Temat: Szczęśliwi, gdy pragniemy sprawiedliwości (50)
Cel dydaktyczny: uczeń wie, że czynienie sprawiedliwości wymaga czasem osobistych poświęceń, uczeń potrafi podać przykłady poświęcenia się dla sprawiedliwości bez względu na osobiste korzyści
Cel wychowawczy: uczeń pragnie bezinteresownie służyć innym dla sprawiedliwości, o której mówił Jezus
Pomoce: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt, kreda, tablica, fartuszek, dziennik, zeszyty
1.
Modlitwa: Modlitwa przygotowana przez wyznaczonego ucznia.
2.
Sprawdzenie:
Obecności
Wiadomości z ostatniej katechezy (Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi)
1. Proszę powiedzieć jakim błogosławieństwem zajmowaliśmy się na ostatniej katechezie. Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
1. Co to znaczy być cichym?
2. Czy cichy to taki, który nic nie mówi?
3. Co powinniśmy robić, kiedy ktoś nas zaczepia i jest wobec nas agresywny?
4. W jaki sposób możemy się bronić?
5. Na czym polega różnica między obroną, a zemstą, karaniem, albo oddawaniem?
6. Jaka jest nagroda za bycie ewangelicznym cichym?
7. Co to znaczy na własność posiąść ziemię?
8. Kiedy to nastąpi?
9. A w obecnym świecie jaki człowiek łatwiej osiągnie dobre cele: cichy czy krzykacz?
Swobodna rozmowa
3.
Wymiar biblijny:
Posłuchajcie teraz uważnie Ewangelii i zastanówcie się o czym będziemy mówić na dzisiejszej katechezie.
Mt 5,6
Zapiszcie w zeszytach treść błogosławieństwa: Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni
Także zapis błogosławieństwa na tablicy.
Proklamacja Słowa Bożego
Zapis w zeszycie
Zapis na tablicy
Księga Pisma Świetego
Zeszyt
Kreda, tablica
4.
Wyjście egzystencjalne:
Co to znaczy łaknąć? Być głodnym, chcieć jeść
A pragnąć? Chcieć pić
Czy ktoś z Was był kiedyś głodny?
Jak myślicie, czy głodnym można być tylko jedzenia i picia, czy także innych rzeczy?
Jakich rzeczy można być jeszcze głodnym?
W odpowiedzi na to pytanie pomoże Wam wykonanie ćwiczenia 1 ze str. 80 zeszytu ćwiczeń
A co to takiego jest sprawiedliwość?
Zapiszcie sobie do zeszytu tekst z podręcznika na str. 155:
Sprawiedliwość nie chce dla drugiego kary: a masz za swoje! Ale żeby przestał wyrządzać drugiemu krzywdę, żeby się przyznał do błędu. Żeby się poprawił...
Ten, kto się nie godzi na zło i krzywdę, i kłamstwo – ten właśnie łaknie i pragnie sprawiedliwości. Jest mu ciężko i źle, gdy widzi, że inni cierpią.
Rozmowa
Zapis do zeszytu
Zeszyt ćwiczeń
Zeszyt, podręcznik
5.
Wymiar egzystencjalny/eklezjalny:
Teraz odegramy sobie trzy sceny, które pokazują na czym polega łaknienie i pragnienie sprawiedliwości.
Dzieci odgrywają sceny według wskazówek katechety
1. Mama zajmująca się chorym dzieckiem
2. Nauczyciel, który jest zmęczony, ale dzieci proszą go o wspólny dzień przy ognisku, więc nauczyciel organizuje spotkanie i zostaje z dziećmi
3. Przewodniczącego klasy, który rezygnuje z zagrania głównej roli w przedstawieniu szkolnym, żeby publiczność oklaskiwała ucznia, który jeszcze nigdy nie dostał oklasków
Drama
Fartuszek, dziennik, zeszyty
6.
Podsumowanie
Po każdej scence rozmowa na jej temat.
Jaką sytuację opisuje ta scenka?
Dlaczego postać zachowuje się tak, a nie inaczej?
Komu to zachowanie przynosi dobro i sprawia radość?
Na czym polega sprawiedliwość tej osoby?
Odczytanie odpowiedniego tekstu z podręcznika str. 155.
Na czym Waszym zadaniem polega nasycenie, takich osób łaknących sprawiedliwości?
Czy one są szczęśliwe? tak
Kto daje im to szczęście? Jezus
A kiedy otrzymają pełne szczęście? W niebie
Pytania podsumowujące?
1. Jak brzmi błogosławieństwo, którym zajmowaliśmy się na tej katechezie?
Błogosławieni którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
2. Co to znaczy łaknąć?
3. Na czym polega sprawiedliwość?
4. W jaki sposób możemy łaknąć i pragnąć sprawiedliwości?
5. Co to znaczy, że jeśli tak będziemy robić to będziemy nasyceni?
6. Kiedy i przez Kogo?
Zastanówcie się w jaki sposób możecie dzisiaj zadbać o sprawiedliwość, komu możecie dzisiaj pomóc, żeby był potraktowany sprawiedliwie.
Czytanie
Podręcznik
7.
Modlitwa końcowa:
Modlitwa wyznaczonego ucznia.
3
didonka