega na rozpoznawaniu

i urzeczywistnianiu wartości

Pozostawanie
w kontakcie
z własnym doświadczeniem

Podejście holistyczne i subiektywistyczne

Świadomość własnego doświadczenia

ORIENTACJA SYSTEMOWA

System rodzinny w cyklu życia podlega  zmianom, które są równoważone siecią nowych relacji

Stałość reguł – tożsamość rodziny,  a jednocześnie rozwój każdego  członka

Diagnoza systemu z uwzględnieniem założenia o cyrkularności interakcji

Zasady efektywnej komunikacji,  hierarchia rodzinna, rozwojowy charakter związków międzypokoleniowych

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin