Eksploatacja systemów technicznych-ćwiczenie 1.pdf
(
126 KB
)
Pobierz
Eksploatacja systemów technicznych-ćwiczenie 1
Politechnika
Ś
l
ą
ska
Wydział Organizacji i Zarz
ą
dzania
Katedra Podstaw Systemów Technicznych
EKSPLOATACJA SYSTEMÓW TECHNICZNYCH
- LAB.
Ć
wiczenie 1
Wprowadzenie do MP2
Opracował:
dr inŜ. Andrzej Wieczorek
Plan
ć
wiczenia
1.
Zapoznanie się
z warunkami laboratorium z przedmiotu Eksploatacja systemów
technicznych.
2.
Zapoznanie się
z podstawowymi informacjami ułatwiającymi poruszanie się
po systemie
MP2.
Zabrze 2008
Zapoznanie si
ę
z podstawowymi informacji ułatwiaj
ą
cymi poruszanie si
ę
po
systemie MP2.
Zadanie 1:
Dokona
ć
przegl
ą
du modułów systemu MP2.
Rozwiązanie:
Rozpoznanie podstawowych modułów MP2 powinno polegać na uruchomieniu
podstawowych aplikacji tego systemu, a następnie na zapoznaniu się z poszczególnymi jej
zakładkami oraz polami i komunikatami pomocniczymi, które one zawierają. W celu
zapoznania się z aplikacjami systemu MP2 naleŜy przeprowadzić poniŜej przedstawioną
sekwencję działań.
1.
W menu
Działania
wybierz moduł
Obiekty
aplikację
Obiekt
.
2.
Wybierając wskaźnikiem myszy poszczególne zakładki i wciskając lewy jej klawisz
zapoznaj się z polami znajdującymi się w obszarze tych zakładek.
3.
W celu wyjaśnienia w systemie MP2 znaczenia dowolnego pola ustaw wskaźnik myszy
nad jego obszarem, wciśnij lewy jej klawisz, a następnie wybierz klawisz F1.
4.
Zapoznaj się z pozostałymi aplikacjami systemu MP2, uruchamiając je poprzez wybór
odpowiednich opcji w ramach menu
Działania
, a następnie wykonaj działania,
wymienione w punktach 2 – 3.
Zadanie 2:
Zapozna
ć
się
z informacjami pomocniczymi (help) o systemie MP2.
Rozwiązanie:
Realizacja zadań wspomagających zarządzanie eksploatacją i utrzymaniem ruchu środków
technicznych z wykorzystaniem systemu MP2 wymaga często zapoznania się z wybranymi
informacjami o tym systemie. Konieczne jest wówczas przeprowadzenie poniŜej
przedstawionej sekwencji działań.
1.
W menu Pomoc wybierz aplikację
MP2 - tematy pomocy
.
2.
W ramach okna
Tematy pomocy: MP2 5.0 Help
zakładki
Zawarto
ść zapoznaj się z
informacjami na temat systemu MP2 – w tym celu dokonaj wyboru poszczególnych
tematów wskaźnikiem myszy i klikając dwukrotnie lewym jej klawiszem.
3.
W celu zapoznania się z pozostałymi informacjami o systemie MP2 wybierz pozostałe
opcje dostępne w ramach menu
Pomoc
.
4.
Po zapoznaniu się z wykorzystaniem opcji menu
Pomoc
z informacjami o dowolnej
aplikacji uruchom ją i dokonaj jej przeglądu.
Zadanie 3
Zapozna
ć
si
ę
z moŜliwo
ś
ciami wprowadzania danych do bazy danych systemu MP2.
Rozwiązanie:
W ramach kaŜdego modułu systemu MP2 definiuje się listę specyficznych elementów – np. w
ramach modułu
Obiekty
aplikacji
Obiekt
wprowadza się do bazy danych MP2 listę obiektów
eksploatacji wraz z przyporządkowanymi im określonymi danymi (typ obiektu, producent,
2
lokalizacja itd.), w ramach modułu
Praca
aplikacja
Pracownicy
definiuje się listę
pracowników oraz wprowadza się dla kaŜdego z nich specyficzne dane, tj. adres
zamieszkania, dane o szkoleniach, stawki płac. Definiowanie specyficznych elementów
(obiektów, pracowników itd.) polega na generowaniu dla nich rekordów oraz wprowadzeniu,
w ramach tych rekordów w/w danych. W celu wprowadzenia danych o pracownikach naleŜy
przeprowadzić poniŜej przedstawioną sekwencję działań.
1.
W menu
Działania
wybierz moduł
Praca
aplikacj
ę
Pracownicy
.
2.
W ramach zakładki
Lista
w pole
Kod pracownika
wprowadź kod pierwszego pracownika
(moŜe to być Twój kod, obejmujący 6 pierwszych liter Twojego nazwiska).
Uwaga:
Wprowadzaj
ą
c kody elementów w ramach dowolnego modułu naleŜy przestrzega
ć
2 zasad:
·
kod elementu powinien składać się z duŜych liter lub/i cyfr,
·
kod elementu powinien być unikalny (kaŜdy rekord powinien być reprezentowany przez
ciąg specyficznych znaków).
4.
Wprowadź kod drugiego pracownika .
5.
Wprowadź kody kolejnych pracowników – w tym celu powtarzaj działania, wymienione
w punktach 3 i 4.
6.
W celu uzupełnienia danych o pracownikach wskaźnikiem myszy wskaŜ kod pierwszego
pracownika.
7.
Przejdź do zakładki
Rekord
i wprowadź dane w polach, które znajdują się w jej obszarze.
W polu
Zawód
uŜyj przycisku . W oknie
Przegl
ą
d – Zawody
wprowadź kod oraz
nazwę zawodu (odpowiednio w polach:
Zawód
oraz
Opis
) – okno to moŜna równieŜ
wygenerować uruchamiając aplikację
Praca
→
Zawody
w menu
Działania
. UŜyj
przycisku
OK
.
8.
Wprowadź równieŜ dane w ramach zakładek:
Szkolenia
oraz
Stawki płac
.
9.
W celu uzupełnienia danych o pozostałych pracownikach przejdź do zakładki
Lista
.
WskaŜ kod kolejnego pracownika. Powtórz działania wymienione w punktach 7 i 8.
10.
Zapoznaj si
ę
z
następstwami wykorzystania następujących przycisków:
.
Zadanie 4:
Ustalić, w jakie pola w ramach aplikacji systemu MP2 nie ma moŜliwości wprowadzenia
danych.
Rozwiązanie:
Aplikacje systemu MP2 zawierają pola, w ramach których nie ma moŜliwości wprowadzania
danych bezpośrednio. Pola te charakteryzują się tym, iŜ ich nazwy (znajdujące się nad nimi)
umieszczone są na szarym tle. Dane te znajdą się w tych polach dopiero w wyniku realizacji
określonych zadań z wykorzystaniem systemu MP2. W celu stwierdzenia, iŜ nie ma
moŜliwości wprowadzenia danych w wybranych polach aplikacji Inwentarz wykonaj poniŜej
przedstawioną sekwencję działań.
1.
W menu
Działania
wybierz moduł
Inwentarz
aplikację
Inwentarz
.
3
3.
W celu wygenerowania kolejnego rekordu uŜyj przycisku
2.
W ramach zakładki
Lista
w polach
Kod materiału
oraz
Opis
wprowadź odpowiednio
dane: kod oraz nazwę materiału.
3.
Przejdź do zakładki lista i spróbuj wprowadzić dane w polach znajdujących się w jej
obszarze.
Zadanie 5:
Utworzyć plik o nazwie „pompa_o_100” w ramach aplikacji Microsoft Word oraz dołączyć
go do utworzonego rekordu w ramach aplikacji
Obiekt
modułu
Obiekty
.
Rozwiązanie:
System MP2 pozwala na gromadzeniu, oprócz danych wprowadzanych do jego bazy danych,
równieŜ informacji w plikach tworzonych w ramach innych aplikacji (edytory tekstu, arkusze
kalkulacyjne, narzędzia słuŜące do tworzenia rysunków technicznych itd.). Odbywa się to
poprzez dołączenie tych plików do utworzonych rekordów w bazie danych systemu MP2. W
celu utworzenia pliku „pompa_o_100.doc” oraz jego dołączenia do wybranego rekordu
naleŜy przeprowadzić przedstawioną poniŜej sekwencję działań.
1.
Uruchom aplikację Microsoft Word. Utwórz w niej nowy dokument.
2.
Wprowadź do niego informację: „POMPA WIROWA 100. DANE TECHNICZNE”.
Zapisz dokument pod nazwą „pompa_o_100.doc” i zamknij aplikację (zapamiętaj adres,
pod którym znajduje się ten plik).
3.
W menu
Działania
wybierz moduł
Obiekty
aplikację
Obiekt
.
4.
W ramach zakładki
Lista
w pole Kod obiektu wprowadź kod „POMP100_01”, natomiast
w pole
Opis
informację: „Pompa wirowa typu 100 01”.
5.
Przejdź do zakładki
Zał
ą
czniki
. W polu
Nazwa
pliku uŜyj przycisku i na liście w
oknie
Otwórz
wyszukaj pliku, który utworzyłeś (wykonując działania wymienione w
punktach: 2 – 3).
6.
W pole
Opis
wprowadź informację: ” Dane techniczne pompy wirowej typu 100”. W
polu
Doł
ą
cz do ZP
wybierz wartość „Tak”.
7.
W celu uzyskania podglądu zawartości pliku, dołączonego do MP2 uŜyj przycisku
Podgl
ą
d/Wydruk
, znajdującego się w dolnej prawej części ekranu.
Zadanie 6:
Zapoznać się z raportami, generowanymi w ramach systemu MP2.
Rozwiązanie:
W celu wygenerowania w ramach systemu MP2 dowolnego raportu (na których znajdują się
lub nie znajdują się dane wprowadzone do jego bazy danych) naleŜy przeprowadzić
przedstawioną poniŜej sekwencję działań.
1.
W menu
Raporty
wybierz opcję
Praca
raport
Pracownicy
.
2.
W ramach okna
Pracownicy
wybierając poszczególne zakładki zapoznaj się z polami,
które znajdują się w ich obszarze.
3.
W ramach zakładki
Nagłówek / Stopka
w polu
Tytuł
wprowadź informację „Pracownicy
Utrzymania Ruchu”, a w polu
Podtytuł
wprowadź hasło „Mechanicy”.
4.
Przejdź do zakładki
Format wyj
ś
ciowy
i wciśnij przycisk
Podgl
ą
d wydruku
. Zwróć
uwagę na dane, które zostały wprowadzone w wyniku realizacji zadania 3 oraz punktu 3
zadania 6.
4
Zadanie 7:
Dokona
ć
rozpoznania opcji menu
Wykresy
.
Rozwi
ą
zanie:
Podejmowanie decyzji w eksploatacji systemów technicznych wymaga często przedstawienia
danych w postaci graficznej (w formie wykresów). W związku z tym niezbędne jest
rozpoznanie moŜliwości systemu MP2 w tym zakresie. PoniewaŜ wygenerowanie dowolnego
wykresu wymagałoby wprowadzenia duŜej ilości danych w ramach kilku aplikacji systemu,
dlatego teŜ w zakresie ćwiczenia nr 1 naleŜy ograniczyć się wyłącznie do rozpoznania
zawartości okien, wygenerowanych w wyniku wyboru opcji menu Wykresy (pełne
rozpoznanie moŜliwości wykorzystania tych opcji będzie moŜliwe w ramach zajęć
kolejnych). W tym celu naleŜy przeprowadzić poniŜej przedstawioną sekwencję działań.
1.
W menu
Wykresy
wybierz opcję
Planowanie
→
Obci
ąŜ
enie zawodów
.
2.
W ramach okna
Podaj okres czasu
wybierz
OK
.
3.
Rozpoznaj zawartości poszczególnych zakładek, znajdujących się w ramach okna.
Obci
ąŜ
enie zawodów
.
4.
Rozpoznaj zawartość pozostałych okien, wygenerowanych w wyniku wyboru
pozostałych opcji menu
Wykresy
.
Zadanie 8:
Zapoznać się z wybranymi ustawieniami systemu MP2.
Rozwiązanie:
Otrzymanie niektórych danych w ramach systemu MP2 jest uwarunkowane dokonaniem w
nim określonych ustawień. Dlatego teŜ, w celu zapoznania się z tymi ustawieniami naleŜy
przeprowadzić przedstawioną poniŜej sekwencję działań.
1.
W menu
Narz
ę
dzia
→
Ustawienia
wybierz aplikację
Przedsi
ę
biorstwo
.
2.
Zapoznaj się z danymi znajdującymi się w ramach okna
Dane o przedsi
ę
biorstwie
. W
przypadku wystąpienia niejasności w ramach menu
Pomoc
wybierz opcję
MP2 – tematy
pomocy
oraz wyszukaj i zapoznaj się z informacjami na temat opcji
Ustawienia
.
3.
W celu zapoznania się z pozostałymi ustawieniami w ramach menu
Narz
ę
dzia
→
Ustawienia
wybierz opcje:
Inwentarz
,
Rozliczanie usług
,
Dział Zakupów
,
Zlecenia
pracy
,
Region/Województwo
. Następnie wykonaj działania, jak w punkcie 2.
Zadanie 9:
Dokonać ustawień pasków narzędzi dostępnych w ramach systemu MP2.
Rozwiązanie:
Wywoływanie róŜnych opcji w ramach systemu MP2 jest moŜliwe w wyniku zastosowania
odpowiednich pasków narzędzi. W celu dokonania ustawień pasków narzędzi, dostępnych w
tym systemie naleŜy przeprowadzić poniŜej przedstawioną sekwencję zadań.
1.
W menu
Podgl
ą
d
wybierz aplikację
Pasek narz
ę
dzi…
2.
W ramach okna
Pasek narz
ę
dzi
dokonaj zmian polegających na wyborze lub rezygnacji z
wyboru dostępnych na nim pasków narzędzi. Wybierz
OK
.
3.
Zaobserwuj zmiany widoczne na ekranie systemu MP2.
5
Plik z chomika:
ralfik44
Inne pliki z tego folderu:
22.02.2010.rar
(17855 KB)
Eksploatacja maszyn_2009_MW.pdf
(49915 KB)
Podstawy eksploatacji maszyn - teoria.rar
(24026 KB)
podstawy.eksploatacji.maszyn_legutko_jpg.zip
(30901 KB)
podstawy eksploatacji maszyn sprawka.rar
(13273 KB)
Inne foldery tego chomika:
audyt i certyfikat energetyczne
ciepło
COSIW SEP kurs i książki
dla elektryków
Egzamin kwalifikacyjny D i E. COSIW
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin