Zadania Mesjasza.doc

(34 KB) Pobierz
29

Zadania Mesjasza

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, że Pan Jezus jest obiecanym Mesjaszem;

·         rozumieć, że misja Mesjasza polega na obdarowaniu ludzi zbawieniem;

·         umieć wymienić cechy Mesjasza;

·         kształtować postawę czasów mesjańskich.

 

Metody:

metoda słowna: skojarzenia, uproszczona gwiazda pytań, praca z książką

 

Środki dydaktyczne:

podręcznik

 

Przebieg lekcji

 

1. Celem pierwszej części lekcji jest przypomnienie oraz uzupełnienie wiedzy dotyczącej zapowiedzi mesjańskich.

 

2. Na tablicy piszemy słowo MESJASZ i prosimy uczniów o dopisanie skojarzeń związanych z tym pojęciem. Podsumowujemy pracę uczniów oraz uzupełniamy o nowe wiadomości. Przypominamy, że słowo „mesjasz" oznacza „namaszczony" i odnosiło się przede wszystkim do króla. Wyjaśniamy, że naród izraelski żył oczekiwaniem na Mesjasza. Izraelici łączyli zatem przyjście Mesjasza z odzyskaniem dawnej świetności swego państwa, ze zwycięstwami i chwałą, którą będzie cieszył się Mesjasz - król. Jego posłannictwo wiązali z sukcesami politycznymi królestwa, które miał założyć. Utrwaleniem przekazanych treści może być odczytanie pierwszego

akapitu tekstu z bloku interpretacyjnego.

 

3. Kolejna część lekcji ma na celu ukazanie, na czym polega posłannictwo Mesjasza, jakie są Jego zadania.

 

4. Czytamy Łk 4, 16-19 oraz tekst zamieszczony na marginesie po lewej stronie.

 

Wyjaśniamy, że przeczytany tekst dotyczy zadań Mesjasza, czyli namaszczonego przez Boga. Pytamy:

·         Do kogo Bóg posyła Mesjasza?

·         Co ma przynieść tym ludziom?

·         Co otrzymują? Jakie dobra? (Co czując! ludzie?)

·         Komu Mesjasz ma ogłosić, że nadszedł rok łaski?

·         Co przynosi rok łaski ludziom?

Wnioski w formie haseł zapisujemy na tablicy. Uzupełnieniem lub podsumowaniem może być odczytanie kolejnego akapitu z bloku interpretacyjnego.

 

5. Zastanawiamy się:

·         Jaki jest Mesjasz, który takie dobra przynosi ludziom?

Odpowiedzi zapisujemy na tablicy.

 

6. Kolejna część lekcji ma ukazać, że Jezus jest Mesjaszem zapowiadanym przez proroków Starego Testamentu.

 

7. Wskazujemy, że czyny, które wymieniliśmy, są znakami przyjścia Mesjasza.

Czytamy Łk 4, 20-21 i Mt 11, 4-5.

Na tej podstawie i w oparciu o dotychczasową wiedzę uczniów odpowiadamy na pytanie:

·         Co dostrzegali ludzie, którzy słuchali Pana Jezusa i obserwowali Jego publiczną działalność?

·         Jakie wnioski mogli wyciągnąć?

Podsumowaniem może być odczytanie Mt 16, 15-17 i kolejnego akapitu bloku interpretacyjnego.

 

8. Kolejna część lekcji ma pomóc w ukazaniu, czym Jezus – Mesjasz obdarowuje ludzi.

 

9. Zwracamy uwagę na to, że Bóg daje ludziom czas łaski, aby obdarować ich wielkimi darami. Dary te mają charakter nie tylko dóbr ziemskich, ale przede wszystkim są dobrami duchowymi.

Szukamy odpowiedzi na pytanie:

·         Jakie dobra przynosi Jezus Chrystus ludziom? (Czym obdarowuje ludzi Jezus Chrystus?)

 

10. Odwołując się do zapisów na tablicy oraz posiadanej przez uczniów wiedzy, pytamy:

·         Jaką Dobrą Nowinę głosił Jezus?

·         Od czego uwolnił ludzi?

·         Kogo dzięki Jego objawieniu mogli „zobaczyć", poznać ludzie?

Wnioski w formie haseł zapisujemy na tablicy.

 

11. Zastanawiamy się:

·         Jakie cechy posiada Mesjasz, który obdarowuje ludzi takimi dobrami?

 

I wersja

Dopisujemy cechy Mesjasza na tablicy. Pomocą, może być kolejny akapit bloku interpretacyjnego.

 

II wersja

Uczniowie w grupach piszą charakterystykę Mesjasza. Następnie porównują swoja, wypowiedź z tekstem zamieszczonym w kolejnym akapicie bloku interpretacyjnego. 12. Wskazujemy, że my również żyjemy w czasach mesjańskich. Dzisiaj Jezus Chrystus chce nieść ludziom dobro, sprawiedliwość, miłość, przebaczenie.,,

Modlitwa o pomoc Bożą w wypełnianiu naszego posłannictwa – tekst w bloku refleksyjnym.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin