Temat ośrodka tygodniowego: „W sadzie”
Temat ośrodka dziennego: „Owoce z sadu”
Klasa I
Miejsce: sala lekcyjna
Czas trwania: 3 jednostki lekcyjne
Realizowane przedmioty: środowisko społeczno-przyrodnicze, język polski, matematyka, plastyka
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, jednolita, zróżnicowana
Zróżnicowanie dotyczy:
· pisanie po śladzie wyrazu: „owoce”, wyklejanie gotowych napisów, modelowanie litery „o” z plasteliny na gotowym wzorze (kontur litery).
· zamalowywanie rysunków w konturach (pogoda, jabłko), wklejanie pomalowanej ilustracji, wykonanie tych zadań z pomocą nauczyciela, użycie nakładek na kredki
· wypowiedzi - uczniowie wypowiadają się prostymi zdaniami na temat pogody, powtarzają wyrazy chóralnie, inni wypowiadają się za pomocą obrazków, symboli, znaków pogody.
Metody:
· oglądowe - pokaz
· słowne - pogadanka, opis
· praktyczne - ćwiczenia manualne, grafomotoryczne
Środki dydaktyczne:
· naturalne okazy: jabłka, śliwki i gruszki w koszyku;
· zastępniki - plastikowe miniatury owoców, ilustracja owoców w koszu z podpisem;
· ilustracje poszczególnych owoców (całych i przekrojonych na pół);
· konturowy obrazek do kolorowania - „jabłko”
· ilustracja „W sadzie”, puzzle 4 i 6-elementowe „Owoce”
· inne: nóż, plastelina, nakładki na kredki, serwetki, bębenek.
Cel poznawczy (kształcący):
· środowisko społeczno-przyrodnicze: celowa obserwacja i określanie stanu pogody, pokaz i omówienie ilustracji „W sadzie”, wskazanie i nazywanie owoców: gruszka (-ki), jabłko (-ka), śliwka (-ki), itd.;
· język polski: kształtowanie pojęcia „owoce” oraz umiejętności globalnego czytania tego wyrazu; próby wypowiadania się zdaniami i odpowiadania na pytania nauczyciela do ilustracji „W sadzie”. Kierowana obserwacja ilustracji pod względem: miejsca, osób, czynności - doskonalenie umiejętności dostrzegania szczegółów; nazywanie i opisywanie wyglądu rozpoznawanych owoców: kolor, smak, kształt; dzielenie wyrazów (nazwy owoców) na sylaby - rytm i melodia mowy; poznanie wyrazu „owoce” i pochodnych „owoc” (-ce), (-ów), itd.; Określanie jaki jest owoc: miękki, twardy, dojrzały, niedojrzały, słodki, soczysty, kwaśny, itd.;
· plastyka: utrwalanie barw podstawowych (żółty, zielony, czerwony); doskonalenie umiejętności trzymania kredki, zamalowywania ilustracji w konturach, rozróżniania podstawowych barw;
· matematyka: kształtowanie pojęć wielkości: duży, mały, mniejszy, większy oraz umiejętności nazywania kształtów: okrągły, podłużny;
· wychowanie fizyczne: nauka ustawiania się w kole, wdrażanie do reagowania na sygnał (zmiany tempa - bębenek).
Cel wychowawczy: przygotowanie uczniów do higienicznego spożywania owoców: mycie rąk i owoców przed jedzeniem.
· nazwy pór roku, zbiorowa recytacja nazw w kolejności,
· ustalenie, jaka pora roku jest teraz i powtarzanie nazwy kolejno przez dzieci,
· próba wspólnego nazywania kolejnych dni tygodnia,
· prezentacja bitów (etykiet wyrazowych) z nazwami dni tygodnia, głośne, zbiorowe powtarzanie nazw dni tygodnia.
· wygląd nieba (gdzie jest niebo - u góry, wysoko itp.),
· co widać na niebie - chmury, słońce itp.);
· nazywanie zjawisk atmosferycznych (deszcz, wiatr, mgła); wyjaśnienie po czym poznajemy przez okno wiatr czy mgłę);
· obserwacja stanu otoczenia - co trzeba mieć na sobie lub ze sobą nosić w taką pogodę (kaptur, kalosze, parasol, itp.);
· wybór adekwatnego do pogody obrazka, symbolu i przypięcie go na tablicy ściennej.
· Krótka zabawa ruchowa: uczniowie udają, że spacerują po sadzie i zbierają do koszyków owoce (schylają się) lub zrywają owoce rosnące wysoko na drzewie (wspinają się na palce i wyciągają ręce do góry).
· Uczniowie wklejają do zeszytów przygotowaną ilustrację owoców w koszyku z podpisem „owoce” pisanie wyrazu po śladzie, modelowanie z plasteliny litery „o”.
· Wklejenie ilustracji jabłka (całe i przekrojone na pół), gruszki,śliwki.
· Rozdanie uczniom konturowych obrazków do zamalowania („jabłko”). Uczniowie poprawiają kontur jabłka po śladzie, potem wybierają odpowiedni kolor kredki (żółty, zielony, czerwony) i zamalowują obrazek (utrwalanie nazw kolorów).
Zabawy w czasie przerw (w czasie gdy inni uczniowie jeszcze wykonują zadania): układanie 4 i 6-elementowych puzzli „Owoce”. Ukończone prace nauczyciel przypina do tablicy. Każdej pracy towarzyszy ustna ocena wykonanej pracy ucznia (np. bardzo dokładnie, starannie wykonana praca; bardzo się starałeś, aby jabłko było ładnie pokolorowane, itd.).
· jaki napis jest na tablicy?
· jakie owoce jedliśmy?
· Co zrobiliśmy przed zjedzeniem owoców?
Zadanie pracy domowej - rysowanie po śladzie bez odrywania ręki konturów gruszki i jabłka, pokolorowanie gruszek na żółto, jabłek na zielono.
opracowanie: Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Strona główna > Konspekty - scenariusze
ajar123