Magic - The Gathering.pdf

(1260 KB) Pobierz
PL_MTG9ED_RB.indd
4481208.004.png
WSTĘP
Dzięki temu podręcznikowi poznasz najlepszą grę karcianą na świecie —
Magic: The Gathering ® . Gdy pojawiła się na rynku, była jedyną w swym
rodzaju. Nadal jest najlepszą i najbardziej popularną grą karcianą.
W grze Magic ® wcielasz się w postać potężnego czarodzieja i walczysz
w pojedynkach z innymi graczami o chwałę, wiedzę i łupy. Karty w talii
stanowią twoją broń. Zawierają zaklęcia i stwory, które możesz wezwać, aby dla
ciebie walczyły.
Gry karciane, takie jak Magic: The Gathering TCG , łączą w sobie cechy
kolekcjonerstwa i gier strategicznych. Nigdy nie wiadomo, jakie karty dostaniesz
w zestawie dodatkowym czy pakiecie turniejowym
Magic . Po prostu zaczynasz zbierać karty i wymieniać
je z innym graczami, tworząc własną kolekcję.
Najciekawsze w grze karcianej jest to, że
podlega ona ciągłym zmianom. Planujesz
i budujesz własne niepowtarzalne talie,
a każda gra w Magic wygląda inaczej.
Kilka razy w roku publikowane są nowe
dodatki do Magic , a w każdym z nich
znajdziesz nowe sposoby zaskoczenia
i pokonania przeciwników.
(Definicje słów i zwrotów oznaczone kolorem
zielonym znajdują się w słowniczku na stronie 26 ).
Rys. Greg Staples
4481208.005.png 4481208.006.png
Spis treści
2 Rozdział 1: Podstawy gry
2 Co jest potrzebne
2 Cel gry
2 Jak rozpocząć grę
2 Opis kart Magic
4 Podstawowe terminy i symbole
5 Typy kart: Artifact (Artefakt), Creature (Stwór), Enchantment
(Umagicznienie), Instant (Czar natychmiastowy), Land (Ląd), Sorcery (Zaklęcie)
7 Strefy: Library (Biblioteka), Hand (Ręka), In Play (W grze), Graveyard
(Cmentarz), Stack (Stos), Removed from the Game (Usunięte z gry)
8 Rozdział 2: Czary, zdolności i efekty
8 łota reguła
8 Co to jest czar (spell)
8 Co to jest zdolność (ability)
10 Jak zagrać czar lub zdolność aktywowaną
11 Jak zagrać zdolność wyzwalaną
11 Stack (Stos)
12 Jak są rozpatrywane czary i zdolności
12 Co to jest efekt?
14 Rozdział 3: Budowa tury
14 Beginning phase (Faza początkowa)
14 Main phase (Faza główna)
14 Combat phase (Faza walki)
16 Main phase (Faza główna) (ponownie)
16 End phase (Faza końcowa)
17 Rozdział 4: Zdolności stworów
Defender (Obrońca), Fear (Strach) , First Strike (Pierwsze uderzenie),
Flying (Latanie), Haste (Przyspieszenie), Landwalk (Lądochód),
Protection (Ochrona), Regeneration (Regeneracja), Trample (Tratowanie),
Vigiliance (Czujność)
20 Rozdział 5: Pięć kolorów Magic
White (biały), Blue (niebieski), Black (czarny), Red (czerwony),
Green (zielony)
22 Rozdział 6: Ligi i turnieje
23 Formaty: Constructed
24 Formaty: Limited
26 Rozdział 7: Słowniczek
63 Podziękowania i pytania
3
Spis treści
4481208.007.png
: P ODSTAWY GRY
Co jest potrzebne
Do gry w Magic potrzeba talii kart Magic, kolegi z własną talią oraz kartki papieru
do zapisywania liczby punktów życia.
Do gry w Magic Online potrzeba konta Magic Online oraz talii kart Magic
(założenie konta nie jest potrzebne, aby nauczyć się grać).
Cel gry
Celem gry jest zmniejszenie liczby punktów życia ( life total ) przeciwnika
( opponent ) do 0, zanim on zrobi to tobie! Wygrywasz także wtedy, gdy przeciwnik
musi dobrać ( draw ) kartę, a nie ma już żadnej w swojej bibliotece ( library ).
Jak rozpocząć grę
Grę rozpoczynasz z 20 punktami życia ( life ).
Rzuć kostką (lub monetą), aby wyznaczyć gracza ( player ), który wybierze osobę
rozpoczynającą grę. Osoba rozpoczynająca opuszcza pierwszy etap dobierania
( draw step ), czyli nie dobiera karty. Jeśli już rozegraliście grę, niech przegrany
gracz zdecyduje, kto zacznie kolejną rozgrywkę.
Przetasuj ( shuffle ) swoją talię, a następnie dobierz z góry siedem kart. Jeśli nie
podobają Ci się początkowe karty na ręce ( hand ), możesz zgłosić mulligan . Aby
to zrobić, odłóż karty do biblioteki, przetasuj talię i dobierz nowe karty do ręki,
dobierając jedną kartę mniej. Możesz to robić wielokrotnie, ale za każdym razem
dobierasz o jedną kartę mniej.
Gdy obaj gracze są zadowoleni z kart na ręce, gra może zostać rozpoczęta.
Opis kart Magic
Nazwa. Nazwa karty znajduje się w jej lewym górnym rogu. Gdy nazwa karty
pojawia się w polu tekstu, tekst dotyczy tylko tej jednej karty, a nie innych
kart znajdujących się w grze ( in play ).
Mana Cost (Koszt many). Każdy z symboli widocznych w prawym górnym
rogu to koszt ( cost ) zagrania czaru ( spell ). Jeśli koszt many ( mana cost )
wynosi
4
Typ karty. Określa, czy karta jest artefaktem ( artifact ), stworem ( creature ),
umagicznieniem ( enchantment ), czarem natychmiastowym ( instant ), lądem
( land ), czy zaklęciem ( sorcery ). Jeśli karta jest stworem, obok słowa
„Creature” określony jest typ stwora (np. Goblin lub Soldier). Jeśli karta jest
R O Z D Z I AŁ
R OZDZIAŁ 1 : P O D S TAW Y G R Y
o 1 o W
, aby zagrać kartę, opłacasz jedną białą manę (np. z równin
(Plains)) i jedną manę dowolnego typu.
4481208.001.png
Nazwa
Mana Cost (Koszt many)
Typ karty
Symbol edycji/dodatku
Pole tekstu
Numer kolekcjonerski
Toughness
(Wytrzymałość)
Power (Moc)
umagicznieniem, które obdarza pewną zdolnością inną kartę, tekst brzmi:
„Enchantment – Aura ” — w polu tekstu określony jest typ permanentu,
do którego można dołączyć kartę. Na stronie 7 znajdują się bardziej
szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych typów kart.
Symbol edycji/dodatku. Symbol ten informuje, z której edycji lub którego
dodatku gry Magic pochodzi karta. (Na przykład symbol Dziewiątej Edycji
wygląda następująco ). Kolor symbolu określa częstość występowania
karty: czarny — karty zwykłe, srebrny — rzadkie i złoty — unikalne.
Pole tekstu. Tutaj opisane się zdolności ( ability ) karty. W polu tekstu mogą
również występować przypisy, ich tekst pisany jest kursywą, które
wprowadzają gracza w klimat Magic . Przypis nie ma wpływu na przebieg
gry. Niektóre zdolności zawierają zapisane kursywą notatki, dzięki którym
łatwiej zapamiętać działanie karty.
Numer kolekcjonerski. Numer kolekcjonerski ułatwia grupowanie kart.
Na przykład numer „12/350” oznacza 12. kartę z zestawu liczącego 350 kart.
Power / Toughness (Moc / Wytrzymałość). Na każdej karcie stwora znajduje
się specjalne pole, w którym określone są jego moc ( power ) i wytrzymałość
( toughness ). Dzięki tym liczbom wiadomo, który stwór wygrywa
w walce ( combat ).
5
4481208.002.png 4481208.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin