Supermoto od kuchni.pdf

(80 KB) Pobierz
Supermoto od kuchni
Supermoto od kuchni
Supermoto narodziło się z pomysłu wyboru najlepszego
pilota z trzech dyscyplin sportowych: motocrossu,
wyścigów ulicznych i speedwaya
Chciałbym wam dzisiaj przybliżyć tematykę Supermoto, która
rewelacyjnie przyjmuje się w Europie i każdego dnia zdobywa
coraz większą popularność. Dla jednych to znana dyscyplina, dla
innych nie. Co to jest w ogóle Supermoto i skąd się wzięło?
Supermoto (w skrócie SM) zapoczątkowane zostało w latach 70-
tych, w USA pod nazwą Superbikers (nie mylić z Superbike).
Narodziło się z pomysłu wyboru najlepszego pilota z trzech
dyscyplin sportowych: motocrossu, wyścigów ulicznych i
speedwaya.
W Europie przyjęło się około roku 1985, pod nazwą
Supermotard. Dokładnie Supermoto objawiło się we Francji i po
dzień dzisiejszy jest zagorzale tam uprawiane. Tam też
zapoczątkowano budowanie specjalnych torów: z częścią
asfaltową, płaską, żużlową i offroadową. Z reguły prawidłowy
tor SM składa się z 70-80% powierzchni asfaltowej i 20-30%
offroadowej.
Widowiskowość tego sportu leży w spektakularnych,
zapierających dech dryftach i mrożących krew w żyłach
manewrach wyprzedzania. Technika jazdy sprawia wrażenie,
jakby prawa fizyki tu nie działały. Temu wszystkiemu towarzyszą
(jak w każdym sporcie extremalnym) kraksy, choć obrażenia po
upadkach są zdecydowanie mniejsze, niż w przypadku wyścigów
ulicznych czy motocrossu.
Motocykl
Pierwotne pochodzenie motocykla Supermoto znajduje swoje
korzenie w enduro, czy raczej motocrossie. Maszyny stosowane
do Supermoto są jedno lub rzadziej dwu cylindrowe, o
pojemności 125- 700ccm. Od niedawna firma BMW,
wprowadzając w życie swoje pierwsze Magamoto o pojemności
1200 ccm, podwyższyła automatycznie granicę pojemnościową.
1
21553341.001.png
Zasadnicze różnice
Różnice w budowie dzisiejszych motocykli Supermoto leżą w:
zastosowaniu opon ulicznych, czy też slików na małych (16,5 -
17 cali) i szerokich (3,5 - 5,5 cali) felgach; optymalnie
dopracowanym, twardszym i niższym zawieszeniu; odpowiednim
do rozwijanych prędkości, silniejszym hamulcu przednim.
Nowoczesne sprzęty SM nadają się nie tylko na miejską ulicę,
ale też na boczne górskie drogi i polne ścieżki. Wyposażone w
instrumenty pokładowe, światła, rozrusznik elektryczny stały się
sprawnym i wygodnym produktem do codziennego użytku.
Również to, co nie widoczne gołym okiem, a istotne dla jazdy,
uległo zmianie: geometria ramy, pochylenie przedniego widelca,
żywotność silnika czy komponenty samego zawieszenia.
Ogromne zainteresowanie publiczności tym sportem zmusiło
duże koncerny do natychmiastowej reakcji. Dlatego produkty
wiodących firm dzisiaj możemy powszechnie spotkać zarówno
na torach wyścigowych, jak i na ulicach. Najbardziej znane z
nich, to: Husqvarna, Husaberg, KTM, Suzuki, Honda, Yamaha,
MZ/MuZ, Aprilia, BMW.
Wyścigi
Wyścigi odbywają się z reguły na niewielkich, specjalnie do tego
celu przygotowanych torach. Poza nielicznymi krajami (Włochy,
Francja, Węgry, Szwajcaria, Austria i Niemcy), w których
Supermoto od wielu lat cieszy się ogromną popularnością, nie
ma specjalnie zbudowanych torów. Biegi więc odbywają się na
wszelkiego rodzaju terenach, placach parkingowych, pasach
lotniskowych, torach gokartowych itp.
Trasa takiego toru składa się z kompleksu wielu trudnych
technicznie prostych, półprostych i zakrętów, gdzie umiejętności
motocyklisty i możliwości jego maszyny są na wszelkie sposoby
doprowadzane do fizycznych i technicznych granic. Ciągle
rosnąca popularność tej dyscypliny doprowadziła do powstania
wielu klas, w których zawodnicy mogą się mierzyć.
Podział tych klas wygląda następująco:
Mistrzostwa Świata
FIM Supermoto - jest organizowana przez firme Youtstream
Klasy do roku 2006:
2
S1 bez ograniczeń pojemnościowych
S2 do pojemności 450ccm
Klasy od roku 2007
S1 do 450 ccm
S2 od 475 ccm
Mistrzowie Świata
Rok 2006
-S1 Bernd Hiemer na KTM
-S2 Therry van den Boch na Aprilia
Rok 2007
- S1 Thomas Chareyre na Husqvarna
-S2 Gerald Delepine na Husaqvarna
Na podobnych zasadach rozgrywane są także mistrzostwa
krajowe, mistrzostwa regionalne czy też firmowe, jak choćby
Suzuki CUP, MZ CUP, Młodziki 125 ccm. Niezmiernie wzrosło
zainteresowanie takimi zawodami również wśród amatorów,
próbujących swoich sił na pobliskich torach. Start w tym sporcie
jest bardzo prosty i wiekowo nieograniczony.
Startujący mają wyrównane szanse, a klasyfikacja
wygląda następująco:
- Początkujący
- Amatorzy
- Zaawansowani
- Prestiż
Następnie podział odbywa się według pojemności
motocykla:
- S1
- S2
- Jeszcze do niedawna OPEN
W Polsce scigamy sie w klasach mistrzowskich:
- S2 (4T do 450 ccm, 2T do 250ccm)
- S1 (powyżej)
oraz w Pucharze PZM
- PZM 250 (4T do 450 ccm, 2T do 250ccm)
- OPEN (powyzej)
3
W tym roku, w celu obniżenia kosztów dla początkujących,
dopuszczono możliwość startów w Pucharze PZM, także na
dużych kołach.
Wyposażenie kierowcy SM
Jak w każdym sporcie, wyposażenie ma przede wszystkim
zapewniać bezpieczeństwo. Mimo, że Supermoto wywodzi się z
motocrossu, niestety crossowe spodnie czy bluza nie zdają tu
egzaminu. Tekstylna odzież nie jest w stanie zapewnić
odpowiedniego zabezpieczenia przy poruszaniu się po różnych
nawierzchniach, przy zawrotnej prędkości. Najlepszym
rozwiązaniem jest tu skórzany strój jednoczęściowy. Różni się
on jednak od swojego pierwotnego wzorca (superbike) .
Pozwala na większą swobodę ruchu, wykonany jest z
odpowiedniego tworzywa, by zapewnić dobre chłodzenie (w
Superbike zawodnik nie wykonuje aż tak intensywnej pracy
ciałem). Pozostałością crossową są kask i buty. Do tych drugich
doszły tylko podkowy. Ze względu na technikę jazdy buty są
szczególnie narażone na ścieranie, stad niektórzy producenci
wprowadzili do swej oferty specjalne obuwie do supermoto z
wymiennymi podeszwami.
Mam nadzieję, że tym artykułem choć trochę przybliżyłem wam
tematykę Supermoto. Może niektórych zainteresowało to jako
dyscyplina sportu, może innych jako hobby. A może jesteś
crossowcem, który ze względu na ciekawość świata i dostępność
miejsc treningowych woli spróbować swoich sił w nieco inny
sposób? Na te pytania musicie już odpowiedzieć sobie sami. Kto
wie, może kiedyś spotkamy się na którymś z torów...
Dla początkujących, średnio zaawansowanych i profi są
prowadzone kursy techniki jazdy i dryftu.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin