onspekt do ćwiczeń gimnastycznych dla dzieci 3,4,5 – letnich.
Temat zajęcia: Ćwiczenia gimnastyczne z elementami metody R. Labana – „Wiosenna wycieczka”
Cele:
poznawczy:
- zapoznanie dzieci z nową formą ruchu – umiejętności wyczucia ciała i przestrzeni,
- przyswajanie wiadomości dotyczących bezpieczeństwa podczas wykonywania zabaw i ćwiczeń
kształcący:
- rozwijanie pomysłowości, ekspresji ruchowej,
- kształcenie płynności ruchu i poczucia rytmu
wychowawczy:
- wdrażanie do zdyscyplinowania, samokontroli, zaradności,
- rozwijanie inwencji twórczej
Motoryka: poprawne wykonywanie ćwiczeń: umiejętność skoków zajęczych, cwału konia.
Umiejętności: współpraca w grupie, doskonalenie zwinności, płynności ruchów, gibkości, koordynacji ruchowej, czujności.
Wiadomości:
- poznanie pierwszych wiosennych kwiatów (zawilec, fiołek, przebiśnieg, krokus),
- poznanie pojęcia: szybko, wolno, lekko, ciężko.
Forma: inspiracji ruchowej wg R. Labana
Metoda: zabawowo – naśladowcza, met. R. Labana
Forma: indywidualna, frontalna, pracy we zespołach
pomoce: tamburino, kaseta, magnetofon
Przebieg zajęcia:
Lp
Zadania
Opis zabaw lub ćwiczeń
Czas
Uwagi
1.
Ćwicz. organizacyjno – porządkowe
Marsz w rytm muzyki.
Powitanie.
Podanie celu zajęć.
Dzieci wyruszają na wycieczkę w rytm wesołej muzyki.
3 min
Dzisiaj chciałabym pójść z wami na wycieczkę, aby przywitać Panią Wiosnę Jak myślicie – gdzie możemy ją spotkać? Więc choćmy na wycieczkę do lasu.
2.
Umiejętność wyczucia własnego ciała i przestrzeni.
Przechodzenie przez rzeczkę – zabawa z elementem skoku. Dzieci naśladują zdejmowanie butów, podwijanie spodni, przechodzenie po kamieniach szybko, ale ostrożnie żeby się nie zmoczyć.
2 min
powtórzyć 2 razy
3.
Wyczucie płynności ruchów.
Dzieci znajdują się na łące wśród pasących się koni. Zabawa z elementem czworakowania. naśladowanie konia grzebiącego nogą. W staniu jednonóż uderzenie palcami stopy lewej i prawej o podłogę na zmianę.
N. wyjaśnia zadanie
4.
Wyczucie ciężaru, siły, energii, czasu.
„Przeciąganie gałęzi”
Na wąskiej ścieżce leży stos gałęzi i trzeba je usunąć, aby można było iść dalej:
a) ćwiczenie w dwójkach – jedno dziecko jest gałęzią, kładzie się tyłem na podłodze, drugie stara się je przeciągnąć parę kroków.
b) pchanie zepsutego samochodu
zmiana ról na odgłos tamburina
5.
Kształcenie czujności, rozwijanie pomysłowości
Improwizacja ruchowa: „Skradanie się do os”
a) Dzieci idą wąską ścieżką, zauważyły stado os. Chciały je podpatrzeć skradając się, ale osy je zauważyły i zaczęły krążyć nad ich głowami. Dzieci opędzają się przed osami w dowolny sposób.
b) Podpatrywanie pasącej się sarenki (lub 3 sarenek).
Dz. naśladują skradanie się do os: wolno, ostrożnie i prawie w bezruchu. Potem dz. naśladują opędzanie się od os.
6.
Kształcenie płynności ruchów, wyczucie przestrzeni i czasu.
„Przedzieranie się przez gęsty las” – improwizacja.
a) Las jest bardzo gęsty, trzeba przedzierać się przez krzaki, zarośla, odginać gałęzie, przechodzić pod nisko opuszczonymi gałęziami drzew.
b) Wskazywanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów (fiołki, zawilce, itp.)
2
Dz. mają wymyślać i naśladować różne sposoby przedzierania się przez gęsty las.
7.
Ćwicz. oddechowe
Ptaki siedzące na gałeziach drzew przyglądają się dzieciom, fruwając z gałęzi na gałąź gubią piórka. Dz. zbierają piórka i dmuchają w górę.
Dz. naśladują fruwanie ptaków, potem dmuchają piórka do góry – starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
8.
Kształcenie zwinności i sprawności.
„Zające na łące”
Idąc dz. obserwują zające jak stają słupka, nastawiają uszu, szybko uciekają.
Dz. poprzez gest i mimikę naśladują zachowanie się zajęcy
9.
Wyczucie świadomości własnego ciała.
„Ucieczka jeża”
Na polanie dz. spostrzegaja jeża, idą za nim. Jeż zmęczony rezygnuje z ucieczki, zwija się w kłębek, leży nieruchomo.
Naśladowanie zachowania się jeża.
10.
Kształcenie wyobraźni, wyczucia przestrzeni i czasu.
„Drzewa na wietrze”
a) duże i małe: Dz. naśladują kołysanie się drzew, gałęzie uginają się – naśladowanie ruchów lekkich, elastycznych
b) grabienie, robienie porządków
11.
Ćwiczenie uspokajające
Zmęczone wędrówką dz. siadają na pniach drzew, trawie. Po krótkim odpoczynku dz. wracają z wycieczki.
Dz. w dowolny sposób odpoczywają, kładą się na podłodze w różnych pozycjach.
12.
Ćwicz. org. – porządkowe
Zbiórka, podsumowanie zajęć.
Opracowała:
Renata Markowska
tycia-kicia