wap i apache.pdf

(432 KB) Pobierz
Czym w³aœciwie jest WAP
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii
TWP w Olsztynie
Referat na temat:
DynamiczneserwisyWAP.
Opracował: Arkadiusz Curulak
WSiETWPwOsztynie
Olsztyn, maj 2001
Dynamiczne serwisy WAP
Autor: Arkadiusz Curulak
Wireless Application Protocol (WAP)
Czym właściwie jest WAP ? Wireless Application Protocol jest międzynarodowym
standardem dostarczania komunikatów internetowych oraz zaawansowanych usług
telefonicznych poprzez telefony komórkowe, palmtopy, pagery oraz inne terminale cyfrowe.
Inaczej mówiąc - WAP jest protokołem umożliwiającym udostępnianie abonentom sieci
komórkowych usług przez Internet.
Do jego powstania przyczyniły się Nokia, Unwired Planet, Ericsson i Motorola, które w 1998
roku powołały WAP Forum 1 . Jego zadaniem było opracowanie czegoś, co w chwili obecnej
jest specyfikacją określaną jako WAP 1.0 2 . W skład WAP-u wchodzi szereg protokołów i
aplikacji, które powstały w wyniku bezpośredniej modyfikacji lub adaptacji istniejących
protokołów i standardów internetowych. Należą do nich m.in. TCP/IP, HTTP, HTML (XML),
EMCAScript (JavaScript) czy SSL. Część rozwiązań zaczerpnięto z istniejących już
systemów Nokii (TTML, Smart Messaging) czy Unwired Planet (HDML, HDTP),
rozwijanych samodzielnie do czasu opracowania WAP-u.
WAP stał się protokołem niezależnym od struktury i rodzaju sieci komórkowych oraz
stosowanych terminali. Dostęp do usług i aplikacji rozpowszechnianych za sprawą WAP-u
mają użytkownicy telefonów komórkowych (należących do dowolnej sieci), pagerów,
palmtopów i innego rodzaju terminali obsługujących WAP. Zapewnia to warstwowa
architektura protokołu.
Schemat stosu protokołu WAP.
Najniższą warstwę tworzą tzw. protokoły nośne (usługi transmisji danych występujące
w różnych typach sieci komórkowych). Nie wchodzą one w rzeczywistości w skład protokołu
1 WAP Forum jest obecnie branżowym stowarzyszeniem firm telekomunikacyjnych i informatycznych, w skład
którego wchodzi aktualnie ponad 350 firm reprezentujących ponad 90% światowego rynku telefonii
bezprzewodowej.
2 Wersja 1.0 standardów WAP ogłoszona została w czerwcu 1999 r. Obecnie mamy WAP w wersji 1.2.
2
8705963.003.png
Dynamiczne serwisy WAP
Autor: Arkadiusz Curulak
WAP, lecz zapewniają łączność z konkretnym sprzętem komunikacyjnym, np. SMS (Short
Message Service – usługa przesyłania wiadomości tekstowych), CSD (połączenia
komutowane), HSCSD, IP (Internet Protocol), PPP (Point to Point Protocol) czy GPRS
(General Packet Radio System – ogólny system radia pakietowego).
Wireless Transport Layer
Pierwszą warstwą WAP jest Wireless Transport Layer zawierającą szereg protokołów
komunikacyjnych niskiego poziomu: WTP (WTP/D, WTP/T, WTP/C) i WDP. WTP
(Wireless Transport Protocol), będący odpowiednikiem protokołu TCP/IP oraz WDP
(Wireless Datagram Protocol), są odpowiedzialne za dostarczenie kanału transmisyjnego dla
wyższych warstw – zapewniają one komunikację między niższym i wyższym poziomem. Ze
względu na różnorodność i odmienną specyfikę różnych możliwych usług transmisji danych,
w ramach WTP zdefiniowane są trzy protokoły: WTP/D dla usług transmisji danych typu
datagram (np. SMS), WTP/T dla usług o charakterze transakcyjnym oraz WTP/C dla usług
połączeniowych (usługa transmisji danych po łączach komutowanych).
Wireless Transport Layer Security
Z warstwy transportowej korzysta Wireless Transport Layer Security (WTLS), będący
odpowiednikiem HTTPS. WTLS odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo przesyłanych
danych (szyfrowanie danych i uwierzytelnianie użytkowników).
Wireless Session Layer
Kolejna warstwa, to warstwa komunikacji wysokiego poziomu, zawierająca Wireless Session
Protocol (WSP), który w WWW ma swojego odpowiednika w postaci HTTP. WSP
odpowiedzialny jest za nawiązanie i podtrzymanie sesji komunikacyjnej pomiędzy różnymi
aplikacjami, np. mikroprzeglądarką wbudowaną w telefon komórkowy a serwerem
internetowym.
Wireless Application Environment
Ostatnią warstwą w stosie jest warstwa przeglądarki WAE (Wireless Application
Environment). WAE zapewnia wspólne, uniwersalne i otwarte środowisko pracy dla
wszystkich istniejących i przyszłych aplikacji opartych na internetowym modelu
programowania typu klient-serwer, w postaci stron i skryptów udostępnianych przez serwery
WWW (WML) dla przeglądarek użytkowników. WAE pozwala tworzyć w pełni interaktywne
aplikacje.
Po stronie klienta środowisko WAE tworzą dwie podwarstwy: podwarstwa aplikacyjna
i podwarstwa danych. Podwarstwa aplikacyjna zależna jest od konkretnej implementacji.
Stanowi ona środowisko dla różnych agentów (UA) umożliwiając im jednoczesną
i bezkonfliktową współpracę. Zarządza dostępem do wspólnych zasobów. Agenci
podwarstwy aplikacji komunikują się ze zdalnymi procesami i aplikacjami poprzez warstwę
danych za pomocą języków Wireless Markup Language (WML) i Wireless Markup Language
Script (WMLScript).
3
8705963.004.png
 
Dynamiczne serwisy WAP
Autor: Arkadiusz Curulak
Środowisko WAE po stronie klienta.
Protokoły i aplikacje opracowane na potrzeby WAP uwzględniają specyfikę współczesnych
bezprzewodowych systemów łączności, które charakteryzuje niewielka przepustowość dla
transmisji danych (najczęściej 9600 bps lub mniej), duże wnoszone opóźnienia (czas podróży
pakietu w obie strony sięga nawet kilkunastu sekund), różne rodzaje usług transmisji danych
oraz ograniczenia związane z dość prostym (a nawet ubogim) interfejsem użytkownika
większości terminali. Ze względu na opisane ograniczenia na potrzeby WAP-u zdefiniowano
specjalny język opisu stron WML (Wireless Markup Language), ale o tym za chwilę.
Architekturę (platformę) Wireless Application Protocol przedstawia poniższy schemat.
4
8705963.005.png
 
Dynamiczne serwisy WAP
Autor: Arkadiusz Curulak
Najważniejszym elementem, pełniącym funkcję bramki (gatewaya) pomiędzy standardowymi
internetowymi protokołami komunikacyjnymi (TCP/IP i HTTP), a odpowiadającymi im
protokołami WAP (WSP, WTLS i WTP), jest WAP Proxy (Bramka WAP). Dodatkowo
bramka WAP odpowiedzialna jest za konwersję tekstowych dokumentów WML i WMLScript
do postaci binarnej, wymaganej przez przeglądarkę (np. wbudowaną w telefon komórkowy
czy palmtop).
WML Konwerter jest opcjonalnym serwerem rozszerzającym możliwości platformy WAP.
Odpowiedzialny on jest za filtrowanie i konwersję dokumentów HTML na WML i odwrotnie.
Dodatkowym elementem rozszerzającym architekturę WAP jest WTA Serwer (Wireless
Telephony Application). Jest on specjalizowanym serwerem dedykowanym do tworzenia
usług internetowych wykorzystujących możliwości komunikacyjne telefonów.
Wireless Markup Language (WML) i WMLScript
Wireless Markup Language (WML) jest językiem służącym do tworzenia stron
interpretowanych przez urządzenia WAP. Konieczność opracowania nowego języka
wymusiły ograniczenia występujące w bezprzewodowych systemach łączności,
a w szczególności:
niewielkie rozmiary i rozdzielczość wyświetlaczy stosowanych w urządzeniach WAP,
niewielka przepustowość dla transmisji danych (ok. 9600 bps),
niewielka pamięć, w jaką wyposażane są obecne urządzenia WAP (ok. 1,4
÷
9 kB).
WML bazuje na języku XML i z tego powodu w języku tym stosuje się reguły podane
w specyfikacji języka XML. WML jest językiem znaczników, w którym zdefiniowano 36
znaczników 1 . Poza tekstem wspiera on również grafikę. Tu jednak ze względu na ubogie
możliwości samych wyświetlaczy zainstalowanych w urządzeniach WAP przygotowano
jeden format grafiki jednokolorowej WBMP 2 .
Informacje przygotowane w WML-u organizowane są w tzw. karty (cards), natomiast karty
w talie (decks). Talię możemy porównać z dokumentem HTML przygotowanym dla
przeglądarki WWW. WML zapewnia możliwość swobodnego poruszania się pomiędzy
kartami i taliami. Ma wbudowaną obsługę zadań i zdarzeń. Pozwala na prostą interakcję
z użytkownikiem, etc. Zawiera wszystko, co jest niezbędne do tego, aby przygotować
kompletną, statyczną stronę WAP.
WMLScript jest językiem skryptowym wzorowanym na języku EMCAScript opracowanym
na potrzeby WML-a (WAP-u). Jego budowa jest jednak zdecydowanie prostsza, co zmniejsza
wymagania wobec przeglądarek (sprzętu) WAP. Język ten jest świetnym uzupełnieniem
możliwości WML-a. Można by pokusić się o stwierdzenie, że WMLScript jest tym dla
WML-a, czy JavaScript dla HTML-a.
Dzięki niemu można tworzyć proste aplikacje uruchamiane po stronie klienta. Ma to
szczególne znaczenie dla terminali WAP w przypadku których, wielokrotne wywołania
zewnętrznych skryptów są nieefektywne ze względu na niewielkie szybkości transmisji
danych oraz znaczne opóźnienia w uzyskiwaniu odpowiedzi od serwera. Dzięki językowi
WMLScript możemy dokonywać sprawdzania poprawności i kompletności danych
wprowadzanych przez użytkownika, nawiązywać połączenia, wysyłać wiadomości tekstowe
1 WAP Wireless Markup Language Specification Version 1.2 z dn. 4 listopada 1999 r.
2 WBMP – Wireless Bitmap – jednokolorowa, statyczna bitmapa, o maksymalnych rozmiarach 255x255 pikseli.
5
8705963.001.png 8705963.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin