5
Tematy kompleksowe:
I. Razem bawić się weselej.
II. Nasze przedszkole
Zadania wychowawcze:
1. Budowanie poczucia bezpieczeństwa w nowych sytuacjach.
2. Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
3. Zapoznanie z zasadami bezpiecznej, zgodnej zabawy.
4. Wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń.
5. Zachęcanie do zabaw zespołowych.
Temat dnia
Cele
Uwagi
„Puchatki poznają swoją chatkę”
- w czasie zabaw poznają nowe otoczenie oraz podstawowe zasady współżycia obowiązujące w grupie;
- przestrzegają zakazu oddalania się od n-lki;
- uczestniczą w zabawach przy muzyce, poznają imiona kolegów i koleżanek, ćwiczą oddech, wykonują proste polecenia.
„Zapraszamy do zabawy”
- ćwiczą umiejętność podchodzenia na wezwanie n-lki oraz ustawiania się w kole (zabawa z linką);
- bawią się przy muzyce i śpiewie n-lki;
- reagują na sygnał wzrokowy w zabawie „Kolorowe kółeczka”;
- poznają imiona kolegów i koleżanek.
„Kolorowe Piłeczki”
- naśladują odbijanie się piłki od podłogi;
- utrwalają imiona kolegów i koleżanek w czasie zabawy „Do kogo piłka”;
- rysują kredkami świecowymi– koła różnej wielkości -„piłeczki” i / lub linie - „drogi, po których toczy się piłka”.
„Pajacyk Bim- Bom”
- obserwują „skoki” drewnianego pajacyka na sznurku;
- podskakują obunóż w rytm wiersza pt. „Pajacyk” (M. Cukierówna, M. Wieman, Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu, s.82);
- próbują powtarzać prosty tekst wiersza;
- zabawa dyd. „Gdzie jest pajacyk?” – stosują określenia: na, pod, za, obok;
- ugniatają dowolnie plastelinę, formują kształty na miarę swoich możliwości.
„Maszerują przedszkolaki”
- maszerują w różnych kierunkach przy śpiewie n-lki (piosenka „Marsz dzieci” (j.w., s. 56);
- reagują na sygnał dźwiękowy;
- naśladują ruchy n-lki w zabawie rytmicznej „Nogi i ręce”;
- utrwalają imiona kolegów i koleżanek w czasie zabawy dydaktycznej „Kto to jest?”
„Nie tylko kotki to czyścioszki”
- opisują wygląd kota – maskotki;
- potrafią naśladować chód kota, ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłosce dźwiękonaśladowczej: miau;
- słuchają piosenki pt. „Piosenka czyścioszków” (U. Smoczyńska-Nachtman: Podajmy sobie ręce, s. 42), ilustrują ruchem jej treść;
- podejmują próby udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące piosenki;
- uczą się samodzielnie podciągać rękawy, umiejętnie korzystać z mydła, wody i ręcznika.
„Zabawki w naszej sali”
- rozpoznają i nazywają zabawki;
- słuchają bajeczki opowiadanej przez n-lkę pt. „Dlaczego zabawki uciekły z szafki?” – ustalenie zasad zabawy zabawkami;
- pomagają ustawić zabawki na półkach;
- wskazują i nazywają części ciała (zabawa „Lalka i ja”);
- tańczą przy piosence pt. „Dwa malutkie misie”;
- kolorują rysunek konturowy: „Miś”.
„Małe i duże dzieci”
- maszerują (w rozsypce) przy piosence „Marsz dzieci”;
- oglądają dwie lalki: wskazują, która jest małym dzieckiem, która dużym dzieckiem, używają określeń: duży, mały;
- przyporządkowują przedmioty według przeznaczenia (dla niemowlęcia i starszego dziecka);
- reagują na polecenia słowne w zabawie „Niemowlaczki i przedszkolaczki”.
„Jestem duża, jestem duży”
- uczą się używania zwrotu grzecznościowego Dzień dobry, pokonują nieśmiałość podczas wypowiadania się przed całą grupą, utrwalają imiona kolegów z grupy (zabawa z pacynką: „Witamy się”);
- utrwalają pojęcia: małe dziecko, duże dziecko;
- ilustrują ruchem treść wiersza D. Gellner pt. „Jestem duży. Jestem duża”;
- nazywają i pokazują części ciała;
- rozwijanie poczucia samoświadomości: jestem dziewczynką, jestem chłopcem
„Jestem wesoły, bo idę do przedszkola”
- maszerują w kole wiązanym, ilustrują ruchem treść wiersza B. Podolskiej pt. „Pierwszy marsz”;
- słuchają piosenki pt. „Idą dzieci” (U. Smoczyńska-Nachtman Rozśpiewane przedszkole, s. 17); ilustrują ruchem jej treść;
- śpiewają refren piosenki z n-lką;
- składają obrazki z dwóch części, nazywają przedstawione na obrazkach przedmioty.
„Potrafię malować”
- tańczą przy piosence „Dwa malutkie misie”;
- ćwiczą oddech podczas zabawy „Tańczące wstążeczki” (paski krepiny);
- obserwują czynności n-lki: poznają sposób korzystania z farb, pędzla i gąbki;
- malują linie nieregularne na dużych arkuszach papieru szerokim pędzlem, zapełniają całą powierzchnię kartki;
- uważnie słuchają recytacji wiersza pt. „Balonik”, dostosowują ruchy do tekstu.
„Co tak pięknie gra?”
- realizują rytm refrenu piosenki pt. „Idą dzieci” przy pomocy naturalnych efektów perkusyjnych (klaskanie, tupanie);
- nazywają demonstrowane przedmioty, uważnie słuchają wydawanych przez nie dźwięków, rozpoznają przedmioty na podstawie słyszanych dźwięków;
- zabawa dyd. „To ja” – dotykają wymienianych przez n-lkę części ciała.
„Paluszkowe ludziki”
bronka851