arcymistrz-sprzedazy.-wydanie-ii-rozszerzone full version.pdf

(24209 KB) Pobierz
888845842.001.png
Spis treci
Wstp do wydania drugiego ....................................................................7
1 Sukces w sprzeday? Prostsze, ni moe si wydawa .....................9
Dwie metody na osignicie sukcesu w sprzeday .............................................9
Róne definicje sukcesu .....................................................................................10
Konsekwencja i dyscyplina ................................................................................23
Etapy rozwoju handlowca .................................................................................25
Kiedy trwa w decyzji, a kiedy zrezygnowa ....................................................30
2 Czy moe by co bardziej oczywistego? Jak zaplanowa cele .......35
Znam — Rozumiem — Stosuj ........................................................................35
Formua C — M — S ........................................................................................38
Dlaczego mamy problem z realizacj celów? ....................................................39
Rozmycie ................................................................................................................... 40
Dystraktory ............................................................................................................... 40
Podejcie do wytyczania celów .........................................................................42
Wytyczanie celów — warsztat ..........................................................................49
Etap 1. Cele, czyli to, czego naprawd chcesz .......................................................... 51
Etap 2. Precyzja, czyli okrel termin realizacji ........................................................... 60
Etap 3. Powód, czyli jak bardzo tego pragniesz ......................................................... 61
Etap 4. Plan, czyli co trzeba zrobi ............................................................................ 66
Etap 5. Dziaanie, czyli co zrobi teraz ...................................................................... 67
Co dalej? ............................................................................................................69
Kontakt ..................................................................................................................... 69
Elastyczno .............................................................................................................. 70
Czstotliwo ............................................................................................................ 70
ARCYMISTRZ SPRZEDAY
3 Czy uczciwo popaca? Sprzeda etyczna a nieetyczna ................ 81
„Etyka” wokó nas ............................................................................................ 85
Jak wpywa na decyzje klienta? ........................................................................ 86
Argumentowanie .............................................................................................. 92
Jak i skd czerpa niezbdne kompetencje? ..................................................... 93
W jakich sytuacjach uywa argumentów? ....................................................... 97
Erozja relacji ............................................................................................................ 104
Tworzenie niewaciwych relacji ............................................................................. 106
Deficyt kompetencji ................................................................................................ 112
4
Czasami trzeba troch przycisn. Mdre wywieranie wpywu ..... 115
To, co dziaa zawsze — zasady i techniki wpywu uniwersalnego .................. 123
Budowanie kontaktu ............................................................................................... 123
Dostrojenie ............................................................................................................. 123
Dostrojenie — prowadzenie ................................................................................... 125
Dostrojenie — prowadzenie — zmiana .................................................................. 128
Negacje i pochodne ................................................................................................ 130
Powtarzanie ............................................................................................................ 134
Komunikaty wieloznaczne ....................................................................................... 137
To, co dziaa czasami — wpyw ograniczony ................................................. 139
Spójniki .................................................................................................................... 143
Presupozycje ........................................................................................................... 155
Sowa-klucze ........................................................................................................... 167
Sowa-puapki .......................................................................................................... 169
Jzyk czasu .............................................................................................................. 170
Akcent i intonacja .................................................................................................... 171
Postawa .................................................................................................................. 173
Mdre stosowanie technik wywierania wpywu ............................................. 175
Gratis! ..................................................................................................................... 176
5
Kto pyta, nie bdzi. Sztuka sprzeday poprzez zadawanie pyta .. 179
Sia zadawania pyta ....................................................................................... 181
Jak sprzedawa, zadajc pytania? .................................................................... 185
Wzorzec Pyta Prowadzcych, czyli formua rozmowy handlowej
opartej na pytaniach ........................................................................................ 218
Metody zamiany zda twierdzcych na pytania ....................................................... 219
Kolejne kroki ...................................................................................... 227
Bibliografia .......................................................................................... 229
Publikacje ksikowe ...................................................................................... 229
Publikacje audio .............................................................................................. 230
6
 
ROZDZIA 3
Czy uczciwo
popaca?
Sprzeda etyczna
a nieetyczna
Troch pucu nie zaszkodzi.
— Tadeusz Doga-Mostowicz, Kariera Nikodema Dyzmy
Ile razy syszae o tym, e:
dobro klienta jest na pierwszym miejscu,
trzeba sprzedawa tylko to, czego klient potrzebuje,
naley zgodnie z prawd mówi o wszystkich wadach
i zaletach produktu lub usugi,
trzeba uprzedzi klienta, jakie mog go spotka
niebezpieczestwa,
trzeba dokadnie zapozna klienta z umow?
ARCYMISTRZ SPRZEDAY
To tylko cz tych zalece, a raczej nakazów, o których nieraz sy-
szy kady sprzedawca.
Nakazy nakazami, a jak to jest w rzeczywistoci?
Ile razy miae ochot:
po prostu sprzeda, podpisa umow, wzi pienidze
i powiedzie: „uff, wreszcie!”,
pomin informacj, której klient moe si wystraszy,
co mogoby sprawi, e nie sfinalizujesz sprzeday,
wpaci pierwsz skadk (rat) za klienta, aby mie pewno,
e ju si nie wycofa,
nakoni go, aby podpisa umow w imieniu osoby nieobecnej,
wykorzystujc niewiadomo klienta, mówi mu póprawdy,
obiecywa, nakania, perswadowa, manipulowa?
A czy kiedykolwiek co najmniej jedn z tych rzeczy zrobie?
Powiedzmy sobie prawd: nakazy dotyczce tzw. sprzeday etycz-
nej formuowane s przez osoby, które nigdy nikomu niczego nie
sprzeday, ale za to wpywaj na ksztat i brzmienie przepisów regu-
lujcych takie nakazy.
Dziaaj oczywicie w dobrze pojtym interesie potencjalnych klien-
tów, ale rzeczywisto rozmija si niestety z przepisami.
Na pewno kademu z nas zdarzyo si popeni wykroczenie; stali-
my si przestpcami, nawet o tym nie wiedzc. Kilka lat temu obie-
ga kraj historia piekarza, który rozdawa niesprzedany chleb bied-
nym. Majc dobre intencje, popeni przestpstwo, poniewa nie
zapaci nalenego podatku VAT. Piekarz dziaa w jak najlepszej
wierze, ale nie zwolnio go to od odpowiedzialnoci prawnej. Jak wi-
da, dziaanie etyczne wcale nie musi popaca.
82
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin