TEMAT: PRAGNIEMY ŻYĆ PRAWDĄ
Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu
Cel dydaktyczny: konieczność mówienia prawdy w naszym życiu, zwłaszcza prawdy o drugim człowieku na
podstawie VIII przykazania. Jezus jedyna Prawda.
Cel wychowawczy: postawić przed dziećmi wymagania rzetelnego stosunku do prawdy.
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Dziś posłuchamy historii o Krysi.
(nag. 26)
Krysia dostała od rodziców nową skakankę. Ogromnie się z niej ucieszyła. Już w szkole planowała, że po powrocie do domu pójdzie na podwórko wypróbować nowy prezent. Kiedy jednak wróciła do domu okazało się, że mama musi wyjść na chwilę do sklepu. Poprosiła zatem Krysię by przez ten czas zaopiekowała się młodszą siostrą. Gdy tylko drzwi się zamknęły za mamą. Krysia wyciągnęła skakankę i zaczęła skakać na środku dużego pokoju, chociaż dobrze pamiętała jak rodzice wręczając jej skakankę prosili, by nie bawiła się nią w mieszkaniu. Raz, dwa, trzy.. ruchy skakanka stawały się coraz szybsze i pewniejsze. Nagle trach!!! Ulubiony wazon rodziców spadł na podłogę ściągnięty zaczepioną o niego skakanką. Krysia zamarła. Co teraz powie mamie? Jak wytłumaczy to co się stało?
Jaki prezent dostała Krysia?
O co prosili rodzice wręczając dziewczynce prezent?
Czy Krysia posłuchał rodziców?
Co się stało?
Jak powinna postąpić Krysia? (powinna się przyznać)
Otwórzcie teraz wasze podręczniki na s. 88. Patrząc na ilustrację powiedzcie mi:
Co zrobiła Krysia? Czy powiedziała prawdę? (okłamała mamę)
Na kogo zrzuciła winę?
Czy dobrze postąpiła?
Co jest przeciwieństwem prawdy? (kłamstwo)
Dlaczego dzieci kłamią?
Czy kłamstwo podoba się Panu Jezusowi?
Słuchowisko
Pogadanka
Praca z podręcznikiem
Nagranie CD
Podręcznik
4.
Wymiar biblijny:
Posłuchajcie, co na temat mówienia prawdy podaje nam Pismo Święte:
Mt 5, 37
„Niech wasza mowa będzie tak, tak; nie, nie. Co nadto od złego pochodzi”.
„Ja Jestem Drogą i Prawda i Życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej, jak tylko przeze Mnie”.
Do czego wzywa nas Pan Jezus?
Jak nazywa Pan Jezus siebie samego?
Odczyt
Pismo św.
5.
Wymiar liturgiczny:
Wstańmy teraz i módlmy się powtarzając słowa: Mocno wierzę w to Jezu.
-Jezu, Ty jesteś prawdą…
-Jezu, Ty pragniesz, abyśmy żyli w prawdzie…
-Jezu, Ty chcesz abyśmy odważnie i z żalem przyznawali się do winy…
-Jezu, Ty uczysz nas dbać o dobre imię naszych bliźnich.
Modlitwa
6.
Wymiar eklezjalny:
Bóg w swoim przykazaniu „Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu” wzywa nas, abyśmy nasze życie w rodzinie, w klasie, na podwórku opierali na prawdzie.
Zapis do zeszytu
7.
Wymiar egzystencjalny:
Przyniosłem dziś do klasy puch (pióra)
Do czego one służą? (ptakom jako odzienie, nam jako poduszka)
Jak myślicie co się stanie jeżeli ten puch wyrzucimy na podwórko?
Jeżeli jest wietrzna pogoda można wyrzucić puch przez okno, jeżeli nie można to doświadczenie przeprowadzić za pomocą pogadanki.
Czy wiatr go porwie?
A gdybym wam kazał za kilka minut iść pozbierać ten puch to czy będzie to możliwe?
Dlaczego nie?
Popatrzcie tak samo jest z naszą mową. Jeżeli kogoś obrazimy, powiemy o nim nieprawdę, zmyślimy coś i przekażemy to innym to potem będzie to ciężko naprawić.
Aby się o tym przekonać posłuchajcie pewnej historii.
Do bloku w którym mieszkał Piotrek wprowadziła się nowa rodzina. Był w niej chłopak w wieku Piotra. Miał on na imię Michał. Nie wiadomo czy z pośpiechu, czy z zmęczenia w czasie przeprowadzki Michał upuścił kilka pustych doniczek, które niósł na trzecie piętro. Doniczki oczywiście stłukły się na drobne kawałki. Pech chciał, że całe zdarzenie widział Piotrek, który na drugi dzień opowiedział wszystko kolegom w szkole. Wszyscy zaczęli się śmiać z Michała nazywając go „faitłapą”. Nikt nawet nie zwrócił uwagi na fakt, że Michał był świetnym sportowcem.
Co złego zrobił Piotrek?
Dlaczego to co powiedział, mimo, że było zgodne z prawdą spowodowało tyle zła? (stłuczenie donic było przypadkowe, Michał jest sportowcem)
Jak Piotrek może choć trochę naprawić swój czyn? (przeprosić, próbować wszystko odkręcić)
Pokaz
Monolog
Opowiadanie
Pierze (puch)
8.
Podsumowanie:
Na koniec podzielimy się na dwie grupy i każda z nich dostanie polecenie do wykonania a wykonywał je będzie ostatni uczeń z grupy.
Zobaczyć, jakie było polecenie pierwotne, a jakie wyszło na końcu. Np.:
-Napisz na tablicy: Kocham Cię Jezu.
W zależności od tego, czy udało się ostatniemu zawodnikowi poprawnie usłyszeć polecenie, czy też nie, mówię, jak bardzo ważna jest prawda w tym, co robimy lub w tym, co mówimy.
Pokazać co by się stało gdyby ktoś celowo zmienił polecenie.
Pamiętajcie, że trzeba zawsze mówić prawdę, nie wolno nigdy nikogo okłamywać.
Głuchy telefon
9.
Zadanie domowe:
10.
Modlitwa końcowa:
...
didonka