50-IIIp.doc

(31 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

Temat: Szczęśliwi, gdy pragniemy sprawiedliwości (50)

 

Cel dydaktyczny: uczeń wie, że czynienie sprawiedliwości wymaga czasem osobistych poświęceń, uczeń potrafi podać przykłady poświęcenia się dla sprawiedliwości bez względu na osobiste korzyści

Cel wychowawczy: uczeń pragnie bezinteresownie służyć innym dla sprawiedliwości, o której mówił Jezus

Pomoce: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt, kreda, tablica, fartuszek, dziennik, zeszyty

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa: Modlitwa przygotowana przez wyznaczonego ucznia.

 

 

2.

Sprawdzenie:

Obecności

Wiadomości z ostatniej katechezy (Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi)

1.      Proszę powiedzieć jakim błogosławieństwem zajmowaliśmy się na ostatniej katechezie. Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.

1.      Co to znaczy być cichym?

2.      Czy cichy to taki, który nic nie mówi?

3.      Co powinniśmy robić, kiedy ktoś nas zaczepia i jest wobec nas agresywny?

4.      W jaki sposób możemy się bronić?

5.      Na czym polega różnica między obroną, a zemstą, karaniem, albo oddawaniem?

6.      Jaka jest nagroda za bycie ewangelicznym cichym?

7.      Co to znaczy na własność posiąść ziemię?

8.      Kiedy to nastąpi?

9.      A w obecnym świecie jaki człowiek łatwiej osiągnie dobre cele: cichy czy krzykacz?

 

 

Swobodna rozmowa

 

3.

Wymiar biblijny:

Posłuchajcie teraz uważnie Ewangelii i zastanówcie się o czym będziemy mówić na dzisiejszej katechezie.

Mt 5,6

Zapiszcie w zeszytach treść błogosławieństwa: Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni

Także zapis błogosławieństwa na tablicy.

 

Proklamacja Słowa Bożego

Zapis w zeszycie

Zapis na tablicy

 

Księga
Pisma Świetego

Zeszyt

Kreda, tablica

4.

Wyjście egzystencjalne:

Co to znaczy łaknąć? Być głodnym, chcieć jeść

A pragnąć? Chcieć pić

Czy ktoś z Was był kiedyś głodny?

Jak myślicie, czy głodnym można być tylko jedzenia i picia, czy także innych rzeczy?

Jakich rzeczy można być jeszcze głodnym?

W odpowiedzi na to pytanie pomoże Wam wykonanie ćwiczenia 1 ze str. 80 zeszytu ćwiczeń

A co to takiego jest sprawiedliwość?

Zapiszcie sobie do zeszytu tekst z podręcznika na str. 155:

Sprawiedliwość nie chce dla drugiego kary: a masz za swoje! Ale żeby przestał wyrządzać drugiemu krzywdę, żeby się przyznał do błędu. Żeby się poprawił...

Ten, kto się nie godzi na zło i krzywdę, i kłamstwo – ten właśnie łaknie i pragnie sprawiedliwości. Jest mu ciężko i źle, gdy widzi, że inni cierpią.

 

Rozmowa

 

 

 

 

 

 

Zapis do zeszytu

 

 

 

 

 

 

Zeszyt ćwiczeń

 

Zeszyt, podręcznik

5.

Wymiar egzystencjalny/eklezjalny:

Teraz odegramy sobie trzy sceny, które pokazują na czym polega łaknienie i pragnienie sprawiedliwości.

Dzieci odgrywają sceny według wskazówek katechety

1.      Mama zajmująca się chorym dzieckiem

2.      Nauczyciel, który jest zmęczony, ale dzieci proszą go o wspólny dzień przy ognisku, więc nauczyciel organizuje spotkanie i zostaje z dziećmi

3.      Przewodniczącego klasy, który rezygnuje z zagrania głównej roli w przedstawieniu szkolnym, żeby publiczność oklaskiwała ucznia, który jeszcze nigdy nie dostał oklasków

 

 

Drama

 

Fartuszek, dziennik, zeszyty

6.

Podsumowanie

Po każdej scence rozmowa na jej temat.

Jaką sytuację opisuje ta scenka?

Dlaczego postać zachowuje się tak, a nie inaczej?

Komu to zachowanie przynosi dobro i sprawia radość?

Na czym polega sprawiedliwość tej osoby?

Odczytanie odpowiedniego tekstu z podręcznika str. 155.

Na czym Waszym zadaniem polega nasycenie, takich osób łaknących sprawiedliwości?

Czy one są szczęśliwe? tak

Kto daje im to szczęście? Jezus

A kiedy otrzymają pełne szczęście? W niebie

Pytania podsumowujące?

1.      Jak brzmi błogosławieństwo, którym zajmowaliśmy się na tej katechezie?

Błogosławieni którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.

2.      Co to znaczy łaknąć?

3.      Na czym polega sprawiedliwość?

4.      W jaki sposób możemy łaknąć i pragnąć sprawiedliwości?

5.      Co to znaczy, że jeśli tak będziemy robić to będziemy nasyceni?

6.      Kiedy i przez Kogo?

 

Zastanówcie się w jaki sposób możecie dzisiaj zadbać o sprawiedliwość, komu możecie dzisiaj pomóc, żeby był potraktowany sprawiedliwie.

 

Rozmowa

 

 

 

 

Czytanie

 

 

 

 

 

 

Podręcznik

7.

Modlitwa końcowa:

Modlitwa wyznaczonego ucznia.

 

 

 

3

Zgłoś jeśli naruszono regulamin