Poznajemy warzywa - scenariusz zajęć zintegroowanych dla dzieci 6 - letnich
1. TEMAT BLOKU: Dary jesieni. 2. TEMAT DNIA: Poznajemy warzywa.3. USYTUOWANIE TEMATU W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ: Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.4. MIEJSCE TEMATU W PROGRAMIE PRACY Z GRUP 6 – LETNICHPoznanie siebie i rozumienie rzeczywistości.5. CELE OGÓLNE: • rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej;• wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy: ogród warzywny, por, seler;• Poznanie litery c,C.6. CELE OPERACYJNE: Dziecko:• wypowie się na temat utworu literackiego;• wyodrębni wskazane głoski w wyrazach;• wymówi głoski, stosując tonację głosu;• wypowie sylaby połączone z klaskaniem;• utworzy model wyrazu;• rozpozna literę c wśród innych liter;• rozpozna kształt i kolor warzywa;• opowie o rozwoju warzyw;• uformuje kształt warzywa z masy solnej;• rozwiąże działania matematyczne w zakresie 20.7. OBSZARY EDUKACJI:Językowa, artystyczna, przyrodnicza, ruchowa, matematyczna, społeczna.8. MATERIAŁ NAUCZANIA:Opowiadanie pt. ,, Pracowita sobota”.9. STRATEGIE NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ:• informacyjna;• problemowa;• emocjonalna;• operacyjna.10. ŚRODKI I MATERIAŁY:Alfabet ruchomy, ilustracje, kartoniki z działaniami matematycznymi, masa solna, farby plakatowe, warzywa, tekst opowiadania, obrazki warzyw, kartoniki z cyframi. 11. LITERATURA:Opowiadanie pt. ,,Pracowita sobota”.PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA 1. Rozpozna warzywa.2. Nazwie warzywo.3. Nazwie warzywo po kształcie i kolorze. 4. Wypowie się na temat treści utworu literackiego.5. Wyeksponuje wyrazy podstawowe z tekstu.6. Utworzy model wyrazów.7. Policzy liczbę głosek.8. Wyodrębni wskazane głoski w wyrazach.9. Wymówi głoski w wyrazach, stosując tonację głosu. 10. Policzy spółgłoski i samogłoski w wyrazach.11. Wypowie kolejne sylaby wyrazów połączone z klaskaniem.12. Wymieni dowolny wyraz z głoską c w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.13. Rozpozna literę c wśród innych liter.14. Uformuje kształt warzywa i odpowiednio go pomaluje. 15. Rozwiąże działania matematyczne w zakresie 0– 20.16. Opowie, jak rosną warzywa.Przyjrzyj się warzywom znajdujących się w ogrodzie warzywnym.ZADANIA DO WYKONANIA PRZEZ DZIECKOPowiedz, jakie to warzywo.Powiedz, jakie to warzywo.Wysłuchaj opowiadania pt. ,,Pracowita sobota”.Wymień wyrazy rozpoczynające się na głoskę c.Za pomocą białych nakrywek ułóż następujące wyrazy: Cecylia, cebula.Policz liczbę głosek w wyrazach: Cecylia, cebula.Za pomocą czerwonych i niebieskich nakrywek ułóż wyrazy: Cecylia, cebula.Wymów głoski w wyrazach – spółgłoskę głośniej, a samogłoskę ciszej.Policz spółgłoski i samogłoski w wyrazach: Cecylia, cebula.Wyróżnij sylaby w wyrazach Cecylia, cebula wraz z klaskaniem. Wymień dowolny wyraz rozpoczynający się głoska c, z głoską c w środku i na końcu wyrazu.Wyszukaj litery c wśród innych liter.Uformuj kształt dowolnego warzywa i pomaluj go.Policz za pomocą dodawania, ile wszystkich warzyw razem było w sałatce jarzynowej.Opowiedz, jak rosną warzywa w ogrodzie warzywnym. Nauczyciel zabiera dzieci na wycieczkę do pobliskiego ogrodu warzywnego.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci do stolika, aby wybrały warzywo i go nazwały.Jedno z dzieci wychodzi z sali. Pozostałe dzieci umawiają się, o jakim warzywie będzie mowa. Po powrocie do sali dziecko odgaduje, co to za warzywo zadając pytania, tak aby można było udzielić jednoznacznej odpowiedzi – tak lub nie.PRZEBIEG REALIZACJI ZADANIANauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania pt. ,,Pracowita sobota”. Rozmowa z dziećmi na temat treści opowiadania.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci, aby wymieniły wyrazy rozpoczynające się na głoskę c.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci do tablicy, aby przegłoskowali przypięty wyraz i ułożyli go za pomocą nakrywek.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci do tablicy, aby policzyły głoski w wyrazach.Nauczyciel przypomina dzieciom, ze czerwone kartoniki to samogłoski, a niebieskie to spółgłoski. Wskazuje dzieci do ułożenia wyrazów na tablicy.Nauczyciel demonstruje dzieciom sposób wymawiania, następnie dzieci powtarzają za nim.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci do tablicy, aby policzyły spółgłoski i samogłoski w wyrazach.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci do tablicy, aby wypowiedziały sylaby w wyrazach, klaszcząc.Nauczyciel zaprasza pojedynczo dzieci, aby podały swoje propozycje.Nauczyciel przedstawia drukowaną małą i wielką literę c. Pisanie litery c w mące.Wyszukiwanie litery wśród innych. Nauczyciel rozdaje zrobioną masę solną i zaprasza dzieci do stolików.Nauczyciel układa na tablicy warzywa, które występowały w sałatce. Pomiędzy nimi stawia znak +. Zadaniem dzieci jest wykonanie działania. Rozwiązywanie podobnych zadań.Nauczyciel zaprasza dzieci na dywan. Rozmowa na temat wzrostu warzyw w ogrodzie warzywnym. Zabawa ,,Rosną warzywa”. MATERIAŁ DYDAKTYCZNYWarzywa znajdujące się w ogrodzie warzywnym.Warzywa.Tekst opowiadania pt. ,,Pracowita sobota”.Tekst opowiadania pt. ,,Pracowita sobota”.Białe nakrywki, obrazek przedstawiający literę c z rysunkiem cebuli. Kartoniki z wyrazami cebula, Cecylia.Kartoniki z cyframi.Czerwone i niebieskie kartoniki. Kartoniki z wyrazami: Cecylia, cebula.Kartoniki z różnymi literami.Masa solna, farby plakatowe.Obrazki z warzywami, kartoniki z działaniami matematycznymi: =, +.
ajar123