60.Piotr Adamczewski - Informatyczne wspomaganie łańcucha lo.pdf

(4586 KB) Pobierz
AKADEMIA EKONOMICZNA W POZNANIU
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
90
PIOTR ADAMCZEWSKI
INFORMATYCZNE
WSPOMAGANIE
ŁAŃCUCHA
LOGISTYCZNEGO
WYDAWNICTWO
AKADEMII
EKONOMICZNEJ
POZNAŃ 2001
W POZNANIU
1021170545.006.png
Spis treści
Wstęp
5
1. Informatyczne wspomaganie zarządzania logistycznego
6
1.1. Zakres łańcucha logistycznego
6
1.2. Istota informatycznego wspomagania zarządzania
11
2. Informatyczna infrastruktura zarządzania logistycznego
17
2.1. System informatyczny zarządzania i jego struktury
17
2.2. Klasyfikacje systemów informatycznych zarządzania
22
3. System zintegrowany na tle rozwiązań informatycznych
29
3.1. Ewolucja rozwiązań informatycznych
29
3.2. Struktura funkcjonalna systemu zintegrowanego
41
4. Wybrane przykłady systemów zintegrowanych
49
•4.1. Systemy klasy MRPII
49
4.2. Systemy klasy ERP
60
5. Uwarunkowania realizacyjne systemu zintegrowanego
83
5.1. System zintegrowany jako przedsięwzięcie informatyczne
*
83
5.2. Wybór i realizacja systemu zintegrowanego
106
6. Tendencje rozwojowe w informatycznym wspomaganiu łańcucha
logistycznego
121
ó.l.E-biznes
121
6.2. Systemy klasy CRM
130
Aneks 1. Charakterystyka wybranych systemów ERP oferowanych w Polsce
145
(wrzesień 2000)
Aneks 2. Charakterystyka wybranych systemów CRM oferowanych w Polsce 149
(wrzesień 2000)
Aneks 3. Słowniczek wybranych terminów
152
Literatura uzupełniająca
197
1. Informatyczne wspomaganie zarządzania logistycznego
1.1. Zakres łańcucha logistycznego
Istotę zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwie najlepiej ilustruje tzw.
formuła 7W, czyli:
nuła /w, czyli:
właściwy produkt,
właściwemu klientowi,
we właściwej ilości,
we właściwej postaci,
do właściwego miejsca,
we właściwym czasie,
W praktycznym działaniu oznacza to realizację podstawowych zadań logistyki
w przedsiębiorstwie, a mianowicie [2]:
• usprawnienie zarządzania procesami przepływu i magazynowania produktów,
prowadzące do zaspokojenia materialnych potrzeb uczestników procesów logi-
stycznych,
• uwzględnienie w strategii rozwoju przedsiębiorstwa-elementów związanych z bu-
dową łańcuchów logistycznych,
• podporządkowanie czynności związanych z procesami logistycznymi wymaga-
niom obsługi klientów,
• zwiększanie efektywności przepływu dóbr, co prowadzi do obniżenia kosztów
przepływu, a ostatecznie - kosztów procesów logistycznych.
po właściwej cenie.
1021170545.007.png 1021170545.008.png 1021170545.009.png 1021170545.001.png 1021170545.002.png 1021170545.003.png
W literaturze przedmiotu przytaczanych jest wiele definicji terminu łańcuch
logistyczny - por. [2], [15], [16], [24], Na użytek dalszych rozważań przyjęto, że łań-
cuch dostaw jest zbiorem wszystkich fizycznych zdarzeń, uczestników i procesów
związanych z przesunięciem materiałów z początkowego źródła, poprzez formy po-
średnie (produkcją i dystrybucję), aż do końcowego etapu - konsumenta. W wymiarze
materialnym następuje przepływ oczekiwań (zamówień) i należności (rozliczeń) od
klienta do dostawcy oraz przepływ towaru i/lub usług wraz towarzyszącymi mu in-
formacjami od dostawcy do klienta - por. rys. 1.
Rys. 1. Istota łańcucha logistycznego
Kierunkiem, w którym podążają obecnie przedsiębiorstwa, pragnące utrzymać
swoją konkurencyjność, jest zacieśnianie współpracy w zintegrowanych łańcuchach
logistycznych: procesy wychodzą w nich poza granice przedsiębiorstw i rozciągają się
od dostawców surowców i podzespołów, poprzez producentów, centra dystrybu-
cyjne, sprzedawców do konsumentów. Inaczej mówiąc, zintegrowany łańcuch logi-
styczny to zarządzanie przepływem zasobów w łańcuchach składowych, a opartych
na sieci współpracujących rozwiązań szczegółowych (np. w postaci oprogramowania
aplikacyjnego) rozmieszczonych w poszczególnych węzłach łańcucha. Sterowanie
poszczególnymi zdarzeniami (operacjami biznesowymi) odbywa się wzdłuż całego
łańcucha, a nie jest ograniczone tylko do jednego przedsiębiorstwa - por. rys. 2.
1021170545.004.png 1021170545.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin