skrypt.pdf
(
302 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - skrypcik.doc
Skrypcik
do
mechanizmów
ewolucji
1
Mechanizmy ewolucji - zagadnienia wymagane na egzaminie
10)
Koewolucja.
Koewolucja jako szczególnie silne oddziaływanie dwóch (lub więcej) gatunków w
toku ewolucji, czyli o pewnej umowności zakresu stosowania tego terminu.
Mimikra Batesa i
Mullera. Obrona chemiczna stała i indukowana. Allelopatia. Mikoryza. Kwiaty i zapylanie. Nasiona
i ich rozsiewanie.
Ewentualnie inne przykłady.
Endosymbioza jako skrajny przykład koewolucji.
Mamy prawo wymagać przykładów z innych przykładów z innych kursów czy książek.
1)
Umiejętność objaśnienia biologom i laikom na czym polega dobór naturalny i oportunizm
ewolucji.
2)
Źródła zmienności w populacji.
Linia somatyczna i płciowa. Zmienność fenotypowa i genotypowa.
Determinacja cech ilościowych. Typy mutacji i poprawne rozumienie losowości mutacji.
Pochodzenie DNA pozajądrowego. Ewolucja genów eukariotycznych. Samolubny DNA działający
na niekorzyść genomu. Kontrowersje wokół dziedziczenia cech nabytych. Współdziałanie genów i
efekty plejotropowe.
(Ponieważ wiele z tych zagadnień to powtórka z genetyki, nie muszą być one wykładane)
11)
Makroewolucja.
Przełomowe momenty w historii świata ożywionego (powstanie pierwszego
replikatora, powstanie komórki prokariotycznej, powstanie komórki eukariotycznej, powstanie
organizmów wielokomórkowych, powstanie kultury). Rola symbiozy i epigenezy w ewolucji.
W
jakim sensie następuje wzrost złożoności w procesie ewolucji? Reguła Cope’a. Kontrowersje
dotyczące tempa ewolucji (gradualizm i punktualizm). Wielkie wymierania i ich prawdopodobne
przyczyny. Człowiek jako przyczyna prawdopodobnego kolejnego wielkiego wymierania.
3)
Elementy genetyki populacji.
Pula genetyczna. Populacja mendlowska. Prawo Hardy’ego i
Weinberga. Presja mutacyjna. Dobór. Nierównowaga genetyczna (linkage disequilibrium). Dryf
genetyczny. Współdziałanie dryfu i doboru.
(Modele matematyczne tylko dla jednego locus).
Polimorfizm genetyczny i jego przyczyny. Dobór w przypadku cech ilościowych: dobór
kierunkowy, stabilizujący i rozrywający.
12)
Powstanie życia na Ziemi.
Hipotezy na temat natury pierwszych replikatorów. Hipotezy na temat
drogi ewolucyjnej od pierwszego replikatora do powstania pierwszej komórki prokariotycznej.
13)
Nazwiska, które powinny się biologowi ewolucyjnemu z czymś kojarzyć
(nazwiska
wytłuszczone obowiązują bezwzględnie):
Darwin, K.
; Dawkins, R.; Dobzhansky, T.;
Fisher, R. A.
; Ford, E. B.;
Gould, S. J.;
Haldane, J. B. S.
;
Hamilton, W. D.
; Huxley, J.;
Huxley, T. H.; Lack, D.;
Lamarck, J. B.
;
Linneusz, K.
;
Łomnicki, A.
;
Łysenko, T. D.; Mayr, E.; Morgan, T. H.; Simpson, G. G.;
Trivers, R.
;
Van Valen, L.;
Wallace, A. R.
;
Weismann, A.
; Williams, G.;
Wright, S.
;
Wynne-Edwards, V. C.;
Maynard-Smith, J.
4)
Ewolucja jako proces optymalizacyjny.
Za i przeciw takiego podejścia. Rozwiązania optymalne
jako opis sił selekcji.
Kompromisy adaptacyjne (tradeoffs). Przykłady. Problem ewolucji
perfekcyjnych rozwiązań. Hipotezy na temat starzenia się organizmów.
5)
Ewolucja tzw. cech dobrych dla gatunku.
Na czym polega problem ewolucyjny z tego typu
cechami. Dobór grupowy. Dobór krewniaczy. Altruizm odwzajemniony. Ograniczona agresja i
koncepcja ewolucyjnie stabilnej strategii. Tzw. samoregulacja populacji. Organizmy eusocjalne.
Krytyczne podejście do koncepcji Gai.
6)
Ewolucja płciowości.
Dlaczego istnienie rozmnażania płciowego wymaga objaśnienia? Ważniejsze
hipotezy dotyczące powstania i utrzymywania się płciowości: mejoza jako mechanizm naprawy
DNA, zapadka Mullera, teoria Kondrashova, koncepcja Czerwonej Królowej i rola pasożytów.
Ewolucja anizogamii. Ewolucyjnie stabilny stosunek płci. Konflikty wewnątrz genomu.
Skrypt zawiera tylko zagadnienia podkreślone w tym spisie.
Reszty szukajcie sami – nie ma lekko!
7)
Systemy kojarzeń.
Omówienie najważniejszych systemów kojarzeń i próba wyjaśnienia, dlaczego
jest ich tak wiele. Konkurencja plemników. Dobór płciowy jako specyficzna forma doboru
naturalnego. Kojarzenie wsobne i współczynnik wsobności (pokrewieństwa)
-
wymagana definicja,
ale nie sposób wyliczania częstości genotypów z uwzględnieniem inbredu.
A najlepiej to uzupełnijcie skrypcik o brakujące zagadnienia.
8)
Od programu genetycznego do organizmu.
Cykle życiowe. Cykle ploidalności.
Podział komórek
organizmu wielokomórkowego na linię somatyczną i płciową (soma and germ line). Epigeneza.
9)
Gatunek, specjacja, filogeneza.
Mechanizmy izolujące. Definicja (koncepcja) gatunku. Modele
specjacji. Hybrydyzacja i reguła Haldane’a. Filogeneza a systematyka. Zegar molekularny. Rola
metod molekularnych w odtwarzaniu filogenezy. Rozwój ontogenetyczny a filogeneza.
2
4) Ewolucja jako proces optymalizacyjny
koszt produkcji. A ponieważ katastrofy są stosunkowo rzadkie, nie opłaca się zbyt dużo
inwestować w bardzo wytrzymałą strukturę.
Minimalizować należy: Q(s) = P(s) • F + U(s)
gdzie: s - współczynnik bezpieczeństwa
P - prawdopodobieństwo katastrofy
F - spadek dostosowania przy złamaniu
U - koszt produkcji kości
Trzeba uwzględnić też, że silna kość obniża, ale nie wyklucza prawdopodobieństwa
złamania
Założenie:
każda cecha fenotypowa ma komponent genetyczny; bierze się pod uwagę cechy,
a nie geny.
Zadanie optymalizacyjne:
∗ robimy matematyczny opis systemu;
∗ określamy wartość maksymalizowaną lub minimalizowaną (
dostosowanie
w przypadku
teorii ewolucji). Zamiast dostosowania "wprost" można używać odnoszącej się do niego
wartości (
komponent dostosowania
);
∗ wyodrębniamy zmienne "decyzyjne" - co musi się zmieniać, żeby wpływało na
dostosowanie;
∗ określamy jakie w danym przypadku są ograniczenia konstrukcyjne;
∗
optymalizacja lęgów wg Lacka:
Ptaki składające dużo jaj mają dużą śmiertelność młodych i odwrotnie. Każdy ptak składa
tyle jaj, ile potomstwa może wychować - optymalizuje wielkość lęgu, żeby
zmaksymalizować sukces reprodukcyjny. Można to nazwać nonsensem ewolucyjnym,
ponieważ rozrodczość powinna kompensować śmiertelność. Ale im większy lęg, tym mniej
pokarmu otrzymuje każdy potomek. Jest pewna wielkość lęgu, która zapewnia maksymalną
ilość przeżywających potomków. Jeżeli ptaków w lęgu jest zbyt dużo, są one zaniedbane
przez rodziców, mają wiele pasożytów, co w efekcie niekorzystnie wpływa na ich przeżycie.
W rzeczywistości lęgi są zwykle mniejsze niż przewiduje to model. Dzieje się tak, ponieważ
maksymalizując liczbę wylotów w pojedynczym lęgu ptak produkuje gorsze potomstwo i
wyczerpuje się tak, że zmniejsza swój sukces reprodukcyjny w dalszym życiu.
Przykłady:
∗ wrony żyjące u wybrzeży Pacyfiku zbierają muszle o pewnej wielkości i zrzucają je na
skały, żeby rozbić skorupę i wyjeść zawartość. Jeśli muszla się nie rozbije, podnoszą ją i
zrzucają drugi raz. Okazało się, że ptak najmniej wysiłku włoży w rozbijanie, jeśli
będzie zrzucał muszle z wysokości 5 m. Ptaki szybko uczą się, że zrzucanie z mniejszej
wysokości jest mało efektywne. Natomiast zrzucanie z większej wysokości sprawia, że
pokarm łatwo zgubić. Wynika stąd, że wrony uczą się, gdyż na pewno nie mają
zapisanej w genach wysokości zrzutu, ale system nerwowy wrony został tak genetycznie
zaprogramowany, że zdolny jest do dokonywania optymalnych wyborów.
∗ zimorodki i cierniki: jeśli nie ma zimorodka, cierniki żerują tam, gdzie jest najwięcej
pokarmu. Zawieszenie makiety zimorodka nad miejscem, gdzie jest dużo pokarmu
powoduje, że cierniki żerują tam, gdzie jest go mniej, ale jest daleko od zimorodka;
∗ optymalizacja poruszania się człowieka:
--- jeśli mężczyzna średniego wzrostu porusza się z prędkością 1 m / s, bardziej wydajny
jest chód, a przy 3 m / s - bieg. Oszczędne poruszanie się wpływa na dostosowanie;
--- najbardziej wydajna jest częstotliwość chodzenia 1 krok na sekundę (1 Hz), przy
prędkości 1,5 m / s;
∗ kompromis między późniejszą reprodukcją, gdy osobnik jest duży i może wydać dużo
potomstwa, a wcześniejszą reprodukcją przed ewentualną śmiercią. Przy dużej
śmiertelności lepiej nie ryzykować zwlekając z reprodukcją do momentu osiągnięcia
większej masy. Najlepszym wskaźnikiem faktu, że śmiertelność jest mała, jest obecność
osobników dorosłych w populacji;
"Oportunizm ewolucji"
- ograniczenie cech utrwalanych przez dobór do tych, które
bezpośrednio zwiększają liczbę genów przekazywanych następnym pokoleniom. Wywołane
jest niemożliwością przewidzenia przyszłości. Oportunizm ten powodował pojawianie się
cech, które doprowadzały w konsekwencji do wymarcia gatunku. Przykładem takiego
zachowania jest np. partenogeneza i wąskie specjalizacje.
Kompromisy adaptacyjne (trade-offs):
∗ optymalizacja wytrzymałości kości lub pnia:
dlaczego kości zwierząt się łamią?
Im wyższy jest współczynnik bezpieczeństwa danej konstrukcji (np. kości), tym niższe jest
prawdopodobieństwo katastrofy (np. złamania kości), ale jednocześnie tym wyższy jest
Hipotezy na temat starzenia się organizmów:
∗ Medawar:
hipoteza akumulacji mutacji w komórkach linii płciowej
:
Jeśli jakaś mutacja pojawia się w młodości, to presja doboru na nią jest silna, i ta mutacja
jest eliminowana. Chodzi tu o mutacje, których nosicielami są wszystkie grupy wiekowe,
ale których szkodliwe efekty nie występują u osobników młodych, lecz tylko u starych.
3
Ponieważ osobniki stare mają niewielki udział w przekazywaniu materiału genetycznego,
gdyż jest ich niewiele (śmierć z przyczyn zewnętrznych), mutacje te są bardzo słabo
eliminowane przez dobór i utrzymują się w populacji.
Wartość reprodukcyjna
to
oczekiwana
liczba potomstwa w danym wieku. Dobór przeciwko mutacjom rośnie do wieku
reprodukcyjnego, a potem spada. Podobnie wartość reprodukcyjna. W późniejszym wieku
nacisk doboru na
eliminowanie mutacji
jest tak
słaby
, że
presja mutacyjna przeważa
;
ludzie np. w kinie gdy sprzedano podwójne bilety
ograniczona agresja
samoregulacja populacji
część osobników migruje, część zostaje
samobójstwa u lemingów
część osobników powstrzymuje się od rozrodu
Problem ewolucyjny z tego typu cechami:
∗ a co z doborem naturalnym?
∗ dobór między osobnikami jest zawsze znacznie szybszy i efektywniejszy od doboru
między gatunkami, dlatego mutacje dobre dla gatunku a szkodliwe dla osobnika nie
wygrywają
∗ często brak altruizmu, fair-play, samoregulacji;
∗ Wiliams:
antagonistyczna plejotropia
:
Geny mają efekty plejotropowe, istnieją cechy, które są
korzystne w młodości
, ale
szkodzą
na starość
(np.
zęby
dobrze zróżnicowane nie odrastają w nieskończoność; silnie rozwinięty
mózg
słabo się regeneruje). Nacisk ewolucyjny na cechy korzystne w młodości jest bardzo
duży. Jeśli cecha jest korzystna po okresie reprodukcji, a nie ma opieki nad wnukami, to
cecha ta jest neutralna;
∗ Kirkwood:
teoria dyspozycyjnej somy
("somy jednorazowego użytku"):
Soma jest tylko
narzędziem do przekazu genów
. Można zasoby zużyć na reprodukcję, albo
na długie utrzymywanie się somy. Zwierzęta, które podlegają niższej śmiertelności
zewnętrznej, dużo inwestują w utrzymanie somy (np. gotowość układu immunologicznego,
neutralizacja antyoksydantów, wymiana tkanek). Osobniki podlegające dużej śmiertelności
zewnętrznej mogą w ogóle nie inwestować w naprawy. Ale także u niektórych
długożyjących starzenie się postępuje bardzo szybko.
• Krzywe śmiertelności (przeżywania) wynikają z tego, że
śmiertelność zewnętrzna
wpływa na to, ile inwestuje się w naprawy, a to z kolei wpływa na śmiertelność
wewnętrzną
.
• Wzrost długości życia człowieka wynika z
mniejszego wysiłku reprodukcyjnego
w
młodym wieku (w tym zmniejszenia pracy fizycznej) oraz
lepszej diety
(zawartość
antyoksydantów, np. witaminy C);
Dobór grupowy:
W obrębie poszczególnych grup mamy do czynienia z doborem faworyzującym cechy
zwiększające dostosowanie osobników, pomiędzy grupami z doborem zmniejszającym to
dostosowanie, ale faworyzującym cechy korzystne dla grupy. Dobór grupowy może mieć
znaczenie tylko wówczas, jeśli potrafimy wykazać, że przeważa on nad doborem
indywidualnym pomiędzy osobnikami. Może on być siłą działającą jedynie w małych,
lokalnych, dobrze izolowanych i genetycznie jednorodnych populacjach. Znaczenie doboru
grupowego w ewolucji dotyczy ewolucji zdolności kolonizacyjnych, a nie zdolności
zapobiegających wyniszczeniu populacji, takich jak ograniczona reprodukcja, współpraca
między osobnikami, powstrzymywanie się od wykorzystywania dostępnych zasobów.
Dobór grupowy może mieć znaczenie jedynie w grupach małych, silnie izolowanych od
innych grup i genetycznie jednorodnych. Może mieć zastosowanie do wyjaśnienia
zmniejszonej zjadliwości pasożyta, w tym także bakterii i wirusów. Pasożyty, które zbyt
szybko zabijają swego żywiciela, czyli niszczą swą lokalną populację, zmniejszają szanse
zarażenia innych żywicieli, czyli skolonizowania innych lokalnych siedlisk.
Generalnie odrzuca się istnienie doboru grupowego jako siły znaczącej w ewolucji.
5) Ewolucja cech dobrych dla gatunku:
Cechy złe dla osobnika a dobre dla gatunku
:
altruizm
fair-play - przykłady:
ryby czyściciele, ptaki czyściciele (zwierzę czyszczone nie zjada czyściciela, gdy
ten skończy pracę);
motyle osadniki - uznają regułę pierwszeństwa przy zajmowaniu terytoriów;
orzechówki
ptaki terytorialne
Szukanie wyjaśnień alternatywnych
:
Okazało się, że wiele zachowań jest tylko
pozornie
altruistyczna:
antylopy przy ataku drapieżnika skaczą wysoko nie po to, by ostrzec innych, ale by
pokazać drapieżnikowi, ze są w dobrej kondycji;
strusie pozwalają podrzucać sobie jaja, lecz trzymają je na zewnątrz i oddają je
atakującym je szakalom, chroniąc w ten sposób swoje młode. Podobnie z
wychowywaniem obcych młodych;
4
Dobór krewniaczy (Hamilton):
Jeżeli dany osobnik ma jakoś rzadki allel, to jego krewni też go prawdopodobnie mają.
Współczynnik pokrewieństwa (r)
: określa prawdopodobieństwo wystąpienia u
spokrewnionych osobników allelu rzadkiego w populacji. Obliczany jest na podstawie alleli
autozygotycznych. Pomiędzy rodzicami a dziećmi wsp. pokrewieństwa r wynosi 0,5,
pomiędzy rodzeństwem również, pomiędzy rodzeństwem przyrodnim r = 0,25, pomiędzy
kuzynami I rzędu r = 0,125, tak jak i między dziadkami i wnukami. Można sprzyjać
rozprzestrzenianiu swoich genów też poprzez
wspieranie rozrodu swoich krewnych
.
Inclusive fitness
: jeśli chcemy policzyć dostosowanie danego osobnika, należy wziąć też
pod uwagę to o ile więcej potomstwa mogą wyprodukować jego krewni przy jego udziale.
wsp. pokrewieństwa × zysk biorcy altruizmu > koszt dawcy altruizmu, czyli: rb > c
Jeżeli ta nierówność jest spełniona to dane zachowanie altruistyczne rozprzestrzeni się w
populacji. Np. opłaca się zginąć, aby uratować trzech braci: 3 × 0,5 > 1
To, że lwice sobie pomagają, wynika stąd, że w obrębie stada są ze sobą blisko
spokrewnione.
Problem rozpoznawania pokrewieństwa
.
ona wejść do populacji, w których występuje całkowity brak współpracy - nie radzi sobie z
oszustami.
Ograniczona agresja i koncepcja ewolucyjnie stabilnej strategii ESS (Maynard - Smith):
Strategia ewolucyjnie stabilna
:
zakładamy, ze populacja jest zdominowana przez jedną strategię;
pytamy, czy istnieje inna strategia, która potrafi rozprzestrzeniać się w takiej populacji,
gdy jest rzadka;
jeśli nie istnieje, to strategia dominująca jest ESS;
Rozwiązania, które daje strategia ewolucyjnie stabilna, różnią się od rozwiązań
optymalnych, które dałyby najwyższe średnie dostosowanie osobnikom.
Osobnik może wybierać rozwiązania optymalne, przy których jego dostosowanie przyjmuje
wartości maksymalne, gdy działa on w siedlisku, które nie zmienia się pod wpływem jego
działań, i gdy może być brany pod uwagę osobno. Gdy dochodzi do sytuacji konfliktowej
między osobnikami, maksymalizując dostosowanie trzeba brać także pod uwagę, co czynią
inne osobniki.
Jeśli w populacji istnieją osobniki stosujące konfliktujące ze sobą strategie, np.
agresorzy i ustępujący, a w wyniku konfliktu mogą ponieść
V
zysków przy wygranej i
W
strat przy przegranej, możliwe są następujące rozwiązania:
• jeśli zysk jest większy od kosztu (
V
>
W
), agresor zawsze wygrywa. Agresorzy będą
wypierać ustępujących z populacji. Zatem strategia agresora jest ewolucyjnie stabilna;
• jeśli zyski i straty są równe, ewolucyjnie stabilna jest również strategia agresora;
• jeśli zysk jest mniejszy od straty (
V
<
W
), ani strategia agresji, ani ustępowania nie jest
ewolucyjnie stabilna, więc ESS jest strategia mieszana, możliwa na dwa sposoby: przez
występowanie w populacji zarówno agresorów jak i ustępujących, lub przez zmianę
zachowań - raz osobnik postępuje jak agresor, a raz ustępuje. Wybór strategii zależy od
pozostałych członków populacji: wśród agresorów lepiej ustępować, wśród ustępujących
- być agresorem. Jeśli strategie agresora i ustępującego są genetycznie zdeterminowane,
mamy do czynienia z doborem zależnym od częstości. Równowagowa proporcja
agresorów nie zależy od ich początkowej liczby, ale od stosunku ewentualnych zysków
z wygranej do strat z przegranej (
V
/
W
).
Strategie ewolucyjnie stabilne mogą być ważną przyczyną polimorfizmu genetycznego.
W rozpatrywanym przypadku bardzo dobra jest też strategia legalisty, zachowującego się
następująco: jeśli jest pierwszy w jakimś miejscu lub przy jakimś niepodzielnym zasobie,
zachowuje się jak agresor, a jeśli jest drugim, zachowuje się jak ustępujący. Jego strategia
również jest ewolucyjnie stabilna w tej sytuacji (
V
<
W
).
Stan ewolucyjnie stabilny nie daje osobnikom maksymalnego możliwego dostosowania. Np.
Przy
V
>
W
dla populacji najlepiej byłoby, gdyby wszystkie osobniki przyjęły strategię
ustępującego, bo wówczas nie byłoby żadnych strat wynikających z przegranej. Jednak takie
Altruizm odwzajemniony:
Trivers: jeśli współpraca jest jednorazowa, to opłaca się zdradzać.
Żeby opłacała się współpraca, muszą być spełnione następujące warunki:
- wielokrotne spotkania "współpracujących";
- małe grupy organizmów, osobista znajomość;
- brak informacji o tym, ile spotkań jeszcze nastąpi;
U gospodarza w starszym wieku pasożyty i zarazki są bardziej zjadliwe - współpraca opłaca
się bardziej, gdy jest większe prawdopodobieństwo następnego spotkania.
Tak jest w strategii
"tit - for - tat" - wet za wet
: za pierwszym razem wykaż chęć do
kooperacji. Jeśli partner też wyrazi tą chęć, następnym razem współpracuj, a jeśli nie
wyrazi, nie współpracuj.
Strategia ta zakłada konieczność indywidualnego rozpoznawania się partnerów, albo ich
długotrwały związek. Jest ona bardzo dobra, jeśli nie występuje
błędna interpretacja
zachowania
partnera. Tam, gdzie istnieje prawdopodobieństwo pomyłek, należy też
wybaczać (
wybaczające tit - for - tat
). Jednak w tym wypadku lepsza jest
strategia Pawłowa
(= win-stay, lose-shift)
: trzeba w kolejnej rundzie współpracować gdy współpracując
natrafiliśmy na współpracę i zdradzać, gdy współpracując natrafiliśmy na zdradę. Trzeba w
kolejnej rundzie współpracować, jeśli zdradzając natrafiliśmy na zdradę, a zdradzać, jeśli
zdradzając natrafiliśmy na współpracę. Czyli współpraca, gdy w poprzedniej rundzie obaj
oponenci robili to samo. Należy powielać bardziej korzystny sposób postępowania, ruch,
który dawał największy sukces. Strategia Pawłowa wygrywa z tit - for - tat, lecz nie może
5
Plik z chomika:
kopytkotn
Inne pliki z tego folderu:
12 - Lewin - Ewolucja mózgu, inteligencji i świadomości.pdf
(33641 KB)
994084_719341984753482_1946282512_n.jpg
(46 KB)
Buss David M. - Ewolucja pożądania.pdf
(1407 KB)
bussandschmitt.pdf
(4690 KB)
Darwin Karol - O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego.pdf
(3206 KB)
Inne foldery tego chomika:
2. Ateizm, teizm
administracja
angielski
antropologia
archeologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin