nasz uroczy aniołek. wychowanie grzecznego dziecka ebook.pdf

(5238 KB) Pobierz
887618329.003.png
3
Poskramianie
ataków wciekoci
887618329.004.png
52 Nasz uroczy anioek. Wychowanie grzecznego dziecka
Ataki wciekoci s najtrudniejszymi z zachowa, przed jakimi stawiaj
nas dzieci. Wyobracie sobie tak scen: rodzina jest na zakupach, wszyscy
wydaj si szczliwi, dopóki rodzic nie powie dwulatkowi, e czas ju
wychodzi, a wtedy bez jakiegokolwiek ostrzeenia rozlega si wcieky
wrzask. A trudno sobie wyobrazi, e wydaje go tak mae dziecko. „Co si
stao? Gdzie popenilimy bd?” — ju sysz, jak matka pacze w duchu.
To scena, któr widywaam niejednokrotnie, za kadym razem moje serce
byo po stronie rodziców, którzy stali porodku sklepu cakowicie oszoo-
mieni.
Gdy dzieci wrzeszcz
Ataki wciekoci s sposobem, w jaki dziecko wyraa najbardziej inten-
sywne uczucia, gdy nie jest w stanie ich zwerbalizowa. Dzieci maj róne
metody na okazywanie frustracji — niektóre krzycz i wrzeszcz, inne gryz,
drapi i bij na olep, jeszcze inne rzucaj, czym popadnie, na przykad
zabawkami — albo czymkolwiek, co wpadnie im w rce.
Co ciekawe, rodzice wydaj si mie róne „strefy wytrzymaoci”,
jeli chodzi o reagowanie na ataki wciekoci dziecka. Mog odkry, e s
pewne zachowania, które da si zignorowa, a inne naprawd ich dener-
wuj, a nawet wpdzaj w sza. Pamitacie niesamowitego Hulka, gdy
wszystkie pyny w jego organizmie zaczynay reagowa i robi si zielony
z wciekoci? Znaam rodziców, którzy opowiadali mi, jak si zocili,
kiedy ich dziecko wpadao w sza i e pod wpywem tych sytuacji sami
zmieniali si w takie wanie potwory!
Rzeczywicie pewne zachowania dzieci s atwiej tolerowane przez
rodziców ni inne, a poza tym kady z nas ma inny stopie wytrzymaoci.
887618329.005.png
Poskramianie ataków wciekoci 53
Zazwyczaj rodzice bardziej si niepokoj, gdy dzieci robi krzywd sobie,
innym dzieciom lub im. Taki rodzaj zachowa moe budzi obawy, rodzice
martwi si, dlaczego ich dziecko zachowuje si w ten sposób i co chce
im przekaza poprzez takie zachowania.
O co w tym wszystkim chodzi?
Dziecko wykorzystuje ataki zoci, aby przekaza nam, e co jest nie tak
i e potrzebuje pomocy, by sobie poradzi z tym, co czuje lub myli —
moe na przykad jest zdenerwowane, sfrustrowane, rozzoszczone, zazdro-
sne, przestraszone, chore, zmczone lub godne.
Ataki wciekoci u dziecka w wieku od roku do trzech s do normalne,
poniewa przy ograniczonym zasobie sów to jedyny sposób, w jaki malu-
chy s w stanie wyrazi silne emocje (patrz rozdzia 1.). Czstotliwo
wystpowania napadów wciekoci jest róna — niektóre dzieci bardzo
czsto wpadaj w zo, inne rzadziej.
Dzieci wykorzystuj ataki zoci, aby zademonstrowa swoj frustracj
— najczciej wtedy, gdy czego chc i nie mog tego otrzyma. Wy-
glda to prawie tak, jakby miay specjalny przycisk z napisem: „Jeli nie
dostan tego, co chc, znajd inny sposób”. Oczywicie, takie zachowa-
nia nie s ograniczone wycznie do dwulatków — dzieci w kadym wieku
wykorzystuj t taktyk, aby zobaczy, czy przyniesie rezultaty.
W miar swojego rozwoju i dowiadczania nowych sytuacji yciowych
dzieci ucz si, jak dosta to, czego chc, aby zapanowa cho odrobin
nad swoim otoczeniem. Jeeli ich metody okazuj si jednak nieskuteczne,
szukaj sposobu, by zmniejszy napicie, które czuj, a potrafi to zrobi
jedynie za pomoc wybuchu wciekoci.
54 Nasz uroczy anioek. Wychowanie grzecznego dziecka
Odzwierciedlanie zachowa
Napady wciekoci wywouj u rodziców róne reakcje. Gdy si jest
w samym rodku takiej sytuacji, wszystkie szablony postpowania
okazuj si nieuyteczne. Czsto myli si, jak dziwnie musi czu si
dziecko, kiedy w trakcie napadu wciekoci podnosi wzrok i widzi
rodzica krzyczcego w odpowiedzi na jego wrzaski. Gdyby kto sfil-
mowa tak sytuacj, jakie by to wraenie wywaro? Wydaje mi si,
e niespecjalnie dobre — mona by si nawet zastanawia, kto tu
si le zachowuje, dorosy czy dziecko.
Odzwierciedlanie zachowa dziecka nie zdarza si tylko w re-
akcji na ataki wciekoci — kto moe podnie rk i przysic, e
nigdy, ani na chwil (lub na duej), nie straci panowania nad sob
i nie zachowa si w naprawd nieakceptowalny sposób? To, jak si
zachowujemy, ma bezporedni wpyw na dzieci, one bd wykorzy-
stywa nasze zachowanie jako wzorzec.
Moja koleanka po fachu wybraa si kiedy na obserwacj
dziecka w przedszkolu, poniewa personel martwi si rozwojem
mowy dziewczynki i jej impulsywnymi zachowaniami. Dziewczynka
próbowaa odkrci butelk, ale jej si nie udawao, wic odwrócia
si i powiedziaa: „Nie mog odkrci tej cholery!”. Nastpnie rzucia
butelk i zaja si czym innym. Za kadym razem, gdy dziewczynka
doznawaa frustracji, jej zachowanie si pogarszao, a w kocu
wpadaa w prawdziw wcieko i zaczynaa bi lub popycha inne
dzieci. Nie trzeba by geniuszem, eby wyobrazi sobie, jak doroli
w jej otoczeniu radzili sobie z frustracj. Z pewnoci nie zapewnili
jej moliwoci wypracowania waciwego szablonu zachowa.
887618329.006.png 887618329.001.png 887618329.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin