Pomóc ludziom odnaleźć Chrystusa
Cele lekcji
Uczeń powinien:
· wiedzieć, jakie znaczenie ma sól i światło dla człowieka;
· rozumieć znaczenie słów; „być solą ziemi", „być światłem świata";
· znać uczynki miłosierne względem duszy i względem ciała;
· umieć podać przykłady realizacji uczynków miłosiernych w codziennym życiu.
Metody:
metoda słowna: pogadanka, uroczyste czytanie Pisma Świętego, praca z podręcznikiem, tabelka, opowiadanie
Środki dydaktyczne:
podręcznik ucznia. Pismo Święte, świeca, zapałki, sól kuchenna, ewentualnie bryłka soli z Wieliczki, sól z Lednicy
Przebieg lekcji
1. Modlitwą rozpoczynającą katechezę mogą być teksty modlitw uwielbienia przygotowane przez uczniów w ramach zadania domowego.
2. Nawiązując do treści poprzedniej lekcji, pytamy:
· W jaki sposób pasterze i Mędrcy uczcili nowo narodzonego Zbawiciela?
· Co zrobili (wróciwszy do domu) z tym, czego dowiedzieli się o Chrystusie?
3. W podsumowaniu zwracamy uwagę na radość towarzyszącą spotkaniu ze Zbawicielem oraz na niesienie Dobrej Nowiny spotykanym ludziom.
4. Pragnąc ukazać uczniom potrzebę głoszenia współcześnie żyjącym ludziom prawdy o narodzeniu Pana Jezusa oraz dawania o Nim świadectwa, w uroczysty sposób odczytujemy fragment Pisma Świętego: Mt 5, 13-16.
5. Rozmawiamy na temat usłyszanego Słowa Bożego;
· Do czego służy sól?
(możemy pokazać sól kamienną, bryłkę soli z Wieliczki)
· Co działoby się, gdyby nagle sól utraciła swój smak?
Podsumowując wskazujemy, że sól po utracie smaku już na nic się nie przyda; nie wypełni swojego zadania; nie będzie do niczego przydatna. Sól poza nadawaniem smaku spełnia w życiu człowieka jeszcze inne ważne zadania: topi lód, konserwuje żywność, utrzymuje na powierzchni wody, podtrzymuje życie - ludzie w krajach Afryki często umierają nie tylko z powodu głodu, lecz również z niedostatku soli.
· Do czego jest potrzebne światło?
· Kiedy światło spełnia swoje zadanie?
· Co to znaczy, że każdy człowiek ma być światłem świata i solą ziemi?
Podkreślamy, że prawdziwy uczeń Pana Jezusa ma być tak dobry i pożyteczny jak światło i sól. Nie ma ukrywać swego dobrego postępowania. Powinien żyć tak, by ludzie patrząc na jego dobre czyny, poznawali i chwalili Boga Ojca.
W tym miejscu możemy odwołać się do soli rozdawanej uczestnikom spotkania na Lednicy. Wręczany woreczek z solą zaopatrzony był w kartkę z napisem: „Wy jesteście solą ziemi". Stanowił on zachętę do dawania świadectwa o Chrystusie w codziennym życiu.
6. Powracając do treści omawianego tekstu biblijnego, wskazujemy, że ludzie poznają Pana Boga poprzez nasze czyny. Zapoznajemy uczniów z treścią uczynków miłosiernych względem ciała i duszy (tekst na marginesie podręcznika ucznia).
7. W celu głębszego zrozumienia ich sensu dzielimy uczniów na 7 grup. Każdemu zespołowi przydzielamy jeden uczynek miłosierny względem ciała i jeden uczynek miłosierny względem duszy. Zadanie polega na podaniu jak największej ilości konkretnych przykładów działań będących realizacją wskazanego uczynku. Na pracę w grupach przeznaczamy do 7 minut. Całość zbieramy i porządkujemy w formie tabeli.
8. Jako podsumowanie tej części katechezy czytamy opowiadanie:
„O księdze i sądzie".
9. Zachęcamy uczniów do takiego postępowania, by ludzie patrzący na nich, mogli być blisko Pana Boga.
10. Zakończeniem katechezy jest modlitwa prośby o umiejętność pomagania innym w odnajdowaniu Chrystusa. W tym celu można wykorzystać tekst modlitwy znajdujący się w podręczniku ucznia w bloku refleksyjnym. Zwracamy uwagę na orędzie miłosierdzia głoszone przez św. Faustynę. Zachęcamy, na wzór Świętej, do niesienia pomocy, nie tylko materialnej, ale i duchowej, wszystkim potrzebującym.
11. Propozycja zadania domowego: chętni lub wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie na następną lekcję przynoszą przedmioty związane z wieczerzą wigilijną (sianko, biały obrus, opłatek. Pismo Święte, świecę Caritas, choinkę lub gałązki świerkowe, ozdoby choinkowe, stajenkę, zapakowane pudełko symbolizujące prezent, kilka nakryć stołowych). W zależności od wariantu, jaki wybierzemy do przeprowadzenia kolejnej katechezy, uczniowie otrzymują teksty związane ze
zwyczajami świąt Bożego Narodzenia.
2
didonka