Siła słów - nauczanie tolerancji.pdf
(
98 KB
)
Pobierz
Siła słów - nauczanie tolerancji
GALER
I
IA
TOLERANCJ
I
I
Siła słów – nauczanie tolerancji
OGìLNY OPIS
Osoby uczestniczące przedstawią i przeanalizują scenariusz,
wktórymuŜyciejęzykaprowadzidonieporozumienia.
CELE
Uczestnicy/uczestniczki poznają w jaki sposób intencja,
postrzeganieiuŜywaniejęzykapełnegostereotypówmoŜewpłynąć
nakomunikację.
MATERIAýY
Kopiezałącznikanr1dlawszystkichosób
Dwie kopie scenariusza (załącznik nr 2), po jednej dla kaŜdego
zaktorów
Długopisy
CZAS
TRWANIA
40–60min
5minutnaodegranieskeczu
10–20minutnaraport
10–30minutnadyskusję
LICZBA OU
10–30osób
1. Wybierz2osoby,którewcieląsięwrolęaktorów.
2. Podziel uczestników/uczestniczki na sześć grup i poproś kaŜdą
zgrup,byzwróciłauwagęnanastępująceelementy:
-
Stereotypy;
-
Intencjemówiącego/mówiącej;
-
Percepcjęsłuchającego/słuchającej;
PROCEDURA
-
Denotację(prawdziweznaczeniesłów);
-
Konotację(ukryteznaczeniesłów);
-
WpływpejoratywnegojęzykanakaŜdegozaktorów/ek.
3. Wybraneosobyprzedstawiająskecz.
4. KaŜdazgruppiszeraportnatemattego,cousłyszała.
5. Osoby uczestniczące, indywidualnie lub w grupach, zmieniają
scenariusz tak, by nie zmienił się sens rozmowy, ale nie było
wniejpojęćpejoratywnych.
1
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
GALER
I
IA
TOLERANCJ
I
I
6. Przedyskutujciewgrupienastępująceproblemy:
-
Które z tych słów były pejoratywne? Które słowa były
neutralne,aleuŜytewnegatywnymznaczeniu?
-
Jaki wpływ miało uŜycie stereotypów na nieporozumienie
międzyaktorami/aktorkami?
-
W jaki sposób powstało nieporozumienie, mimo, Ŝe obie
osobymiałydobrezamiary?
-
Czy uŜycie któregokolwiek z pojęć cię uraziło? Jeśli tak,
toktóre?Dlaczego?
-
Czy dzięki temu ćwiczeniu masz nowe przemyślenia? Jeśli
tak,tojakie?
-
Czypotymćwiczeniuzmieniszswójjęzyklub zachowanie?
Jeślitak,towjakisposób?Dlaczego?
UśYTEWYRAśENIA
-
Pojęcia pejoratywne, w tym feminazi, PP (politycznie
poprawna)policja,wieśniak
-
Pojęcia neutralne, uŜyte w negatywnym znaczeniu, jak gej,
liberał,PP,radykał
-
Pojęcia sprawiedliwości społecznej, typu opresja,
dyskryminacja,homofobia
-
Słowanawiązującedojęzykaczykomunikacji,wtymstereotyp,
intencja,postrzeganie,komunikacja,denotacja,konotacja
WSKAZìWKI
Feminazi – pejoratywne połączenie feministki i Nazi, uŜywane
wobec większości feministek lub liberalnych aktywistek… [Zdziry],
przezniektórychuznawanezaŜartobliwe
Homofobia – odniesienie do świadomej lub nieświadomej awersji
lub strachu przed osobami homoseksualnymi, biseksualnymi oraz
transpłciowymi, a takŜe przed homoseksualizmem
orazhomoseksualnymispołecznościamiikulturą.
2
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
GALER
I
IA
TOLERANCJ
I
I
PP / poprawny politycznie / poprawnośćpolityczna – termin,
który stał się popularny w amerykańskich campusach około 1990
roku, uŜywany dla grupy idei, rozwaŜań, zasad i zaleceń, które
kładą nacisk na szacunek dla róŜnych grup ludzi… Pojęcia
te spotkały się z krytyczną retoryką mającą na celu wydrwić
jeizdyskredytować.
UWAGI
Źródło:www.tolerance.org
3
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
GALER
I
IA
TOLERANCJ
I
I
Zał
ą
cznik nr 1
- Arkusz dla osób uczestniczących
Jestemwgrupiezwracającejuwagęna(wybierzjedno):
-
Stereotypy;
-
Intencjemówiących;
-
Percepcjęsłuchającego;
-
Denotację(prawdziweznaczeniesłów);
-
Konotację(ukryteznaczeniesłów);
-
Wpływpejoratywnegojęzyka
Cousłyszałem/łam:
4
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
GALER
I
IA
TOLERANCJ
I
I
Zał
ą
cznik nr 2
– Scenariusz dla aktorów/aktorek
(Aktorzy/aktorkiśmiejąsięzczegoś.)
Dawid:„Oh,jakietogejowskie.”
Maria:„Chwila,chwila–niemogęuwierzyć,Ŝetopowiedziałeś.”
Dawid:„Dlaczego,cowtymzłego?”
Maria:„Tohomofobiczne,wtymrzecz.”
Dawid:„Oh,proszęcię,nienaskakujnamnieztąpolitycznąpoprawnością.”
Maria:„Toniezachowujsięjakignoranckiwieśniak.”
Dawid:„O,więcjeśliniezgadzamsięztwojąretoryką,jestemwieśniakiem?”
Maria:„CóŜ.Totakieoczywiste–nieczujeszsiębezpieczniezeswojąseksualnością
czyco?”
Dawid:„Dajspokój!Toniemiałoznaczyćtego–totylkooznaczakalectwo.”
Maria:„Terazdyskryminujeszniepełnosprawnych.”
Dawid:„Nonie!Kimjesteś–kimśwrodzajuFeminazi?JesteśjakpolicjaPP!
Maria:„Atyjesteśtakitępyjakdown...”
Dawid:„O,aktoterazdyskryminujeniepełnosprawnych?”
Maria:„Przestań.Wiesz,jestemnaprawdęzdziwionatwojąhomofobią.”
Dawid:„Niejestemhomofobem.Znałemtakiegogościa,Pawła,geja,ibyłnaprawdę
fajny.Niemamnicprzeciwkoniemu.
Maria:„Jaktomiło,Ŝemuwybaczasz.”
Dawid:„JesteśprzewraŜliwiona.Czyniemamprawadowłasnegozdania?”
Maria:„Nie,kiedynapiętnujeszinnychludzi.”
Dawid:„Tojestzwrotnadyskryminacja.Teraztotymnienapiętnujesz.”
Maria:„Och,proszęcię;odkiedynietoznaczy‘napiętnowanie’.”
Dawid:„Słuchaj,niemiałemniczłegonamyślikiedytomówiłem.”
Maria:„Idiota.”
Dawid:„Radykałka.”
Maria:„Dobrze,zapomnijmyotym…Oczymmówiliśmywcześniej?”
Dawid: „Nie wiem. Coś o naszym zaangaŜowaniu w organizację Kobiecego Miesiąca
Historii.”
5
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
Plik z chomika:
gosia.olga
Inne pliki z tego folderu:
Czerniejewska I. (oprac.) - Poznajmy się. Różnorodność, zrozumienie, otwartość (2007).pdf
(1356 KB)
Podobieństwa.pdf
(76 KB)
Gender i płeć.pdf
(57 KB)
Płeć - rozmowy w grupach.pdf
(85 KB)
Żytkiewicz-Ludwiniak K. - Życie w getcie warszawskim. Konspekt lekcji historyczno-polonistycznej w klasie III gimnazjum.pdf
(83 KB)
Inne foldery tego chomika:
KOMPAS
obcojęzyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin