Laguna_I_1.9 dTi(F9Q).pdf

(359 KB) Pobierz
Samochody osobowe
Samochody osobowe - opisy techniczne i dane regulacyjne
Renault Laguna 1,9 dTi
(1998-2001)
SILNIK / o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do
komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony
poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika
do VIII 1999 / F9Q 716
od IX 1999 / F9Q 710
Silniki F9Q 716 oraz F9Q 710
Średnica cylindra
80 mm
Skok tłoka
93 mm
Pojemność skokowa
1870 cm 3
Stopień sprężania
18,3
Moc maksymalna
72 kW (100 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej
4000 obr/min
Moment maksymalny
200 N m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego
2000 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Fazy rozrządu
otwarcie zaworu ssącego
3 ° po ZZ
zamknięcie zaworu ssącego
21 ° po ZW
otwarcie zaworu wydechowego
43 ° przed ZW
zamknięcie zaworu wydechowego
2 ° przed ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
zawór ssący 0,20 ± 0,05 mm
zawór wydechowy 0,40 ± 0,05 mm
Regulacja luzu zaworów / za pomocą popychaczy o wysokości denka od 7,55 do 8,15 mm stopniowanej co 0,025 mm (24 wysokości)
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy wtryskowej, napinacz paska mechaniczny
naciąg / mierzony za pomocą częstościomierza SEEM Diapaz (przyrząd Renault
Mot. 1505) z głowicą pomiarową umieszczoną w odległości 5...10 mm od
płaszczyzny paska na odcinku między kołem zębatym pośrednim i rolką napinacza
wynosi 68 ± 3 Hz (naciąg wstępny) oraz 61 ± 5 Hz (naciąg ostateczny)
częstość wymiany / co 75 000 km lub co 5 lat
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik
wyrównawczy, dodatkowy podgrzewacz elektryczny, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem (do VIII 1999) albo przez
elektroniczne urządzenie sterujące silnika (od IX 1999)
Termostat / Dauphinoise Thomson, umieszczony w obudowie z tyłu głowicy (pod pompą podciśnienia)
temperatura początku otwarcia
89 ° C
Wentylator / elektryczny, sześciołapatkowy
do VIII 1999 / w wersjach bez klimatyzacji o jednej prędkości, sterowany
termowyłącznikiem za pośrednictwem przekaźnika, w wersjach z klimatyzacją o
dwóch prędkościach, sterowany termowyłącznikiem za pośrednictwem dwóch
przekaźników
od IX 1999 / w wersjach bez klimatyzacji o jednej prędkości, sterowany przez
elektroniczne urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem przekaźnika, w
wersjach z klimatyzacją o dwóch prędkościach, sterowany przez elektroniczne
urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem dwóch przekaźników
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem klinowym napędu osprzętu
Pasek klinowy napędu osprzętu / wieloklinowy, napędzający pompę cieczy chłodzącej, pompę wspomagania układu kierowniczego,
alternator i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
typ / Gates 6 PK 1638
naciąg (wersje bez klimatyzacji) / mierzony za pomocą częstościomierza SEEM
Diapaz (przyrząd Renault Mot. 1505) z głowicą pomiarową umieszczoną w
odległości 5...10 mm od płaszczyzny paska na odcinku między kołami pasowymi
wału korbowego i pompy wspomagania układu kierowniczego wynosi 188 ± 5 Hz
naciąg (wersje z klimatyzacją) / regulowany automatycznie przez napinacz
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 1
103344599.002.png
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
samoczynny o naciągu sprawdzanym za pomocą przyrządu Renault Mot. 1387
wymiana / co 75 000 km lub co 5 lat
Podgrzewacz dodatkowy układu chłodzenia / zawierający trzy elektryczne świece grzewcze sterowane przez elektroniczne urządzenie
sterujące silnika za pośrednictwem dwóch przekaźników, włączczony w obwód między obudową termostatu i nagrzewnicą
Rezystancja świec grzewczych
0,6 ± 0,1 Ω
Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego
120 kPa
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z elektrycznym czujnikiem poziomu oleju
Pompa oleju / zębata, z zaworem przelewowym, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie oleju (w temperaturze 80 ° C)
przy 1000 obr/min
0,12 MPa
przy 3000 obr/min
0,35 MPa
Czujnik poziomu oleju / elektryczny, umieszczony w kadłubie
rezystancja przy poziomie maksymalnym
12 Ω
Filtr oleju / wymienny, o podwójnej filtracji, Purflux LS 288
Układ zasilania / o wtrysku bezpośrednim, z doładowaniem turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowanego, Bosch, sterowany
elektronicznie
Filtr paliwa / z wymiennym wkładem, umieszczony po prawej stronie z tyłu przedziału silnika, zintegrowany z elektrycznym
podgrzewaczem paliwa
typ / Bosch (do VIII 1999) albo Bosch, Lucas lub Purflux (od IX 1999)
częstość odwadniania / co 15 000 km lub co 2 lata
częstość wymiany / co 60 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, umieszczony w obudowie zamocowanej w przedziale silnika z przodu po
lewej stronie
częstość wymiany / co 30 000 km lub co 4 lata
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, Bosch, sterowana elektronicznie
typ
do VIII 1999 / VE 4/11 E2000 R672
od IX 1999 / VE 4/11 E2125 R803-1
Kolejność wtrysku
1 3 4 2
(cylinder nr 1 od strony koła zamachowego)
Prędkość obrotowa biegu jałowego
850 ± 25 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna
do VIII 1999
bez obciążenia
4800 ± 100 obr/min
pod obciążeniem
4500 ± 100 obr/min
od IX 1999
bez obciążenia 4800 ± 250 obr/min
pod obciążeniem 4750 ± 250 obr/min
Ustawienie statyczne pompy / wznios tłokorozdzielacza pompy 0,32 ± 0,02 mm w położeniu ZZ tłoka 1. cylindra
Wtryskiwacz cylindra nr 1 (do VIII 1999) albo nr 4 (od IX 1999) / wyposażony w czujnik wzniosu iglicy rozpylacza
Obsady wtryskiwaczy / Bosch KBEL 58 P146 (wtryskiwacz cylindra nr 1 do VIII 1999 albo nr 4 od IX 1999) oraz Bosch KBEL 58 P147
(wtryskiwacze pozostałych cylindrów)
Rezystancja czujnika wzniosu iglicy rozpylacza (przy 20 ° C)
100 ± 10 Ω
Rozpylacze / Bosch DSLA 145 P619
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
wartość nominalna 20 MPa
odchyłka dolna 3 MPa
odchyłka górna +1,2 MPa
Turbosprężarka / Garrett, z zaworem regulacji ciśnienia doładowania sterowanym siłownikiem pneumatycznym
Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze
Układ sterowania silnika / elektroniczny, Bosch, zawierający:
elektroniczne urządzenie sterujące,
lampkę kontrolną w zestawie wskaźników,
przekaźnik główny,
wyłącznik bezwładnościowy,
czujnik ciśnienia atmosferycznego,
czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 2
103344599.003.png
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
czujnik temperatury powietrza zasilającego,
przepływomierz powietrza (od IX 1999),
czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
czujnik położenia pedału przyspieszenia,
czujnik wzniosu iglicy wtryskiwacza,
czujnik temperatury paliwa,
zawór elektromagnetyczny wyprzedzenia wtrysku,
czujnik położenia trzpienia regulacji wydatku paliwa,
nastawnik trzpienia regulacji wydatku paliwa,
zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP),
czujnik położenia pedału hamulca,
czujnik położenia pedału sprzęgła,
zawór recyrkulacji spalin,
zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,
katalizator spalin w układzie wydechowym,
świece żarowe,
zespół sterowania świec żarowych.
Elektroniczne urządzenie sterujące silnika / umieszczone po prawej stronie przedziału silnika z przodu (za prawym reflektorem), o
złączu 68-stykowym, sterujące wyprzedzeniem wtrysku, wydatkiem paliwa, podgrzewaniem wstępnym, prędkością obrotową
przyspieszonego biegu jałowego, recyrkulacją spalin, immobilizerem, świecami grzewczymi układu chłodzenia, a w wersjach z
klimatyzacją także włączeniem sprężarki klimatyzacji, zawierające funkcję samodiagnozowania oraz tryb pracy awaryjnej
typ / Bosch MSA 15.5
Czujnik ciśnienia atmosferycznego / zintegrowany z elektronicznym urządzeniem sterującym silnika
Przekaźnik główny / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, umieszczony w skrzynce przekaźników w przedziale
silnika
rezystancja obwodu sterowania ok. 65 Ω
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, wkręcony w obudowę
termostatu, informujący o temperaturze cieczy chłodzącej
rezystancja (między stykami „2” i „3” czujnika)
przy 0 ° C 5290...6490 Ω
przy 20 ° C 2400...2600 Ω
przy 40 ° C 1070...1270 Ω
przy 80 ° C 300...450 Ω
Wyłącznik bezwładnościowy / umieszczony po lewej stronie przedziału silnika obok górnego mocowania lewej kolumny resorującej,
odcinający zasilanie elektryczne zaworu elektromagnetycznego zatrzymania silnika w razie zderzenia samochodu, z możliwością
przywrócenia zasilania za pomocą wciśnięcia przycisku umieszczonego na wyłączniku
Czujnik temperatury powietrza zasilającego (do VIII 1999) / umieszczony w obudowie filtru powietrza
Przepływomierz powietrza (od IX 1999) / masowy, z termoanemometrem warstwowym, Siemens lub Bosch, zawierający czujnik
temperatury powietrza zasilającego, zamocowany na króćcu wyjściowym obudowy filtru powietrza
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony w obudowie sprzęgła, współpracujący z kołem
zamachowym, o nieregulowanym położeniu
rezystancja (przy 20 ° C)
do VIII 1999 480...1150 Ω
od IX 1999 760 Ω
Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, połączony linką z pedałem przyspieszenia, umieszczony po lewej stronie
przedziału silnika obok górnego mocowania lewej kolumny resorującej
rezystancja (mierzona na stykach czujnika)
między stykami „4” i „3”
pedał swobodny
1860 Ω
pedał wciśnięty do oporu
3180 Ω
między stykami „4” i „5”
pedał swobodny
1117 Ω
pedał wciśnięty do oporu
1117 Ω
między stykami „3” i „5”
pedał swobodny
2791 Ω
pedał wciśnięty do oporu
2440 Ω
Marka
do VIII 1999 / Bosch
od IX 1999 / CTS
Czujnik wzniosu iglicy rozpylacza / indukcyjny, umieszczony na wtryskiwaczu cylindra nr 1 (do VIII 1999) albo nr 4 (od IX 1999),
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 3
103344599.004.png
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
informujący elektroniczne urządzenie sterujące o początku wtrysku
rezystancja (przy 20 ° C) 100 ± 10 Ω
Zawór elektromagnetyczny wyprzedzenia wtrysku / umieszczony na pompie wtryskowej, sterowany przez elektroniczne urządzenie
sterujące silnika
rezystancja (przy 20 ° C) 14,3...17,3 Ω
Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na pompie
wtryskowej
rezystancja (między stykami czujnika)
przy 0 ° C 5290...6490 Ω
przy 20 ° C 2400...2600 Ω
przy 40 ° C 1070...1270 Ω
przy 80 ° C 300...450 Ω
Czujnik położenia trzpienia regulacji wydatku paliwa / potencjometryczny, Bosch, wbudowany w pompę wtryskową
rezystancja (między stykami złącza pompy przy 20 ° C)
między stykami „1” i „3” 4,9...6,5 Ω
między stykami „3” i „2” 4,9...6,5 Ω
Nastawnik trzpienia regulacji wydatku paliwa / Bosch, wbudowany w pompę wtryskową
rezystancja (między stykami „4” i „7” złącza pompy
przy 20 ° C) 0,4...1 Ω
Zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP) / zamocowany na pompie wtryskowej, zamykający dopływ paliwa do
tłokorozdzielacza pompy
rezystancja 9...12 Ω
Czujnik położenia pedału hamulca / zintegrowany z włącznikiem świateł hamowania (czujnik podwójny), połączony z pedałem hamulca
Czujnik położenia pedału sprzęgła / połączony z pedałem sprzęgła
rezystancja
pedał swobodny 1,5 Ω
pedał wciśnięty do oporu Ω
Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / Siemens, sterujący zaworem elektropneumatycznym recyrkulacji spalin, umieszczony z
tyłu przedziału silnika obok pompy hamulcowej, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika
rezystancja 16,5 ± 0,5 Ω
Zawór recyrkulacji spalin / elektropneumatyczny, zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem za pośrednictwem
zaworu elektromagnetycznego
Świece żarowe / ołówkowe, Beru lub Champion
napięcie zasilania 12 V
rezystancja (przy 20 ° C) 0,6 Ω
Zespół sterowania świec żarowych / elektroniczny, umieszczony w przedziale silnika pod elektronicznym urządzeniem sterującym
silnika i sterowany przez to urządzenie
typ / Nagares BED/6-12
Katalizator spalin / Eberspächer C 58
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego pedału, sterowane
mechanicznie
Typ Valeo 215 CP 0N 4400
Średnica zewnętrzna tarczy
215 mm
Grubość tarczy
6,8 mm
Skok mierzony na widełkach
25,4...25,9 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ JC5 099
Przełożenia
I bieg
3,727
II bieg
2,048
III bieg
1,322
IV bieg
0,971
V bieg
0,756
bieg wsteczny
3,546
przekładnia główna
3,562 (57/16)
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 4
103344599.005.png
Renault Laguna 1,9 dTi (1998-2001)
Przeniesienie napędu / półosie o nierównej długości połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od
strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi
Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym
Liczba obrotów koła kierownicy
3,1
Promień skrętu
między ścianami 5,75 m
między krawężnikami 5,4 m
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa napędzana paskiem wieloklinowym od wału korbowego razem z alternatorem, pompą
cieczy chłodzącej i sprężarką klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
Typ / Delphi Saginaw Steering
Ciśnienie wspomagania (maksymalne)
koła ustawione prosto
0,5...0,7 MPa
koła skręcone
8,6...9,3 MPa
dopuszczalna różnica między skręceniem w lewo
i w prawo 0,5 MPa
Pasek klinowy napędu osprzętu / wieloklinowy, napędzający pompę cieczy chłodzącej, pompę wspomagania układu kierowniczego,
alternator i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
typ / Gates 6 PK 1638
naciąg (wersje bez klimatyzacji) / mierzony za pomocą częstościomierza SEEM
Diapaz (przyrząd Renault Mot. 1505) z głowicą pomiarową umieszczoną w
odległości 5...10 mm od płaszczyzny paska na odcinku między kołami pasowymi
wału korbowego i pompy wspomagania układu kierowniczego wynosi 188 ± 5 Hz
naciąg (wersje z klimatyzacją) / regulowany automatycznie przez napinacz
samoczynny o naciągu sprawdzanym za pomocą przyrządu Renault Mot. 1387
wymiana / co 75 000 km lub co 5 lat
Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson, z dolnymi wahaczami trójkątnymi w kształcie „L”, ze stabilizatorem
poprzecznym prętowym o średnicy 23 mm
Amortyzatory / hydrauliczne teleskopowe dwustronnego działania nierozbieralne
Wysokości kontrolne pojazdu nie obciążonego (patrz rys.)
zawieszenia przedniego H1 H2 (nieregulowana)
127 ± 5 mm
zawieszenia tylnego H4 H5 (regulowana)
46,5 ± 11 mm
gdzie:
H1 odległość osi obrotu koła przedniego od nawierzchni,
H2 odległość dolnej powierzchni ramy szczątkowej zawieszenia przedniego (patrz rys.) od nawierzchni,
H4 odległość osi obrotu koła tylnego od nawierzchni,
H5 odległość osi obrotu wahacza zawieszenia tylnego (patrz rys.) od nawierzchni.
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
rozbieżność (regulowana) 1 ± 1 mm (0 ° 10 ± 10 )
(jeden pełny obrót drążka kierowniczego odpowiada zmianie zbieżności o 3 mm lub
30 )
pochylenie koła (nieregulowane)
H1 H2 = 38 mm
1 ° 37 ± 30
H1 H2 = 123 mm
0 ° 09 ± 30
H1 H2 = 147 mm
0 ° 03 ± 30
H1 H2 = 220 mm
0 ° 47 ± 30
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1 ° )
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H5 H2 = 43 mm
5 ° ± 30
H5 H2 = 63 mm
4 ° 30 ± 30
H5 H2 = 83 mm
4 ° ± 30
H5 H2 = 103 mm
3 ° 30 ± 30
H5 H2 = 123 mm
3 ° ± 30
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1 ° )
pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
H1 H2 = 38 mm
9 ° 16 ± 30
H1 H2 = 123 mm
11 ° 52 ± 30
H1 H2 = 147 mm
12 ° 22 ± 30
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 5
103344599.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin