NA MIESIĄC LISTOPAD 2007 DLA DZIECI
5 - 6 LETNICH
TEMATYKA:
1. MOJA RODZINA – 02.11. – 17.11.2007r.
2. MOJE ULUBIONE BAJKI I ZABAWKI – 19.11. – 30.11. 2007 r.
CEL GŁÓWNY: Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.
CEL KSZTAŁCĄCY: kształtowanie więzi emocjonalnej z rodziną, uczenie sposobów wyrażania uczuć, kształcenie czynnych postaw dziecka jako członka rodziny.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom IV p.3,4,6,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom IV p.1,2,3 s.25
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom IV p.1, s.36
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom IV p. 1,2,3 s.39
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni – poziom IV p. 1,2,3,4,8,9 s.56
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom IV p. 1, s.74
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom IV p.1,2,3,9 s. 87
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom IV p.1,15,23, s.98
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom IV p.1,7 s.101
3. Przygotowuję się do pisania - poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37 s.106
4. Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać -poziom IV p.1,7,9,14,15,17,18,21,22, 23,24 ,25, s.110
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom IV p.5,7,12 s.131
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom IV p.2,4,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom IV p.1,2,5, s. 141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom IV p. 1,2,4 s. 148
ZADANIAEDUKACYJNE:
& „Do czego służy tatuś?” – słuchanie wiersza W. Faber – dzieci powinny: wypowiadać się nt wysłuchanego wiersza,, opowiedzieć o swojej tatusiu np. gdzie pracuje, kim jest, wdrożyć się do precyzyjnego wypowiadania się, odegrać scenkę dramową nt. Rozmowa z dzieckiem;
& „Jaka jest mama?” – wprowadzenie małej i wielkiej litery „M,m” na wyrazie podstawowym „mama” w oparciu o wiersz M. Walczak oraz ilustrację w książce (Wesoła ... cz.2 s.3), własne doświadczenia oraz elementy MDS - dzieci powinny: zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, kształcić motywację do samodzielnego czytania
♫ „Moja rodzina” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, dokonać podziału na zwrotki i refren, podjąć próbę zaśpiewania piosenki zbiorowo i indywidualnie.
♫ Rytmika - zajęcia prowadzone przez instruktora
! „Kwiatek dla mamy” – malowanie - odbijanie symetryczne – dzieci powinny: malować tylko połowę kwiatka, następnie drugą połowę odbić poprzez złożenie kartki na połowę rozwijać wyobraźnię twórczą
# „Drzewo genealogiczne” – rysowanie kredkami lub wycinanie – dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem przedstawiania rodziny w formie drzewa genealogicznego, podjąć próbę wykonania własnego „drzewa”, wykazać się pomysłowością;
& „Ciocia Basia” – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego – dzieci powinny: słuchać czytanego przez n opowiadania, szanować swoich rodziców, akceptować rodzinę, w której wzrasta, odpowiadać na pytania N własnymi słowami w sposób logiczny (5,6 l.)
& „Tata akrobata” - wprowadzenie małej i wielkiej litery „T,t” na wyrazie podstawowym „tata” w oparciu o ilustrację w książce (Wesoła ... cz.2 s.21), własne doświadczenia oraz elementy MDS - dzieci powinny: zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, kształcić motywację do samodzielnego czytania
♫ „Mój dom” – zabawy muzyczne – dzieci powinny: wysłuchać grany rytm, rozpoznać znaną piosenkę oraz zaśpiewać wybraną zwrotkę;
! „Portret mojej wesołej rodzinki” – collage – dzieci powinny: wiedzieć jak wyglądają portrety, wycinać z kolorowych czasopism fragmentów twarzy, naklejać je na kartkę oraz dorysować brakujące elementy, rozwijać wyobraźnię twórczą
# „Lokomotywa” – konstruowanie z tekturowych rulonów – dzieci powinny: słuchać instrukcji nauczyciela, stosować różne sposoby łączenia (klej, taśma), odczuwać radość z dobrze wykonanej pracy; (6 l.)
Ø „Autko taty”- konstruowanie z pudełek od zapałek – dzieci powinny: słuchać instrukcji nauczyciela, stosować różne sposoby łączenia (klej, taśma), odczuwać radość z dobrze wykonanej pracy; (5 l.)
I „Tydzień” – zabawa dydaktyczna – rytmiczna organizacja czasu – tydzień jako porządek dni od poniedziałku do niedzieli i jako 7 dni, niezależnie od którego dnia zacznie się liczyć;
I „Układamy kalendarz” – zab. dyd. – rytmiczna organizacja czasu - dostrzeganie rytmu i stałego następstwa pór roku układanie kalendarzy z uwzględnieniem tej prawidłowość
§ ćwiczenia gimnastyczne nr 5 – dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie ze słowną i praktyczną instrukcją N. („Wesołe przedszkole pięciolatka” – przewodnik cz. 1 s.77)
I i III CZĘŚĆ DNIA:
F „Moja rodzina” – rozmowa z użyciem zdjęć – dzieci powinny: wypowiadać się nt. rodziców i innych bliskich osób, których zdjęcia przyniosły , wyklaskiwać, wystukiwać imiona, wybrzmiewać pierwsze głoski w imionach, odegrać krótką scenkę pantomimiczną związaną z wykonywanym zawodem rodziców (5,6 l.)
F „Zabawy z czasów rodziców i dziadków” – zabawy ruchowe ze śpiewem – dzieci powinny: bawić się z rówieśnikami w zabawy swoich rodziców, dziadków m.in. „Stoi różyczka” „Siała baba mak” „Julianko”.
F „Szukaj mamy” i „Witamy rodzica”– zabawa muzyczno- ruchowa – dzieci powinny: wyrabiać poczucie rytmu, poruszać się zgodne z akompaniamentem;
F „Budujemy dom” – zabawa koncentrująca z elementem rytmiki – dzieci powinny: odczuwać satysfakcję z działalności w zespole.
F „Kiedy babcia była mała” – słuchanie opowiadania I. Suchorzewskiej – dzieci powinny: wysłuchać opowiadania, sprawnie budować odpowiedzi na pytania, wypowiadać się swobodnie na temat utworu i ilustracji;
F „Chatka sześciolatka” – prace społeczno- użyteczne - dzieci powinny: wykonać deser, uważnie słuchać instrukcji nauczyciela, wykonać w zespole formę przestrzenną z herbatników i masy serowej;
F „Listopadowy spacer z mamą” – zabawa z elementem dramy – dzieci powinny: rozwijać pomysłowość i wiarę we własne możliwości;
F „Rozmowa drzewa z listkiem” – zabawa z elementem dramy - dzieci powinny: przeprowadzić rozmowę z podziałem na role (wchodzenie w role mama - drzewo, dziecko – listek;
F „Imiona” – zabawa słowna – dzieci powinny ćwiczyć analizę i syntezę słuchową;
F „Tatuś listonosz”- słuchanie wiersza J. Kulmowej – dzieci powinny: wypowiadać się nt. wysłuchanego wiersza, odpowiadać na pytania: Jak nazywa swego tatę dziewczynka w wierszu i dlaczego? Wdrażać się do poprawnego budowania zdań i ich równoważników.
F „Chatka sześciolatka” – ćw. w liczeniu - dzieci powinny: rozwijać koncentrację uwagi, usprawniać techniki liczenia;.
F „W zagadkowie” - rozwiązywanie zagadek związanych z aktualną tematyką – dzieci powinny: rozwijać procesy myślowe m.in. analizę i syntezę, wnioskowanie;
F „Co to za obrazek?”- składanie obrazka z części związanych z tematem – dzieci powinny: kształcić spostrzegawczość wzrokową
F „Ostatnie liście” – ćw. oddechowe – dzieci powinny: wprawianie w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania, wiedzieć, że należy wdychać powietrze przez nos i wydychać przez usta, wstrzymać na krótko oddech.
F „Co wiem o swoich rodzicach” – quiz – dzieci powinny: utrwalić i podsumować wiadomości nt własnej rodziny;
F zabawy muzyczno – ruchowe: „Kwiaty dla mamy”, „Spacer z mamą”, „Co mama robi w domu”, - dzieci powinny: wyrabiać radosną atmosferę, rozwijać poczucie rytmu;
F Praca z książką „Wesoła szkoła” S. Łukasik, H. Petkowicz, S. Karaszewski cz. 2 s. 3 – 25analiza i synteza wyrazów, rozmowa nt. obrazka – przygotowanie dzieci do nauki czytania., rysowanie po śladzie, dzielenie wyrazów na sylaby ćw. w czytaniu – utrwalenie poznanych liter, doskonalenie umiejętności rozwiązywania rebusów, ćw. słownikowo-gramatyczne – układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej
F „Kolorowy świat liter” – Właściwa faza literowa – analiza i synteza sylab otwartych i wyrazów o sylabach otwartych, układanki sylabowe, alfabet ruchomy, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, tworzenie liter drukowanych z plasteliny, miękkiego drutu oraz wypełnianie konturów narysowanych liter kredką, flamastrem, farbą, odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych oraz wyrazowych
CEL GŁÓWNY: Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Wyrabianie u dzieci:
- umiejętności właściwego i poprawnego korzystania z książek ;
- nawyku samodzielnego korzystania z biblioteki;
- intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;
- poczucia sprawiedliwości i dobra wykorzystując wzorce osobowe znanych bajek.
OBSZARY EDUKACYJNE:
I.EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 s. 20-21.
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, s. 23-24.
III. EDUKACJA RUCHOWA:
...
werka1407