L.p.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
-DZIECKO:
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
UWAGI
1.
Polska moja ojczyzna.
Symbole narodowe: flaga, godło, hymn, stolica.
· zna barwy narodowe;
· wie z jakich elementów składa się godło Polski;
· potrafi wymienić najdłuższe rzeki w Polsce;
· zna autora słów hymnu ;
· zachowuje się właściwie w trakcie słuchania hymnu;
· wymienia nazwę stolicy i swojego miasta;
· potrafi zaznaczyć na mapie konturowej Polski: Warszawę, Łódź , Wisłę i Odrę;
· potrafi z kolorowego papieru wykonać flagę Polski;
mapa Polski
mapa konturowa Polski;
nagranie hymnu;
flaga i godło Polski;
materiały plastyczno-techniczne;
karta pracy.
Dla każdego dziecka należy przygotować mapę konturową Polski.
2.
EUROPA – córka króla Agenora.
Poznajemy mit o naszym kontynencie.
· uważnie słucha opowiadanego przez nauczyciela mitu o Europie;
· wie co oznacza słowo mit;
· wskazuje na mapie kontynent europejski;
· przedstawia za pomocą rysunku porwanie Europy;
· przygotowuje w grupie inscenizację mitu (podział ról, przygotowanie stroju);
tekst pt. “Mit o Europie";
mapa Europy;
materiały plastyczno-techniczne potrzebne do wykonania ilustracji lub przygotowania stroju;
słowniczek;
Dziecko samodzielnie dokonuje wyboru, w jakiej formie przedstawia mit o Europie.
3.
Symbole Unii Europejskiej: hymn, flaga, stolica.
· wyjaśnia pojęcie Unia Europejska;
· wie, kto jest autorem słów i muzyki hymnu UE;
· nazywa i wskazuje miasto uznawane za stolicę UE;
· rozpoznaje flagę UE;
· prawidłowo rozmieszcza 12 gwiazd i układa je na odpowiednim tle;
· wykonuje flagę UE;
krzyżówka;
flaga UE;
portret Ludwika van Beethovena;
materiały plastyczne;
szablon gwiazdki;
Przybliżenie sylwetki Ludwika van Beethovena oraz nauka fragmentu hymnu - zajęcia z edukacji artystycznej.
Dziecko może wykonać flagę UE samodzielnie lub w grupie.
4.
Syriusz - maskotka dzieci Unii Europejskiej.
· rozpoznaje wygląd maskotki dzieci UE;
· wyjaśnia, skąd wzięła się nazwa maskotki;
· projektuje strój maskotki z elementami polskimi;
rysunek przedstawiający maskotkę dzieci w UE;
5.
EURO - wspólna waluta państw Unii Europejskiej. Poznajemy monety i banknoty euro.
· wie, co oznacza termin euro;
· rozpoznaje banknoty i monety euro;
· potrafi wyjaśnić pojęcia: zarabianie, wydawanie, oszczędzanie;
· rozpoznaje na monecie awers i rewers;
· wie, że waluta UE ma wspólny awers;
· potrafi zaprojektować polski wzór euro;
arkusze szarego papieru;
pisaki;
wzór waluty euro;
kartoniki w kształcie koła (moneta euro);
kartoniki w kształcie prostokąta (banknoty euro);
6.
Dlaczego warto uczyć się języków?
· rozumie potrzebę uczenia się języków obcych;
· wymienia “czarodziejskie słowa" w wybranych językach europejskich;
· redaguje odpowiedź na pytanie: “Do czego może przydać się znajomość języków obcych?";
· odgrywa ciałem, gestem i mimiką twarzy wylosowane przysłowia, polecenia i prośby, np. “Jestem Polakiem", “Lubię lody";
nagrania słów i zwrotów w językach europejskich;
kartki z hasłami, poleceniami, przysłowiami;
słowniczek zwrotów obcojęzycznych;
Podstawowe zwroty grzecznościowe zostaną przećwiczone na zajęciach z języków obcych.
7.
Poznajemy naszego zachodniego sąsiada - Niemcy.
· wskazuje na mapie Europy Niemcy oraz ich stolicę;
· koloruje flagę Niemiec zgodnie z podanym wzorem;
· wymienia najznakomitszych kompozytorów niemieckich (L. Van Beethoven, R. Wagner i J. S. Bach);
· uważnie słucha czytanej przez nauczyciela wybranej baśni;
· wymienia tytuły najpopularniejszych baśni Jakuba i Wilhelma Grimm;
· dopasowuje do siebie elementy puzzli;
· poprawnie zapisuje tytuły baśni;
· opowiada swoją ulubioną baśń braci Grimm;
· wykonuje ilustracje do wybranej baśni;
mapa polityczna Europy;
portrety muzyków;
nagrania najpopularniejszych utworów muzycznych;
Postacie niemieckich kompozytorów oraz ich utwory zostaną przybliżone na zajęciach z edukacji artystycznej.
8.
Francja - kraj z Wieżą Eiffla.
· wskazuje na mapie politycznej Europy Francję oraz jej stolicę;
· koloruje flagę Francji według podanego wzoru;
· wymienia kilka najsłynniejszych zabytków Francji;
· opowiada o atrakcjach turystycznych dla najmłodszych (Park Asterixa i Disneyland);
· słucha czytanej przez nauczyciela wybranej baśni Charlesa Perraulta;
· wymienia przedstawiciela francuskiej literatury dla dzieci;
· samodzielnie projektuje odpowiedni strój na Festiwal Filmowy w Cannes;
· współpracuje w grupie;
przewodniki turystyczne;
fotografie;
pocztówki;
diagram;
basia1234