program_new.pdf

(198 KB) Pobierz
druk
Małgorzata Sitarska, Bożena Strzemieczna
Program nauczania
dla klas V–VI szkoły podstawowej
Wychowanie do życia w rodzinie
Ośrodek Edukacyjny Taurus S.C.
www.wychowanie.pl
Grodzisk Mazowiecki 2009
1
349268959.001.png
 
Program do wychowania do życia w rodzinie w szkole podstawowej Ośrodka Edukacyjnego
Taurus jest zgodny z wchodzącą w życie od 1.09.2009 r. podstawą programową
kształcenia ogólnego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z 15 stycznia 2009 r. Nr 4., poz.17).
Program Ośrodka Edukacyjnego Taurus jest spójny z wytycznymi zawartymi w
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego
programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do
użytku szkolnego podręczników (zawiera wszystkie elementy jakie powinien zawierać
program nauczania).
Do programu dołączono:
szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego,
sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości
indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
wymagania szczegółowe z podstawy programowej,
przewidywane osiągnięcia uczniów,
procedury osiągania celów
proponowane metody i techniki pracy
Proponowane do programu materiały pomocnicze: Zeszyt Ucznia dla klasy V, Zeszyt
Ucznia dla klasy VI oraz Scenariusze lekcji dla nauczyciela.
2
SPIS TREŚCI
I.
Wstęp
II.
Podstawa programowa
III.
Cele kształcenia i wychowania
IV.
Program nauczania
Klasa V
Treści nauczania
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Procedury osiągania celów
Klasa VI
Treści nauczania
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Procedury osiągania celów
VI. Metody i techniki pracy
3
349268959.002.png
I. WSTĘP
Wychowanie do życia w rodzinie należy postrzegać jako integralną część wychowania
ogólnego. Jest to świadome i ciągłe oddziaływanie na młodych ludzi w celu przygotowania
ich do podejmowania ważnych decyzji życiowych.
Jest oczywiste, że proces wychowania rozpoczyna się w rodzinie i że środowisko
rodzinne stanowi najważniejsze ogniwo w procesie wychowawczym. To rodzina wpływa
na zdrowie fizyczne i psychiczne swojego dziecka, kształtuje osobowość, uczy dokonywania
moralnie właściwych wyborów, wpływa na rozwój intelektualny.
Nie da się jednak pominąć znaczenia innych podmiotów wychowawczych, jakimi są
nauczyciele, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze. Spójność w działaniu wszystkich
tych podmiotów jest w procesie wychowywania bardzo ważna.
Lata szkoły podstawowej to czas nadchodzących zmian fizycznych i psychicznych,
związanych z pokwitaniem. Konieczne jest więc przygotowanie dzieci do zmian, które
wkrótce nastąpią, i wyrobienie w nich pozytywnego nastawienia do tego okresu.
Zadaniem dorosłych jest także kształcenie u dzieci odpowiedzialności za siebie,
umiejętności samokontroli i samooceny.
Dorastanie wiąże się z nasileniem krytycyzmu i buntu, zwłaszcza wobec dorosłych, z
rozchwianiem emocjonalnym, a jednocześnie z ogromną ciekawością świata. I tak, z jednej
strony – różnorodność informacji i wzorców lansowanych w środkach masowego przekazu, a
co za tym idzie i w życiu codziennym, z drugiej zaś strony – brak umiejętności dokonywania
właściwych wyborów, mogą powodować trudności w odnalezieniu się dziecka we
współczesnym świecie. Rolą dorosłych jest pomoc w poszukiwaniu właściwych dróg.
Potrzeba wprowadzenia edukacji prorodzinnej wynika także z ogromnego
przyspieszenia przemian zachodzących w naszym kraju, które niosą ze sobą realne
zagrożenia.
Ścieżka edukacyjna „Wychowanie do życia w rodzinie” ma pełnić funkcję wspierającą
rodzinę w wychowywaniu dzieci. Rozumiejąc konieczność wszechstronnego przygotowania
dzieci do życia we współczesnym świecie, nauczyciele powinni w sposób przemyślany i
zorganizowany przekazywać rzetelną wiedzę, wpływać na kształtowanie osobowości,
promować zdrowy styl życia, pobudzać do przemyśleń i podejmowania odpowiedzialnych
wyborów.
4
 
Proponowany program do wychowania do życia w rodzinie opracowany został z
myślą o młodzieży, rodzicach i nauczycielach. Oparto go na treściach zawartych
w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół.
W programie przedstawiono cele kształcenia i wychowania, treści nauczania,
przewidywane osiągnięcia uczniów wraz z procedurami osiągania celów a także metody,
techniki i formy pracy.
Układ treści programowych odpowiadający poszczególnym klasom związany jest
z poziomem rozwojowym ucznia. Ze względu na konieczność podziału klas na grupy
dziewcząt i chłopców w czasie realizacji niektórych tematów, wskazane byłoby ujęcie zajęć w
ramowym planie pracy szkoły na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
Przed przystąpieniem do zajęć należy zorganizować spotkanie z rodzicami w celu
przedstawienia pełnej informacji o celach i treściach programu, literaturze oraz pomocach
dydaktycznych wykorzystywanych na lekcjach. Ze względu na specyfikę przedmiotu,
nauczyciel powinien stworzyć w czasie lekcji atmosferę otwartości, szczerości, zaufania i
dyskrecji.
Nadrzędnym celem przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie jest stworzenie
uczniom warunków sprzyjających poznaniu siebie, wzmocnieniu poczucia własnej wartości
oraz zdobyciu rzetelnej wiedzy. Przemyślenia i wnioski płynące z zajęć powinny pomóc
uczniom lepiej zrozumieć siebie i innych, a przede wszystkim pomóc w podejmowaniu
właściwych decyzji obecnie i w przyszłości.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin