POISON.-.M.Przybyła.-.r03.rtf

(35 KB) Pobierz
Organizacja i zarządzanie

Organizacja i zarządzanie

Podstawy wiedzy menedżerskiej

pod redakcją Mieczysława Przybyły

rozdział trzeci – organizacja jako struktura

 

 

 

 


Rodzaje struktur:

społeczna (zespolenie ludzi),

technologiczna (zespolenie narzędzi, tworzywa),

procesów (zespolenie działań),

zbiorów (zespolenie jednostek organizacyjnych),

relacji (zespolenie więzi organizacyjnych),

zdarzeń (zespolenie celów, zadań, funkcji).

 

3.1 Funkcje struktury organizacyjnej:

·          narzędzie kierowania,

·          scalanie składników organizacji w integralną całość,

·          zapewnienie względnej równowagi, która może zapobiec destrukcji organizacji,

·          zapewnienie synchronizacji procesów realizowanych w organizacji,

·          dążność do stabilizacji,

·          wiązanie organizacji z jej otoczeniem (wymiana).

 

3.2 Cechy właściwe struktury organizacyjnej:

Za ich pomocą można poznać i opisać strukturę każdej organizacji.

3.2.1 specjalizacja (rozpatrywana na płaszczyźnie działalności ludzkiej) proces kulturowy, aspekty: metodycznym, aksjologicznym, poznawczym; przeciwieństwo uniwersalizacji. Istnieje granica specjalizacji stanowisk pracy – powinno się ją dzielić dopóty, dopóki człowiek rozmyśla nad tym, co robi, widzi końcowy efekt swej pracy. Przekroczenie granicy świadomości powoduje machinalizajcę, której następstwem może być degeneracja psychiczna i fizyczna powodująca w konsekwencji wzrost kosztów.

„Kumulacja różnorodności”:

·          rotacje na stanowiskach pracy (przemieszczanie pracowników),

·          rozszerzenia zakresu pracy na stanowisku (zaangażowanie większej wiedzy, umiejętności, potencjału intelektualnego),

·          wzbogaceniu pracy na stanowisku (zwiększona różnorodność zadań, większa swoboda zachowania się),

·          praca w zespołach roboczych (autonomia)

Kryteria grupowania:

·          procesy: koncentracja na działaniach, operacjach technologicznych; tworzenie gniazd technologicznych; np. tłocznia fabryki samochodów,

·          zdarzenia: koncentracja na osiąganych celach, zadaniach, funkcjach; współpracujące ze sobą stanowiska pracy wykonujące różnorodne operacje, w wyniku czego powstaje detal, półfabrykat lub gotowy produkt; tworzenie gniazd przedmiotowych; np. przedsiębiorstwa produkujące sprzęt AGD, jeden z działów wytwarza lodówki, drugi pralki, trzeci kuchenki; grupowanie wg funkcji to łączenie stanowisk spełniających te same/podobne funkcje,

·          relacje: koncentracja na konieczności zapewnienia właściwej współpracy między stanowiskami pracy i jednostkami organizacyjnymi; grupowanie jednostki wg kryterium czasu i przestrzeni; np. tworzenie zmian roboczych (czas), łączenie w jeden organizm jednostek znajdujących się na tym samym terenie (przestrzeń); znaczenie tego kryterium rośnie wraz ze wzrostem globalizacji,

·          elementy otoczenia: rozwiązania ułatwiające wzajemne kontakty; np. oddziały w bankach – grupowanie jednostek wg klientów, oddziały wytwórcze w fabryce samochodów – grupowanie wg rodzaju rynku (amerykańskiego, europejskiego)

3.2.2 hierarchia czynniki: pewne funkcje są mniej ważne od innych, zasada ograniczonej rozpiętości kierowania; liczba podwładnych, którymi skutecznie można kierować, zależy od czasu, jakim dysponuje kierownik i struktury jego wykorzystania;

3.2.3 centralizacja (władza) jest następstwem hierarchicznej budowy instytucji;

władza:

·          cecha podmiotu (możność egzekwowania),

·          relacja między podmiotami (proces egzekwowania posłuszeństwa).

źródła władzy:

·          naturalne cechy osobowości człowieka,

·          relacje zachodzące między podmiotami,

·          formalne reguły obowiązujące strony oddziaływania.

Centralizacja w przedsiębiorstwie polega na rozmieszczeniu między szczeblami struktury organizacyjnej nie tyle władzy, ile uprawnień z niej płynących.

3.2.4 formalizacja to świadomy i racjonalny proces kształtowania reguł organizacyjnych; rola utrwalająca i stabilizująca pozwala zapobiec chaosowi organizacji i pozwolić jej przetrwać; stanowi granicę swobody zachowania się ludzi w organizacji; jest procesem utrwalania struktur organizacji za pomocą przepisów, norm, zasad odnoszących się do celów organizacji i ich osiągania.

funkcja

·          integrująca – czynnik scalający składniki organizacji,

·          porządkująca – zapewnia określony ład, regularność procesów, chronologię, hierarchię,

·          ograniczająca – swobody zachowania ludzi w organizacji,

·          opisowa – narzędzie.


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin