PLAN PRACY LISTOPAD(1).doc

(95 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC LISTOPAD 2007 DLA DZIECI

5 - 6 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      MOJA RODZINA – 02.11. – 17.11.2007r.

 

2.      MOJE ULUBIONE BAJKI I ZABAWKI – 19.11. – 30.11. 2007 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: Izabela Frankowska


MOJA RODZINA ...

 

CEL GŁÓWNY: Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.

CEL KSZTAŁCĄCY: kształtowanie więzi emocjonalnej z rodziną, uczenie sposobów wyrażania uczuć, kształcenie czynnych postaw dziecka jako członka rodziny.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi –  poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom IV p.3,4,6,8 s.23

4.              Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom IV p.1,2,3 s.25

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32

2.       Dbam o swoje zdrowie –  poziom IV p.1, s.36 

3.   Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom IV p. 1,2,3 s.39

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni – poziom IV p. 1,2,3,4,8,9 s.56

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom IV p. 1, s.74

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr –  poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84

5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych –  poziom IV p.1,2,3,9 s. 87

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową -  poziom IV p.1,15,23,  s.98

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom IV p.1,7  s.101

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37  s.106

4.               Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać -poziom IV p.1,7,9,14,15,17,18,21,22, 23,24 ,25, s.110

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.  Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom IV p.5,7,12 s.131

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą –  poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom IV p.2,4,5 s.139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom IV p.1,2,5, s. 141

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce –  poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.  Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne poziom IV p. 1,2,4 s. 148

 

ZADANIAEDUKACYJNE:

 

&          „Do czego służy tatuś?– słuchanie wiersza W. Faber – dzieci powinny: wypowiadać się nt wysłuchanego wiersza,, opowiedzieć o swojej tatusiu np. gdzie pracuje, kim jest, wdrożyć się do precyzyjnego wypowiadania się, odegrać scenkę dramową nt. Rozmowa z dzieckiem;

&          „Jaka jest mama?” – wprowadzenie małej i wielkiej litery „M,m” na wyrazie podstawowym „mama” w oparciu o wiersz M. Walczak oraz ilustrację w książce (Wesoła ... cz.2 s.3), własne doświadczenia oraz elementy MDS - dzieci powinny: zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, kształcić motywację do samodzielnego czytania

             „Moja rodzina” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, dokonać podziału na zwrotki i refren, podjąć próbę zaśpiewania piosenki zbiorowo i indywidualnie.

             Rytmika - zajęcia prowadzone przez instruktora

!           „Kwiatek dla mamy” – malowanie - odbijanie symetryczne – dzieci powinny: malować tylko połowę kwiatka,  następnie drugą połowę odbić poprzez złożenie kartki na połowę rozwijać wyobraźnię twórczą

#          „Drzewo genealogiczne” – rysowanie kredkami lub wycinanie – dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem przedstawiania rodziny w formie drzewa genealogicznego, podjąć próbę wykonania własnego „drzewa”, wykazać się pomysłowością;

&          „Ciocia Basia” – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego – dzieci powinny: słuchać czytanego przez n opowiadania, szanować swoich rodziców, akceptować rodzinę, w której wzrasta, odpowiadać na pytania N własnymi słowami w sposób logiczny (5,6 l.)

&          „Tata akrobata” - wprowadzenie małej i wielkiej litery „T,t” na wyrazie podstawowym „tata” w oparciu o  ilustrację w książce (Wesoła ... cz.2 s.21), własne doświadczenia oraz elementy MDS - dzieci powinny: zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, kształcić motywację do samodzielnego czytania

             „Mój dom” – zabawy muzyczne – dzieci powinny: wysłuchać grany rytm, rozpoznać znaną piosenkę oraz zaśpiewać wybraną zwrotkę;

             Rytmika - zajęcia prowadzone przez instruktora

!           „Portret mojej wesołej rodzinki” – collage – dzieci powinny: wiedzieć jak wyglądają portrety, wycinać z kolorowych czasopism fragmentów twarzy, naklejać je na kartkę oraz dorysować brakujące elementy, rozwijać wyobraźnię twórczą

#          „Lokomotywa” – konstruowanie z tekturowych rulonów – dzieci powinny: słuchać instrukcji nauczyciela, stosować różne sposoby łączenia (klej, taśma), odczuwać radość z dobrze wykonanej pracy; (6 l.)

Ø „Autko taty”- konstruowanie z pudełek od zapałek – dzieci powinny:  słuchać instrukcji nauczyciela, stosować różne sposoby łączenia (klej, taśma), odczuwać radość z dobrze wykonanej pracy; (5 l.)

I            „Tydzień” – zabawa dydaktyczna – rytmiczna organizacja czasu – tydzień jako porządek dni od poniedziałku do niedzieli i jako 7 dni, niezależnie od którego dnia zacznie się liczyć;

I            Układamy kalendarz” – zab. dyd. –  rytmiczna organizacja czasu - dostrzeganie rytmu i stałego następstwa pór roku układanie kalendarzy z uwzględnieniem tej prawidłowość

§               ćwiczenia gimnastyczne nr 5 – dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie ze słowną i praktyczną instrukcją N. („Wesołe przedszkole pięciolatka” – przewodnik cz. 1 s.77)

 

I i III CZĘŚĆ DNIA:

 

F            „Moja rodzina” – rozmowa z użyciem zdjęć – dzieci powinny: wypowiadać się nt. rodziców i innych bliskich osób, których zdjęcia przyniosły , wyklaskiwać, wystukiwać imiona, wybrzmiewać pierwsze głoski w imionach, odegrać krótką scenkę pantomimiczną związaną z wykonywanym zawodem rodziców (5,6 l.)

F            „Zabawy z czasów rodziców i dziadków” – zabawy ruchowe ze śpiewem – dzieci powinny: bawić się z rówieśnikami w zabawy swoich rodziców, dziadków m.in. „Stoi różyczka” „Siała baba mak” „Julianko”.

F            „Szukaj mamy” i „Witamy rodzica”– zabawa muzyczno- ruchowa – dzieci powinny: wyrabiać poczucie rytmu, poruszać się zgodne z akompaniamentem;

F            „Budujemy dom” – zabawa koncentrująca z elementem rytmiki – dzieci powinny: odczuwać satysfakcję z działalności w zespole.

F            „Kiedy babcia była mała” – słuchanie opowiadania I. Suchorzewskiej – dzieci powinny: wysłuchać opowiadania, sprawnie budować odpowiedzi na pytania, wypowiadać się swobodnie na temat utworu i ilustracji;

F            „Chatka sześciolatka” – prace społeczno- użyteczne - dzieci powinny: wykonać deser,  uważnie słuchać instrukcji nauczyciela, wykonać w zespole formę przestrzenną z herbatników i masy serowej;

F            „Listopadowy spacer z mamą” – zabawa z elementem dramy – dzieci powinny: rozwijać pomysłowość i wiarę we własne możliwości;

F            „Rozmowa drzewa z listkiem” – zabawa z elementem dramy - dzieci powinny: przeprowadzić rozmowę z podziałem na role (wchodzenie w role mama - drzewo, dziecko – listek;

F            „Imiona” – zabawa słowna – dzieci powinny ćwiczyć analizę i syntezę słuchową;

F            „Tatuś listonosz”- słuchanie wiersza J. Kulmowej – dzieci powinny: wypowiadać się nt. wysłuchanego wiersza, odpowiadać na pytania: Jak nazywa swego tatę dziewczynka w wierszu i dlaczego? Wdrażać się do poprawnego budowania zdań i ich równoważników.

F            „Chatka sześciolatka” – ćw. w liczeniu - dzieci powinny: rozwijać koncentrację uwagi, usprawniać techniki liczenia;.

F            „W zagadkowie” - rozwiązywanie zagadek związanych z aktualną tematyką – dzieci powinny: rozwijać procesy myślowe m.in. analizę i syntezę, wnioskowanie;

F            „Co to za obrazek?”- składanie obrazka z części związanych z tematem – dzieci powinny: kształcić spostrzegawczość wzrokową

F            „Ostatnie liście” – ćw. oddechowe – dzieci powinny: wprawianie w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania, wiedzieć, że należy wdychać powietrze przez nos i wydychać przez usta, wstrzymać na krótko oddech.

F            „Co wiem o swoich rodzicach” – quiz – dzieci powinny: utrwalić i podsumować wiadomości nt własnej rodziny;

F            zabawy muzyczno – ruchowe: „Kwiaty dla mamy”, „Spacer z mamą”, „Co mama robi w domu”, - dzieci powinny: wyrabiać radosną atmosferę, rozwijać poczucie rytmu;

F            Praca z książką „Wesoła szkoła” S. Łukasik, H. Petkowicz, S. Karaszewski  cz. 2 s. 3 – 25analiza i synteza wyrazów, rozmowa nt. obrazka – przygotowanie dzieci do nauki czytania., rysowanie po śladzie, dzielenie wyrazów na sylaby ćw. w czytaniu – utrwalenie poznanych liter, doskonalenie umiejętności rozwiązywania rebusów, ćw. słownikowo-gramatyczne – układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej

F            „Kolorowy świat liter” – Właściwa faza literowa  – analiza i synteza sylab otwartych i wyrazów o sylabach otwartych, układanki sylabowe, alfabet ruchomy, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, tworzenie liter drukowanych z plasteliny, miękkiego drutu oraz wypełnianie konturów narysowanych liter kredką, flamastrem, farbą, odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych oraz wyrazowych


MOJE ULUBIONE BAJKI I ZABAWKI ...

 

CEL GŁÓWNY: Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

CEL KSZTAŁCĄCY: Wyrabianie u dzieci:

-              umiejętności właściwego i poprawnego korzystania z książek ;

-          nawyku samodzielnego korzystania z biblioteki;

-          intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;

-          poczucia sprawiedliwości i dobra wykorzystując wzorce osobowe znanych bajek.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

I.EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 s. 20-21.

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, s. 23-24.

III. EDUKACJA RUCHOWA:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin