Siła słów - nauczanie tolerancji.pdf

(98 KB) Pobierz
Siła słów - nauczanie tolerancji
GALER I IA TOLERANCJ I I
Siła słów – nauczanie tolerancji
OGìLNY OPIS
Osoby uczestniczące przedstawią i przeanalizują scenariusz,
wktórymuŜyciejęzykaprowadzidonieporozumienia.
CELE
Uczestnicy/uczestniczki poznają w jaki sposób intencja,
postrzeganieiuŜywaniejęzykapełnegostereotypówmoŜewpłynąć
nakomunikację.
MATERIAýY
Kopiezałącznikanr1dlawszystkichosób
Dwie kopie scenariusza (załącznik nr 2), po jednej dla kaŜdego
zaktorów
Długopisy
CZAS
TRWANIA
40–60min
5minutnaodegranieskeczu
10–20minutnaraport
10–30minutnadyskusję
LICZBA OU
10–30osób
1. Wybierz2osoby,którewcieląsięwrolęaktorów.
2. Podziel uczestników/uczestniczki na sześć grup i poproś kaŜdą
zgrup,byzwróciłauwagęnanastępująceelementy:
- Stereotypy;
- Intencjemówiącego/mówiącej;
- Percepcjęsłuchającego/słuchającej;
PROCEDURA
- Denotację(prawdziweznaczeniesłów);
- Konotację(ukryteznaczeniesłów);
- WpływpejoratywnegojęzykanakaŜdegozaktorów/ek.
3. Wybraneosobyprzedstawiająskecz.
4. KaŜdazgruppiszeraportnatemattego,cousłyszała.
5. Osoby uczestniczące, indywidualnie lub w grupach, zmieniają
scenariusz tak, by nie zmienił się sens rozmowy, ale nie było
wniejpojęćpejoratywnych.
1
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
35353103.012.png 35353103.013.png 35353103.014.png
GALER I IA TOLERANCJ I I
6. Przedyskutujciewgrupienastępująceproblemy:
- Które z tych słów były pejoratywne? Które słowa były
neutralne,aleuŜytewnegatywnymznaczeniu?
- Jaki wpływ miało uŜycie stereotypów na nieporozumienie
międzyaktorami/aktorkami?
- W jaki sposób powstało nieporozumienie, mimo, Ŝe obie
osobymiałydobrezamiary?
- Czy uŜycie któregokolwiek z pojęć cię uraziło? Jeśli tak,
toktóre?Dlaczego?
- Czy dzięki temu ćwiczeniu masz nowe przemyślenia? Jeśli
tak,tojakie?
- Czypotymćwiczeniuzmieniszswójjęzyklub zachowanie?
Jeślitak,towjakisposób?Dlaczego?
UśYTEWYRAśENIA
- Pojęcia pejoratywne, w tym feminazi, PP (politycznie
poprawna)policja,wieśniak
- Pojęcia neutralne, uŜyte w negatywnym znaczeniu, jak gej,
liberał,PP,radykał
- Pojęcia sprawiedliwości społecznej, typu opresja,
dyskryminacja,homofobia
- Słowanawiązującedojęzykaczykomunikacji,wtymstereotyp,
intencja,postrzeganie,komunikacja,denotacja,konotacja
WSKAZìWKI
Feminazi – pejoratywne połączenie feministki i Nazi, uŜywane
wobec większości feministek lub liberalnych aktywistek… [Zdziry],
przezniektórychuznawanezaŜartobliwe
Homofobia – odniesienie do świadomej lub nieświadomej awersji
lub strachu przed osobami homoseksualnymi, biseksualnymi oraz
transpłciowymi, a takŜe przed homoseksualizmem
orazhomoseksualnymispołecznościamiikulturą.
2
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
35353103.015.png 35353103.001.png 35353103.002.png
GALER I IA TOLERANCJ I I
PP / poprawny politycznie / poprawnośćpolityczna – termin,
który stał się popularny w amerykańskich campusach około 1990
roku, uŜywany dla grupy idei, rozwaŜań, zasad i zaleceń, które
kładą nacisk na szacunek dla róŜnych grup ludzi… Pojęcia
te spotkały się z krytyczną retoryką mającą na celu wydrwić
jeizdyskredytować.
UWAGI Źródło:www.tolerance.org
3
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
35353103.003.png 35353103.004.png 35353103.005.png
GALER I IA TOLERANCJ I I
Zał ą cznik nr 1 - Arkusz dla osób uczestniczących
Jestemwgrupiezwracającejuwagęna(wybierzjedno):
- Stereotypy;
- Intencjemówiących;
- Percepcjęsłuchającego;
- Denotację(prawdziweznaczeniesłów);
- Konotację(ukryteznaczeniesłów);
- Wpływpejoratywnegojęzyka
Cousłyszałem/łam:
4
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
35353103.006.png 35353103.007.png 35353103.008.png
GALER I IA TOLERANCJ I I
Zał ą cznik nr 2 – Scenariusz dla aktorów/aktorek
(Aktorzy/aktorkiśmiejąsięzczegoś.)
Dawid:„Oh,jakietogejowskie.”
Maria:„Chwila,chwila–niemogęuwierzyć,Ŝetopowiedziałeś.”
Dawid:„Dlaczego,cowtymzłego?”
Maria:„Tohomofobiczne,wtymrzecz.”
Dawid:„Oh,proszęcię,nienaskakujnamnieztąpolitycznąpoprawnością.”
Maria:„Toniezachowujsięjakignoranckiwieśniak.”
Dawid:„O,więcjeśliniezgadzamsięztwojąretoryką,jestemwieśniakiem?”
Maria:„CóŜ.Totakieoczywiste–nieczujeszsiębezpieczniezeswojąseksualnością
czyco?”
Dawid:„Dajspokój!Toniemiałoznaczyćtego–totylkooznaczakalectwo.”
Maria:„Terazdyskryminujeszniepełnosprawnych.”
Dawid:„Nonie!Kimjesteś–kimśwrodzajuFeminazi?JesteśjakpolicjaPP!
Maria:„Atyjesteśtakitępyjakdown...”
Dawid:„O,aktoterazdyskryminujeniepełnosprawnych?”
Maria:„Przestań.Wiesz,jestemnaprawdęzdziwionatwojąhomofobią.”
Dawid:„Niejestemhomofobem.Znałemtakiegogościa,Pawła,geja,ibyłnaprawdę
fajny.Niemamnicprzeciwkoniemu.
Maria:„Jaktomiło,Ŝemuwybaczasz.”
Dawid:„JesteśprzewraŜliwiona.Czyniemamprawadowłasnegozdania?”
Maria:„Nie,kiedynapiętnujeszinnychludzi.”
Dawid:„Tojestzwrotnadyskryminacja.Teraztotymnienapiętnujesz.”
Maria:„Och,proszęcię;odkiedynietoznaczy‘napiętnowanie’.”
Dawid:„Słuchaj,niemiałemniczłegonamyślikiedytomówiłem.”
Maria:„Idiota.”
Dawid:„Radykałka.”
Maria:„Dobrze,zapomnijmyotym…Oczymmówiliśmywcześniej?”
Dawid: „Nie wiem. Coś o naszym zaangaŜowaniu w organizację Kobiecego Miesiąca
Historii.”
5
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
35353103.009.png 35353103.010.png 35353103.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin