ner_dep.pdf

(56 KB) Pobierz
Ner_dep
NERWICE I DEPRESJE
U MŁODZIE ņ Y
Rozpoznanie oraz metody post ħ powania
przydatne w pracy nauczyciela
mgr Dorota Nowak – Szmatuła
psycholog, psychoterapeuta
Ko Ļ cian, 20 stycznia 2006 r.
Á mgr Dorota Nowak-Szmatuła
1
 
NERWICE
ZABURZENIA NERWICOWE – zaburzenia psychiczne, powstaj Ģ ce bez
widocznego podło Ň a organicznego i niezakłócaj Ģ ce podstawowych funkcji
umysłu. Głównym objawem nerwicy jest l ħ k, który nie poddaje si ħ Ļ wiadomej
kontroli osoby chorej, powoduje jej cierpienie, nieust ħ puj Ģ ce pod wpływem
racjonalnych wyja Ļ nie ı i argumentów. W ka Ň dym zaburzeniu nerwicowym
chory zdaje sobie spraw ħ ze swego stanu i bole Ļ nie go prze Ň ywa.
PRZYCZYNY WYST Ħ POWANIA NERWICY:
a) biologiczne - cechy temperamentu, chwiejno Ļę układu nerwowego, płe ę ,
przebieg Ň ycia płodowego, poród, dziedziczno Ļę ,
b) społeczno – kulturowe – patologie w rodzinie, rozwody, konflikty, zbyt
wysokie wymagania ze strony otoczenia, brak uwa Ň no Ļ ci na
indywidualizm jednostki, stres,
c) psychologiczne – predyspozycje takie jak: wra Ň liwo Ļę , uległo Ļę ,
niepewno Ļę , nadmierny niepokój, zawy Ň one aspiracje, poczucie ni Ň szej
warto Ļ ci, brak odporno Ļ ci na sytuacje stresuj Ģ ce,
d) traumatyczne - wyst Ģ pienie zaburzenia nerwicowego po prze Ň ytym urazie
psychicznym –wypadek, doznanie przemocy, utrata bliskiej osoby, strata
pracy, doznanie niepowodzenia przy próbie osi Ģ gni ħ cia wa Ň nego dla
jednostki celu, itp.
NAJCZ Ħ STSZE OBJAWY NERWICY:
a) obni Ň ony nastrój, czasami płaczliwo Ļę ,
b) bezsenno Ļę b Ģ d Ņ ospało Ļę ,
Á mgr Dorota Nowak-Szmatuła
2
c) agresja lub autoagresja (tu równie Ň czasami my Ļ li i próby samobójcze),
d) m ħ czliwo Ļę ,
e) stany l ħ kowe lub napady paniki (cz ħ sto w nocy),
f) brak koncentracji uwagi,
g) „pustka w głowie”,
h) „nieprzytomne spojrzenie”, wra Ň enie wył Ģ czania si ħ ,
i) szereg dolegliwo Ļ ci fizycznych, nie znajduj Ģ cych potwierdzenia
w badaniach somatycznych pacjenta.
Tu mi ħ dzy innymi:
·
chroniczne bóle głowy, Ň Ģ dka, podbrzusza
·
nudno Ļ ci, wymioty
·
zawroty głowy, omdlenia
·
kołatania serca, kłucie w okolicy serca
·
uczucie „uderzania gor Ģ ca”, zimne poty
·
osłabienie, dr Ň enia lub bóle ko ı czyn
·
Ň norodnie zlokalizowane nerwobóle
·
zaburzenia kr ĢŇ enia i oddychania
·
dr ħ twienia ró Ň nych cz ħĻ ci ciała
· stany zapalne
·
zaburzenia widzenia
·
wysypki, Ļ wi Ģ d skóry i in.
Do jednej z cz ħĻ ciej wyst ħ puj Ģ cych nerwic u młodzie Ň y zaliczamy fobi ħ szkoln Ģ
(lub nerwic ħ szkoln Ģ ). Fobia to doznanie bardzo silnego l ħ ku parali Ň uj Ģ cego
działanie, pojawiaj Ģ cego si ħ tylko w okre Ļ lonych, lecz niezagra Ň aj Ģ cych Ň yciu
sytuacjach czy miejscach.
Nerwica szkolna zaliczana jest do fobii społecznych, które generalnie
przejawiaj Ģ si ħ w postaci obaw przed kontaktami z okre Ļ lonymi lud Ņ mi lub
Á mgr Dorota Nowak-Szmatuła
3
sytuacjami sprawiaj Ģ cymi wra Ň enie zagra Ň aj Ģ cych. Wyst ħ puje tu
charakterystyczny l ħ k przed krytyk Ģ , poni Ň eniem czy upokorzeniem, powstaj Ģ cy
w umy Ļ le dotkni ħ tej tym schorzeniem osoby.
Ten typ nerwicy rozwija si ħ w okresie pó Ņ nego dzieci ı stwa lub dorastania. Tak
jak w ka Ň dej innej fobii, tak i w nerwicy szkolnej chory b ħ dzie za wszelk Ģ cen ħ
unikał obiektu wywołuj Ģ cego l ħ k, a wi ħ c w tym przypadku szkoły. L ħ k ten nie
daje si ħ opanowa ę Ň adnymi racjonalnymi metodami.
Nerwica szkolna mo Ň e by ę konsekwencj Ģ ostrej psychologicznej reakcji na
stres. Poza l ħ kiem mog Ģ wyst Ģ pi ę tutaj:
·
zaburzenia orientacji przestrzennej
·
zaburzenia koncentracji uwagi
·
zmniejszenie pola Ļ wiadomo Ļ ci
·
osłupienie
·
zaburzenia pami ħ ci
·
„wył Ģ czanie si ħ
·
pobudzenie ruchowe lub apatia
·
natr ħ ctwa my Ļ lowe dotycz Ģ ce sytuacji i miejsca wywołuj Ģ cego l ħ k
·
koszmary senne lub bezsenno Ļę (wtedy równie Ň ospało Ļę ci Ģ gu dnia)
· przygn ħ bienie
·
objawy fizyczne wyst ħ puj Ģ ce w nerwicach (wymienione wy Ň ej).
Główn Ģ komponent Ģ ka Ň dego rodzaju nerwicy s Ģ zaburzenia l ħ kowe . Mog Ģ one
wyst ħ powa ę pod postaci Ģ przewlekłego lub okresowo nasilaj Ģ cego si ħ stanu
l ħ kowego oraz w formie gwałtownych, bardzo silnych napadów (czasami wtedy
chory ma złudne wra Ň enie, Ň e zaraz umrze). L ħ k i inne dolegliwo Ļ ci
neurotyczne obni Ň aj Ģ znacznie samopoczucie i zakłócaj Ģ funkcjonowanie
społeczne, sprawiaj Ģ ogromne cierpienie choremu i cz ħ sto spotykaj Ģ si ħ
z pobła Ň liwo Ļ ci Ģ i niezrozumieniem za strony otoczenia. Objawy wydaj Ģ si ħ by ę
Á mgr Dorota Nowak-Szmatuła
4
przerysowane, a brak koncentracji uwagi i jego konsekwencje postrzegane jako
zwyczajne lenistwo. Wszelkie próby „przemówienia do rozs Ģ dku”, perswazje
oraz zwroty typu „we Ņ si ħ w gar Ļę ” najcz ħĻ ciej nie przynosz Ģ pozytywnych
rezultatów, a czasami wr ħ cz daj Ģ odwrotny od zamierzonego skutek. Powoduje
to jeszcze wi ħ ksze wycofanie si ħ z kontaktu z otoczeniem, a nawet nasilenie
objawów.
Co zatem mo Ň na i nale Ň y zrobi ę , je Ļ li w naszym otoczeniu znajdzie si ħ osoba
z zaburzeniem nerwicowym? Co mo Ň e zrobi ę nauczyciel, je Ļ li dostrze Ň e
u swojego ucznia objawy towarzysz Ģ ce nerwicy? Nale Ň y przede wszystkim:
·
zach ħ ci ę do otwartej rozmowy i uwa Ň nie wysłucha ę
·
wzmacnia ę poczucie własnej warto Ļ ci
·
stara ę si ħ wpływa ę na podniesienie samooceny
·
pomaga ę w unikaniu sytuacji wywołuj Ģ cych dodatkowy l ħ k
·
empatycznie towarzyszy ę w radzeniu sobie z l ħ kiem, pomaga ę
w oswajaniu sytuacji go wywołuj Ģ cych
·
wierzy ę w opisywane objawy i pokazywa ę to (nawet je Ļ li badania
medyczne to wykluczaj Ģ , osoba doznaje je jako rzeczywiste cierpienie)
·
wspiera ę emocjonalnie, zbudowa ę system wsparcia szkolnego,
a szczególnie rówie Ļ niczego
·
zaproponowa ę pomoc w znalezieniu fachowej pomocy (psychologa, który
w razie konieczno Ļ ci wł Ģ czenia leczenia farmakologicznego, skieruje
osob ħ do psychiatry).
Á mgr Dorota Nowak-Szmatuła
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin