bad_pot_szkol.pdf

(149 KB) Pobierz
(Microsoft Word - artyku\263_wersja ostateczna-badanie potrzeb szkoleniowych.doc)
Agata Filipkowska
Anna Koszut
BADANIE POTRZEB SZKOLENIOWYCH
METODġ KWESTIONARIUSZOWġ
W jednej z firm usþugowych zatrudniajĢcych ok. 120 osb przed zaplanowaniem szkoleı
na nastħpny rok postanowiono najpierw przeprowadzię badanie potrzeb szkoleniowych. W
zwiĢzku z tym, iŇ 80 procent zatrudnionych stanowili pracownicy terenowi, a badaniem mieli
zostaę objħci wszyscy pracownicy firmy, zadecydowano o posþuŇeniu siħ metodĢ wywiadu
kwestionariuszowego. Papierowa ankieta skþadaþa siħ z dwch czħĻci. KaŇda z nich zawieraþa
listħ szkoleı. Badani proszeni byli o zaznaczenie na pierwszej liĻcie szkoleı, w ktrych brali
udziaþ w ciĢgu ostatniego roku, na drugiej natomiast tych, w ktrych chcieliby wziĢę udziaþ w
najbliŇszym roku.
Ankieta zbudowana w oparciu o proste wylistowanie tematw szkoleı przesyþana
bezpoĻrednio do pracownikw i/lub ich przeþoŇonych stanowi negatywny przykþad wykorzystania
metody kwestionariuszowej do badania potrzeb szkoleniowych. Pozwala ona jedynie na
poznanie preferencji pracownikw/przeþoŇonych, ktre nie zawsze idĢ w parze z
rzeczywistymi potrzebami zwiĢzanymi z wykonywaniem pracy na danym stanowisku. Nie
trudno rwnieŇ zauwaŇyę zasadniczego ograniczenia zastosowanego w opisywanym
przykþadzie narzħdzia: osoby dokonujĢce wyboru poruszaþy siħ w zamkniħtym zbiorze
propozycji. Ukryte zaþoŇenie, jakie przyjĢþ autor kwestionariusza sprowadza siħ do przekonania
o znajomoĻci moŇliwych decyzji, ktre bħdĢ podejmowaę zainteresowane osoby. Warto
zauwaŇyę, iŇ z wynikw prezentowanego tutaj badania nie dowiemy siħ niczego na temat
szczegþowych kwestii, ktre powinien uwzglħdniaę program danego szkolenia. Nie bħdziemy
takŇe w stanie ocenię jego efektywnoĻci Î wyraŇajĢcej siħ w istotnych zmianach w zakresie
wiedzy czy umiejħtnoĻci uczestnikw Î nie dysponujemy wszak informacjami o poziomie tejŇe
wiedzy, czy umiejħtnoĻci pracownikw przed szkoleniem. Co wiħcej, konstrukcja narzħdzia
uniemoŇliwia nam znalezienie odpowiedzi na tak zasadnicze pytanie, ktre brzmi: czy w
Badanie potrzeb szkoleniowych metodĢ kwestionariuszowĢ
1
przypadku danego pracownika szkolenie jest w ogle potrzebne, czy jest ono
najodpowiedniejszĢ formĢ jego rozwoju?
NaleŇy spodziewaę siħ, iŇ wyniki uzyskane na podstawie tak przeprowadzonego badania
bħdĢ zbyt ubogie w informacje i mogĢ skutkowaę nieadekwatnĢ do rzeczywistych potrzeb
pracownikw politykĢ szkoleniowĢ. Niestety, w ten sposb zbudowane kwestionariusze badania
potrzeb szkoleniowych sĢ wciĢŇ doĻę czħsto spotykane. W dalszej czħĻci artykuþu odwoþywaę
siħ bħdziemy jedynie do pozytywnych przykþadw wykorzystania tej metody, a sþowo
kwestionariusz stosowane bħdzie zamiennie z ankietĢ.
RODZAJE KWESTIONARIUSZY
Wykorzystanie metody kwestionariuszowej jest najbardziej uŇyteczne, kiedy chcemy
przebadaę duŇĢ liczbħ pracownikw. W przypadku badania potrzeb szkoleniowych, w
zaleŇnoĻci od postawionych przed badaniem celw, ankiety moŇna podzielię na te wypeþniane
anonimowo lub imiennie. Kiedy zdecydowaę siħ na zastosowanie wariantu imiennego, a kiedy
anonimowego? Z kwestionariuszy imiennych korzysta siħ, gdy planowane szkolenia majĢ
stanowię odpowiedŅ na potrzeby konkretnych pracownikw. Z kolei kwestionariusze anonimowe
stosowane sĢ, gdy chcemy poznaę potrzeby szkoleniowe zwiĢzane z danĢ grupĢ pracownikw,
np. menedŇerw, tzn. gdy szkolenia majĢ byę przypisane do stanowiska, a nie konkretnej osoby.
RwnieŇ wtedy, gdy w firmie nie ma kultury otwartego mwienia o odczuwanych przez
pracownikw brakach we wþasnych kwalifikacjach, umiejħtnoĻciach czy potrzebach zwiĢzanych
z rozwojem. Anonimowe ankiety mogĢ przyjĻę z pomocĢ takŇe w sytuacji, kiedy wiemy, Ňe
okreĻlona grupa pracownikw zostanie wysþana na dane szkolenie a chcemy dowiedzieę siħ,
jakie wĢtki, tematy czy umiejħtnoĻci powinny byę ich zdaniem poruszone, aby szkolenie byþo dla
nich uŇyteczne.
JeŇeli chodzi o sposb zadawania pytaı, istniejĢ dwie moŇliwoĻci. Kwestionariusz moŇe
byę zbudowany z pytaı otwartych, w ktrych osoba wypeþniajĢca ankietħ proszona jest o
udzielenie wþasnych odpowiedzi lub z pytaı zamkniħtych, w ktrych prosi siħ o wybranie
odpowiedzi z listy przedstawionej przez autora ankiety.
Ze skrzyŇowania obu podziaþw powstaþa nastħpujĢca typologia: ankiety anonimowe z
pytaniami zamkniħtymi, anonimowe z pytaniami otwartymi, imienne z pytaniami zamkniħtymi,
imienne z pytaniami otwartymi oraz anonimowe lub imienne z oboma rodzajami pytaı.
Przykþady rŇnych rodzajw kwestionariuszy z opisem sytuacji, w ktrych zostaþy wykorzystane
przedstawione zostanĢ w nastħpnej czħĻci artykuþu.
Badanie potrzeb szkoleniowych metodĢ kwestionariuszowĢ
2
PROJEKTOWANIE NARZĦDZIA
Projektowanie kwestionariusza do badania potrzeb szkoleniowych wymaga wczeĻniejszego
rozwaŇenia dwch kwestii:
Jakimi dysponujħ informacjami, ktre mogħ wykorzystaę do ukierunkowania procesu
badawczego?
Jakiego rodzaju danych potrzebujħ do zaplanowania odpowiednich dziaþaı rozwojowych?
Jak rŇne mogĢ byę odpowiedzi na powyŇsze pytania i jak bardzo mogĢ one wpþynĢę na
ostateczny ksztaþt ankiety przekazywanej pracownikom Î zobaczmy na konkretnych
przykþadach.
Studium przypadku I
X jest firmĢ produkcyjnĢ zatrudniajĢcĢ okoþo 800 pracownikw. Pþ roku temu dokonano w niej
kompetencyjnego opisu wszystkich stanowisk, w wyniku czego, dla kaŇdego z nich moŇliwe jest
wskazanie wymaganych kompetencji oraz ich poŇĢdanego poziomu. PrzygotowujĢc siħ do
opracowania planw szkoleı na kolejne pþrocze podjħto decyzjħ, iŇ potrzeby rozwojowe
pracownikw zostanĢ okreĻlone w oparciu o narzħdzie kwestionariuszowe opracowane na bazie
wdroŇonego w firmie modelu kompetencji. ZarzĢd firmy rozwaŇaþ opcjħ przeprowadzenia sesji
Assessment Centre, jednak ze wzglħdu na duŇĢ liczbħ osb objħtych diagnozĢ
przeprowadzenie badania z wykorzystaniem ankiety wydaþo siħ bardziej racjonalne. Dla
kaŇdego ze stanowisk zostaþ opracowany kwestionariusz zawierajĢcy pytania dotyczĢce
kompetencji niezbħdnych na tym stanowisku. Ankietħ wypeþniaþ pracownik oraz jego przeþoŇony.
Wyniki uzyskane w badaniu byþy porwnywane z poziomami kompetencji wymaganymi na
danym stanowisku i na tej podstawie okreĻlano potrzeby rozwojowe pracownika. W zaleŇnoĻci
od rŇnicy pomiħdzy aktualnym poziomem kompetencji a poŇĢdanym proponowano
pracownikowi udziaþ w odpowiednim szkoleniu, bĢdŅ uzgadniano z nim inne formy
doskonalenia.
Badanie potrzeb szkoleniowych metodĢ kwestionariuszowĢ
3
RYSUNEK 1. Kwestionariusz do badania potrzeb szkoleniowych I (fragment) Î nieanonimowy / pytania zamkniħte
KWESTIONARIUSZ
Imiħ i nazwisko:
Dziaþ:
Data:
Szanowna Pani,
Celem badania, w ktrym Pani uczestniczy jest rozpoznanie potrzeb szkoleniowych pracownikw firmy X. Kwestionariusz, ktry
ma Pani przed sobĢ zostaþ skonstruowany w oparciu o model kompetencji obowiĢzujĢcy w naszej Firmie. Dane uzyskane przy
pomocy niniejszej ankiety stanowię bħdĢ podstawħ do planowania dziaþaı rozwojowych w odniesieniu do Pani osoby, z tego teŇ
powodu prosimy o przemyĻlane odpowiedzi, moŇliwie wiernie odzwierciedlajĢce stan rzeczywisty Pani kompetencji.
Wypeþniony kwestionariusz prosimy przesþaę do 15 wrzeĻnia br. e-mailem na adres: anna.kowalska@firma.com.pl lub pozostawię
w zaklejonej kopercie w sekretariacie Dziaþu Szkoleı. Raport indywidualny z badania zostanie Pani przesþany nie pŅniej niŇ do 1
paŅdziernika br.
W przypadku kaŇdego z pytaı naleŇy wskazaę tylko jednĢ odpowiedŅ, najlepiej opisujĢcĢ typowe dla Pani zachowanie.
ZARZġDZANIE CZASEM
1. Gdy masz do wykonania wiele zadaı:
a. Dziaþasz chaotycznie, w sposb nieuporzĢdkowany.
b. Czasami zdarza Ci siħ dziaþaę chaotycznie, w sposb nieuporzĢdkowany.
c. Nie zakþca to Twojego dziaþania, postħpujesz zgodnie z planem.
d. Nie zakþca to Twojego dziaþania, nawet gdy zadania sĢ bardzo zþoŇone.
2. ...
a. ...
Studium przypadku II
Y jest Ļredniej wielkoĻci firmĢ odzieŇowĢ, ktrej gþwnymi odbiorcami sĢ klienci z krajw Europy
ĺrodkowo Î Wschodniej. Firma jest stosunkowo nowa, nie zdĢŇono wiħc jeszcze wdroŇyę w niej
specjalistycznych systemw zarzĢdzania zasobami ludzkimi. Zespþ tworzĢ gþwnie mþodzi
ludzie - Ļrednia wieku wynosi ok. 32 lata. Do badania potrzeb szkoleniowych zaprojektowano
kwestionariusz skþadajĢcy siħ z pytaı otwartych. Na bazie uzyskanych wynikw chciano
okreĻlię: po pierwsze, zadania, z ktrymi pracownicy majĢ najwiħksze trudnoĻci Î aby pŅniej
kierownicy Ļredniego szczebla mogli zwrcię na nie szczeglnĢ uwagħ, po drugie, zakres
tematyczny niezbħdnych szkoleı, dziħki ktrym pracownicy mogliby usprawnię swoje dziaþanie.
Badanie potrzeb szkoleniowych metodĢ kwestionariuszowĢ
4
53303835.001.png 53303835.002.png
RYSUNEK 2. Kwestionariusz do badania potrzeb szkoleniowych I (fragment) Î anonimowy / pytania otwarte
KWESTIONARIUSZ
Kwestionariusz ten zostaþ przygotowany, aby poznaę potrzeby pracownikw firmy Y, zwiĢzane z
doskonaleniem ich kwalifikacji zawodowych. W wyniku analizy uzyskanych danych zostanie
opracowana propozycja szkoleı odpowiadajĢca potrzebom poszczeglnych grup pracownikw. Mamy
nadziejħ, iŇ podjħte przez Zespþ ds. Rozwoju Zawodowego dziaþania uþatwiĢ Ci realizacjħ
powierzonych zadaı, a tym samym przyczyniĢ siħ do wzrostu Twojej satysfakcji z wykonywanej przez
Ciebie pracy.
Ankieta ma charakter anonimowy. Prosimy o szczere i wyczerpujĢce odpowiedzi.
Anna Kowalska Î w imieniu Zespoþu ds. Rozwoju Zawodowego
Wymieı najwaŇniejsze zadania realizowane przez Ciebie na zajmowanym stanowisku.
Nastħpnie okreĻl czħstoĻę wykonywania kaŇdego z nich (skala: 1 Î bardzo rzadko, 2 Î rzadko,
3 Î Ļrednio czħsto, 4 Î czħsto, 5 Î bardzo czħsto).
1.
CZĦSTOĺĘ (skala 1-5)
a) .................................................................................................................... ....................................
b) .................................................................................................................... ....................................
c)..................................................................................................................... ....................................
d) .................................................................................................................... ....................................
e) .................................................................................................................... ....................................
f) ..................................................................................................................... ....................................
g) .................................................................................................................... ....................................
h) .................................................................................................................... ....................................
Z ktrymi spoĻrd wyŇej wymienionych zadaı radzisz sobie najlepiej (podaj oznaczenia
literowe zadaı wymienionych w pytaniu 1.)?
2.
2.1. ........................................................................................................................................................
2.2. z Ňadnym [przejdŅ do pytania 3.]
Z wykonywaniem ktrych zadaı, wymienionych w pytaniu 1., masz najwiħksze trudnoĻci
(podaj oznaczenia literowe zadaı wymienionych w pytaniu 1.) ?
3.1. z Ňadnym [przejdŅ do pytania 4.]
3.
3.1.1. (podaj oznaczenie literowe zadania): ..................
Jakie mogĢ byę przyczyny tych trudnoĻci (moŇesz wybraę wiħcej niŇ jednĢ odpowiedŅ, postaraj siħ
wybr kaŇdej z nich uzasadnię):
a) nie dysponujħ odpowiednimi narzħdziami pracy: ..............................................................................,
b) nie otrzymujħ odpowiedniego wsparcia ze strony przeþoŇonego: .....................................................,
c) nie czujħ siħ odpowiednio zmotywowany(a): ....................................................................................,
d) nie mam wystarczajĢco duŇego doĻwiadczenia: ..............................................................................,
e) nie posiadam wystarczajĢcej wiedzy, umiejħtnoĻci: .........................................................................,
Badanie potrzeb szkoleniowych metodĢ kwestionariuszowĢ
5
53303835.003.png 53303835.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin