indesign 2.0 pl. Ćwiczenia. pełna wersja.pdf

(8569 KB) Pobierz
887639629.003.png
6
InDesign 2.0 PL. wiczenia
Rozdział 3. Praca z grafik .........................................................................................................................................49
Ramki i inne elementy graficzne................................................................................................49
Tworzenie ramek graficznych..............................................................................................49
Kolor wypełnienia i obrysu..................................................................................................50
Zachowanie kolorów w palecie Swatches...........................................................................52
Obrys i linie..........................................................................................................................53
Krzywe Beziera..........................................................................................................................54
Rysowanie krzywych...........................................................................................................54
Kompozycja tekstu i grafiki.......................................................................................................56
Tekst dopasowany do =cieki...............................................................................................56
Obiekt umieszczony wewn-trz ramki tekstowej..................................................................57
Oblewanie tekstem — cz=> 1.............................................................................................57
Import elementów graficznych...................................................................................................59
Dokumenty Adobe Photoshop.............................................................................................59
Importowanie plików PDF...................................................................................................60
Ł-cza z grafik-.....................................................................................................................60
Oblewanie tekstem — cz=> 2.............................................................................................61
Efekty.........................................................................................................................................62
PrzeAroczysto=>....................................................................................................................62
CieC......................................................................................................................................64
Wtapianie krawdzi .............................................................................................................65
Rozdział 4. Dokumenty wielostronicowe...........................................................................................................67
Układ dokumentu.......................................................................................................................67
Strony wzorcowe.................................................................................................................67
Autonumeracja stron............................................................................................................69
Strony rozkładowe...............................................................................................................70
Podział na sekcje numerowania...........................................................................................71
Ksi-ka.......................................................................................................................................72
Tworzenie ksi-ki................................................................................................................72
Spis tre=ci.............................................................................................................................73
Indeks...................................................................................................................................74
Rozdział 5. Pliki wyj'ciowe.........................................................................................................................................77
Drukowanie................................................................................................................................77
Opcje Preflight i Package.....................................................................................................77
Wydruk do pliku PostScriptowego......................................................................................79
Styl drukowania...................................................................................................................81
Druk miniatur stron..............................................................................................................81
Tworzenie pliku EPS...........................................................................................................82
Multimedia.................................................................................................................................83
Pliki PDF..............................................................................................................................83
Pliki HTML..........................................................................................................................84
Rozdział 6. Zarzdzanie obiektami.........................................................................................................................87
Transformacje.............................................................................................................................87
Paleta Transform..................................................................................................................87
Układ obiektów w dokumencie..................................................................................................89
Wyrównywanie i rozłoenie obiektów................................................................................89
Warstwy, stosy i grupowanie...............................................................................................90
Dodatek A Skróty klawiaturowe (Windows)......................................................................................................93
Rozdział 1.
Rozpoczcie pracy z programem
Interfejs, czyli co do czego słuy
Interfejsem bdziemy nazywa wszystkie elementy programu, które pozwalaj uyt-
kownikowi komunikowa si z aplikacj poprzez wykorzystanie jej narzdzi, palet opcji
i polece z menu tekstowego.
Uruchamianie i zamykanie programu
wiczenie 1.1.
Program moesz uruchomi na dwa sposoby standardowe dla programów pracujcych
w systemie operacyjnym Windows.
1. Je&li utworzyłe& wcze&niej ikon skrótu na pulpicie, to wystarczy, e dwukrotnie
klikniesz jej symbol. Drugi sposób to wybranie z paska systemowego polecenia
tart|Programy|Adobe InDesign 2 . Wynikiem działania obydwu sposobów bdzie
uruchomienie programu (rysunek 1.1). Na samej górze okna znajduje si pasek opcji
menu tekstowego, nazywany te menu głównym . Z niego bdziesz wybierał polecenia
kierujce prac programu, a take sposobem wy&wietlania poszczególnych cz&ci
programu na ekranie monitora. Po prawej stronie okna znajduje si szereg opcji
umieszczonych w paletach, które mona swobodnie przemieszcza. Palety takie
nazywamy paletami pływajcymi . Ostatnim elementem widocznym po uruchomieniu
programu jest paleta narzdziowa , która domy&lnie znajduje si z lewej strony,
ale — podobnie jak w przypadku palet pływajcych — moliwe jest dowolne jej
przemieszczanie.
W palecie tej znajduj si narzdzia umoliwiajce tworzenie dokumentów oraz
funkcje sterujce okre&laniem kolorów i widokiem wy&wietlania. Wicej o tych
elementach dowiesz si na kolejnych stronach.
887639629.004.png
10
InDesign 2.0 PL. wiczenia
Rysunek 1.1.
Okno programu
Aby zamkn program, wybierz z menu głównego aplikacji polecenie File|Exit . Moesz
take wybra polecenie zamknicia programu za pomoc skrótu klawiaturowego
Ctrl+Q . Ostatnim sposobem na szybkie opuszczenie programu jest kliknicie ikony
przycisku oznaczonego małym x w prawym górnym naroniku okna programu.
2.
Paleta narzdziowa — Tools
wiczenie 1.2.
Jest to chyba najwaniejsza paleta programu. Zostały w niej umieszczone narzdzia, którymi
bdziesz kreował wirtualny skład, rysujc, kre&lc, dokonujc transformacji i tworzc bloki
tekstowe. Na pocztek dowiesz si, jak przybornika narzdziowego moesz pozby si
z ekranu i skd go wzi.
1. Naprowad2 kursor na symbol x w prawym górnym rogu palety i kliknij go.
Paleta zostanie usunita z okna programu.
Teraz kolej na przywrócenie palety do stanu uywalno&ci.
1. W tym celu wybierz polecenie Window|Tools . Paleta powinna z powrotem pojawi
si na ekranie.
2. Obok (po lewej stronie) ikony wyłczajcej palet narzdziow umieszczony jest
jeszcze jeden tajemniczy przycisk. Kliknij go. Paleta zmieni swój wygld tak,
e wszystkie narzdzia zostan umieszczone w pionie w jednej kolumnie. Kliknij
ponownie symbol prostokta, a paleta zostanie przekonwertowana do postaci poziomej.
Kolejne kliknicie symbolu przywraca palecie jej domy&lny wygld.
Wybór wygldu palety narzdziowej pozostawiam Tobie, Czytelniku. Nie musisz
dokonywa tego wyboru teraz. Po pewnym czasie pracy z programem przekonasz
si, które ustawienia s dla Ciebie najbardziej odpowiednie i wygodne.
887639629.005.png 887639629.006.png 887639629.001.png
 
Rozdział 1. Rozpoczcie pracy z programem
11
Na rysunku 1.2 przedstawiona została paleta narzdziowa w podstawowej formie.
Uytkownicy programu Adobe Illustrator w InDesign 2 bd czuli si jak ryba
w wodzie. Paleta narzdziowa tylko nieznacznie róni si od tej z Illustratora.
Jednym z waniejszych, a na pewno najcz&ciej uywanych narzdzi jest czarna
strzałka, czyli narzdzie Selection (1) słuce do zaznaczania i przemieszczania
poszczególnych elementów składu. Obok znajduje si biała strzałka — narzdzie
Direct Selection spełniajce specyficzne zadania zaznacze bezpo&rednich.
Rysunek 1.2.
Paleta Tools
Narzdzie Pen (3) słuy do tworzenia obiektów o dowolnych kształtach.
Spokrewnione z nim, gdy take słuce do rysowania, s narzdzia Pencil (5)
i Line (6). Obok narzdzia Pen znajduje si narzdzie tekstowe — Type (4). Poniej
narzdzi Line i Pencil w palecie znajduj si dwa narzdzia wygldajce podobnie,
ale pełnice nieco inne funkcje. Narzdzie Rectangle (8) tworzy zwykłe, ozdobne
obiekty prostoktne. Natomiast ssiadujce z nim narzdzie Rectangle Frame (7)
tworzy ramki graficzne słuce do przechowywania importowanych elementów
graficznych.
Kolejne narzdzia nale do grupy narzdzi transformacji — Rotate (9), Scale (10),
Shear (11) i Free Transform (12). Wicej o ich zastosowaniu dowiesz si z kolejnych
wicze .
Narzdzie Eyedropper (13) słuy do próbkowania kolorów oraz atrybutów tekstu.
Po prawej stronie kroplomierza znajduje si narzdzie Gradient (14) słuce do
nakładania wielokolorowego wypełnienia na obiekty. Poniej znajduj si dwa
narzdzia słuce do kontroli widoku dokumentu (15), czyli Hand i Zoom .
Kolejn osobn sekcj w palecie Tools tworzy zestaw operatorów do zarzdzania
kolorem (16). Poniej znajduje si opcja wyboru trybu działania opcji kolorystycznych
(17). Kolejna sekcja ikon (18) okre&la typ wypełnienia dla edytowanego obiektu.
Na samym dole palety znajduj si dwa przełczniki pomidzy widokami w trybie
Normal View Mode i Preview Mode (19).
887639629.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin