szczęśliwy rodzic szczęśliwych dzieci. nlp w twoim domu pełna wersja.pdf

(10838 KB) Pobierz
887618615.002.png
Spis treści
Pierwsze kroki
Witamy na stronach poradnika .........................................................................11
Twoje dziecko Cię potrzebuje! ...........................................................................12
Jak korzystać z tej książki? ..................................................................................13
Dziel się tym, co działa .......................................................................................18
Jak rodzic z rodzicem… ......................................................................................19
Rozdział 1. W danej chwili
Wprowadzenie....................................................................................................25
Zmień zakazy w nakazy.......................................................................................27
Zmień światło czerwone na zielone....................................................................33
Kiedy wiesz, że musisz powiedzieć „Nie!” ..........................................................37
Przedstawiaj skuteczne rozwiązania ...................................................................39
Uzyskaj zgodę .....................................................................................................45
Daj się zaskoczyć! Nie szczędź pochwał.............................................................51
Zejdź do ich poziomu..........................................................................................59
Stań obok ...........................................................................................................65
Działaj wspólnie..................................................................................................71
Podsumowując....................................................................................................77
Rozdział 2. Bardziej złożone sytuacje
Wprowadzenie....................................................................................................83
Dostajesz to, na czym się skupiasz ......................................................................85
Ustal i utrzymuj rozsądne granice ......................................................................91
Dawaj i bierz: taniec odpowiedzialności.............................................................99
Popatrz na to z innej strony..............................................................................107
Oczyść umysł....................................................................................................115
Dowiedz się, co wie Twoje ciało ......................................................................129
Podsumowując…..............................................................................................137
SPIS TREŚCI
Rozdział 3. Zadbaj o SIEBIE
Wprowadzenie..................................................................................................141
Przerwa na uporządkowanie myśli....................................................................143
Uspokój się.......................................................................................................149
Skoncentruj się na codziennych sprawach ......................................................151
Korzystaj z widzenia peryferycznego.................................................................153
Daj się zaskoczyć… sobą..................................................................................159
Nie szczędź sobie pochwał................................................................................161
Codziennie świętuj sukcesy ..............................................................................165
Porozmawiaj ze sobą!........................................................................................169
Znajdź swój dobry humor .................................................................................177
Uwzględnij swoje potrzeby ...............................................................................179
Dostosuj swoje oczekiwania .............................................................................185
Rozdział 4. Ciesz się podróżą
Wprowadzenie..................................................................................................191
Słowa i czyny ....................................................................................................193
Kopiowanie jest fajne! ......................................................................................201
Jak ci się to podoba? .........................................................................................211
Ćwiczenie czyni mistrza....................................................................................219
Chwile wyboru..................................................................................................229
To dopiero początek…
Jak rodzic z rodzicem ........................................................................................233
Dziel się tym, co działa .....................................................................................233
Następny etap...................................................................................................237
Załączniki
Załącznik I ........................................................................................................241
Załącznik II .......................................................................................................245
Załącznik III......................................................................................................246
Podziękowania..................................................................................................249
8
ROZDZIAL 2.
Dawaj i bierz: taniec
odpowiedzialności
Czy wiesz, jak często małe dzieci wykazują się wielką determinacją
w wykonaniu czegoś samodzielnie? Można powiedzieć, że są zaprogramo-
wane do działania, niezależnie od tego, czy potrafią to zrobić, czy też nie!
W ten sposób dzieci uczą się nowych rzeczy, a my chcemy, aby rozwijały
się i poznawały nowe umiejętności. Pragniemy bowiem, aby po pewnym
czasie zmieniły się w kompetentnych dorosłych, zdolnych do wzięcia
odpowiedzialności za siebie i swoje życie. Z drugiej strony tuż po naro-
dzeniu dzieci są całkowicie od nas zależne, dlatego też w procesie wy-
chowania przechodzimy od sytuacji, w której jesteśmy całkowicie od-
powiedzialni za dziecko, do momentu, w którym praktycznie pozbywamy
się całej odpowiedzialności .
Przestrzeń pomiędzy tymi dwoma biegunami można określić jako rejon
tańca odpowiedzialności , w którym zachodzą cykliczne zmiany zależności
pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Jako rodzic musisz ciągle analizować sy-
tuację, aby wiedzieć, kiedy powinieneś wejść w rolę nauczyciela i przewod-
nika, a kiedy usunąć się w cień i pozwolić dziecku działać samodzielnie.
Taniec odpowiedzialności często może prowadzić do konfliktów. Przy-
kładowo:
Twoje dziecko chce zrobić coś samo.
zaś my
Z jakiegoś powodu nie możemy mu na to pozwolić. Być może nie
mamy czasu, jest to zbyt niebezpieczne albo wiemy, że ostatnim ra-
zem doprowadziło to do nieprzyjemnych sytuacji.
99
887618615.003.png 887618615.004.png 887618615.005.png
DAWAJ I BIERZ: TANIEC ODPOWIEDZIALNOŚCI
Albo
Chcesz, aby dziecko wzięło odpowiedzialność za jakieś działanie, do któ-
rego jest całkowicie zdolne.
zaś ono
Nie chce!
W takim momencie często odczuwamy frustrację oraz złość na siebie
i na dziecko.
Poniżej chcę przedstawić metodę pozwalającą zachować większą pew-
ność siebie oraz lepszą kontrolę nad tym, ile odpowiedzialności dajesz
swoim dzieciom w poszczególnych sytuacjach.
Metoda
Poniższa metoda pomaga ocenić Twój aktualny poziom odpowiedzial-
ności za dziecko, a następnie odpowiednio go dostosować.
Zwróć uwagę na to, że wspomniany poziom odpowiedzialności uzależ-
niony jest od tego, co Twoje dziecko robi. Może się on wahać pomiędzy
dwoma biegunami:
pełna -------------------------------------------------------------------- żadna
Kiedy przejmujesz pełną
odpowiedzialność za dziecko
Kiedy Twoje dziecko
przejmuje odpowiedzialność
za swoje działania
A teraz zastanów się:
Czy przejmujesz zbyt wiele odpowiedzialności?
Być może za bardzo starasz się kontrolować każdą sytuację i nie zdajesz
sobie sprawy z tego, do czego dąży Twoje dziecko.
Sugerowane działania:
Odsuń się i daj dziecku więcej „przestrzeni”, aby mogło przejąć od-
powiedzialność za swoje działania. Poniżej znajdziesz wskazówki po-
zwalające Ci osiągnąć ten cel.
100
887618615.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin