Ekonomika Przedsiębiorstwa Komunalnego
mgr Monika Stachowicz
Temat: Ciepłownictwo
Agnieszka Piróg
Justyna Płyta
Małgorzata Pietrzyk
Jowita Sztandera
Agnieszka Zacharska
Anita Ziółkowska
Spis treści
1.Charakterystyka Ciepłownictwa 3
1.2 Charakterystyka odbiorców 5
1.2 Charakterystyka dostawców 6
1.3 Stanowienie cen 6
2. Charakterystyka sektora ciepłowniczego w Polsce 8
3. Kogeneracja 11
4. Odnawialne źródła energii 12
5. Świadczenie usługi na przykładzie gminy Kielce 14
6. Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. w Kielcach 15
6.1 Zakres działalności Spółki 16
6.2. Taryfy opłat 17
6.3. Struktura organizacyjna 19
6.4. Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa 20
Załączniki 22
Spis tabel i rysunków 25
Bibliografia 26
Ciepłownictwo – obejmuje centralne wytwarzanie ciepła i przesyłanie go do odbiorców.[1] W rozumieniu ustawy o Prawie Energetycznym ciepło to energia cieplna w wodzie gorącej, parze lub innych nośnikach.
Ciepło charakteryzuje się równoczesnością produkcji ze zużyciem, a jego właściwości, m.in. szczególne wymagania transportu oraz podatność na utratę jakości, determinują dostawę rurociągami na bliskie odległości. Dostawa ciepła jest realizowana sieciami o zasięgu lokalnym. Ciepło przeznaczone do zaspokojenia potrzeb cieplnych odbiorców jest wytwarzane zarówno w źródłach zlokalizowanych w obiektach należących bezpośrednio do odbiorców ciepła (indywidualne źródła), jak też źródłach scentralizowanych, zasilających wielu odbiorców za pośrednictwem sieci ciepłowniczych. Z uwagi na to, że źródła i sieci ciepłownicze mają zasięg lokalny, w przypadku rynku ciepła można mówić jedynie o rynku lokalnym. Najważniejszymi cechami systemu ciepłowniczego są:
- rodzaj użytego nośnika tj. czynnika przenoszącego energię od źródła do węzłów
- parametry wykorzystywanego czynnika.
W komunalnych sieciach cieplnych najczęściej wykorzystywanym nośnikiem jest woda. W sieciach niskoparametrowych temperatura wody nie przekracza 115oC. Takie parametry są stosowane w lokalnych (np. osiedlowych) systemach ciepłowniczych.W wysokoparametrowych wodnych sieciach komunalnych obejmujących swym zasięgiem całe miasto temperatury czynnika ciepłowniczego nie przekraczają zwykle 135oC.
Systemy ciepłownicze mieszane przemysłowo-komunalne bardzo często wykorzystują parę jako nośnik energii. Jeżeli ciśnienie pary w sieci ciepłowniczej przekracza 70 kPa (nadciśnienia) to taki system należy zakwalifikować do wysokoparametrowego (wysokoprężnego).
Węzły cieplne zwykle zaopatrują w ciepło pojedynczy budynek. Czasem występuje nawet kilka węzłów w jednym budynku, stanowiąc źródło ciepła dla instalacji: ogrzewania, instalacji ciepłej wody użytkowej, wentylacji i klimatyzacji występujących w powtarzalnych częściach (segmentach) budynku. W takim przypadku węzeł cieplny jest elementem granicznym pomiędzy siecią cieplną oraz instalacją wewnętrzną w budynku. Niekiedy budowane są tzw. węzły grupowe, stanowiące układ pobierający energię zawartą w czynniku o wysokich parametrach (z sieci wysokoparametrowej) i przetwarzający ją do poziomu czynnika krążącego w sieci o niskoparametrowej. Wówczas grupowy węzeł cieplny separuje dwa rodzaje sieci ciepłowniczych.[2]
Infrastruktura ciepłownicza (źródła wytwarzania, sieci ciepłownicze) jest bardzo zróżnicowana pod względem technicznym i ekonomicznym (wiek urządzeń, stopień ich zużycia, nowoczesność rozwiązań technologicznych). Potencjał techniczny tego sektora stanowią systemy ciepłownicze składające się ze źródeł wytwarzania, (do których należą m.in.: elektrownie, elektrociepłownie zawodowe i przemysłowe, ciepłownie zawodowe i przemysłowe, kotłownie lokalne, źródła odnawialne), sieci przesyłowych, przyłączy, węzłów cieplnych i zewnętrznych instalacji odbiorczych. Najbardziej oczywistą cechą tego potencjału jest w przypadku wytwarzania moc cieplna, a w przypadku przesyłu – długość sieci.[3]
Dostarczenie paliw i energii odbywa się na podstawie umowy. Przedsiębiorstwa energetyczne mają obowiązek zawarcia umowy z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, jeśli są techniczne i ekonomiczne warunki dostarczenia a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru.
Przedsiębiorstwa energetyczne maja obowiązek zapewnić realizacje i finansowanie i rozbudowy sieci, w tym przyłączeń odbiorców pod warunkiem, ze sieci te przewidywane są w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.[4]
Obowiązki gminy w zakresie zaspakajania zapotrzebowania w energię elektryczną, ciepło i gaz są określone w ustawie Prawo energetyczne[5]. Gminy są zobowiązane do opracowania odpowiednich założeń. Jeżeli zgadzają się one z planami rozwojowymi przedsiębiorstw działających na ich terenie - a myślę tu o przedsiębiorstwach elektroenergetycznych, gazowniczych i ciepłowniczych - wówczas obowiązki gminy na tym formalnie się kończą. Jeżeli natomiast nie ma takiej zgodności, gmina jest zobowiązana do samodzielnego opracowania projektu zaopatrzenia. Do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w ciepło należy: planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło i energię elektryczną na obszarze gminy (rada gminy uchwala plan zaopatrzenia w ciepło w oparciu o określoną ustawę i procedurę) [6]
Przedmiotem działalności jednostki ciepłowniczej zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru jest:
- produkcja ciepła,
- dystrybucja ciepła,
- wytwarzanie energii elektrycznej,
- pobór i uzdatnianie wody, z wyjątkiem działalności usługowej,
- działalność usługowa w zakresie rozprowadzania wody,
- wykonywanie instalacji centralnego ogrzewania i wentylacyjnych,
- wynajem sprzętu budowlanego, burzącego z obsługą operatorską,
- sprzedaż hurtowa artykułów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego,
- wynajem nieruchomości na własny rachunek,
- działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego.
Według ustawy odbiorca to każdy, kto otrzymuje lub pobiera paliwa lub energie na podstawie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym. Odbiorca końcowy to odbiorca dokonując zakupu paliw lub energii na własny użytek[7].
Głównymi odbiorcami energii cieplnej są użytkownicy budynków mieszkalnych, sektor usług i administracji oraz przemysł. Największy odbiorca ciepła tj. mieszkalnictwo to odbiorca o największym rozdrobnieniu. Na lokalnym rynku ciepła odbiorca nie ma możliwości wyboru przedsiębiorstwa dostarczającego mu nośnik energii o określonych parametrach za pomocą sieci, a dostawca ma ograniczone możliwości pozyskiwania odbiorców, które wynikają z istniejących uwarunkowań technicznych (zasięg i parametry istniejących sieci) oraz ekonomicznych (budowa i rozwój sieci). Ponadto strony, oprócz umowy, związane są ze sobą trwałym przyłączem. W takim przypadku konkurencja jest uzasadniona na etapie podejmowania decyzji o budowie lub rozbudowie istniejących systemów sieciowych. Wysoka kapitałochłonność budowy nowych odcinków sieci wymaga racjonalnego planowania rozwoju sieci w oparciu o przewidywane zmiany potrzeb energetycznych odbiorców, wynikające m.in. z planów zagospodarowania przestrzennego, a także przewidywanego rozwoju techniki, zmian w poziomie i trybie życia ludności itd. Na rynku ciepła odbiorca ma natomiast teoretycznie możliwość wyboru źródła przy zakupie ciepła dostarczanego do sieci. Jednak wybór ten zawsze będzie ograniczony uwarunkowaniami technicznymi, a więc między innymi układem sieci ciepłowniczej i zdolnością przesyłową poszczególnych jej odcinków. W związku z tym, konkurencja może niewątpliwie rozwijać się pomiędzy przedsiębiorstwami ciepłowniczymi przy wyborze technologii wytwarzania ciepła, która z kolei powinna być czynnikiem wpływającym na obniżkę kosztów i cen oferowanych przez te przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwa działające w obszarze zaopatrywania odbiorców w ciepło można podzielić na trzy zasadnicze grupy. Pierwsza z nich to przedsiębiorstwa produkcyjno-dystrybucyjne zajmujące się dostarczaniem do odbiorców ciepła produkowanego we własnych ciepłowniach i elektrociepłowniach oraz kupowanego od innych producentów. Druga grupa obejmuje przedsiębiorstwa energetyki zawodowej, tj. takie, które zajmują się przede wszystkim wytwarzaniem i dystrybucją energii elektrycznej, a produkcja ciepła jest dla nich działalnością dodatkową. Trzecia, ostatnia grupa przedsiębiorstw obejmuje elektrociepłownie oraz ciepłownie należące do małych, średnich i dużych jednostek przemysłowych oraz usługowych, a więc podmioty, dla których działalność ciepłownicza to zaledwie ułamek, czasem bardzo niewielki, całej wykonywanej przez nie działalności gospodarczej.
Taryfy dla ciepła powinny zapewniać pokrycie uzasadnionych kosztów działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji lub obrotu ciepłem oraz kosztów modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska, a także zapewniać ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen. Przedsiębiorstwa energetyczne różnicują taryfy dla ciepła dla różnych grup odbiorców wyłącznie ze względu na uzasadnione koszty spowodowane realizacją świadczenia. W rozliczeniach z odbiorcą stosowane są ceny za zamówioną moc cieplną, ceny ciepła, ceny nośnika ciepła, stawki opłat stałych i stawki opłat zmiennych za usługi przesyłowe (w taryfach zatwierdzonych w okresie styczeń – wrzesień również stawki opłat abonamentowych), określone w taryfie dla ciepła przedsiębiorstwa, z którym odbiorca ma zawartą umowę na dostawę ciepła. Poziom cen za zamówioną moc cieplną i cen ciepła zależy od wielu różnych czynników, w szczególności od wielkości i rodzaju źródła ciepła (paliwo, technologia), poziomu stałych i zmiennych kosztów wytwarzania, rodzaju odbiorców i charakteru ich potrzeb cieplnych (bardzo duże zróżnicowanie współczynnika wykorzystania mocy cieplnej zamówionej przez odbiorców), a także od warunków pogodowych w sezonie grzewczym, mających zasadniczy wpływ na wielkość sprzedaży ciepła w ciągu roku. Wiele z tych czynników ma również istotny wpływ na poziom stawek opłat za usługi przesyłowe (koszty strat mocy cieplnej, ciepła i nośnika ciepła podczas przesyłania), których zróżnicowanie zależy głównie od zakresu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo „przesyłowe” i związanych z tym kosztów. Wynika to stąd, że węzły cieplne i zewnętrzne instalacje odbiorcze mogą należeć do przedsiębiorstw energetycznych lub do odbiorców, a w taryfach, zatwierdzonych w okresie styczeń – wrzesień, koszty uzasadnione w zakresie przesyłania ciepła obejmują niekiedy opłaty pobierane przez odbiorców za udostępnienie pomieszczeń węzłów cieplnych.[8] Taryfy dla ciepła opracowane przez przedsiębiorstwa energetyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła, niezależnie od terminu ich zatwierdzenia, zawierają ceny za zamówioną moc cieplną (wyrażone w złotych za MW), ceny ciepła (wyrażone w złotych za GJ) i ceny nośnika ciepła (wyrażone w złotych za metr sześcienny lub za tonę). Ceny te są wzajemnie nieporównywalne ze względu na różne wielkości odniesienia, a ich poziom zależy od wielu czynników. W związku z tym, aby zapewnić porównywalność cen ciepła wytwarzanego w różnych źródłach, a przede wszystkim, aby umożliwić określenie skutków zmiany tych cen dla odbiorców, przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem ciepła mają obowiązek obliczenia średniej wskaźnikowej ceny ciepła (wyrażonej w złotych za GJ) według zasad określonych omawianymi przepisami. Zgodnie z tymi przepisami średnia wskaźnikowa cena ciepła stanowi iloraz sumy opłat za zamówioną moc cieplną, za ciepło i za nośnik ciepła oraz: a) sumy ilości ciepła sprzedanego odbiorcą w roku kalendarzowym poprzedzającym rok stosowania taryfy – dla taryf zatwierdzonych w okresie styczeń – wrzesień b) planowanej wielkości sprzedaży ciepła w pierwszym roku stosowania taryfy – dla taryf zatwierdzonych w okresie październik – grudzień Podobnie przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją ciepła mają obowiązek obliczania średnich wskaźnikowych stawek opłat za usługi przesyłowe (wyrażonych w złotych za GJ), przy czym taryfy zatwierdzone w okresie styczeń – wrzesień zawierają stawki opłat stałych (wyrażone w złotych za MW) i stawki opłat zmiennych za usługi przesyłowe (wyrażone w złotych za GJ) oraz stawki opłat abonamentowych (wyrażone w złotych za punkt pomiarowy), zaś taryfy zatwierdzone w okresie październik – grudzień nie zawierają stawek opłat abonamentowych. W związku z tym średnia wskaźnikowa stawka opłaty za usługi przesyłowe stanowi: a) dla taryf zatwierdzonych w okresie styczeń – wrzesień: iloraz sumy opłat stałych i zmiennych za usługi przesyłowe oraz opłat abonamentowych i sumy ilości ciepła sprzedanego odbiorcom (przyłączonym do sieci ciepłowniczych) w roku kalendarzowym poprzedzającym pierwszy rok stosowania taryfy; b) dla taryf zatwierdzonych w okresie październik – grudzień: iloraz sumy opłat stałych i zmiennych za usługi przesyłowe oraz planowanej wielkości sprzedaży ciepła (z sieci ciepłowniczych) dla pierwszego roku stosowania taryfy.
...
myszka2212