28-Ip.doc

(56 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: CHCEMY NASLADOWAĆ ŚWIĘTĄ RODZINĘ

 

Cel dydaktyczny: ukazanie życia świętej Rodziny

Cel wychowawczy: Święta Rodzina z Nazaretu wzorem każdej rodziny

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Jasiu ile masz rodzeństwa?

Gdzie pracuje tato?

A mama?

Z kim jeździsz do krewnych?

Z kim w niedzielę chodzisz do Kościoła?

W jakim gronie jesz samotnie posiłki, czy z kimś?

Kto w domu jest najważniejszy?

 

Jak myślicie o czym będziemy rozmawiać na dzisiejszej katechezie? (rodzinie)

Kto mi powie po co potrzebna jest rodzina?

A czy nie łatwiej byłoby żyć samemu?

 

Za przykład posłużą nam patyki. Wyobraźmy, że patyki to ludzie. Zobaczcie co może się dziać z pojedynczym człowiekiem, kiedy przyjdzie trudność, jakieś cierpienie. (łamię patyk). Nawet gruby patyk samotnie się łamię, bo nie ma wsparcia. Teraz popatrzcie co się dzieje gdy wezmę kilka patyków i zwiąże je razem (próbuję ale nie łamie)). Jeśli patyki były razem, powiązane mocną tasiemką nie można było ich złamać. Ale tasiemkę można przeciąć i wtedy patyki się rozsypię i znów można je pojedynczo łamać.

 

Widzimy więc, że w rodzinie musi być więź miłości by rodzina trzymała się razem by jej członkowie byli szczęśliwi. Dziś spróbujemy się przyjrzeć najdoskonalszej rodzinie?

Czy wiecie jaka to rodzina? (Święta Rodzina)

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokaz i pogadanka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patyki, zapałki

4.

Wymiar eklezjalny:

Kto mi powie kto należy do Świętej Rodziny? (Maryja, Jezus, Józef)

Kim jest Maryja? (mamą Pana Jezusa)

A Józef? (opiekunem)

A kto mu kazała się opiekować Maryją i Jezusem? (Pan Bóg)

A kto był tatą Pana Jezusa? (Pan Bóg)

 

Musicie pamiętać, że Jezus, chociaż był Synem Bożym, to jednak urodził się w ludzkiej rodzinie i mieszkał w Nazarecie.

Jak myślicie dlaczego Rodzinę z Nazaretu nazywamy Świętą?

Świętym w Rodzinie w Nazarecie jest Pan Jezus, bo jest Bogiem. Świętą jest jego mama Maryja, bo była bez grzechu. Świętym jest także św. Józef, bo kochał Pana Boga, wypełniał Jego wolę i został wybrany na opiekuna Pana Jezusa,

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład

 

5.

Wymiar liturgiczny1:

Teraz nauczymy się piosenki mówiącej co Pan Jezus robił w Nazarecie.

(nag. 35).

Gdy Pan Jezus był malutki, nigdy nie próżnował.

Z Matką Bożą i Józefem, pilnie wciąż pracował.

Tak piłował, tak heblował i wełeke zwijał,

Nosił wodę, rąbał drzewo i gwoździe przybijał.

 

Co robił Pan Jezus?

Jak myślicie komu pomagał?

Śpiew

Nagranie CD tekst dla uczniów

6.

Wymiar biblijny:

Posłuchajcie co mówi do nas Pan Jezus przez usta swego ucznia.

1 Jn 4:11-12

11. Umiłowani, jeśli Bóg tak nas umiłował, to i my winniśmy się wzajemnie miłować.

12. Nikt nigdy Boga nie oglądał. Jeżeli miłujemy się wzajemnie, Bóg trwa w nas i miłość ku Niemu jest w nas doskonała.

 

Do czego wzywa nas Pan Jezus? (do miłości)

Odczyt

Pismo św.

7.

Wymiar egzystencjalny:

Jak myślicie kiedy nasze rodziny będą podobne do świętej Rodziny?

(miłość, dobroć, życzliwość, szacunek, wdzięczność).

Posłuchajcie teraz pewnego opowiadania:

(nag. 36).

Pewnego wieczoru, kiedy mama przygotowywała kolację, dziewięcioletni Maciek wszedł do kuchni trzymając w ręce kartkę. Z mina dziwnie oficjalną wręczył kartkę mamie. Ta otarła sobie ręce i przeczytała:

-za pozamiatanie chodnika wkoło domu – 4 zł;

-za posprzątanie pokoju – 4 zł;

-za kupienie mleka – 2 zł;

-za pilnowanie siostrzyczki – 10 zł;

-za wynoszenie śmieci – 10 zł;

w sumie: 30 zł

Mama spojrzała czule na syna, zamyśliła się przez chwilę potem wzięła długopis  i na odwrocie kartki napisała:

-za urodzenie ciebie – 0 zł;

-za wszystkie nieprzespane noce, kiedy byłeś chory – 0 zł;

-za wszystkie chwile kiedy ci towarzyszyłam gdy byłeś smutny – 0 zł;

-za wszystkie śniadania, obiady, kolacje i desery, które ci przygotowywałam – 0 zł

-za uśmiech, który ci codziennie daję – 0 zł;

w sumie: 0 zł.

Po napisaniu tego cennika mama uśmiechając się podała kartkę synowi. Gdy chłopiec skończył czytać, co mamusia napisała dwie wielki łzy pojawiły się w jego oczach. Na stronie, na której znajdował się wystawiony przez niego rachunek napisał: „zapłacono”. Potem rzucił się mamie na szyję i mocno ją ucałował.

 

O kim jest to opowiadanie?

Co zrobił Maciek?

Co zrobiła mama?

Czego uczy nas to opowiadanie?

 

Co buduje miłość w rodzinie? (wspólna modlitwa, spokojna rozmowa, świętowanie niedzieli, spędzanie razem wolnego czasu)

Co niszczy miłość w rodzinie? (nałogi, kłótnie, egoizm, gniew, pycha, środki społecznego przekazu, telewizja, głośna muzyka)

Pogadanka

 

 

 

Odsłuch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

 

 

 

Nagranie CD

8.

Wymiar liturgiczny:

Musimy pamiętać, że nigdy nie spełnimy tego długu jaki zaciągnęliśmy wobec rodziców. Dlatego pomódlmy się w ich intencji. Będziemy powtarzać: Dziękujemy ci Panie Boże.

-Panie Boże dziękujemy Ci za naszych rodziców.

-Panie Boże dziękujemy Ci za to, że jesteś w naszych rodzinach. Panie
-Boże dziękujemy Ci za to, że możemy pomagać naszym rodzicom.

Modlitwa

 

9.

Podsumowanie:

 

 

10.

Zadanie domowe:
Proszę pokolorować obrazek i ułożyć pod spodem rozsypankę.

 

 

11.

Modlitwa końcowa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin