Cwiczenia slownikowofrazeologiczne syntaktyczne 2 polonistyka.doc

(39 KB) Pobierz
Opracowanie – Ewa Król

Opracowanie – Ewa Król – SP 28

Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne

 

Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne odgrywają ogromną rolę w  kształtowaniu umiejętności posługiwania się przez uczniów językiem ojczystym.

Celem tych ćwiczeń jest:             

§        wzbogacanie słownictwa uczniów, czyli powiększanie zasobu rozumianych i używanych słów

§        rozwijanie sprawności językowej - kształcenie poprawnego                                    i komunikatywnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie               i piśmie.

             

              Rodzaje ćwiczeń słownikowych:

1.     Wprowadzenie nazw przedmiotów, zjawisk, cech, czynności                    oraz stosunków przestrzennych i czasowych.

2.     Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów poprzez pokaz desygnatu, opis, wskazywanie wyrazów zastępczych lub bliskoznacznych.

3.     Gromadzenie zwrotów i wyrażeń zastępczych.

4.     Grupowanie wyrazów wokół określonych tematów.

5.     Grupowanie wyrazów o znaczeniu przeciwnym i podobnym.

6.     Zastosowanie nieznanych dziecku wyrazów w zrozumiałym dla niego kontekście.

 

Rodzaje ćwiczeń frazeologicznych:

1.     Układanie zdań z zastosowaniem nowowprowadzonego wyrazu.

2.     Układanie zdań połączone z doborem uprzednio zgromadzonych wyrazów.

3.     Stosowanie zastępczych wyrażeń, zwrotów i fraz.

4.     Układanie zdań lub dłuższych wypowiedzi z podanymi wyrażeniami, zwrotami i frazami.

5.     Rozwijanie podanych zdań przez dodawanie do nich części zdania               w formie stałych związków frazeologicznych.

6.     Stawianie przez nauczyciela odpowiednich pytań, wymagających zastosowania w odpowiedzi określonych związków frazeologicznych.

7.     Pisanie przez uczniów pytań do podanych przez nauczyciela zdań,           w których zastosowano nowe wyrażenia, zwroty lub frazy.

8.     Wielokrotne redagowanie zdań na określony temat z wykorzystaniem coraz to innych związków frazeologicznych.

9.     Wypisywanie przez uczniów odpowiednich wyrażeń, zwrotów i fraz            z opracowywanych tekstów literackich; wykorzystanie ich we własnym samodzielnie przygotowanym tekście.

10. Pamięciowe opanowywanie wierszy, zagadek, fragmentów prozy itp.,          a następnie wykorzystywanie zawartych w nich niektórych związków frazeologicznych w samodzielnie konstruowanej wypowiedzi                      na określony temat.

11. Sporządzanie słowniczków frazeologicznych.

 

Ćwiczenia syntaktyczne

Dzieci rozpoczynające naukę szkolną posługują się w języku mówionym wszystkimi typami zdań: pojedynczymi, złożonymi współrzędnie                        i podrzędnie. Jednakże wypowiadając się popełniają liczne błędy.

Doskonalenie sprawności językowej uczniów w młodszym wieku szkolnym powinno polegać na kształceniu praktycznej umiejętności poprawnego posługiwania się konstrukcjami syntaktycznymi.

              Przykłady ćwiczeń:

1.     Wyodrębnianie zdań w tekście.

2.     Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.

3.     Rozpoznawanie w zdaniu orzeczenia i podmiotu.

4.     Rozwijanie zdań.

5.     Tworzenie zdań złożonych przez łączenie w pary zdań pojedynczych.

6.     Uzupełnianie zdań złożonych odpowiednio wybranym spójnikiem.

7.     Kończenie rozpoczętych zdań złożonych.

8.     Rozkład zdań złożonych na zdania pojedyncze.[1]

 

 

 

 

 

 

1

 


[1]Por. R. Więckowski: Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. WSiP, Warszawa 1985

Zgłoś jeśli naruszono regulamin