zabawy wielkanocne.doc

(43 KB) Pobierz
ZESTAW ZABAW I ZAJĘĆ NA OKRES WIELKANOCNY

ZESTAW  ZABAW I  ZAJĘĆ  NA  OKRES  WIELKANOCNY

 

Zabawy z elementami  edukacji  matematycznej

 

1. Kukułcze jajo – zabawa kształcąca spostrzegawczość wzrokową, umiejętność tworzenia zbiorów, liczenia, porównywania, klasyfikowania.

Dzieci otrzymują po 2 małe obręcze plastykowe oraz po 10 kolorowych pisanek z papieru.

Na początku oglądają je, podziwiają wzory, kolory, wielkość, przeliczają. Chętne dzieci robią to głośno. Dzieci stwierdzają, że ogólnie wszyscy mają po tyle samo jajek. Nauczycielka prosi, aby spróbowały jakoś uporządkować pisanki i ułożyć je w dwóch obręczach według własnego pomysłu. Dzieci układają według kolorów, wzorków lub wielkości. Omawiają swoje pomysły, oceniają poprawność, dokonują poprawek. Głośno odczytują, kto ma ile jajek z daną cechą w każdym zbiorze, w którym jest więcej. Dokonują drobnych czynności, np. zróbcie tak, aby w każdym zbiorze było tyle samo jajek – co musiałeś zrobić?

Dzieci opuszczają nisko głowy, zakrywają oczy a wyznaczona osoba lub nauczycielka podrzuca niektórym dzieciom kukułcze jajo – duże i brzydkie. Na sygnał dzieci muszą  szybko sprawdzić, czy nie mają podrzutka. Jeżeli mają – jak najprędzej zabierają go ze swojego gniazda. Starają się zachować idealną ciszę, aby łatwiej usłyszeć skradającą się kukułkę i zapobiec jej brzydkim zamiarom.

 

2. Czyje to jajko – zabawa utrwalająca pojęcia: duże, małe, mniejsze, większe oraz kształty: elipsa, owal, koło; wspomaga procesy liczenia, porównywania, klasyfikowania,  utrwala też  treści przyrodnicze, jak części ciała ptaka, sposób rozmnażania, wygląd, itd.

Na tablicy są sylwety różnych ptaków, zarówno domowych jak i dzikich, ale w miarę znanych dzieciom, w wielkości zróżnicowanej podobnie jak jest to w naturze. Ważne jest, by sylweta wróbla nie była takiej wielkości jak np. bociana. Po krótkiej rozmowie o głównych częściach ciała ptaka nauczycielka pokazuje dzieciom ukryte do tej pory jajka o zróżnicowanej wielkości. Mówi, że to ptasie mamy pogubiły swoje przyszłe dzieci i musimy im pomóc je odnaleźć. Chętne dzieci kolejno biorą po 1 jajku i przypinają szpilką obok  wybranego przez siebie ptaka. Nauczycielka nie przerywa, dopiero na końcu wspólnie z  dziećmi omawia wykonanie zadania, dokonując ewentualnie poprawek. Dzieci odpowiadają na  pytania:

-         który ptak jest największy, które jajka są największe, ile ich jest

-         który ptak jest najmniejszy, które jajka są najmniejsze, ile ich jest

-         określają kształty jaj: niektóre są okrągłe, inne owalne lub elipsowate.

 

3. Tyle samo ile... – zabawa połączona z ćwiczeniami graficznymi lub manualnymi

-         narysuj na kartce tyle jajeczek, ile razy zastukam w drewienka

-         narysuj tyle jajeczek, ile kwiatków ma płatek na twojej kartce 

-         przyklej na sylwecie koszyczka tyle jajek z plasteliny, ile kropek jest na rączce

-         połóż na stole tyle patyczków, ile pisanek pokazuję na obrazku

-         ułóż tyle kurczaczków, ile jajek masz na obrazku, itp.

-         zaklaszcz tyle razy, ile usłyszysz dźwięków za zasłoną

 

 

 

 

 

4. Na, pod,  obok, w,.... – zabawa kształtująca orientację w przestrzeni, strony ciała.

Dzieci mają przed sobą kartkę z naklejonym lub narysowanym koszykiem  na środku, słonkiem w prawym rogu i chmurką w lewym górnym rogu. Każde otrzymuje sylwetę  jajka, baranka, zajączka lub kurczaka. Nauczycielka prosi, aby położyły swoją sylwetę np.  w koszyczku, z jego prawej strony, z lewej, pod, nad, pod chmurką lub słoneczkiem. Potem  mogą chwilę ćwiczyć w odniesieniu do własnego ciała, kładąc obrazki przed, za, nad, pod sobą, z  lewej lub prawej strony.

 

5. Każda kura swoje jajko chwali  - opowiadanie – aspekt porządkowy liczby

W przedświąteczny poranek na podwórku zebrały się kury nioski i głośno o czymś  dyskutowały. Robiły taki hałas, że z kurnika wyszedł dostojny kogut z groźną miną. Kazał  kurom się uspokoić i powiedzieć, o co się tak kłócą. Oczywiście przyczyną tej głośnej awantury były jajka. Gospodyni powiedziała kurom poprzedniego dnia, że kilka najpiękniejszych jajek wybierze do wielkanocnego koszyczka, a wszystkie nioski uważają,  że to właśnie ich jajko do tego się nadaje. Pierwsza zagdakała Śnieżka, pokazując piękne białe jajko, jakby ulepione ze śniegu. Czekoladka nie była gorsza, a jej jajko miało niespotykany brązowy kolor. Czubatka dumna ze swego odmiennego wyglądu zniosła jajo tak duże, że sama nie mogła go unieść. Kolejna wystąpiła Gołoszyjka chwaląc się niewielkim jajeczkiem ale za to w delikatnym różowym kolorze. Czarnuszka również pyszniła się swoim jajem. Było żółtawe i całe w czarne kropki. Na końcu wystąpiła zgrabna i mała Liliputka. Jej jajeczko było najmniejsze, ale okrągłe i piękne.

( Opowiadając nauczycielka przypina kolejno sylwety kur i ich jaja).        

Kogut niestety nie potrafił rozstrzygnąć która z jego żon ma rację. A może my mu pomożemy? 

Nauczycielka proponuje dzieciom, aby na 3 małych karteczkach narysowały po 1 jajku, które ich zdaniem jest najładniejsze. Na środku dywanu w obręczy znajduje się duża  sylweta wielkanocnego koszyka. Po skończonym rysowaniu dzieci opowiadają o swoich wyborach, używając liczebników porządkowych, np. wybrałam jajko od pierwszej                 i czwartej kury, bo mają ładny kolor. Potem dzieci dokonują uszeregowania słoneczkowego,  na końcu wyciągają wniosek, że najładniejsze są jajka od np. drugiej, czwartej i szóstej kury, bo najwięcej osób je wybrało. Wybrane jajka wspólnie przyklejają na sylwecie koszyka, po zajęciach prezentują swą pracę rodzicom.

 

6. Ciężki – lekki zabawa dydaktyczna, określanie ciężaru przedmiotów, porównywanie wagi różnych rzeczy, zapoznanie ze sposobami ważenia i przyrządami, które do tego służą. Nauczycielka prezentuje dzieciom starą wagę szalkową oraz nowoczesną wagę elektroniczną. Dzieci próbują dostrzec podobieństwa i różnice, zadają pytania na interesujące je tematy. Wiedzą do czego służy waga, jak się nią posługiwać, itp. Biorą do ręki różne przedmioty, oceniają,, na oko’’ ich ciężar, używają pojęć: lekki, ciężki, cięższy, lżejszy, to waży więcej, mniej, tyle samo. Z wyłożonych przedmiotów wybierają przedmioty bardzo lekkie( styropianowe jajka, piankowe figurki), ciężkie( drewniane pisanki, metalowe klucze, ozdoby), ważące tyle samo. Łączą w pary rzeczy lekkie ( piórko – listek) lub ciężkie ( słoń – hipopotam) na kartach pracy. Tworzą zagadki słowne używając w opisie pojęć określających ciężar, np.: To jest bardzo lekkie, spada z drzewa albo Jest to duże 

i ciężkie zwierzę, ma duże uszy i trąbę.

 

Zabawy  z  obszaru  edukacji  plastycznej

 

1. Obrazek mozaikowy ze skorupek jajka

Nauczycielka wcześniej gromadzi przynoszone przez dzieci skorupki jajek, suszy je                 i rozdrabnia. Na kartkach znajdują się kontury pisanek, koszyczków, zajączka, baranka lub elementy pierwszych wiosennych roślin. Kontury zrobiono grubym czarnym pisakiem. Są też czyste kartki dla dzieci, które chcą same narysować sobie obrazek. Dzieci smarują po kawałku miejsce znajdujące się wewnątrz konturu i w  miarę szybko posypują potłuczone drobno skorupki. Przyciskają delikatnie inną kartką papieru, aby nic nie odpadało. Odkładają do wyschnięcia, po jakimś czasie kolorują swoje obrazki, na końcu można polakierować. Tą techniką można też wykonać ozdobne wazony ze słoików lub półmiski z papierowych talerzyków. Dobrze spisuje się tu gruba warstwa kleju gotowanego z mąki.

 

2. Rzeżucha w połówce skorupki od jajka – potrzebne  są  połówki skorupek od jajka najlepiej przygotowane w domu przez mamę, trochę waty i nasiona rzeżuchy. Watę należy nieco zwilżyć, postawić w jasnym miejscu, podlewać. Po kilku dniach uzyskamy piękną, żywą dekorację na wielkanocny stół. Można wykonać ozdobne podstawki lub przykleić zabawne oczka i buzie na skorupce.

 

3. Jajeczny zwierzyniec – zajęcia o charakterze kulinarnym

Należy przygotować:

-         ugotowane i obrane jajka

-         szczypiorek

-         ziarna czarnego pieprzu

-         twardy żółty ser

-         pomidor

-         zieloną część pora

-         ugotowaną marchewkę.

     Jajka są wdzięcznym materiałem, z którego można zrobić piękne dekoracje na wielkanocny

     stół, a na końcu jeszcze je zjeść. Z połówki przekrojonego wzdłuż jajka bardzo łatwo zrobić 

     myszkę. Z ziaren pieprzu dziecko samodzielnie zrobi oczy i nos, z kawałka szczypiorku 

     ogonek a uciętego listka pora uszy. Gotową myszkę kładziemy na liściu sałaty.

 

     Aby wykonać zajączka należy obciąć grubszy koniec  jajka, aby stabilnie dało się postawić.

     Z kawałka pora robimy długie uszy, z ziarenek oczy i nos, z cienkiego szczypiorku wąsiki.   

     Gotowy zając pięknie prezentuje się na spodku wysianej rzeżuchy.

 

     Z całego jajka można zrobić grubiutkiego kurczaczka. Z kawałków ugotowanej marchewki 

     wycinamy postrzępione skrzydełka, sterczący ogonek, z pieprzu oczka a ze szczypiorku lub

     pora  dzióbek. Obcinamy odrobinę wypukły spód, kładziemy na talerzyku rzeżuchy lub     

     zwiniętym ozdobnie dużym plastrze  szynki.

     Oprócz zwierząt z 2 połówek jajka da się też stworzyć piękne grzybki. 

 

      

opracowała: Krystyna Pietrewicz

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin