E. Morin - Antropologia śmierci.pdf

(433 KB) Pobierz
EdgarMorin–Antropologiaśmierci
NAGRANICYNOMAN'SLANDU
Jedynym waŜnym, racjonalnym, naukowym i oczywistym
dokumentem,którymtrzebasięwylegitymowaćpokonującgranicęnoman's
landu,gdziedokonałosięprzejściezestanu"natury"wstanczłowieczeństwa,
jest narzędzie. Człowiek jest homo faber. Kolejne epoki ludzkości
wyznaczająjejnarzędzia.
IstniejejednakteŜinnydokument,bardziejzwiązanyzuczuciami,
dokument,któryniestałsięprzedmiotemŜadnejmetodologii,Ŝadnych
klasyfikacji,Ŝadnychwyjaśnień,wktórymbrakwizy,aktóryjestjednak
nośnikiempewnegoporuszającegodogłębiodkrycia:jesttopogrzeb,czyli
troskaozmarłych,troskaośmierć.BadaczprehistoriiczyteŜantropolog
ulegasilnemuwzruszeniu:neandertalczycy„niepylitacynieokrzesani,jak
sięsądzi.Zapewnialiswoimzmarłympochówek"—stwierdzaEugene
Pittard 1 .Eseistazaśzeswejstronyzupełniespontanicznieodnajdujepewne
ludzkieczłowieczeństwo:„Pierwszewskazówki,mówiąceonowym
ukierunkowaniuczłowieka,zawartesąwnarzędziachzkrzemieniaiw
śladachznajdywanychwjaskiniach.Dochodząjednakdonichbardzo
wcześnieinnedowodyuczłowieczenia,duŜobardziejwedługnaszajmujące:
sątopochówki.
1058940280.008.png 1058940280.009.png
Neandertalczyknietylkochowaswoichzmarłych,alewniektórych
wypadkachchowaichrazem(grotadzieciwpobliŜuMenton).NiejesttojuŜ
kwestiajakiegośinstynktu,aleraczejzapowiedź,jutrzenkąludzkiejmyśli,
którą moŜna tłumaczyć jako pewien rodzaj buntu przeciw śmierci" 2 .
Podobną emocjonalną reakcję moŜna spotkać u geografa: „Geografia
religijna,czylimówiącbardziejdokładnie,geografiapraktykzwiązanychze
zmarłymi,okazujesięgeografiąwnajwyŜszymstopniuludzką” 3 .
AŜnadtowyraziściewidać,dojakichkomunałówmusiałobynas
doprowadzićporównaniepochówkuinarzędzia.Zjednejstronyzaświaty,
„duchowość",zdrugiejzaśstrony„tuziemskość",zmaganianapoziomie
ziemi, materia. Powstrzymajmy się od dalszych, tak kuszących myśli:
pierwotna myśl jest równie ziemskiej natury jak narzędzie. Zmarli są
odwzorowani na podobieństwo Ŝyjących: mają | poŜywienie, broń, swoje
łowy,pragnienia,chwilegniewu...,Ŝyciecielesne.Nieodbierajmyjednak
pochówkowi wszelkiej wartości, zestawiając go z narzędziem: nazbyt
proste byłoby przeciwstawienie. skutecznej, przemyślnej, wynalazczej,
zawsze pozostającej w stanie gotowości inteligencji, która przekształca
człowieka w człowieka, umysłowemu kalectwu, które kaŜe wyobraźni
wybiegać w zaświaty... Narzędzie i śmierć trzeba uchwycić w ich
sprzecznej i równoczesnej obecności w samym łonie pierwotnej ludzkiej
rzeczywistości. CóŜ moŜe łączyć narzędzie, które Ŝłobi swoją drogę w
realnymświeciewzgodziezprawamimateriiinatury,zpochówkiem,który
stanowiąc próg fantastycznego świata, gdzie zmarli Ŝyją po śmierci,
zaprzeczawsposóbnajbardziejniewiarygodnyinaiwnypewnejbiologicznej
oczywistości?Jesttoniewątpliwieczłowieczeństwo.CóŜtojednakjestowo
człowieczeństwo? Niewiele daje stwierdzenie, Ŝe narzędzie uczłowiecza
naturę, a Ŝycie pozagrobowe — śmierć, jak długo pierwiastek ludzki
pozostajepojęciempodatnymnanajrozmaitszewpływy.Ludzkicharakter
śmierci moŜna pojąć tylko wtedy, gdy zrozumie się specyficzność
pierwiastkuludzkiego.Wówczasrzucasięwoczyjedynieto,Ŝeśmierćjest
potwierdzeniemjednostkiwczasie,podobniejaknarzędziawprzestrzępi;
stara się przystosować człowieka do świata, a jednocześnie wyraŜa jego
nieprzystosowalność do tegoŜ świata, a takŜe moŜliwości podboju świata
przez
79
OCZYMMÓWIPREHISTORYCZNANIEŚMIERTELNOŚĆ
Tak więc pogrzeb jest pierwszą, podstawową, uniwersalną
przesłankąludzkiejśmiercinagranicyantropologicznegonoman'slandu.
Zmarlizokresumustierskiegosągrzebani:ichszczątkiprzykrywane
sąkamieniami,którepokrywajązwłaszczatwarzigłowę.Zapewne dopiero
później zmarłemu zaczęto dodawać broń, kości zwierząt, poŜywienie.
Szkieletowi nadawano barwę krwi. Kamienie nagrobne zaś, czy mają
chronićzmarłegoprzedzwierzętami,czyteŜuniemoŜliwićjegopowrótdo
Ŝywych? Zawsze działo się tak, Ŝe zwłoki ludzkie wywoływały emocje,
którympraktykipogrzebowenadawałyspołecznycharakter,itakonserwacja
zwłoknasuwałamyśloprzedłuŜeniuŜycia.Ztroskiozmarłychwynikaich
nieśmiertelność. . Nie istnieje praktycznie Ŝadna grupa pierwotna, nawet
najbardziej"prymitywna" 4 ,którapozostawiazmarłychichlosowi,czyteŜ
czyni to bez obrzędów. I tak np. Ŝyjący we wschodniej Syberii Koriacy
wrzucają swoich zmarłych do morza — są oni powierzani morzu, a nie
porzucaninapastwęlosu.
Etnologia ukazuje nam, Ŝe zmarli wszędzie 5 byli lub są
przedmiotem trosk, które odpowiadają wierze w ich Ŝycie pośmiertne (w
formie widm, duchów, zjaw itp.) łub w ich odrodzenie. Frazer, któremu
zawdzięczamynajwiększyzestawwierzeńdotyczącychzmarłych,zamyka
jedno ze swoich dzid takim stwierdzeniem: „Nie sposób nie być
zdziwionym ową siłą — czy teŜ moŜe naleŜałoby raczej powiedzieć:
powszechnością — wiary w nieśmiertelność” 6 . Nieśmiertelność zaś
definiujejako„przedłuŜenieŜyciaopewiennieokreślony,aleniekoniecznie
nieskończonyczas"(wiecznośćjestpojęciemabstrakcyjnymistosunkowo
późnym).Praktykiodnoszącesiędozwłok,wiarawewłasneŜyciezmarłych
jawiąnamsięwięcjakozjawiskarówniepierwotnejaknarzędzie.
Śmierćjestzatem,napierwszyrzutoka,rodzajemŜycia,które
(przedłuŜawtenlubwinnysposóbbytjednostkowy.Ztejperspektywyjest
onanie„ideą",leczpewnym„obrazem"(jakmawiałBachelard),metaforą
ŜyciaczyteŜ,jeślisięwoli,pewnymmitem.Irzeczywiście,wdawnych
słownikachśmierćniewystępowałajakojakieśpojęcie:mówionooniej
jakoospoczynku,podróŜy,narodzinach,chorobie,
człowieka.
1058940280.010.png 1058940280.011.png 1058940280.001.png
wypadku,nieszczęściu,wejściudokrainyprzodków,anajczęściej o
wszystkimtymnaraz.
Owa nieśmiertelność kaŜe zatem nie tyle ignorować śmierć, ile
wprost przeciwnie, uznać jej obecność. Jeśli śmierć jako pewien stan jest
przyswajanaŜyciu,poniewaŜwypełniasięjąmetaforamiŜycia,tojestona,gdy
się pojawia, pojmowana dokładnie jako zmiana stanu, „coś", co zmienia
normalnyporządekŜycia.Uznajesię,ŜezmarłyniejestjuŜdłuŜejzwyczajnym
Ŝyjącym, przenosi się go bowiem, poddaje specjalnym obrzędom, składa w
ziemilubpali.Istniejezatempewnarealistycznaświadomośćśmierci,którą
moŜnaodkryćwdanychprehistorycznychietnologicznychodnoszącychsiędo
nieśmiertelności:niejesttoznajomość„istoty"śmierci,tabowiemnigdynie
byłainigdyniebędziepoznana,poniewaŜśmierćniema „bytu":jestto
znajomośćrealnościśmierci.Jeśliśmierćniema„bytu",totakczyowakjest
onaczymśrealnym,przychodzi,miewamiejsce.Owarealnośćotrzymujezatem
swojeimię—śmierć—i,cozatymidzie,zostajeuznanajejnieuchronność:
w tej samej chwili, kiedy człowiek ogłosił się nieśmiertelnym, uznał się
takŜezaśmiertelnika.
I tak oto właśnie świadomość zarazem neguje i uznaje śmierć:
negujejąjakounicestwienie,uznajezaśjakozdarzenie.Podobnasprzeczność
zdaje się juŜ kiełkować pośród pierwszych danych świadomości. Nie
zatrzymalibyśmy się jednak obecnie nad nią, gdyby niej to, Ŝe między
odkryciemśmierciawiarąwnieśmiertelność,wsamymisercutejpierwotnej
niepodzielności, pojawiła się, nie mniej pierwotnie, pewna strefa strachu i
zakłopotania.
„BEZKSZTAŁTNAŚMIERĆ,OKROPNA,GDYSIĘNANIĄPATRZY..."
JuŜ sam pierwotny fakt prehistorycznego pochówku dopuszczał
myśloistnieniuowejstrefyzakłopotania,aleniepozwalałjejjeszczeodkryć.
TakŜe pewne archaiczne „metafory", które słuŜyły wyjaśnianiu faktu
zakończeniuŜycia,jakchoroba,pewnacechaodziedziczonapoprzodkach,
los,któryprzeznaczanamczarowniklubbóstwo 7 ,jakiśpechlubnieszczęście
—wszystkotopozwalałonampodejrzewaćistnienietejstrefy.
tylko jednym z moŜliwych ich zakończeń) stanowią zespół praktyk,
uświęcających i wyznaczających zmianę stanu zmarłego, a zarazem nadają
zinstytucjonalizowany kształt mieszanym emocjom: odzwierciedlają powaŜne
perturbacje,wywoływaneprzezśmierćuŜywych.Pompamortismagisterret
ąuammorsipsa — mówił wszakBacon. Uroczystościtowarzysząceśmierci
napawają większym strachem niźli sama śmierć. Lecz owe uroczystości są
pochodnątegostrachu.Tonieczarownicyikapłaniczyniąśmierćstraszną;jeŜeli
juŜ,towykorzystująraczejstrachprzednią.
NiemniejwaforyzmieBaconazachowałosięjakieśźdźbłoprawdy:
uroczystościpogrzebowewykraczająpozazjawiskośmierci 8 .Wrzeczywistości
bowiem pewne przejawy uczuć, które są wyzwalane w czasie pogrzebu,
odpowiadają pewnym przesadnym manifestacjom, do których prowadzi
zbiorowe uniesienie, towarzyszące wszelkiego rodzaju uroczystościom
religijnym 9 .Gdy,np.uWaramungów 10 ,ludzie,kobietyimęŜczyźni,rzucająsię
naumierającego,zadającsobieprzytymcięŜkierany,tozjawiskotomoŜna
z powodzeniem odnieść zarówno do samookaleczeń towarzyszących
podstawowymformommistyki,jakidoszokuwywołanegośmierciąjako
taką. Skądinąd zaś uczucia, jakim się daje wyraz w czasie uroczystości
pogrzebowych, połączone z określonym, rzucającym się w oczy rytuałem,
mogą bądź wykraczać, i bądź nie uwzględniać rzeczywistych uczuć
wywołanych przez śmierć, bądź teŜ nadawać im inne znaczenie. Jawne
okazywanie bólu, tak charakterystyczne w niektórych obrzędach
pogrzebowych,madowieśćzmarłemuszacunku,jakimdarzągoŜywi,poto,
by zapewnić sobie jego przychylność. U niektórych ludów w tej samej
sytuacji okazuje się radość — a robi się to, by zarówno Ŝywym, jak i
zmarłemuwykazać,Ŝetenostatnijestszczęśliwy.
MoŜnajuŜjednakwyczuć,Ŝeówgrymasudawanegocierpieniajest
zwiastunemjakiegośpierwotnegowzruszenia 11 .Tojesttosamowzruszenie,
które stara się podwaŜyć oficjalną radość 12 , dającą się odnaleźć w
okaleczonejformiewnaszychkondolencjach:„pocóŜpłakać,wszakonjest
terazszczęśliwszyodnas” 13 .
ItakmoŜemyprzeczućcałysplotperturbacjizwiązanychześmiercią.
Jeśli pragniemy je wydzielić i poznać, to spośród działań
związanych z pochówkiem musimy wyróŜnić te, które mają najbardziej
gwałtowny
6—Antropologiaśmierci
Cowięcej,sytuującesięmiędzychwiląśmierciachwiląpozyskania
nieśmiertelności uroczystości pogrzebowe (w których pochówek jest
1058940280.002.png 1058940280.003.png
charakter, dlatego, Ŝe ich następstwem jest owa pierwotna, a
równie jak uroczystości pogrzebowe uniwersalna instytucja, jaką jest
Ŝałoba] Odkryjemy szybko, iŜ najistotniejsza rola przypada tutaj lękowi
przedrozkłademzwłok.
Lęk ten jest źródłem wszystkich praktyk, do jakich uciekał się
człowiek, począwszy od pradziejów, by przyśpieszyć rozkład ciała
(kremacjaiendokanibalizm),bygouniknąć(balsamowanie)bądźteŜ,bygo
oddalić (ciało wywoŜone gdzie indziej lub opuszczane przez Ŝywych).
Nieczystośćrozkładającegosięciałaokreśla,jaktoniebawemzobaczymy,
traktowanie trupa w czasie uroczystości pogrzebowych. Napawający
strachemrozkładciałakogośdrugiegojestodczuwanyjakozaraźliwy.U
UnalitówzAlaskiwszyscymieszkańcywioskinazajutrzpoczyjejśśmierci
czująsiębardzosłabi(weFrancjimówisię:toodejmujeręceinogi);w
dzieńpóźniejsąjuŜtrochęsilniejsi,atrzeciegodniaichŜyciepowracado
normy:zwłokizamarzają.Andamanie,gdyktośumrze,opuszczająwioskę
na kilka miesięcy i zawieszają girlandy z liści, by ostrzec obcego przed
niebezpieczeństwem.Wracajądopiero,gdyszczątkiulegająjuŜ„odkaŜeniu"
iurządzająwówczasrodzinnąceremonięzamykającąokresŜałoby.
Znaczna część praktyk pogrzebowych i popogrzebowych ma na
celuochronęprzedzaraźliwąśmiercią,nawetjeślitepraktykimająsłuŜyć
tylko ochronie zmarłego, którego złowieszcze widmo, związane
nierozłączniezulegającymrozkładowiciałem,prześladujeŜyjących:stan
zakaŜenia,wjakimpozostajeowo„widmo" w momencierozkładu,|jest
jedynie fantastycznym przeniesieniem stanu skaŜenia Ŝyjących. Jak to z
powodzeniem ukazał Robert Hertz 14 , okres Ŝałoby odpowiadaj okresowi
rozkładu ciała. „Nieczystość" zmarłego polega na tym, Ŝe ulega on
rozkładowi,tabuzaśzwiązaneznieczystością,któreuderzawkrewnychi
zobowiązuje ich do noszenia jakiegoś wyróŜniającego znaku lub teŜ do
ukrycia się, to właśnie Ŝałoba, czyli poddanie kwarantannie rodziny, w
którejpanujezaraźliwaśmierć.Itaknajsilniejszezzaburzeńujawniających
sięwtrakcieuroczystościpogrzebowychobrałysobiezasiedzibęgnijące
zwłoki,owąstraszliwąrzecz,to„niewiadomoco,któreniemanazwyw
Ŝadnymjęzyku".Leczrozkładzwłokniejestjedynymźródłemzaburzeń:
dowodem na to jest fakt, iŜ poza rozkładem, poza obrzędami
pogrzebowymi,
ŜałobąnadcałymludzkimŜyciempanujedającysięwykryćstałysystem
obsesji i lęków, który ujawnia tak niezwykle istotna dla pierwotnych
ludów ekonomia śmierci. Ekonomia śmierci moŜe przeniknąć do głębi
ŜyciacodziennegoiowoŜyciezdominować 15 .NawysokichpłaskowyŜach
MadagaskaruKiborysowiebudująprzezcałeŜyciemurowanydomswojej
śmierci. Pochówek często doprowadza do ruiny chińską rodzinę, której
oszczędności całego Ŝycia zostają przeznaczone na budowę domu dla
zmarłego.WwielukulturachdomostwazmarłychsąoileŜwspanialszeod
domów zajmowanych przez Ŝywych. Bachofen zupełnie słusznie mógł
wołać,„iŜbudowanoraczejdlazmarłychniŜdlaŜywych".Awkońcu,cóŜ
nampozostałowspadkupominionychtysiącleciach,jeśliniepomnikowe
grobowceiświątynie?Owepotwornewykwity,któreskaziłycałeludzkie
Ŝycie,taniewola,którejkresemsądni,kiedyprzeŜywasięwłasnąśmierć,
ten wspaniały patologiczny strup, o którym mówią nam zniszczenia
spowodowanerakowatościąśmierci.
Obok tej obsesyjnej obecności śmierci trzeba takŜe uwzględnić
obsesyjnąobecnośćzmarłych,cojestjednymznajbardziejrzucającychsię
woczyinajlepiejpoznanychaspektówarchaicznejmentalności."Duchy"
(czyli zmarli) są stale obecne w codziennym Ŝyciu, rządzą losami,
polowaniem,wojną,zbiorami,deszczemitd.PojawiająsięrównieŜwczasie
snu, co jest ostatecznym sprawdzianem obsesji. Spośród stu siedemnastu
snów Indian z Ameryki Północnej zebranych przez panią Blackwood
trzydzieści osiem dotyczyło śmierci i widm zmarłych, dwadzieścia Ŝycia
codziennego, osiemnaście miało zabarwienie seksualne. J.S. Lincoln 16
potwierdza ową obecność śmierci w snach, interpretuje ją jednak jako
przejawkompleksuEdypa,tzn.obsesjizwiązanejzpokrewieństwem.
Takainterpretacja,którajestjakbydodatkiemdowszelkich
istniejącychjuŜuprzedniointerpretacjidotyczącychroli„duchów"w
społecznościarchaicznej,ukazujenam,iŜnienaleŜyaprioryczniepróbować
sprowadzaćobsesjizwiązanejzezmarłymidoobsesjiśmierci.MoŜemy
jednakoczywiściedorzucić,iŜniebyłobyobsesjizmarłych,gdybyu
samegoźródłaniepojawiłasięburzącawszystkośmierć.Itęwłaśnie
rzeczywistośćniejakoinstatunascendimoŜnawyśledzićwświadomości
dziecka.
poza
1058940280.004.png 1058940280.005.png
Przez długi czas nie doceniano obecności śmierci w świecie
dziecka.MimoiŜprzynajmniejwnaszymspołeczeństwieniedoświadcza
onorozkładalnościzwłok,bardzowcześniepoznajelękiiobsesjezwiązane
ze śmiercią. S. Anthony 17 w swoim bardzo waŜnym studium ukazał siłę
uczuć i nawyków, jakie u siedmio lub ośmioletniego dziecka wywołuje
śmierć,gdystaniesięonadlaniegosamoistnąkategorią.M.Thomasna
podstawie wyników testu Historia, do której trzeba dopowiedzieć
zakończenie,przeprowadzanegowceluwykryciadziecięcychkompleksów,
stwierdza,Ŝew66%przypadkówodnoszącychsiędotychhistoriipojawił
sięzupełnieniezwykłytemat—śmierć 18 .S.Morgensternopowiadazaśo
małej czteroletniej dziewczynce, którą płakała przez całą dobę, gdy
dowiedziała się, Ŝe wszystkim Ŝywym istotom pisana jest śmierć. Matce
udałosięjąuspokoićdopierowtedy,gdyuroczyściejejobiecała,Ŝeona,
maładziewczynka,nieumrze I9 .
Lęk przed śmiercią wywołuje magiczne reakcje, takie jak tabu.
Jednozdziecipostanawianigdysięniegolić,gdyŜstarcy(ci,którzyumrą)
mająbrodę.Adzieckoniebędziemiałobrody,jeślisięniebędziegoliło.
Brakbrodysprawia,Ŝeczłowieksięniestarzejeinieumiera.Innedziecinie
chcą dotykać kwiatów, które następnego dnia zwiędną. Później przyjdą
jeszcze wróŜby, związane z przynoszącymi nieszczęścia ptakami,
skrzypiącymimeblami,pechowymiliczbami,wktórychlękprzedśmiercią
będzie zgłębiać przyszłość. A gdy lęk ów osiąga punkt kulminacyjny,
pojawiasięwnaszymspołeczeństwiekatechizmiboskaobietnica,która
mawielewspólnegozprzyrzeczeniemzłoŜonymprzezrodziców:„Ty,tyna
pewno nie umrzesz". I w ten oto sposób ekonomia śmierci, obrzędy
pogrzebowe,Ŝałobazarównowmentalności„archaicznej",jakidziecięcej,
gdytylkodziecizdadząsobiesprawęześmierci,potwierdzająwspólniei
ostatecznie istnienie pewnej przesłanki nie mniej istotnej i podstawowej
niŜświadomośćśmierciiwiarawnieśmiertelność:sątozaburzenia,które
powodujeśmierćwludzkimŜyciu,to,cookreślasięmianem„«okropność»
śmierci".
Nawet dziecko, nawet „dziki człowiek", nawet niewolnik, jak
mówi Eurypides, rozmyśla o śmierci i odczuwa stracił przed nią. Strach
zarazem zgiełkliwy, jak i cichy, który w owej podwójnej postaci da się
odnaleźć w całych ludzkich dziejach. Zgiełkliwy – wybucha w trakcie
uroczystości pogrzebowych, w czasie Ŝałoby, rozbrzmiewa gromkim
głosem z ambon, da się go słyszeć w wierszach: „CóŜ za przeraŜający
widok:bezkształtnaśmierć,okropna,gdysięnaniąpatrzy,straszna,gdysię
oniejmyśli,leczjeszczestraszniejsza,gdysięjejzaznaje” 20 .Cichy–toczy
człowieka,niewidoczny,tajemniczy,jakbywstydliwy,dochodzidogłosu
nawet w zwykłym codziennym Ŝyciu. KtóŜ, dotknięty wspólnym
nieszczęściem, ośmieliłby się westchnąć? KaŜdy kryje się ze swoją
śmiercią,zamykająnadwaspusty,podobniejakśydzizwileńskiegolub
warszawskiego getta, którzy wiedząc, Ŝe są skazani przez nazistów,
oddawalisięwciąŜswoimzajęciom,graliwkartyiśpiewali.Iniechodzi
tutaj, przynajmniej nam, o uromantycznianie tego strachu, uczynienie z
niego rilkeańskiego jądra owocu Ŝycia: nie moŜemy go jeszcze nijak
wymierzyć,umiejscowićwludzkiejrzeczywistości;niemoŜemygojednak
takŜe nijak rozrzedzić; on jest w samej swojej rewoltującej
rzeczywistości 21 , która moŜe przejawiać się niezwykle gwałtownie —
pewną"uniwersalnącechąludzkości" 22 .
StrachówwładarzeczywistościaminapozórróŜnorodnymi:moŜe
tobyćcierpieniezwiązanezpogrzebem,lękprzedrozkłademzwłokczyteŜ
obsesja śmierci. Ale cierpienie, lęk i obsesja mają pewien wspólny
mianownik,jestnimutrataindywidualności.
Cierpienie–wywołaneprzezjakąśśmierćpojawiasiętylkowtedy,
gdy zmarły jako jednostka był znany i obecny. Im bardziej zmarły byt
bliski,imbardziejbyłosięznimzŜytym,imbardziejbyłzwiązanywięzami
rodzinnymi, kochany czy szanowany, czyli „wyjątkowy”, tym
gwałtowniejszejestcierpienie;brakzaśemocjilubjestichniewiele,gdy
śmierćdotykajakiejśistotyanonimowej,któramebyła„niezastąpiona”.W
społecznościacharchaicznychśmierćdziecka,któraunicestwiaławszelkie
związaneznimŜyciowenadzieje,jeślichodziouroczystościpogrzebowe,
wywoływała niewielki oddźwięk. U Kafrów śmierć wodza wywołuje
przeraŜenie,podczasgdyśmierćkogośobcegolubniewolnikaprzechodzi
niezauwaŜona.Wsłuchajmysięwnaszeplotki:śmierćgwiazdyfilmowej,
jakiegoś znanego kolarza, głowy państwa lub teŜ sąsiada z tego samego
piętra jest odczuwana silniej niŜ śmierć dziesięciu tysięcy Hindusów w
czasiepowodzi.
Itaksamo:strachprzedrozkłademniejestniczyminnymniŜ
strachemprzedstratąindywidualności.NienaleŜysądzie,iŜzjawisko
1058940280.006.png 1058940280.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin