Transport Kombinowany.pdf

(341 KB) Pobierz
Microsoft Word - Transport kombinowany.doc
T r a n s p o r t k o m b i n o w a n y
S t r o n a | 1
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Transport kombinowany
***
Uzasadnienie konieczności rozwoju transportu kombinowanego
(multimodalnego)
Wśród ekspertów w dziedzinie transportu istnieje uzasadnione przekonanie, Ŝe polityka transportowa
państw powinna zapewnić większe współdziałanie pomiędzy transportem a szeroko pojętym
otoczeniem. Stąd aktualnie za najwaŜniejsze zadanie uznaje się promowanie rozwoju takich gałęzi
technologii przewozu które byłyby bardziej ekologiczne, bezpieczniejsze dla ludzi oraz oszczędniej
wykorzystywały zasoby naturalne. Kraje wspólnego rynku są więc zgodne, Ŝe w istocie jedynym
wyjściem z sytuacji jest opracowanie ogólnoeuropejskich strategii zarządzania transportem której
głównym zadaniem byłoby promowanie rozwoju transportu kombinowanego czyli transportu
umoŜliwiającego połączenie co najmniej dwóch systemów transportowych w jeden łańcuch
przewozowy przy czym towar przemieszczany jest w tej samej jednostce ładunkowej pokonując
większą część trasy koleją śródlądową drogą wodną lub morską przy moŜliwie najmniejszym
wykorzystaniu dowozowo-odwozowego transportu samochodowego (do terminalu i z terminalu) . Do
takich decyzji zmuszają fakty wynikające ze szkód generowanych przez transport głównie drogowy.
PoniŜsze zestawienie obrazuje rzeczywiste koszty zewnętrzne powodowane przez transport drogowy
w porównaniu z kolejowym:
Czynniki wywołujące koszty
Transport drogowy Transport kolejowy
SkaŜenie
98,7 %
1,3 %
Hałas
90,9 %
9,1 %
Wypadki
98,5 %
1,5 %
Objętość terenu
85,7 %
14,3 %
W Polsce nieprzystosowanie dróg do obciąŜeń przypadających na ość zgodnych z kryterium krajów
zachodnich wymaga dróg o zwiększonej w stosunku do stanu dzisiejszego obciąŜeniach o ponad 3 t
(do ponad 11,5 t/oś). Dróg przystosowanych do takich nacisków jest w Polsce zaledwie 0,5 %. Dla
realizacji transportu kombinowanego w tym kształtowania międzynarodowej infrastruktury dla
przewozów kombinowanych, unifikacją parametrów technicznych jednostek transportowych,
określenie zasad współpracy w zakresie organizacji przewozów kombinowanych zajmuje się
powołana w 1970 roku w Brukseli Międzynarodowa Unia Towarzystw Transportu Kombinowanego
Kolej-Droga ( UIRR ) . Przedsiębiorstwem mającym pełnić rolę koordynatora i operatora przewozów
kombinowanych w Polsce jest towarzystwo transportu kombinowanego Polkombi S.A . powstałe w
1992 roku. Towarzystwo to dla oŜywienia kontaktów handlowych z narodowymi operatorami
transportu kombinowanego zostało włączone w 1993 roku jako członek do UIRR. Rok ten daruje się
w Polsce jako początek formalnych działań nad zorganizowaniem transportu kombinowanego i
infrastruktury z tym transportem związanej. Do szybkich działań związanych z rozwojem transportu
zobowiązuje nas międzynarodowa umowa AGTC .
445295372.013.png 445295372.014.png 445295372.015.png 445295372.016.png 445295372.001.png 445295372.002.png
T r a n s p o r t k o m b i n o w a n y
S t r o n a | 2
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Definicje podstawowych pojęć uŜywanych w transporcie multimodalnym
Opracowane przez Grupę Roboczą Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu d. s. Transportu
Kombinowanego w 1993 r. (przy aktywnym udziale strony polskiej).
System Huckepack ( piggyback ) – transport kombinowany przy uŜyciu kolei i transportu drogowego.
Ruchoma droga (niem. Rollende Landstrasse ) – transport kompletnych pojazdów drogowych koleją
na wagonach niskopodłogowych.
Jednostka ładunkowa – kontener lub nadwozie wymienne
Wagon kieszeniowy (niem. Taschenwagen ) – wagon wyposaŜony w nisko usytuowaną stałą kieszeń
dla pomieszczenia układu jezdnego i naczepy siodłowej. MoŜe być wykorzystywany do przewozu
wielkich kontenerów i nadwozi wymiennych.
Wagon kołyskowy (niem. Wippenwagen ) – wagon o ruchomej podłodze przechylnej w środkowej
części wagony dla obniŜenia powierzchni oporowej dla kół naczepy siodłowej.
Wagon niskopodłogowy (stosowany w systemie Ro-Lo, RL) – wagon o podłodze obniŜonej na całej
długości wagonu, słuŜący do przewozu samochodów cięŜarowych i zestawów drogowych (samochód
+ przyczepa lub zestawów członowych (ciągnik + naczepa).
Naczepa siodłowa bimodalna – naczepa siodłowa, która po poziomym przeładunku moŜe być
przewoŜona na specjalnych wózkach kolejowych i moŜe tworzyć skład pociągu. Specjalnie
przystosowana do wykorzystania w systemie transportu bimodalnego.
Ro-ro ( roll-on – roll-off ) – technika poziomego przeładunku podczas którego przeładowywany pojazd
drogowy wykorzystuje własne koła do przeładunku z drogi na statek lub kolej i odwrotnie.
Lo-lo (lift-off – lift-on) – przeładunek jednostki transportu multimodalnego przy wykorzystaniu
urządzeń dźwigowych. Jest to przeładunek pionowy.
Pojazd drogowy członowy – ciągnik siodłowy sprzęgnięty z naczepą siodłową
Pociąg drogowy – samochód cięŜarowy sprzęgnięty z co najmniej dwoma przyczepami.
Niedozwolony do eksploatacji w Polsce.
Jednostka transportu multimodalnego – kontener – JTI, nadwozie wymienne – UTI, naczepa
siodłowa – ITU, które nadają się do transportu multimodalnego.
Nadwozie wymienne – pojemnik, najczęściej z nogami podporowymi nieprzystosowany do piętrzenia
przeznaczony do przewozu towarów w transporcie kolejowo-drogowym, moŜe być wykonany
specjalnie jako zdejmowane nadwozie cięŜarowego pojazdu i transportowany jako jednostka
ładunkowa
TEU – statystyczna wielkość pomocnicza, oparta na 20-stopowym kontenerze ISO, słuŜąca do
opisania pojemności terminali i statków kontenerowych. Znormalizowany 40 stopowy kontener serii 1
ISO odpowiada 2 TEU (Twenty feet Equiwalent Unit).
Transport konwojowany – przewóz pojazdu drogowego wraz z towarzyszącym mu kierowcą innym
rodzajem transportu (np. koleją lub promem).
Transport niekonwojowany – jest to przewóz kompletnego pojazdu drogowego lub jego części bez
kierowcy innym rodzajem transportu (np. koleją lub promem).
Proces transportowy – jest to ciąg następujących kolejno i równolegle dokonań, wzajemnie
skoordynowanych, w wyniku których towar jest dostarczony odbiorcy zgodnie z Ŝyczeniem nadawcy.
Traktowanie procesu transportowego jako ściśle powiązanej całości stanowi odejście od tradycyjnego
gałęziowego podejścia do transportu od strony wykonawców jak i klientów. Docelowo jest tu dąŜność
do współpracy tylko z jednym wykonawcą. Wyrazem tych współczesnych tendencji jest transport
intermodalny zwany teŜ multimodalnym lub kombinowanym .
T r a n s p o r t k o m b i n o w a n y
S t r o n a | 3
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Międzynarodowy transport multimodalny – jest to przewóz ładunków z jednego kraju do drugiego
(lub wewnątrz kraju) za pomocą co najmniej dwóch róŜnych gałęzi transportu, wykonany na
podstawie kontraktu zawartego z jednym operatorem transportu multimodalnego , który bierze na
siebie całą odpowiedzialność za wykonanie kontraktu. Operacje transportu i dostawy ładunku
zrealizowane tylko jednym środkiem transportu nie są uznawane za transport multimodalny.
Transport multimodalny charakteryzują więc następujące elementy:
-
uŜycie co najmniej dwóch gałęzi transportu
-
konieczność wystąpienia tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przebieg dostawy
towaru
-
łączna jedna stawka cenowa za przewóz obejmująca całą trasę
towar podlega manipulacjom przeładunkowym wraz z całą jednostką ładunkową (np.
kontenerem, urządzeniem transportowym lub środkiem transportowym)
Przewozy multimodalne są wynikiem rozwoju konteneryzacji. Powstały podstawy do wzajemnego
zbliŜenia się róŜnych gałęzi transportu, zwłaszcza morskiego, kolejowego i samochodowego jako
konieczność upodobnienia sposobu przewozów zunifikowanych jednostek.
Wewnętrzna integracja procesów transportowych następuje na następujących płaszczyznach:
- techniczno-konstrukcyjnej (przystosowanie środków transportu z róŜnych gałęzi oraz urządzeń
ładunkowych do obsługi tej samej jednostki ładunkowej)
- organizacyjnej (jeden operator całego procesu transportowego)
- dokumentacyjnej (jeden dokument umowy)
- cenowej (takie same zasady wyceny dla róŜnych gałęzi transportu)
- prawnej (jeden kontrakt obejmujący cały proces transportowy)
Transport intermodalny – stanowi transport w który występują wszystkie lub zdecydowana
większość płaszczyzn integracyjnych. Jest on więc toŜsamy z transportem multimodalnym. Pojęcie
transportu intermodalnego jest preferowane w USA, natomiast multimodalnego w Europie.
Transport kombinowany – występuje wówczas kiedy korzysta się z kilku (co najmniej dwóch)
róŜnych środków (gałęzi) transportowych. Charakteryzuje się on najczęściej odrębnością
i samodzielnością świadczeń na poszczególnych odcinkach procesu transportowego. Za kaŜdy odcinek
odpowiadają poszczególni przewoźnicy, bez przyjęcia przez jeden podmiot odpowiedzialności za cały
przewóz . Dla zorganizowania całego procesu transportowego klient powinien podjąć działania w
stosunku do wszystkich podmiotów zaangaŜowanych w jego realizację lub zlecić te czynności
spedytorowi.
WyŜej omówiony podział jest umowny, chociaŜ wyraźnie zdefiniowany. W literaturze i praktyce
moŜna spotkać zamiennie stosowanie tych określeń. Pojęcia transportu multimodalnego
i intermodalnego są szersze niŜ transportu kombinowanego.
Zalety transporty multimodalnego jako wynik wykorzystania specyficznych cech róŜnych gałęzi
transportu.
1.
obniŜka globalnego kosztu transportowego
2.
zwiększenie liczby moŜliwych wariantów przewozowych (szczególne znaczenie w handlu
międzynarodowym).
3.
podniesienie jakości usług, w tym:
zwiększona częstotliwość okazji za- i wyładowczych
zmniejszenia ryzyka uszkodzenia towaru
większa dostępność do usług transportowych
moŜliwość jednorazowego przewiezienia większej partii ładunku
4.
moŜliwość zwiększenia zysku przez eksportera i importera
-
wystąpienie tylko jednej umowy o przewóz
-
szybkość i terminowość dostawy
445295372.003.png
T r a n s p o r t k o m b i n o w a n y
S t r o n a | 4
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Podział transportu multimodalnego:
1.
Ze względu na zasięg – na przewozy:
-
krajowe
-
międzynarodowe
-
międzykontynentalne
2.
Ze względu na rodzaj uŜytych jednostek ładunkowych – na przewozy:
-
kontenerów
-
naczep
-
nadwozi wymiennych
-
samochodów cięŜarowych
-
pojemników specjalistycznych
3.
Ze względu na charakter uŜytych środków transportowych – na przewozy:
-
szynowo-drogowe
-
szynowo-drogowo-morskie
-
szynowo-drogowo-lotnicze
-
szynowo-drogowo-rzeczne
4.
Ze względu na sposób i charakter organizacji – na przewozy:
-
konwencjonalne
-
nowoczesne (operatorskie) – z pełnym zastosowaniem obsługi logistycznej
Łańcuch transportowy – skoordynowane z punktu widzenia technicznego, technologicznego
organizacyjnego i handlowego racjonalne następowanie po sobie czynności procesów przewozu,
przeładunku i składowania mające na celu przemieszczenia dóbr materialnych niezbędnych do
funkcjonowania gospodarki narodowej w przestrzeni i w czasie ze szczególnym uwzględnieniem
róŜnego rodzaju jednostek ładunkowych.
Kombinowany system transportowy
Transport kombinowany stanowi system, w skład którego wchodzą cztery elementy strukturalne:
1.
Obiekty – fizyczne jednostki ładunkowe, przemieszczane w czasie i w przestrzeni. NaleŜą do
nich głównie: kontener, nadwozie wymienne, naczepa siodłowa.
2.
Środki transportu – pojazdy drogowe, szynowe i inne wykorzystywane do przewozu
obiektów.
3.
Infrastruktura – obszary i drogi na których operują środki transportu oraz urządzenia
techniczne obsługi transportu.
4.
Systemy informatyczne – których zadaniem jest gromadzenie i przetwarzanie danych
niezbędnych do kierowania systemem transportowym
Środki transportu
Transport
Ruch
Systemy informatyczne
Obiekty
Dystrybucja
Infrastruktura
-
kontynentalne
445295372.004.png 445295372.005.png 445295372.006.png 445295372.007.png 445295372.008.png
T r a n s p o r t k o m b i n o w a n y
S t r o n a | 5
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
4. Kombinowany system transportowy: systemy informatyczne
W skład systemu kierowania przewozami kombinowanymi wchodzą:
-
systemy centralne
systemy lokalne
Główne zadania systemu centralnego:
-
kierowanie procesami transportowymi w skali makro (transport krajowy i międzynarodowy)
- śledzenia ruchu jednostek transportowych
Ponadto do zada ń centralnego systemu informatycznego nale Ŝą :
-
zadania spedycyjne – gromadzenia i zapewnienie dostępu do informacji o przesyłce od
momentu zgłoszenia do przewozu, do momentu odbioru przez adresata. Stanowi to zasadniczą
funkcję usługową dla klienta (dla nadawców i odbiorców oraz spedytorów)
-
zadania techniczne – organizację i kierowanie transportem kombinowanym obejmujące
organizację przewozów kolejowych, pracy ładunkowej, dowozu i odwozu transportem
samochodowym oraz kontrolę obrotu i stanu technicznego jednostek ładunkowych
zadania statystyczne – dostarczenie informacji o pracy przewozowej (popyt i wykonanie)
kształtowanie się potoków ładunkowych i informacji o wykorzystaniu środków technicznych
System centralny składa się z podsystemów.
Podsystemy centralnego systemu:
1.
Ewidencja przewozów
2.
Operatywne kierowanie przewozami
4.
Statystyka, marketing i planowanie długoterminowe
Ewidencja środków
technicznych
Ewidencja przewozów
- ruch jednostek
- ruch wagonów
- przesyłki
Operatywne kierowanie przewozami
- zamówienia
- przemieszczanie róŜnych jednostek
- rezerwacja miejsc
Statystyka, marketing i
planowanie długoterminowe
Struktura centralnego systemu kierowania transportem kombinowanym.
Zadania podsystemów:
1.
BieŜące gromadzenie informacji o ruchu jednostek ładunkowych i wagonów specjalnych do
ich przewozu oraz danych technicznych o jednostkach ładunkowych
2.
Ewidencja i analiza zamówień klientów na przewóz ładunków, wybór środków transportu
oraz rezerwacja miejsc w pociągach transportu kombinowanego. Planowanie miejsc próŜnych
jednostek ładunkowych oraz wagonów specjalnych
3.
Zadaniem podstawowym ewidencji środków technicznych jest gromadzenie informacji
o liczbie, rodzaju i stanie gotowości do eksploatacji wyposaŜenia technicznego transportu
kombinowanego dla prawidłowej gospodarki sprzętem.
4.
Przejmowanie z podsystemów informacji o wykonanych przewozach i opracowywanie
raportów dla oceny sytuacji w transporcie kombinowanym. Analiza potoków transportowych
w przewozach kombinowanych oraz tworzenie planów pociągów i grup wagonowych.
Planowanie rezerwy kontenerów i wagonów specjalistycznych.
-
-
3.
Ewidencja środków technicznych
445295372.009.png 445295372.010.png 445295372.011.png 445295372.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin