IX/I Jaki jestem, jaka jestem
Fragment sali przedszkolnej, widać bawiące się dzieci. Wszędzie jest ład i porządek. Wysoki blondyn buduje z klocków, pod nim napis Maciek. Brunetka rysuje przy stoliku, obok niej napis Zosia. Samochodami bawi się brunet – obok napis Kuba. Dziewczynka blondynka bawi się lalkami – obok napis Ania. Szatyn wycina przy stoliku paski z kolorowego papieru – obok napis Wiktor.
IX/II Bezpieczna zabawa w sali i na powietrzu
Sala przedszkolna całkiem różna niż na tablicy 1. Bałagan – rozrzucone zabawki, wśród klocków leży lalka obok niej piłka w kropki (na klockach). Widać kosz z piłkami i półkę z lalkami.
Napisy: lalka, piłka, klocki.
X/I Na jesiennym straganie
Stragan z owocami i warzywami – ładnie ułożonymi, wiszącymi. Sprzedawczyni wybiera pomidory, kupująca pani pokazuje na pomidory.
Napisy: stragan, buraki, pomidory, ogórki, fasola, morele (wymienione nazwy muszą mieć odbicie na ilustracji).
X/III W trosce o zdrowie
Na planszy dymki, a w nich obrazki: chłopiec leżący przed telewizorem; chłopiec jedzący słodycze i chipsy; chłopiec siedzący przed komputerem; chłopiec jeżdżący na rowerze jesienią, chłopiec z grupą na wycieczce w jesiennym lesie, jedzący jogurt i owoce.
Napisy: zdrowo, nie zdrowo.
X/II Pod jesienny parasol
Przedpokój – widać wiszący płaszcz przeciwdeszczowy, kurtkę z kapturem – dziecięcą i płaszcz damski. W koszu włożony jest parasol. Widać kalosze – damskie i dziecięce.
Napisy: kurtka, parasol, kalosze.
XI/I Jak ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy
Las późną jesienią. Widać wiewiórkę, borsuka wchodzącego do nory (przy korzeniach drzewa); nieliczne ptaki. Jest pochmurny dzień.
Napisy: las, borsuk, ptaki, nora.
XI/II Uczymy się dbać o czystość i porządek
Nieuporządkowany pokój dziecięcy – widać leżące na podłodze ubranie; na biurku brudny kubek, talerzyk, obok szczotka do włosów; na podłodze buty, rozrzucone zabawki: pod ubraniem żyrafa – maskotka – widać kawałek głowy i szyi; z kosza na śmieci wystaje czerwona piłka, spod poduszki na tapczaniku wystaje pantofelek żabka (taki sam jak sylweta).
Napisy: buty, kubek, ubranie.
XI/IV Spotkanie z panem tygodniem
Wnętrze mieszkania – tata Tydzień ogląda telewizor, Poniedziałek z długimi jasnymi włosami, z przedziałkiem po środku buduje na dywanie z klocków, Wtorek buduje z Poniedziałkiem; Środa z Czwartkiem rysują przy stole, Piątek robi porządek przy biurku; Sobota wsypuje kotu do miski karmę; Niedziela podlewa kwiaty.
Napisy: wtorek, sobota.
XII/ I W krainie baśni
Las baśniowy – widać domek babci Czerwonego Kapturka (las według Disneya).
Napisy: dom, wilk.
XII/II Spotkanie z zimą
Las w zimowej szacie. Nie widać zwierząt tylko wyraźne ich ślady (ptaków, zająca, sarny).
Napis: zima.
XII/III W oczekiwaniu na święta
Zimowy las – widać na polanie choinkę przygotowaną dla zwierząt. Wiszą na niej: szyszki, kolby kukurydzy, pęki jarzębiny, a pod nią: ziemniaki, marchew, buraki, orzechy, żołędzie, obok paśnik z sianem i solą. Obok choinki zwierzęta: zające, dziki, wiewiórki, sarny, jelenie, ptaki.
Napisy: sarna, zając, jeleń, dzik.
I/II Zimą pamiętajmy o ptakach
Park zimą. Na pierwszym planie karmnik stojący, w którym są ziarna zbóż, jarzębina, słonecznik, powieszona słoninka. Widać ptaki: na karmniku, w nim, pod nim.Ptaki to: sikorki, wróble, gawrony, sroki.
Napisy: sikorka, sroka, gawron.
I/III Moja Babcia i Dziadek
Pokój – pełna rodzina przy stole: babcia, dziadek, mama, tata i dwaj chłopcy (jeden 7 latek, o rok starszy od drugiego). Jeden chłopiec je brzydko ciastko, siedzi oparty łokciami przy stole, drugi – zachowuje się dobrze. Dorośli jedzą ciastka, ciasto, rozmawiają. Stół ładnie nakryty; babcia i dziadek uśmiechnięci. Napisy: babcia, dziadek.
II/I Karnawał
Sala przedszkolna, odbywa się bal karnawałowy. Dzieci przebrane, ale trochę dziwnie. Dziewczynka przebrana za biedronkę (biedronka zielona z czarnymi kropkami – 7) tańczy z kowbojem, który ma miecz zamiast pistoletu (oczywiście miecz zabawkę). Królewna zamiast korony ma czapkę z pomponem, pirat ma koronę na głowie; Zorro ma czerwoną opaskę na oczy; Czerwony Kapturek ma niebieski kapturek. Napis bal (duży w prawym rogu). Biedronka z kowbojem po lewej stronie planszy.
II/II Zimowe zabawy
Górka zimą, widać bawiące się na śniegu dzieci. Np. Jeden chłopiec jedzie na sankach i odwraca głowę do tyłu; troje dzieci zjeżdża na jednych sankach, trzecia osoba – chłopiec klęczy na nich, a nie siedzi. Kilkoro dzieci…, pod górką stoi bałwan.
Napisy: narty, sanki, bałwan.
II/III Kuchenne czynności
Wnętrze kuchni współczesnej z całym wyposażeniem: lodówka, kuchenka, zlew, szafki, wiszące rondle, patelnie, kolorowe dodatki, pojemnik na mąkę, cukier…
Napisy: patelnia, lodówka.
IV/II Zawody naszych rodziców
Cztery postacie wykonujące różne zawody:
− kierowca autobusu w autobusie,
− pielęgniarka w przychodni, szczepi 5-letnie dziecko,
− nauczyciel matematyki rozwiązuje zadanie przy tablicy,
− informatyk – pani przy komputerze.
Napisy: kierowca, nauczyciel, informatyk, pielęgniarka.
III/I W marcu jak w garncu
Przedwiośnie: gołe drzewa, widać jeszcze połacie śniegu, kwitnie wierzba i leszczyna, przez śnieg przebija się przebiśnieg; pada śnieg z deszczem.
Napis: przebiśnieg, bazie – kotki.
I/I Nowy rok i ciągle te same miesiące
Plansza podzielona jest na 12 części:3x4 szeregi. W każdym szeregu postacie podpisane nazwami miesięcy.
Pierwszy szereg: dziecko: na nartach (styczeń), na łyżwach (luty), z baziami wierzbowymi w ręce (marzec), z gałązką kwitnącej jabłoni (kwiecień).
Drugi szereg: dziecko trzymające gniazdo z jaskółką w rękach (maj), z piłką (czerwiec), w stroju kąpielowym z kółkiem do pływania (lipiec), z kłosami zbóż (sierpień).
Trzeci szereg: dziecko z koszem owoców z sadu (wrzesień), z pękiem kolorowych liści (październik), z parasolem i padający deszcz (listopad), z prezentem i bombkami (grudzień).
IX/IV W ogrodzie warzywnym
Tablica przedstawia warzywa ustawione jak do zdjęcia. Mamy tam: pora, pomidora, cebulę, fasolę, groszek, pietruszkę, ogórka, kalarepkę.
Napisy: nazwy warzyw z fotografii.
III/IV Wielkanoc
Na tablicy mamy stół wielkanocny w zbliżeniu. Mamy tam: półmisek różnych pisanek, rosnące zboże, ciasto mazurek, babki, chrzan, wędliny, ryby, pokrojone jajka, palmę.
baranek cukrowy, kurczak – ozdoba.
Napisy: mazurek, zboże, pisanki.
IV/IV Kosmiczne zabawy
Wnętrze kurnika – zbliżenie. Widać kury na grzędzie oraz siedzące w gniazdach. Na pierwszym planie ładny kogut.
Napisy: kurnik, kury, kogut.
VI/I W krainie dziecięcych marzeń
Polana w lesie. Rodzina smoków. Rodzice na drugim planie jedzą trawę. Na pierwszym planie po prawej stronie drzewo.
Napisy: polana, przyjaciel.
V/III Mieszkańcy majowej łąki
Łąka w maju. Widać dużo różnych roślin: jaskier, koniczyna, trawa, podbiał, stokrotki, dzwonki…
Owady: motyle (w tym paź królowej), biedronki, pszczoły, osy, koniki polne.
Napisy: jaskier, motyl, biedronka, osa, stokrotka.
IX/III Spadłą gruszka do fartuszka
Tablica przedstawia sad – na pierwszym planie jabłoń, grusza (z żółtymi owocami), śliwa, na drzewach dojrzałe owoce. Widać ludzi: zrywających owoce, pakujących je do skrzyni, ładujących skrzynie do samochodu. Napisy: sad, śliwa, jabłoń, grusza.
IV/III Sprzątamy nasza ziemię
2 plansze. Na pierwszej dzieci źle zachowujące się w lesie: biegające, łamiące gałązki, rzucające byle gdzie śmieci, rzucające szyszkami do zwierząt, np. wiewiórki, sroki, deptające grzyby. Druga – przedstawia dzieci właściwie zachowujące się w lesie: spacerują, obserwują ptaki, przyglądają się roślinom, które pokazuje pani, zbierają śmieci do przygotowanego worka.
III/II Przedwiośnie
Przedwiośnie – widać kwitnącą wierzbę i leszczynę. Widać też połacie śniegu wśród ziemi. Na pierwszym planie kwitnący przebiśnieg.
Napisy: bazie, przebiśnieg.
X/II Przez park i las
Las jesienią. Drzewa pełne kolorowe liści. Widać: leszczynę, dąb, sosnę, jarzębinę i inne drzewa. Jeż zagrzebuje się w kupce opadających liści leżących przy korzeniach drzewa. Przy korzeniach innego drzewa widać norę borsuka; fruwają nieliczne ptaki (sroka, wrona, wróble, dzięcioł), w oddali widać sarnę; bokiem przemyka się lis, wiewiórka siedzi na gałązce leszczyny.
Napisy: las, jeż, sroka, wrona, sarna, lis, nora.
XI/III Sposób na długie jesienne wieczory
Pokój dziecinny w nim dwoje znudzonych, nie bawiących się niczym dzieci – chłopiec i dziewczynka. Widać na biurku: w pojemniku kredki obok farby, nożyczki, wzory do wycięcia, klej, kartki, rozłożona na dywanie gra, obok puzzle i inne gry (rozłożona gra w zbieranie grzybów), półka pełna książek, jedna rozłożona na biurku (ładne obrazki zwierząt), maskotki, lalki, rozsypane na podłodze klocki lego obok pojemnik…
Napisy: klocki, farby, gra, lalka, maskotka.
IV/I Kwiecień plecień
Na pierwszym planie kwitnące drzewo jabłoni w sadzie. Obok kilka uli i inne drzewa. Widać pszczoły: fruwające, siedzące na kwiatach. Zielona trawa. Niebo błękitne, ale z boku z prawej strony nadciąga ciemna chmura.
Napisy: ule, sad w kwietniu.
V/IV Dla mamy i taty
Las – majowy. Wszędzie soczysta zieleń. Widać zwierzęta: kukułka, w oddali dorosły jeż, śpiewający słowik, borsuk, mysz.
Napisy: kukułka, słowik, mysz.
V/I Symbole narodowe
Budynek przedszkola – zbliżenie – widać godło, nazwę i numer przedszkola, ulicę i numer (np. Przedszkole Samorządowe nr 1, Kielce, ul. Konopnickiej 7). Zawieszona jest też flaga. Mamy maj.
Napisy: flaga, godło.
V/II Spotkanie z książką
Kącik książki w przedszkolu. Widać dziewczynkę, która ogląda przy stoliku książeczkę i chłopca, który z panią skleja zniszczoną książeczkę.
Napisy: książki, kącik książki.
VI/II Zbliża się lato
Las w lecie. Widać drzewa, np. klon, jarzębina, dąb i inne drzewa. Zwierzęta: dzięcioł, wiewiórka, wrona, sarna itd. Rośliny, np. poziomki, pierwsze jagody.
Napisy: nazwy zwierząt, poziomki.
VI/III Bezpieczne wakacje
Tablica przedstawia plaże nad morzem Bałtyckim w środku sezonu. Ale jest jakby odwrotnie – najpierw mamy pasek wody (1/3 tablicy), dopiero za nią jest plaża. Na plaży – blisko wody mamy: dziewczynkę około 5 lat idzie sama do wody, biegnie za nią starszy (10 lat) chłopiec – jej rodzice opalają się; duży chłopiec (12 lat) rozdeptuje babki z piasku maluchowi, który płacze; dziewczynka schylona nad wodą chce wziąć do ręki meduzę; pan z lodami uśmiecha się do dziewczynki (5 lat), która odchodzi od niego. Pozostałe osoby zachowują się właściwie.
Napisy: morze, pias
Sylwety: spersonifikowane!
− dwa baloniki – jeden różowy, drugi niebieski
− dwa kotki: jeden typowy dachowiec, drugi kotek czarno-biały
− gil i jemiołuszka
− jamnik (brązowy) i kot (czarny)
− parasol przeciwdeszczowy i parasol (biały) przeciwsłoneczny
− pajacyk i pantofel – żabka
− chomik niosący pełen worek i jeżyk
− chłopiec i dziewczynka
− garnek i rondel
− dwa różne bałwanki
− śnieg i deszcz
− dwa zające młody i stary, mają zbielałe futerka
− jeleń i sarna
− Czerwony Kapturek, królewicz, wilk
− zdrowie i blady chłopiec
− inny chłopiec i inna dziewczynka (chłopiec rudowłosy w okularach, dziewczynka – blondynka)
− miś pluszowy, samochodzik
− stworek – popiołek (wieczny smutas), stworek – mieszałek (wieczny optymista)
− burak – fotograf i zgryźliwa marchewka
− baranek cukrowy, kurczak – ozdoba
− dwa różniące się trochę ufoludki
− młody smok, mały młody ptak
− stokrotka, pszczoła
− dwa śmieszne owocowe robaczki
− dwa różne leśne duszki
− gałązka bazi wierzbowych, gałązka bazi leszczynowych
− wiewiórka, borsuk
− piesek – maskotka, lalka
− młody, zielony listek jabłoni; kwiat jabłoni
− młody jeż, lis
− chłopiec z flagą UE i dziewczynka z flagą Polski
− nowa ładna książeczka i zniszczona książeczka (obie kolorowe, jedna o warzywach, druga o księżniczce)
− jeżyk i sroka
− dorsz i śledź trochę spersonifikowane.
Dialogi
– 2 –
– 3 –
Istotnym elementem przygotowania dzieci przedszkolnych do szkoły
– jest rozwój mowy. Przy rozwoju mowy zwracamy uwagę na:
...
lusbel