Anna Petryka test kompetencji.doc

(37 KB) Pobierz
Anna Petryka test kompetencji

Anna Petryka                                                                      test kompetencji

Dział: Podstawy ekologii                               Liceum ogólnokształcące Klasa 3

Podręcznik: „Ciekawa biologia część 3”          pod red. Wawrzyńca Kofty

 

1. Wyjaśnij w kilku zdaniach co to jest ekologia?

 

 

 

 

 

2. Dlaczego konkurencja międzygatunkowa jest ważnym elementem ewolucji?

 

 

 

 

 

3. Wyjaśnij własnymi słowami pojęcie niszy ekologicznej z uwzględnieniem różnicy między niszą potencjalną a zrealizowaną?

 

 

 

 

 

4. Ułóż 2 proste łańcuchy pokarmowe z różnych środowisk, uwzględniając wszystkie poznane ogniwa łańcucha pokarmowego.

 

 

 

 

 

 

5. Podaj definicję terminu populacja.

 

 

 

 

 

 

6. Wyjaśnij na czym polega tolerancja ekologiczna organizmów na różne czynniki środowiska, wykorzystaj do tego narysowany przez siebie wykres.

 

 

 

 

 

 

 

7. Uzupełnij brakujące w zdaniach słowa.

Dla _________ _________ źródłem pokarmu jest światło. Rośliny są _________ materii organicznej. Organizmy, których pokarmem są inne organizmy to _________. Grupa konsumentów żywiąca się szczątkami innych organizmów to _________.

 

8. Uzupełnij brakujące w zdaniach słowa.

_________ to wszystkie organizmy żyjące na danym terenie (_________) wraz z środowiskiem w którym żyją  (_________). Stopniowe przekształcanie się jednego ekosystemu w drugi nazywamy _________.

 

9. Uzupełnij brakujące w zdaniach słowa.

Każdy organizm i gatunek ma swój _________ tolerancji w stosunku do określonego _________ środowiskowego. Różną _________ gatunku na czynniki środowiskowe można tłumaczyć między innymi ich _________ geograficzne.

 

10. Z poniżej podanych punktów zaznacz to które jest prawidłowym zakończeniem schematu. (dobra jest tylko 1 odpowiedź)

 



Schemat przepływu energii w przyrodzie:  Światło                            ................







a)konsument II rzędu                            konsument I rzędu              producent                            destruent







b)producent              konsument I rzędu              konsument II rzędu                            destruent







c)destruent              producent                             konsument I rzędu              konsument II rzędu







d)destruent              konsument II rzędu                            konsument I rzędu              producent

 

 

11. Z poniżej podanych punktów zaznacz to które jest fałszywe. (dobra jest tylko 1 odpowiedź)

 

 

a) symbioza to związek dwóch organizmów w których obaj partnerzy odnoszą korzyści, a przy tym przynajmniej jeden z nich jest całkowicie uzależniony od drugiego.

 

b) Istotą drapieżnictwa jest zabijanie w celu uzyskania koniecznego do życia pokarmu.

 

c) Roślinożercy, którzy zjadają całe rośliny lub powodują ich śmierć poprzez zjadanie ich fragmentów nie są drapieżnikami

 

d) Pasożyt z reguły nie zabija swojego żywiciela

 

 

12. Z poniżej podanych punktów zaznacz zestaw zawierający wyłącznie zwierzęta będące  konsumentami I rzędu (dobra jest tylko 1 odpowiedź)

 

a) świnia, ocelot, dzięcioł

b) niedźwiedź, pliszka, koń

c) sroka, sójka, orzeł

d) zając, sarna, łoś

 

 

 

13. Połącz liniami poniższe poziomy troficzne z ich przedstawicielami

 

a) producenci                                                                                    1)grzyby, bakterie

b) destruenci                                                                                    2)wilk, lis , bocian

c) konsumenci I rzędu                                                        3)dąb, sosna, bez

d) konsumenci II rzędu                                                        4)krowa, zając, kangur

 

 

14. Połącz liniami poniższe oddziaływania międzygatunkowe z ich przykładami

 

a) drapieżnictwo                                          1)rekin i ryba podnawka

b) mutualizm                                                        2)krab pustelnik i ukwiał

c) protokooperacja                                          3)lew i antylopa

d) komensalizm                                                        4)rośliny motylkowe i bakterie azotowe

15. Połącz liniami poniższe oddziaływania międzygatunkowe z ich przykładami

 

a) pasożytnictwo                            1) wilk i sarna

b) konkurencja                                          2) grzyby wytwarzające antybiotyki i bakterie

c) allelopatia                                          3) tasiemiec nieuzbrojony i krowa

d) drapieżnictwo                            4) sępy i szakale

 

16. Obok każdego prawdziwego sformułowania napisz P, przy fałszywym F.

 

a)    Ekologia to nauka o powiązaniach między organizmami oraz o ochronie środowiska.

b)   Łańcuchy pokarmowe są krótkie lecz łączą się w skomplikowane sieci pokarmowe.

c)    Konsumenci to organizmy które żywią się innymi organizmami.

d)   Źródłem pokarmu dla destruentów są szczątki innych organizmów.

 

17. Obok każdego prawdziwego sformułowania napisz P, przy fałszywym F.

 

a)    Ekosystem składa się z biocenozy i biotopu.

b)   Organizmy pasożytnicze z reguły nie zabijają swoich żywicieli.

c)    Osobnik nie może być zarówno roślinożercą jak i drapieżcą.

d)   Cechy charakterystyczne populacji liczebność, śmiertelność, rozrodczość, migracja, zagęszczenie, struktura wiekowa, płciowa, itp.

 

18. Obok każdego prawdziwego sformułowania napisz P, przy fałszywym F.

 

a)    Organizmy stenotypowe mają szeroki zakres tolerancji na dany czynnik.

b)   Energia przepływa a materia krąży w przyrodzie.

c)    Łańcuchy pokarmowe mogą być bardzo skomplikowane i długie.

d)   Nisza zrealizowana zawiera się w niszy potencjalnej lecz nie odwrotnie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin