Laguna_I_1.9 dTi(F9Q).pdf
(
359 KB
)
Pobierz
Samochody osobowe
Samochody osobowe - opisy techniczne i dane regulacyjne
Renault Laguna 1,9 dTi
(1998-2001)
SILNIK
/ o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do
komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony
poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika
−
do VIII 1999 /
F9Q 716
−
od IX 1999 /
F9Q 710
Silniki F9Q 716
oraz
F9Q 710
Średnica cylindra
80 mm
Skok tłoka
93 mm
Pojemność skokowa
1870 cm
3
Stopień sprężania
18,3
Moc maksymalna
72 kW (100 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej
4000 obr/min
Moment maksymalny
200 N
⋅
m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego
2000 obr/min
Układ rozrządu
/ wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Fazy rozrządu
−
otwarcie zaworu ssącego
3
°
po ZZ
−
zamknięcie zaworu ssącego
21
°
po ZW
−
otwarcie zaworu wydechowego
43
°
przed ZW
−
zamknięcie zaworu wydechowego
2
°
przed ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
−
zawór ssący 0,20 ± 0,05 mm
−
zawór wydechowy 0,40 ± 0,05 mm
Regulacja luzu zaworów / za pomocą popychaczy o wysokości denka od 7,55 do 8,15 mm stopniowanej co 0,025 mm (24 wysokości)
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy wtryskowej, napinacz paska mechaniczny
−
naciąg / mierzony za pomocą częstościomierza SEEM Diapaz (przyrząd Renault
Mot. 1505) z głowicą pomiarową umieszczoną w odległości 5...10 mm od
płaszczyzny paska na odcinku między kołem zębatym pośrednim i rolką napinacza
wynosi 68
±
3 Hz (naciąg wstępny) oraz 61
±
5 Hz (naciąg ostateczny)
−
częstość wymiany / co 75 000 km lub co 5 lat
Układ chłodzenia
/ zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik
wyrównawczy, dodatkowy podgrzewacz elektryczny, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem (do VIII 1999) albo przez
elektroniczne urządzenie sterujące silnika (od IX 1999)
Termostat / Dauphinoise Thomson, umieszczony w obudowie z tyłu głowicy (pod pompą podciśnienia)
−
temperatura początku otwarcia
89
°
C
Wentylator / elektryczny, sześciołapatkowy
−
do VIII 1999 / w wersjach bez klimatyzacji o jednej prędkości, sterowany
termowyłącznikiem za pośrednictwem przekaźnika, w wersjach z klimatyzacją o
dwóch prędkościach, sterowany termowyłącznikiem za pośrednictwem dwóch
przekaźników
−
od IX 1999 / w wersjach bez klimatyzacji o jednej prędkości, sterowany przez
elektroniczne urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem przekaźnika, w
wersjach z klimatyzacją o dwóch prędkościach, sterowany przez elektroniczne
urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem dwóch przekaźników
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem klinowym napędu osprzętu
Pasek klinowy napędu osprzętu / wieloklinowy, napędzający pompę cieczy chłodzącej, pompę wspomagania układu kierowniczego,
alternator i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
−
typ / Gates 6 PK 1638
−
naciąg (wersje bez klimatyzacji) / mierzony za pomocą częstościomierza SEEM
Diapaz (przyrząd Renault Mot. 1505) z głowicą pomiarową umieszczoną w
odległości 5...10 mm od płaszczyzny paska na odcinku między kołami pasowymi
wału korbowego i pompy wspomagania układu kierowniczego wynosi 188
±
5 Hz
−
naciąg (wersje z klimatyzacją) / regulowany automatycznie przez napinacz
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 1
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
samoczynny o naciągu sprawdzanym za pomocą przyrządu Renault Mot. 1387
−
wymiana / co 75 000 km lub co 5 lat
Podgrzewacz dodatkowy układu chłodzenia / zawierający trzy elektryczne świece grzewcze sterowane przez elektroniczne urządzenie
sterujące silnika za pośrednictwem dwóch przekaźników, włączczony w obwód między obudową termostatu i nagrzewnicą
Rezystancja świec grzewczych
0,6
±
0,1
Ω
Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego
120 kPa
Układ smarowania
/ pod ciśnieniem, z elektrycznym czujnikiem poziomu oleju
Pompa oleju / zębata, z zaworem przelewowym, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie oleju (w temperaturze 80
°
C)
−
przy 1000 obr/min
0,12 MPa
−
przy 3000 obr/min
0,35 MPa
Czujnik poziomu oleju / elektryczny, umieszczony w kadłubie
−
rezystancja przy poziomie maksymalnym
12
Ω
Filtr oleju / wymienny, o podwójnej filtracji, Purflux LS 288
Układ zasilania
/ o wtrysku bezpośrednim, z doładowaniem turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowanego, Bosch, sterowany
elektronicznie
Filtr paliwa / z wymiennym wkładem, umieszczony po prawej stronie z tyłu przedziału silnika, zintegrowany z elektrycznym
podgrzewaczem paliwa
−
typ / Bosch (do VIII 1999) albo Bosch, Lucas lub Purflux (od IX 1999)
−
częstość odwadniania / co 15 000 km lub co 2 lata
−
częstość wymiany / co 60 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, umieszczony w obudowie zamocowanej w przedziale silnika z przodu po
lewej stronie
−
częstość wymiany / co 30 000 km lub co 4 lata
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, Bosch, sterowana elektronicznie
−
typ
−
do VIII 1999 / VE 4/11 E2000 R672
−
od IX 1999 / VE 4/11 E2125 R803-1
Kolejność wtrysku
1
−
3
−
4
−
2
(cylinder nr 1 od strony koła zamachowego)
Prędkość obrotowa biegu jałowego
850
±
25 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna
−
do VIII 1999
−
bez obciążenia
4800
±
100 obr/min
−
pod obciążeniem
4500
±
100 obr/min
−
od IX 1999
−
bez obciążenia 4800
±
250 obr/min
−
pod obciążeniem 4750
±
250 obr/min
Ustawienie statyczne pompy / wznios tłokorozdzielacza pompy 0,32
±
0,02 mm w położeniu ZZ tłoka 1. cylindra
Wtryskiwacz cylindra nr 1 (do VIII 1999) albo nr 4 (od IX 1999) / wyposażony w czujnik wzniosu iglicy rozpylacza
Obsady wtryskiwaczy / Bosch KBEL 58 P146 (wtryskiwacz cylindra nr 1 do VIII 1999 albo nr 4 od IX 1999) oraz Bosch KBEL 58 P147
(wtryskiwacze pozostałych cylindrów)
Rezystancja czujnika wzniosu iglicy rozpylacza (przy 20
°
C)
100
±
10
Ω
Rozpylacze / Bosch DSLA 145 P619
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
−
wartość nominalna 20 MPa
−
odchyłka dolna
−
3 MPa
−
odchyłka górna +1,2 MPa
Turbosprężarka / Garrett, z zaworem regulacji ciśnienia doładowania sterowanym siłownikiem pneumatycznym
Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze
Układ sterowania silnika
/ elektroniczny, Bosch, zawierający:
−
elektroniczne urządzenie sterujące,
−
lampkę kontrolną w zestawie wskaźników,
−
przekaźnik główny,
−
wyłącznik bezwładnościowy,
−
czujnik ciśnienia atmosferycznego,
−
czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 2
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
−
czujnik temperatury powietrza zasilającego,
−
przepływomierz powietrza (od IX 1999),
−
czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
−
czujnik położenia pedału przyspieszenia,
−
czujnik wzniosu iglicy wtryskiwacza,
−
czujnik temperatury paliwa,
−
zawór elektromagnetyczny wyprzedzenia wtrysku,
−
czujnik położenia trzpienia regulacji wydatku paliwa,
−
nastawnik trzpienia regulacji wydatku paliwa,
−
zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP),
−
czujnik położenia pedału hamulca,
−
czujnik położenia pedału sprzęgła,
−
zawór recyrkulacji spalin,
−
zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,
−
katalizator spalin w układzie wydechowym,
−
świece żarowe,
−
zespół sterowania świec żarowych.
Elektroniczne urządzenie sterujące silnika / umieszczone po prawej stronie przedziału silnika z przodu (za prawym reflektorem), o
złączu 68-stykowym, sterujące wyprzedzeniem wtrysku, wydatkiem paliwa, podgrzewaniem wstępnym, prędkością obrotową
przyspieszonego biegu jałowego, recyrkulacją spalin, immobilizerem, świecami grzewczymi układu chłodzenia, a w wersjach z
klimatyzacją także włączeniem sprężarki klimatyzacji, zawierające funkcję samodiagnozowania oraz tryb pracy awaryjnej
−
typ / Bosch MSA 15.5
Czujnik ciśnienia atmosferycznego / zintegrowany z elektronicznym urządzeniem sterującym silnika
Przekaźnik główny / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, umieszczony w skrzynce przekaźników w przedziale
silnika
−
rezystancja obwodu sterowania ok. 65
Ω
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, wkręcony w obudowę
termostatu, informujący o temperaturze cieczy chłodzącej
−
rezystancja (między stykami „2” i „3” czujnika)
−
przy 0
°
C 5290...6490
Ω
−
przy 20
°
C 2400...2600
Ω
−
przy 40
°
C 1070...1270
Ω
−
przy 80
°
C 300...450
Ω
Wyłącznik bezwładnościowy / umieszczony po lewej stronie przedziału silnika obok górnego mocowania lewej kolumny resorującej,
odcinający zasilanie elektryczne zaworu elektromagnetycznego zatrzymania silnika w razie zderzenia samochodu, z możliwością
przywrócenia zasilania za pomocą wciśnięcia przycisku umieszczonego na wyłączniku
Czujnik temperatury powietrza zasilającego (do VIII 1999) / umieszczony w obudowie filtru powietrza
Przepływomierz powietrza (od IX 1999) / masowy, z termoanemometrem warstwowym, Siemens lub Bosch, zawierający czujnik
temperatury powietrza zasilającego, zamocowany na króćcu wyjściowym obudowy filtru powietrza
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony w obudowie sprzęgła, współpracujący z kołem
zamachowym, o nieregulowanym położeniu
−
rezystancja (przy 20
°
C)
−
do VIII 1999 480...1150
Ω
−
od IX 1999 760
Ω
Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, połączony linką z pedałem przyspieszenia, umieszczony po lewej stronie
przedziału silnika obok górnego mocowania lewej kolumny resorującej
−
rezystancja (mierzona na stykach czujnika)
−
między stykami „4” i „3”
pedał swobodny
1860
Ω
pedał wciśnięty do oporu
3180
Ω
−
między stykami „4” i „5”
pedał swobodny
1117
Ω
pedał wciśnięty do oporu
1117
Ω
−
między stykami „3” i „5”
pedał swobodny
2791
Ω
pedał wciśnięty do oporu
2440
Ω
Marka
−
do VIII 1999 / Bosch
−
od IX 1999 / CTS
Czujnik wzniosu iglicy rozpylacza / indukcyjny, umieszczony na wtryskiwaczu cylindra nr 1 (do VIII 1999) albo nr 4 (od IX 1999),
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 3
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
informujący elektroniczne urządzenie sterujące o początku wtrysku
−
rezystancja (przy 20
°
C) 100
±
10
Ω
Zawór elektromagnetyczny wyprzedzenia wtrysku / umieszczony na pompie wtryskowej, sterowany przez elektroniczne urządzenie
sterujące silnika
−
rezystancja (przy 20
°
C) 14,3...17,3
Ω
Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na pompie
wtryskowej
−
rezystancja (między stykami czujnika)
−
przy 0
°
C 5290...6490
Ω
−
przy 20
°
C 2400...2600
Ω
−
przy 40
°
C 1070...1270
Ω
−
przy 80
°
C 300...450
Ω
Czujnik położenia trzpienia regulacji wydatku paliwa / potencjometryczny, Bosch, wbudowany w pompę wtryskową
−
rezystancja (między stykami złącza pompy przy 20
°
C)
−
między stykami „1” i „3” 4,9...6,5
Ω
−
między stykami „3” i „2” 4,9...6,5
Ω
Nastawnik trzpienia regulacji wydatku paliwa / Bosch, wbudowany w pompę wtryskową
−
rezystancja (między stykami „4” i „7” złącza pompy
przy 20
°
C) 0,4...1
Ω
Zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP) / zamocowany na pompie wtryskowej, zamykający dopływ paliwa do
tłokorozdzielacza pompy
−
rezystancja 9...12
Ω
Czujnik położenia pedału hamulca / zintegrowany z włącznikiem świateł hamowania (czujnik podwójny), połączony z pedałem hamulca
Czujnik położenia pedału sprzęgła / połączony z pedałem sprzęgła
−
rezystancja
−
pedał swobodny 1,5
Ω
−
pedał wciśnięty do oporu
∞
Ω
Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / Siemens, sterujący zaworem elektropneumatycznym recyrkulacji spalin, umieszczony z
tyłu przedziału silnika obok pompy hamulcowej, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika
−
rezystancja 16,5
±
0,5
Ω
Zawór recyrkulacji spalin / elektropneumatyczny, zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem za pośrednictwem
zaworu elektromagnetycznego
Świece żarowe / ołówkowe, Beru lub Champion
−
napięcie zasilania 12 V
−
rezystancja (przy 20
°
C) 0,6
Ω
Zespół sterowania świec żarowych / elektroniczny, umieszczony w przedziale silnika pod elektronicznym urządzeniem sterującym
silnika i sterowany przez to urządzenie
−
typ / Nagares BED/6-12
Katalizator spalin / Eberspächer C 58
PODWOZIE
Sprzęgło
/ cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego pedału, sterowane
mechanicznie
Typ Valeo 215 CP 0N 4400
Średnica zewnętrzna tarczy
215 mm
Grubość tarczy
6,8 mm
Skok mierzony na widełkach
25,4...25,9 mm
Skrzynka przekładniowa
/ mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ JC5 099
Przełożenia
−
I bieg
3,727
−
II bieg
2,048
−
III bieg
1,322
−
IV bieg
0,971
−
V bieg
0,756
−
bieg wsteczny
3,546
−
przekładnia główna
3,562 (57/16)
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 4
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
Przeniesienie napędu
/ półosie o nierównej długości połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od
strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi
Układ kierowniczy
/ mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym
Liczba obrotów koła kierownicy
3,1
Promień skrętu
−
między ścianami 5,75 m
−
między krawężnikami 5,4 m
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa napędzana paskiem wieloklinowym od wału korbowego razem z alternatorem, pompą
cieczy chłodzącej i sprężarką klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
Typ / Delphi Saginaw Steering
Ciśnienie wspomagania (maksymalne)
−
koła ustawione prosto
0,5...0,7 MPa
−
koła skręcone
8,6...9,3 MPa
−
dopuszczalna różnica między skręceniem w lewo
i w prawo 0,5 MPa
Pasek klinowy napędu osprzętu / wieloklinowy, napędzający pompę cieczy chłodzącej, pompę wspomagania układu kierowniczego,
alternator i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
−
typ / Gates 6 PK 1638
−
naciąg (wersje bez klimatyzacji) / mierzony za pomocą częstościomierza SEEM
Diapaz (przyrząd Renault Mot. 1505) z głowicą pomiarową umieszczoną w
odległości 5...10 mm od płaszczyzny paska na odcinku między kołami pasowymi
wału korbowego i pompy wspomagania układu kierowniczego wynosi 188
±
5 Hz
−
naciąg (wersje z klimatyzacją) / regulowany automatycznie przez napinacz
samoczynny o naciągu sprawdzanym za pomocą przyrządu Renault Mot. 1387
−
wymiana / co 75 000 km lub co 5 lat
Zawieszenie przednie
/ niezależne, typu pseudo Mac Pherson, z dolnymi wahaczami trójkątnymi w kształcie „L”, ze stabilizatorem
poprzecznym prętowym o średnicy 23 mm
Amortyzatory / hydrauliczne teleskopowe dwustronnego działania nierozbieralne
Wysokości kontrolne pojazdu nie obciążonego (patrz rys.)
−
zawieszenia przedniego H1
−
H2 (nieregulowana)
127
±
5 mm
−
zawieszenia tylnego H4
−
H5 (regulowana)
46,5
±
11 mm
gdzie:
H1
−
odległość osi obrotu koła przedniego od nawierzchni,
H2
−
odległość dolnej powierzchni ramy szczątkowej zawieszenia przedniego (patrz rys.) od nawierzchni,
H4
−
odległość osi obrotu koła tylnego od nawierzchni,
H5
−
odległość osi obrotu wahacza zawieszenia tylnego (patrz rys.) od nawierzchni.
Ustawienie kół przednich
(samochód nie obciążony)
−
rozbieżność (regulowana) 1
±
1 mm (0
°
10
′
±
10
′
)
(jeden pełny obrót drążka kierowniczego odpowiada zmianie zbieżności o 3 mm lub
30
′
)
−
pochylenie koła (nieregulowane)
H1
−
H2 = 38 mm
1
°
37
′
±
30
′
H1
−
H2 = 123 mm
0
°
09
′
±
30
′
H1
−
H2 = 147 mm
0
°
03
′
±
30
′
H1
−
H2 = 220 mm
0
°
47
′
±
30
′
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)
−
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H5
−
H2 = 43 mm
5
°
±
30
′
H5
−
H2 = 63 mm
4
°
30
′
±
30
′
H5
−
H2 = 83 mm
4
°
±
30
′
H5
−
H2 = 103 mm
3
°
30
′
±
30
′
H5
−
H2 = 123 mm
3
°
±
30
′
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1
°
)
−
pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H1
−
H2 = 38 mm
9
°
16
′
±
30
′
H1
−
H2 = 123 mm
11
°
52
′
±
30
′
H1
−
H2 = 147 mm
12
°
22
′
±
30
′
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 5
Plik z chomika:
djmllody
Inne pliki z tego folderu:
LAGUNA1_Ph2_Instrukcja.pdf
(20698 KB)
laguna.zip
(18497 KB)
Wymiana Filtra Kabiny W Renault Laguna 1.pdf
(104 KB)
[l1ph2]naprawa_podswietlania_zegarka.pdf
(403 KB)
Laguna_I_1.9 dTi(F9Q).pdf
(359 KB)
Inne foldery tego chomika:
Carminat 8000
DDT2000
Dialogys 2006
Dialogys 3.80 multilanguage
DIALOGYS Renault PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin