62.Józef Bentkowski, Marzena Pietrucha - Pacuch - Podstawy l.pdf

(9402 KB) Pobierz
Józef BENDKOWSKI, Marzena PIETRUCHA-PACUT
PODSTAWY LOGISTYKI
W DYSTRYBUCJI
WYDAWNICTWO POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ
Gliwice 2003
SPIS TREŚCI
Str.
Wprowadzenie
5
Część I
1. Dystrybucja jako element marketingu i logistyki
7
1.1. Dystrybucja i logistyka dystrybucji - definicje
7
1.2. Zadania, funkcje i cele dystrybucji
9
1.3. Intensywność dystrybucji — rodzaje dystrybucji towarów
11
1.4. Instrumenty dystrybucji
12
2. Systemy dystrybucji
16
2.1. Zbyt- obsługa zamówień
17
2.2. System magazynowania i obsługi zapasów
32
2.3. Opakowania
35
2.4. Kody kreskowe
39
2.5. Obieg informacji
43
3. Charakterystyka produktu logistycznego
48
3.1. Właściwości fizykochemiczne produktu
48
3.2. Własności ekonomiczne produktu
50
3.3. Właściwości użytkowe (marketingowe) produktu
A...
55
3.4. Klasyfikacja produktów
58
3.5. Asortyment i długość linii produktu
58
3.6. Przykład - Produkt: blacha ocynkowana płaska
59
4. Transport produktów
61
4.1. Proces transportowy
61
4.2. System transportowy
63
4.3. Łańcuch transportowo-magazynowy
63
4.4. Planowanie i organizowanie transportu
64
4.5. Elementy składowe produkcji transportowej
66
4.6. Spedycja
71
1021169958.051.png 1021169958.053.png 1021169958.054.png 1021169958.055.png 1021169958.001.png 1021169958.002.png 1021169958.003.png 1021169958.004.png 1021169958.005.png 1021169958.006.png 1021169958.007.png 1021169958.008.png 1021169958.009.png 1021169958.010.png 1021169958.011.png 1021169958.012.png 1021169958.013.png 1021169958.014.png 1021169958.015.png 1021169958.016.png 1021169958.017.png 1021169958.018.png 1021169958.019.png 1021169958.020.png 1021169958.021.png 1021169958.022.png
4.7. Przewozy kombinowane (multimodalne)
72
4.8. Rynek usług transportowo - spedycyjnych w Polsce
77
5. Projektowanie kanałów dystrybucji
79
5.1. Uczestnicy kanału dystrybucji
81
5.2. Rodzaj dystrybucji
86
5.3. Typy kanałów dystrybucji
91
5.4. Projektowanie kanałów dystrybucji
94
5.5. Audyt dystrybucji
103
6. Przestrzenne uwarunkowania systemu logistycznego
107
6.1. Lokalizacja węzłowych punktów sieci
107
6.2. Planowanie tras przewozowych - marszrut
111
6.3. Techniki planowania tras przewozowych
116
6.4. Konfiguracja sieci transportowo-magazynowej
122
7. Koszty logistyczne dystrybucji
125
7.1. Globalne koszty logistyczne
125
7.2. Nowoczesna kalkulacja kosztów
130
7.3. Elementy całkowitego kosztu dystrybucji
136
8. Współczesne kierunki rozwoju logistyki dystrybucji
138
8.1. Outsourcing
138
8.2. Zarządzanie łańcuchem dostaw
140
8.3. Strategia ECR
151
8.4. Filozofia CRM, ERP
153
8.5. Innowacyjne strategie logistyczne
160
Część II
9. Studium przypadku
166
9.1. Analiza procesu dystrybucji wyrobów hutniczych
166
9.2. Analiza kanałów dystrybucji przedsiębiorstwa usługowo-handlowego
"Przyprawka"
176
9.3. Analiza systemu realizacji zamówień w przedsiębiorstwie produkcyjnym
„Afrodyta"
183
9.4. Analiza łańcucha dostaw blachy ocynkowanej
199
Literatura
208
1021169958.023.png 1021169958.024.png 1021169958.025.png 1021169958.026.png 1021169958.027.png 1021169958.028.png 1021169958.029.png 1021169958.030.png 1021169958.031.png 1021169958.032.png 1021169958.033.png 1021169958.034.png 1021169958.035.png 1021169958.036.png 1021169958.037.png 1021169958.038.png 1021169958.039.png 1021169958.040.png 1021169958.041.png 1021169958.042.png 1021169958.043.png 1021169958.044.png 1021169958.045.png 1021169958.046.png 1021169958.047.png 1021169958.048.png 1021169958.049.png 1021169958.050.png 1021169958.052.png
Wprowadzenie
Niniejsza publikacja przeznaczona jest głównie dla studentów uczelni technicznych,
kierunków kształcenia: Zarządzanie i marketing oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji jako
pomoc w przyswajaniu materiału nauczania z przedmiotów:
• logistyka w przedsiębiorstwie,
• planowanie i sterowanie produkcją,
• zarządzanie produkcją.
Logistyka jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy. Łączy zagadnienia:
• produkcji,
• dystrybucji produktów i usług,
• transportu,
• magazynowania materiałów oraz produktów gotowych.
Powyższe zagadnienia wchodzą w zakres gospodarki materiałowej. Logistyka, jak
twierdzą badacze, zaś praktyka to potwierdza, stanowi nierozerwalny zbiór procesów i funk-
cji, które są podstawą spójnego zarządzania przedsiębiorstwem. Stopień złożoności procesów
logistycznych w przedsiębiorstwie produkcyjnym zależy zasadniczo od branży przemysłowej,
stosowanej technologii wytwarzania oraz specyfikacji procesów zakupu i zbytu.
Przedmiotem niniejszej publikacji są zagadnienia logistyki i dystrybucji. Dystrybucja
zajmuje się przemieszczaniem wytworzonych w procesie produkcyjnym materiałów, pół-
produktów, wyrobów gotowych do odbiorców lub miejsca finalnych konsumentów
(odbiorców końcowych).
Sieć dystrybucyjna może być bardzo rozwinięta, skomplikowana, w zależności od
rodzaju przedsiębiorstwa i wytwarzanych przez nie produktów.
Wychodząc z powyższych przesłanek, materiał podręcznika podzielono na dwie
części, mianowicie:
• Część I - zawiera rozważania i wiadomości z zakresu zagadnień dotyczących bezpośred-
nio dystrybucji (systemów dystrrybucji, produktu, transportu produktów, kanałów
dystrybucji, strategii logistycznych, kosztów logistycznych).
• Część II - Zawiera cztery studia przypadków z różnych branż przemysłowych.
W części I, obok zagadnień wchodzących już do „klasyki" nauki logistyki,
przedstawiono współczesne kierunki rozwoju logistyki w dystrybucji (rozdział VII) oraz
innowacyjne strategie logistyczne (rozdział VIII). W części II szczególną uwagę zwrócono na
korzyści z poznania przypadków. Założono, że korzyści pochodzą z samego procesu ich
analizy, niekoniecznie z faktu znalezienia jedynie słusznej odpowiedzi.
Przedstawione przypadki pochodzą z prac magisterskich studentów Wydziału
Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej z lat 1999/2001. Analiza przedłożonych
przypadków oraz przedstawione wiadomości w części I mogą utrwalić teoretyczną i naukową
interpretację danego zagadnienia logistycznego przez decydenta. Studia przypadków pozwa-
lają także na pomoc w magazynowaniu umiejętności przekształcania wiedzy podręcznikowej
w praktyczne umiejętności menedżerskie.
W literaturze znane są podręczniki akademickie, które obejmują także omawianą
problematykę w przedmiotowej publikacji. Podręczniki te są przeznaczone dla szkół
wyższych ekonomicznych oraz uniwersytetów. Warto wskazać tu na podręczniki znanych
polskich autorów:
• Blaik P.: Logistyka. PWEE, Warszawa 2001.
• Beier F., Rutkowski K.: Logistyka dystrybucji. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
1993.
• Czubała A.: Dystrybucja produktów. PWE, Warszawa 2001.
Słuchacz wyższej uczelni technicznej, chcąc poszerzyć i pogłębić swoją wiedzę z
zakresu logistyki w dystrybucji, znajdzie w tym podręczniku wiele interesujących
wiadomości.
Aktualne zagadnienia z praktyki i teorii dystrybucji oraz logistyki są omawiane także
między innymi w następujących miesięcznikach i kwartalnikach:
• Gospodarka Materiałowa i Logistyka,
• Eurologistyka,
• Logistyka,
• Logistyka a Jakość,
• Problemy Ekonomiki i Transportu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin