NA MIESIĄC LISTOPAD 2003 DLA DZIECI
5 -6 LETNICH
TEMATYKA:
1. POLSKA NASZĄ OJCZYZNĄ – 03.11. – 07.11.2003r.
2. ZAKŁADY USŁUGOWE W GRUDZIĄDZU – 10.11. – 21.11. 2003 r.
3. Z TATĄ MOŻNA ROBIĆ WIELE ... – 24.11 – 28.11. 2003 r.
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad życia społecznego, tradycji regionalnej i narodowej oraz poznanie dzieł kultury.
CEL KSZTAŁCĄCY: kształtowanie rozumienia pojęcia Ojczyzna, Polska, Polak.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom III p. 1,2,3,13 s.19; poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom III p. 4,6,8 s.23; poziom IV p.3,4,6,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom III p.1,2 s.25; poziom IV p.1,2,3 s.25
5. Rozumiem słowo „ojczyzna” - poziom III p. 1,2,3,,4,5,7, s.27 ; poziom IV p. 1,2,3,4,5 s.27
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom III p. 2,3,4 s.32; poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom III p.1 s.35 poziom IV p.1, s.36
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom III p. 1,2, 3 s.39; poziom IV p. 1,2,3 s.39
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom III p.1,2,3,4,5 s.55; poziom IV p. 1,2,3,4,8,9 s.56
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73 poziom IV p. 1, s.74
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom III p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom III p. 1,2,3,9 s.80; poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom III p. 1, 2, 4,5 s. 83; poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom III p.1,2,3,5 s.86; poziom IV p.1,2,3,9 s. 87
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom III p. 4,5,17 s.97 ; poziom IV p.1,15,23, s.98
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom III p. 1,4, s.100; poziom IV p.1,7 s.101
3. Przygotowuję się do pisania - poziom III p.5,7,13 s.103; poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37 s.106
4. Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom III p.1,2,10,11,12,13,14 s.109; poziom IV p. 1,7,9,14,15,17,18,21,22,23,24,25, s.110
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom III p. 2,3,6,10 s.130; poziom IV p.5,7,12 s.131
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom III p. 2,6,7,8,9 s. 136; poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom III p. 2,4,8,10 s.139 poziom IV p.2,4,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom III p. 1,2,5 s. 141; poziom IV p.1,2,5, s. 141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom III p. 2,3,4,7,8 s.143; poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom III p. 1 s. 147; poziom IV p. 1,2,4 s. 148
ZADANIAEDUKACYJNE
- „Kto ty jesteś?” – rozmowa – dzieci powinny: zapoznać się z legendą powstania państwa polskiego, wzbogacić czynny słownik o wyrazy: legenda, herb, stolica; rozumieć pojecie „ojczyzna”; pokazać na mapie sąsiadów Polski: Czechy, Słowację, Niemcy, Rosję (6 l.).
- „Widok z okna – ojczyzna” – wprowadzenie małej i wielkiej litery „O,o” na wyrazie podstawowym „okno” w oparciu o wiersz W. Domeradzkiego oraz elementy MDS - dzieci powinny: zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, kształcić motywację do samodzielnego czytania.
- „Album o Grudziądzu.” – praca w zespołach (6 l.) –dzieci powinny: rozwijać pomysłowość i wyobraźnię twórczą.
*„Toruńskie pierniki.” – lepienie z masy solnej (5 l.)– dzieci powinny: kształcić sprawności manualne, rozwijać wyobraźnię, utrzymać porządek przy stoliku podczas pracy i po jej zakończeniu.
- „Warszawska syrenka.” – malowanie farbami plakatowymi (6 l.) (Rysuję cz.4 s. 49), rysowanie wewnątrz konturu (5 l.) – dzieci powinny: wykonać pracę wg. podanego wzoru, wdrażać się do sprzątania po zakończonej pracy;
- „Mazurek Dąbrowskiego” – śpiewanie hymnu narodowego - dzieci powinny: zaśpiewać 1 zwrotkę hymnu; zachować właściwą postawę podczas śpiewu;
- rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora;
- „Tydzień” – zabawa dydaktyczna – rytmiczna organizacja czasu – tydzień jako porządek dni od poniedziałku do niedzieli i jako 7 dni, niezależnie od którego dnia zacznie się liczyć;
- ćwiczenia gimnastyczne nr 5 „Zaufaj rękom partnera” (Aneks , scenariusz nr 2)
I i III CZĘŚĆ DNIA:
- słuchanie utworów literackich:
· „Jedenasty listopada” L. Wiszniewski
· „Warszawa” J. Tuwim
· „Znak” – M. Łaszczuk
· „Barwy ojczyste” – Cz. Janczarski -doskonalenie umiejętności wypowiadania się nt. wysłuchanego utworu w czasie rozmowy kierowanej;
- „Co jest stolicą Polski?” - układanie i rozwiązywanie zagadek o Warszawie – rozwijanie procesów myślowych jak oraz poprawnego języka dzieci;
- „Legendy polskie”- słuchanie legendy m.in. o Bazyliszku opowiadanej przez n–kę – rozbudzenie zaciekawienia historią naszej ojczyzny;
- „Czy znasz ten kraj” -gromadzenie ilustracji, książek, czasopism poświęconych Polsce – zachęcenie dzieci do poszukiwań, budzenie zaciekawienia sprawami dotyczącymi ojczyzny;
- „Piękna jest Warszawa” – oglądanie przeźroczy – rozmowa ukierunkowana pytaniem „Jaka jest Warszawa?”;
- Qwiz pt. „Czy znasz swój kraj?”- utrwalenie zdobytych wiadomości
- Wywiad ze Złotą kaczką i Bazyliszkiem – zabawa z elementami dramy – umiejętne zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi, pokonanie onieśmielenia;
- Praca z książką „Rysuję ...” dzieci 6 letnie:
· „Obrazek z osą” – ćw. grafomotoryczne – przygotowanie do pisania i pisanie litery O.o „Rysuję ... cz.1 s.67
· „Znaki ojczyste” – globalne czytanie wyrazów – przygotowanie do czytania („Rysuję ... cz. 1 s. 68)
· „Policz flagi” – ćw. rachunkowe – klasyfikowanie zbiorów wg. wzrastającej liczby elementów („Rysuję ...” cz1 s. 68)
· „Policz ile jest ...” – ćw. rachunkowe – wprowadzenie cyfry 2 – kojarzenie znaku liczby z mocą zbioru, pisanie cyfry 2 (Rysuję ... cz.1 s. 69)
· „Jakie to książki” – ćw. w czytaniu – czytanie zdań zapisanych rysunkami i literą o. (Rysuję ... cz.1 s. 70)
· „Dobierz obrazek” – ćw. graficzne – liczenie głosek i określanie miejsca głoski o w wyrazach, łączenie wypowiadanej nazwy rysunku z pasującym schematem graficznym wyrazu; (Rysuję ... cz.1 s. 70)
· „Prawy – lewy” – ćw. graficzne – kształtowanie pojęć prawy, lewy w stosunku do postaci ludzkiej, podział zbioru na podzbiory; (Rysuję ... cz.1 s. 71)
CEL GŁÓWNY: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
CEL KSZTAŁCĄCY: kształcenie szacunku dla ludzi i ich pracy.
...
werka1407