Skutki nieposłuszeństwa.doc

(28 KB) Pobierz
22

 

Skutki nieposłuszeństwa

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

wiedzieć, jakie były skutki nieposłuszeństwa człowieka;

·         rozumieć, że Bóg Ojciec nie opuszcza człowieka, tęcz daje mu obietnicę zbawienia;

·         umieć wyjaśnić, jaką zapowiedź daje Bóg człowiekowi.

 

Metody

słowa-klucze, rozmowa kierowana, śpiew

 

Środki dydaktyczne

podręcznik

 

Przebieg lekcji

 

1. Pytamy:

·         Jaki był świat stworzony przez Pana Boga?

·         Komu Bóg powierzył ten świat?

·         Jak odpowiedzieli ludzie na Bożą miłość?

 

2. Dzielimy klasę na grupy pięcio- sześcioosobowe.

 

3. Czytamy tekst Rdz 3,17-19.24. Każda grupa wybiera z niego pięć słów, które, jej zdaniem, są w tym fragmencie najważniejsze. Przedstawiciele grup zapisują je na tablicy. Następnie wyjaśniają, dlaczego wybrali te słowa.

Uzupełnieniem wypowiedzi mogą być teksty z bloku interpretacyjnego.

 

4. Tłumaczymy, jakie były skutki grzechu pierwszych ludzi. Przypominamy, że ogród był symbolem bliskości Boga i człowieka. Po popełnieniu grzechu człowiek zaczął bać się Boga („przestraszyłem się"). Zabrakło więc tej bliskości i człowiek musiał opuścić ogród. Od tej pory w jego życiu pojawił się trud ciężkiej pracy („w trudzie będziesz zdobywał pożywienie"). Na ziemi pojawiło się też cierpienie i śmierć, których przedtem nie było („proch ziemi").

 

5. Przypominamy sobie znaczenie symbolu węża. Możemy odwołać się do katechezy nr 21.

 

6. Informujemy, że w tej trudnej sytuacji ludzie otrzymują dobrą wiadomość, dobrą nowinę od Pana Boga. Czytamy Rdz 3, 15.

 

7. Pytamy dzieci:

·         Co obiecuje Bóg Ojciec człowiekowi? Co stanie się ze złem?

Wspólnie zastanawiamy się, kto odniesie ostateczne zwycięstwo nad złem? Kto pokona szatana?

 

8. Jako podsumowanie uczniowie czytają drugi akapit z okienka interpretacyjnego.

 

9. Zadajemy pytanie:

·         Co mógł odczuwać pierwszy człowiek, gdy usłyszał taką nowinę?

Prosimy uczniów o napisanie SMS-a lub telegramu do Pana Boga. Ma on zawierać odpowiedź człowieka na dobrą nowinę.

Ochotnicy czytają swoje SMS-y. Zadanie to może również stanowić pracę domową uczniów.

 

10. Modlitwa: śpiew piosenki zamieszczonej w okienku refleksyjnym jako podziękowanie Bogu Ojcu za ciągłą troskę o każdego z nas.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin