TEMAT: CHCEMY NASLADOWAĆ ŚWIĘTĄ RODZINĘ
Cel dydaktyczny: ukazanie życia świętej Rodziny
Cel wychowawczy: Święta Rodzina z Nazaretu wzorem każdej rodziny
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Jasiu ile masz rodzeństwa?
Gdzie pracuje tato?
A mama?
Z kim jeździsz do krewnych?
Z kim w niedzielę chodzisz do Kościoła?
W jakim gronie jesz samotnie posiłki, czy z kimś?
Kto w domu jest najważniejszy?
Jak myślicie o czym będziemy rozmawiać na dzisiejszej katechezie? (rodzinie)
Kto mi powie po co potrzebna jest rodzina?
A czy nie łatwiej byłoby żyć samemu?
Za przykład posłużą nam patyki. Wyobraźmy, że patyki to ludzie. Zobaczcie co może się dziać z pojedynczym człowiekiem, kiedy przyjdzie trudność, jakieś cierpienie. (łamię patyk). Nawet gruby patyk samotnie się łamię, bo nie ma wsparcia. Teraz popatrzcie co się dzieje gdy wezmę kilka patyków i zwiąże je razem (próbuję ale nie łamie)). Jeśli patyki były razem, powiązane mocną tasiemką nie można było ich złamać. Ale tasiemkę można przeciąć i wtedy patyki się rozsypię i znów można je pojedynczo łamać.
Widzimy więc, że w rodzinie musi być więź miłości by rodzina trzymała się razem by jej członkowie byli szczęśliwi. Dziś spróbujemy się przyjrzeć najdoskonalszej rodzinie?
Czy wiecie jaka to rodzina? (Święta Rodzina)
Pogadanka
Pokaz i pogadanka
Patyki, zapałki
4.
Wymiar eklezjalny:
Kto mi powie kto należy do Świętej Rodziny? (Maryja, Jezus, Józef)
Kim jest Maryja? (mamą Pana Jezusa)
A Józef? (opiekunem)
A kto mu kazała się opiekować Maryją i Jezusem? (Pan Bóg)
A kto był tatą Pana Jezusa? (Pan Bóg)
Musicie pamiętać, że Jezus, chociaż był Synem Bożym, to jednak urodził się w ludzkiej rodzinie i mieszkał w Nazarecie.
Jak myślicie dlaczego Rodzinę z Nazaretu nazywamy Świętą?
Świętym w Rodzinie w Nazarecie jest Pan Jezus, bo jest Bogiem. Świętą jest jego mama Maryja, bo była bez grzechu. Świętym jest także św. Józef, bo kochał Pana Boga, wypełniał Jego wolę i został wybrany na opiekuna Pana Jezusa,
Wykład
5.
Wymiar liturgiczny1:
Teraz nauczymy się piosenki mówiącej co Pan Jezus robił w Nazarecie.
(nag. 35).
Gdy Pan Jezus był malutki, nigdy nie próżnował.
Z Matką Bożą i Józefem, pilnie wciąż pracował.
Tak piłował, tak heblował i wełeke zwijał,
Nosił wodę, rąbał drzewo i gwoździe przybijał.
Co robił Pan Jezus?
Jak myślicie komu pomagał?
Śpiew
Nagranie CD tekst dla uczniów
6.
Wymiar biblijny:
Posłuchajcie co mówi do nas Pan Jezus przez usta swego ucznia.
11. Umiłowani, jeśli Bóg tak nas umiłował, to i my winniśmy się wzajemnie miłować.
12. Nikt nigdy Boga nie oglądał. Jeżeli miłujemy się wzajemnie, Bóg trwa w nas i miłość ku Niemu jest w nas doskonała.
Do czego wzywa nas Pan Jezus? (do miłości)
Odczyt
Pismo św.
7.
Wymiar egzystencjalny:
Jak myślicie kiedy nasze rodziny będą podobne do świętej Rodziny?
(miłość, dobroć, życzliwość, szacunek, wdzięczność).
Posłuchajcie teraz pewnego opowiadania:
(nag. 36).
Pewnego wieczoru, kiedy mama przygotowywała kolację, dziewięcioletni Maciek wszedł do kuchni trzymając w ręce kartkę. Z mina dziwnie oficjalną wręczył kartkę mamie. Ta otarła sobie ręce i przeczytała:
-za pozamiatanie chodnika wkoło domu – 4 zł;
-za posprzątanie pokoju – 4 zł;
-za kupienie mleka – 2 zł;
-za pilnowanie siostrzyczki – 10 zł;
-za wynoszenie śmieci – 10 zł;
w sumie: 30 zł
Mama spojrzała czule na syna, zamyśliła się przez chwilę potem wzięła długopis i na odwrocie kartki napisała:
-za urodzenie ciebie – 0 zł;
-za wszystkie nieprzespane noce, kiedy byłeś chory – 0 zł;
-za wszystkie chwile kiedy ci towarzyszyłam gdy byłeś smutny – 0 zł;
-za wszystkie śniadania, obiady, kolacje i desery, które ci przygotowywałam – 0 zł
-za uśmiech, który ci codziennie daję – 0 zł;
w sumie: 0 zł.
Po napisaniu tego cennika mama uśmiechając się podała kartkę synowi. Gdy chłopiec skończył czytać, co mamusia napisała dwie wielki łzy pojawiły się w jego oczach. Na stronie, na której znajdował się wystawiony przez niego rachunek napisał: „zapłacono”. Potem rzucił się mamie na szyję i mocno ją ucałował.
O kim jest to opowiadanie?
Co zrobił Maciek?
Co zrobiła mama?
Czego uczy nas to opowiadanie?
Co buduje miłość w rodzinie? (wspólna modlitwa, spokojna rozmowa, świętowanie niedzieli, spędzanie razem wolnego czasu)
Co niszczy miłość w rodzinie? (nałogi, kłótnie, egoizm, gniew, pycha, środki społecznego przekazu, telewizja, głośna muzyka)
Odsłuch
Nagranie CD
8.
Wymiar liturgiczny:
Musimy pamiętać, że nigdy nie spełnimy tego długu jaki zaciągnęliśmy wobec rodziców. Dlatego pomódlmy się w ich intencji. Będziemy powtarzać: Dziękujemy ci Panie Boże.
-Panie Boże dziękujemy Ci za naszych rodziców.
-Panie Boże dziękujemy Ci za to, że jesteś w naszych rodzinach. Panie -Boże dziękujemy Ci za to, że możemy pomagać naszym rodzicom.
Modlitwa
9.
Podsumowanie:
10.
Zadanie domowe: Proszę pokolorować obrazek i ułożyć pod spodem rozsypankę.
11.
Modlitwa końcowa:
...
didonka