Reforma systemu edukacji (1)(2).doc

(223 KB) Pobierz

Reforma systemu edukacji. Koncepcja kształcenia na I etapie. Cele edukacyjne (I etapu - podstawa programowa).

W myśl zapisów Konstytucji RP każdy ma prawo do nauki. Nauka jest obowiązkowa od 7 do 18 roku życia, ale status instytucji obowiązkowych mają jedynie szkoła podstawowa igimnazjum. Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna.

Działalność i organizacja systemu określone są w ustawie z dn. 7 września 1991 o systemie oświaty. W roku 1999 wprowadzono nową strukturę oświaty.

Przedszkole [edytuj]

Sześcioletnia szkoła podzielona jest na dwa trzyletnie etapy. Pierwszy etap obejmuje klasy od I do III; zasadniczą część stanowi blok zajęć zwanych "kształceniem zintegrowanym" – zajęcia te prowadzone są przez jednego nauczyciela pełniącego również funkcję wychowawcy. Nauczyciel nie musi przestrzegać lekcyjnego czasu pracy, tj. dzielić czasu pracy uczniów na 45 minutowe jednostki lekcyjne, tak jak to się robi w klasach wyższych. Uczniowie uczestniczą również w zajęciach religii lub etyki (na skutek małej liczby chętnych praktycznie nierealizowany rodzaj zajęć w polskich szkołach). O uczestnictwie dziecka w zajęciach religii decydują ich rodzice. Na tym etapie edukacyjnym mogą zostać wprowadzone do szkolnego planu nauczania dodatkowe zajęcia edukacyjne, takie jak np. język obcy. Część uczniów uczestniczy również w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Możliwe jest również wprowadzenie innych dodatkowych zajęć dla wszystkich lub grupy uczniów. Decyzję o tym podejmuje dyrektor szkoły, przeznaczając na ten cel tzw. godziny do dyspozycji dyrektora. Limit godzin do dyspozycji dyrektora jest przyznawany szkole na każdy oddział klasowy do wykorzystania w ciągu trzech lat.

Od 1 września 2009 r. obowiązywać będzie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego, która

 

n       Od 1 września 2009 r. obowiązywać będzie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym i zapewnia ciągłość procesu edukacji w szkole podstawowej

n       zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki
w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych

n       gwarantuje prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci

n       zobowiązuje nauczycieli do prowadzenia w ramach etatu analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)

Istota wprowadzenia zmiany

n       Upowszechnianie edukacji przedszkolnej dla dzieci     w wieku 3-5 lat

n       Obniżenie wieku szkolnego

Reforma programowa – nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

Trzyletni okres wprowadzania obniżenia wieku szkolnego – najważniejsze fakty

                                                                                                 

W latach 2009-2011 o wcześniejszym pójściu

dziecka sześcioletniego do szkoły decydują

RODZICE

i

DYREKTOR  SZKOŁY

Wszystkie

dzieci sześcioletnie zostaną objęte

obowiązkiem szkolnym

od 1 września 2012

Nauka sześciolatka w szkole –
w jaki sposób?

n       zintegrowana forma kształcenia,

n       formy zajęć takie, jak: zabawy, gry i sytuacje zadaniowe,

wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne
i przedmioty potrzebne do zajęć

n       Zadbanie  o zaspokojenie potrzeb dzieci przez organizowanie:

              zajęć opiekuńczych (możliwość wykorzystania sali zajęć  po zakończonych lekcjach),

              zajęć zwiększających szanse edukacyjne (uczeń zdolny i mający trudności w nauce).

Wszystkie dzieci sześcioletnie, które w latach 2009-2011 rozpoczną naukę w pierwszej klasie zostaną objęte subwencją oświatową od 1.01.2010 r.

. MEN podjęło działania w celu pozyskania środków
z Unii Europejskiej na dofinansowanie przygotowania szkół do wprowadzenia nowej podstawy programowej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin