Owoce z sadu.
Cele operacyjne: I Wiadomości Kategoria A - zapamiętywanie wiadomości. Uczeń potrafi:
· nazwać drzewa owocowe i ich owoce,
· rozpoznać i nazwać jabłka, gruszki i śliwki,
· rozpoznać i nazwać elementy budowy owoców,
Kategoria B - zrozumienie wiadomości. Uczeń potrafi:
· zastąpić nazwy szczegółowe nazwą ogólną - owoce,
· wyjaśnić pojęcie sad,
· porównywać liczby w zakresie 100,
II Umiejętności Kategoria C - stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. Uczeń umie:
· przeczytać tekst i uzupełnić go brakującymi wyrazami,
· zastosować w zapisie formuły matematycznej znaki: <, >, =.
Metody pracy:
· oglądowa
· słowna
· praktycznego działania
· metody i techniki aktywizujące
Zasady nauczania:
· poglądowości
· łączenia teorii z praktyką
· stopniowania trudności
· indywidualizacji
Formy pracy:
· w grupach
· indywidualna
Środki dydaktyczne:
· etykiety z nazwami dni tygodnia, miesięcy, symbolami pogody,
· owoce (jabłka, gruszki, śliwki)
· talerze, noże, podkładki,
· symbole grup, karty pracy,
· wycinanka, szary papier, nożyce, farby, pędzle, klej,
· karty pracy dla poszczególnych grup w dużym formaci
Przebieg zajęć: I. Zajęcia wstępne 1. Powitanie w kręgu (każde dziecko wita się z innymi w wybrany przez siebie sposób). 2. Zaznaczenie obecności (na liście i w karcie pracy). 3. Samorzutne wypowiedzi uczniów na temat nurtujących ich problemów. 4. Ćwiczenia kalendarzowe (karta pracy). 5. Określenie stanu pogody.
II. Przeróbka umysłowa 1. Rozwiązanie zagadek:
a) Ma kształt żarówki, lecz wcale nie świeci. Gdy jest dojrzała, zjadają ją dzieci.
b) Jesienią w sadzie się rumieni. Zerwane kupisz na straganie. Zabierz jedno do szkoły. Zjesz je na drugie śniadanie.
c) Skórka fioletowa, a miąższ pod nią złoty. Smakuje wybornie wszyscy wiedzą o tym.
2. Ustalenie tematu dnia, zapisanie go na tablicy i w kartach pracy (poziom I - samodzielnie, poziom II - po śladzie). 3. Praca w grupach: - mycie owoców i rąk, - krojenie owoców (przekrój poziomy i poprzeczny), - wyróżnianie elementów budowy owoców, - określanie smaku, soczystości. 4. Uzupełnianie kart pracy na podstawie obserwacji i działania przez każdą z grup. 5. Prezentacja wyników pracy przez poszczególne grupy na tablicy magnetycznej. 6. Wspólne omówienie wyników pracy w grupach, sprawdzenie poprawności wykonania zadań. 7. Praca samodzielna (karta pracy 1). 8. Praca w zespołach dwuosobowych (karta pracy 2, 3 i 4).
III. Ekspresja Makieta sadu (praca w grupach) 1. Wycinanie sylwetek drzew z szarego papieru. 2. Malowanie ich farbami plakatowymi. 3. Wycinanie owoców samodzielnie, albo odrysowanych od szablonu (I grupa - jabłka, II grupa - gruszki, III grupa - śliwki). 4. Przyklejanie wyciętych owoców na koronach drzew. 5. Umieszczenie sylwetek drzew na tablicy ściennej. 6. Sprzątanie miejsca pracy. 7. Ocena pracy.
IV. Zajęcia końcowe 1. Podsumowanie wiadomości. 2. Samoocena pracy i zachowania przez dzieci. 3. Pożegnanie miłym słowem.
ajar123