INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDMIOTU wdr.doc

(35 KB) Pobierz
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDMIOTU „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”

INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDMIOTU WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

PRZYGOTOWANE PRZEZ NAUCZYCIELA MGR ADAMA WOJNAŁOWICZA

W CELU PRZEKAZANIA ICH PRZEZ WYCHOWAWCÓW KLAS RODZICOM NA ZEBRANIU

 

Wychowanie do życia w rodzinie należy postrzegać, jako integralną część wychowania ogólnego.

Potrzeba wprowadzenia modułu „Wychowanie do życia w rodzinie wynika z ogromnego przyspieszenia przemian zachodzących w społeczeństwie (różnorodne informacje i wzorce). Zajęcia te mają dopomóc młodemu człowiekowi w jego rozwoju psychofizycznym społecznym i duchowym.

Program „Wychowanie do życia w rodzinie ma pełnić funkcję wspierającą rolę rodziny w wychowaniu, szczególnie wobec narastających zagrożeń cywilizacyjnych. Został on opracowany z myślą o potrzebach młodzieży i rodziców oraz treściach zawartych w rozporządzeniu MEN z dnia 15.02.1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. W programie przedstawiono cele kształcenia i wychowania, treści nauczania, przewidywane osiągnięcia uczniów wraz z procedurami osiągania celów.

Układ treści programowych odpowiadający poszczególnym klasom związany jest z poziomem rozwojowym ucznia. Każdy cykl jest dostosowany do wieku uczniów, ich możliwości percepcyjnych.

Nauczyciel w kolejnych klasach porusza się w obrębie haseł programowych dotyczących: rodziny, funkcji płciowości i komunikacji międzyludzkiej.

Program ma być realizowany, jako odrębne zajęcia edukacyjne ujęte w planie pracy szkoły, jako moduł przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie.

Przedmiot nie podlega ocenie. Ocenę wystawi uczniowi kiedyś „samo życie oby jak najlepszą!

Specyfika zajęć polega na tym, że przygotowują one do skutecznego radzenia sobie w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich, akceptacji swojej płciowości i dokonywania właściwych, odpowiednich wyborów.

Nadrzędnym celem wprowadzenia modułu „Wychowanie do życia w rodzinie jest takie oddziaływanie na uczniów, aby przemyślenia i wnioski płynące z zajęć pomógł im lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rzutowały na podejmowanie właściwych decyzji obecnie i w przyszłości.

Zatem celem zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie w nauczaniu szkolnym jest:

Poznanie:

·         zagadnień związanych z rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym człowieka,

·         dróg rozwoju emocjonalnego i uczuciowego,

·         funkcji i organizacji życia rodzinnego,

·         praw rządzących ludzką płciowością.


Kształcenie:

·         refleksyjnego stosunku do siebie,

·         przekonania o konieczności kierowania własnym rozwojem,

·         wrażliwości na potrzeby innych,

·         uwzględniania potrzeb innych ludzi i służenia im,

·         postawy proekologicznej rodziny czyli potrzeby kierowania się prawami natury w płodności człowieka.

Wychowanie:

·         bogacenie życia wewnętrznego i potrzeb uczuciowych,

·         wyzwolenie potrzeb wyższych, jako warunek samorozwoju,

·         wzbudzenie przekonania, że harmonia seksualna jest wynikiem prawdziwej miłości, a nie techniki,

·         przekonanie o potrzebie nauczenia się kierowania własnym popędem seksualnym i w związku z tym przyjęcie postawy odpowiedzialności za możliwość prokreacji.

W planowaniu zajęć uwzględniono różne tempo rozwoju psychoseksualnego dziewcząt i chłopców, co wymaga prowadzenia zajęć z podziałem na grupy według płci. Taki podział jest umotywowany częściowo „krępującymi tematami, które dotyczą stosunkowo niewielkiej ilości zajęć. Dla uczniów będzie to po 14 godzin rocznie: 9 godzin wspólnych i 5 z podziałem na grupy.

Udział młodzieży w zajęciach jest dobrowolny. Rodzice powinni wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach.

Zajęcia w Gimnazjum nr 1 będą prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela z przygotowaniem pedagogicznym.

Lekcje będą realizowane według:

·         programu :Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dla klas IIII gimnazjum, pod red. T. Król, K. Maśnik, G. Węglarczyk. Wydawnictwa Rubikon, Kraków 1999 r. (nr dopuszczenia DKW-4014-253B/99)

·         i podręcznika: Wędrując ku dorosłości Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I - III gimnazjum, pod red. T. Król, Wydawnictwa Rubikon, Kraków 1999 r. (nr w wykazie 190/99).

Do nauczania przedmiotu nauczyciel nie wymaga zakupu żadnych podręczników[1].

 

Nauczyciel „WDR

 


[1] LITERATURA:

T. Król, K. Maśnik, G Węglarczyk, Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dla klas I – III gimnazjum. Wydawnictwo Rubikon. Kraków 1999 r. s 5-10.

M. Sitarska, B. Strzemieczna, Wychowanie do życia w rodzinie (moduł WOS) Program nauczania dla klas I – III gimnazjum. Prószyński i Spółka. Warszawa 2000 r. s 5-6.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin