plastyka III rok nauki.doc

(55 KB) Pobierz
WYMAGANIA EDUKACYJNE DO PRZEDMIOTU PLASTYKA

WYMAGANIA EDUKACYJNE  DO PRZEDMIOTU PLASTYKA

TRZECI ROK NAUCZANIA

 

 

L.

GODZ

TEMAT

WYMAGANIA PODSTAWOWE

WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE

1

Lekcja wprowadza-jąca

-zapoznaje się z wymaganiami edukacyjnymi przedmiotu plastyka, podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń oraz kryteriami oceniania.

2

O przestrzeni.

-przeprowadza obserwacje prostych przedmiotów (książka, kubek), zmieniając ich położenie i względem linii wzroku,

-potrafi opisać, jak zmieniają się widoki przedmiotów w zależności od ich położenia względem oczu obserwującego

 

-potrafi narysować poszczególne widoki książki, kubka

2

„ Mój pokój”

- ma świadomość istnienia różnych sposobów prezentowania przestrzeni w hi -storii malarstwa,

-potrafi wyjaśnić pojęcia układ rzędowy, kulisowy, kompozycja pasowa

-dostrzega różnice pomiędzy poszczególnymi kompozycjami

-tworzy proste rysunki stosując wybrany układ

-wie, że zagadnienie perspektywy związane jest z dążeniem do ukazania trójwymiarowości w malarstwie

-umie w przybliżeniu określić , kiedy stosowano poszczególne sposoby ukazywania przestrzeni

2

„ Ulica”

- zna pojęcie perspektywa linearna

- wie, kiedy odkryto ten sposób przedstawiania przestrzeni

- potrafi wyjaśnić, na czym polegają różnice między perspektywą centralną

i boczną,

- potrafi dokończyć

rysunek, zachowując

zasady perspektywy centralnej i bocznej

- umie znaleźć punkt zbiegu Unii i wyznaczyć linię horyzontu

-potrafi wykonać proste szkice przestrzenne

 

-dostrzega przełomowe znaczenie wynalazku per­spektywy linearnej dla malarstwa, wśród ilustracji zamieszczonych w podręczniku znajduje takie w których widoczne jest zastosowanie perspektywy,

- umie określić rodzaj perspektywy,

- potrafi omówić różnice w efekcie, jaki daje zasto-

sowanie różnych rodzajów perspektywy

 

 

2

Portret na tle pejzażu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- potrafi wyjaśnić pojęcia: perspektywa malarska i perspektywa po wietrzna,

- wie, że zjawisko względności barw jest wykorzystywane przez malarzy do ukazywania

przestrzeni w obrazie

-wie, ze im dalej od patrzącego znajduje się obserwowany przedmiot, tym bardziej jest on” zabłękitniony”

przez warstwę powietrzną

-potrafi w swojej pracy uzyskać wrażenie perspektywy powietrznej

-wśród reprodukcji dzieł malarstwa zamieszczonych w podręczniku potrafi wskazać te, które wykorzystują perspektywę malarską i powietrzną,

-wie, że ukazując przestrzeń, artysta  swiadomie stosuje kompozycję właściwości barw ciepłych i zimnych

 

 

2

Pejzaż.

-wie, co oznacza pojęcie impresjonizm i od czego pochodzi,

-potrafi opisać, jak tworzyli malarze impresjoniści i co chcieli uchwycić w swoich dziełach,

-rozumie rolę pleneru w procesie powstawania dzieła impresjonistycznego,

-w stylu impresjonistycznym (małymi plamkami o jasnych, czystych barwach, bez konturu) wyko­nuje pracę przedstawiającą słoneczny krajobraz,

-umie wymienić nazwiska najbardziej znanych przedstawicieli kierunku,

-potrafi wyjaśnić, jak malarze impresjonistyczni utrwalali wrażenia wzrokowe,

-dostrzega nowatorstwo, jakim była praca w plenerze,

-dostrzega dominującą funkcję sztuki impresjoni­zmu: utrwalanie ulotnego obrazu świata i uwolnie­nie sztuki od funkcji pozaartystycznych;

2

Portret kolegi.

potrafi podać podstawowe informacje na temat kubizmu,

wie, od czego pochodzi termin kubizm, potrafi opisać obraz kubistyczny, wykonuje rysunek przedstawiający bryły suge­rujące temat, np. portret, pejzaż, scenę rodzajową.

zna nazwisko  największego przedstawiciela kubizmu

potrafi podać podstawowe informacje na temat kubizmu,

wie, od czego pochodzi termin kubizm, potrafi opisać obraz kubistyczny, wykonuje rysunek przedstawiający bryły suge­rujące temat, np. portret

2

Uwaga!

Ratujmy!

AIDS

potrafi wyjaśnić, czym jest plakat, wie, że w plakacie występują znaki plastyczne, • na podstawie przykładów zamieszczonych w podręczniku potrafi omówić funkcje, jakie może pełnić plakat,

- umie wymienić tematy, jakie pojawiają się na

plakatach,

umie wymienić tematy, jakie pojawiają się na

plakatach,

pracując w grupie, współtworzy plakat

interwencyjny (uczestniczy w dyskusji

wyłaniającej temat plakatu);

potrafi wypowiedzieć się na temat roli plakatów w życiu codziennym,

- rozumie i określa funkcje pojęć: nadawca, odbiorca,

-odgrywa twórczą rolę w grupie;

2

Projektuje-my serwis do kawy.

-potrafi wyjaśnić pojęcie rzemiosło artystyczne i wzornictwo przemysłowe, wie,

-lepi (z gliny, plasteliny) model naczynia, starając się, by było funkcjonalne, ozdabia naczynie;

-rozumie, że zdobienie przedmiotów codziennego użytku to przejaw ludzkiej potrzeby piękna,

-potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy formą a funkcją przedmiotu,

-wie, gdzie w okolicy, którą zamieszkuje, można znaleźć przedmioty tworzone przez rze­mieślników ludowych,

-w ciekawy sposób zdobi naczynie;

2

Awangardowy strój karnawało-wy.

-potrafi wyjaśnić pojęcie rzemiosło artystyczne i wzornictwo przemysłowe,

- tworzy z materiałów ekologicznych strój awangardowy

-potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy formą a funkcją przedmiotu,

-w ciekawy sposób  ozdabia strój

3

Sztuka średnio-wiecza.

 

 

 

 

 

 

-potrafi omówić różnice pomiędzy kościołem ro­mańskim a gotyckim,

-zna pojęcia: filar, żebro, sklepienie krzyżowo--żebrowe, rozeta, witraż, umie opisać okno gotyckie,

-posiłkując się zdjęciem katedry w Chartres, wyko­nuje wycinankę przedstawiającą fasadę katedry, dostrzega symetrię w swojej pracy,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin