ĆWICZENIA I ZABAWY KINEZJOLOGICZNE W PRACY Z DZIEĆMI Z ADHD.pdf

(44 KB) Pobierz
konferencja_olkusz
GraŜyna Redlisiak - wykład zaprezentowany na I Regionalnej Konferencji Oświatowej „Jak pracować
z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo?” Olkusz 18.01.2006.
ĆWICZENIA I ZABAWY KINEZJOLOGICZNE W PRACY Z DZIEĆMI Z ADHD
Kinezjologia edukacyjna to nauka i wiedza praktyczna o wpływie naturalnego ruchu na funkcje
psychiczne i szeroko rozumiany proces uczenia się, gdzie uczenie się rozumiemy jako współdziałanie
ciała i mózgu w odbieraniu, przetwarzaniu, gromadzeniu i wyraŜaniu informacji z otoczenia i sygnałów
wewnętrznych organizmu.
Działania kinezjologia polega na pracy diagnostycznej, profilaktycznej i terapeutycznej, której celem
jest wspieranie rozwoju osoby przy wykorzystaniu naturalnych mechanizmów rozwojowych, którymi
kaŜdy z nas jest obdarzony.
W pracy terapeutycznej jednym z najistotniejszych elementów jest nawiązanie prawidłowego kontaktu,
który staje się podstawą do wyzwolenia naturalnej aktywności osoby, która wspieramy i dalszego
przebiegu terapii. W naszych zajęciach oprócz ćwiczeń ruchowych, wykorzystujemy zabawę, muzykę,
taniec, działalność plastyczną co sprzyja wytworzeniu zainteresowania ze strony dzieci i zaspokojeniu
ich zainteresowań oraz potrzeby naturalnej aktywności motorycznej. Na początku zajęć ustalany jest
plan terapii, który dostosowany powinien być do potrzeb jednostkowych, równieŜ wtedy kiedy terapia
odbywa się w grupie. Jesteśmy jednak przygotowani do elastycznego wprowadzania korekty ze
względu na indywidualne tempo zmian jakim podlegaj poszczególne dzieci. Prowadzący zajęcia jest
moderatorem, sam aktywnie współuczestniczy, wykonując ćwiczenia i zadania, które stawia przed
swoimi uczestnikami. Bardzo waŜną role odgrywa informacja zwrotna od uczestników, na która
prowadzący powinien być szczególnie czuły. Właściwe odbieranie sygnałów pozwala na bieŜąco
modyfikować przebieg zabawy i dostosować ją do aktualnego stanu emocjonalnego i moŜliwości
fizycznych uczestników.
Prezentowane doświadczenia są efektem kilkuletniej praktyki zdobytej podczas zajęć indywidualnych i
grupowych prowadzonych przeze mnie z dziećmi i młodzieŜą w masowej szkole podstawowej, na
wakacyjnych obozach terapeutycznych oraz indywidualnej terapii pedagogicznej. W swojej pracy
wykorzystuję róŜne formy ćwiczeń i zabaw ruchowych, muzycznych i plastycznych o charakterze
interaktywnym, których kanwa jest koncepcja kinezjologii edukacyjnej i rozwojowej.
Pierwszym krokiem w pracy terapeutycznej metodą kinezjologii edukacyjnej jest regularne wykonanie
zestawu 4 czynności zwanych ćwiczeniami rytmizującymi lub teŜ określanych akronimem PACE – od
angielskich słów positive, activi, clarity, energy. Polega ono na dostarczeniu organizmowi wody
(energy), masowaniu punktów na myślenie (CLARITY), wykonaniu ruchów naprzemiennych (aktivity)
oraz przyjęcie pozycji Dennisona. Czynności te przygotowują ciało i umysł do przyjmowania informacji
w optymalny sposób.
Dla dzieci nadpobudliwych są to ćwiczenia nie łatwe do wykonania. Za wyjątkiem ruchów
naprzemiennych, pozostałe czynności są dość statyczne i ruchliwym dzieciom dość trudno się skupić
na ich wykonaniu w klasycznej formie. W trakcie kilkuletniej praktyki, zarówno w terapii indywidualnej
jak i grupowej powstało kilka pomysłów uatrakcyjnienia tego zestawu. Wykorzystujemy je w terapii,
podczas obozów oraz w zajęciach dla klas w nauczaniu zintegrowanym.
SpoŜywanie wody, zwłaszcza w warunkach grupy udawało się tylko wtedy, gdy kaŜdy uczestnik przed
zajęciami napełniał wodą własną półlitrową butelkę z dozownikiem i po napiciu się odstawiał ją w
wyznaczonym miejscu. W czasie zajęć moŜna było korzystać z wody w miarę potrzeby. Początkowo
była to oczywiście okazja na bieganie, opuszczanie miejsca ale z czasem picie wody spowszedniało i
nie zakłócało przebiegu zajęć.
Punkty na myślenie takŜe wymagały uatrakcyjnienia. Jednym z ćwiczeń jest niwelowanie stresu
wzrokowego, a jak wiadomo funkcje wzrokowe u dzieci z ADHD nie sa zrównowaŜone. Podobnie jak
przy innych rodzajach bodźców, takŜe maja one trudności z selekcjonowaniem bodźców wzrokowych,
koncentrowaniu się na istotnych i ich syntezie z całością odbieranego obrazu. Oczy dzieci
nadruchliwych są równieŜ nadruchliwe. Jeśli dodamy do ćwiczenia punkty na myślenie zadanie
wzrokowe np. śledzenie rysowanego w powietrzu symbolu lub znaku przy pomocy dość wyraźnego
kolorystycznie wskaźnika i poprosimy o odtworzenie rysunku przez naszego ucznia, to statyczne
ćwiczenie stanie się ciekawsze i jednocześnie trenujemy wodzenie i płynne ruchy oczu.
Odmianę moŜe stanowić oburęczne rysownie w powietrzu z zaleceniem śledzenia ruchu rąk a
następnie odtwarzanie zauwaŜonego wzoru. Włączamy w ten sposób inne ćwiczenie Gimnastyki
Mózgu – rysowanie oburącz.
Ruchy naprzemienne mimo ich dynamiki, teŜ wykonywać jest dzieciom trudno. Dzieci wręcz
„galopują”, a więc trudno mówić o uzyskaniu koordynacji ruchowej. W takim przypadku dodać moŜna
zadanie skrzyŜowanego wskazywania przeciwległych organów zmysłów przy zamaszystym
maszerowaniu w miejscu. Niektórzy chłopcy wolą naprzemiennie odbijać piłkę tenisową, takŜe
energicznie maszerując bądź to w miejscu, bądź ze zmianą miejsca, gdy osiągają juŜ pewną biegłość.
W przypadku terapii indywidualnej lub mini grup dobre rezultaty przynosiły ruchy naprzemienne
wykonywane na leŜąco z oporowaniem czyli przeciwstawieniem się lekkiemu naciskowi terapeuty
blokującego wykonanie ruchu. MoŜna równieŜ zaproponować to ćwiczenie do wykonania w parach,
jeŜeli uczestnicy grupy są zŜyci i mają do siebie zaufanie.
Pozycja Dennisona jest ćwiczeniem bardzo lubianym przez uczestników prowadzonych przeze mnie
zajęć. Staje się tak jednak pod pewnym warunkiem: w początkowej fazie ćwiczenia naleŜy pozwolić
wybrać taka pozycję, jaka dziecku najbardziej odpowiada (na krześle, na piłce, na podłodze, stojąc),
zaakceptować indywidualne tempo i stopniowo zachęcić do wolniejszego oddychania (moŜna połoŜyć
na brzuch większą zabawkę czy woreczek i obserwować rytm oddychania) oraz cierpliwie czekać na
ćwiczenie wykonane w całości poprawnie.
Najczęściej ćwiczenie to łączymy w naszych zajęciach z krótka wizualizacją np. motyla, lotu balonem
akcentującą płynność i delikatność ruchu, a po zakończeniu zestawu ćwiczeń dzieci wykonują rysunek
oburącz na duŜym kartonie przymocowanym do ściany lub leŜącym na podłodze.
Pozycja Dennisona przynosi dzieciom wyraźna relaksację i rozładowuje napięcie. Świadczyć o tym
mogą spontaniczne zachowania dzieci, które obserwuję. Czasem gdy dzieje się coś atrakcyjnego i
trzeba poczekać na swoja kolejkę, niektóre dzieci samoistnie zaplataj arece do pozycji Dennisona, by
wytrwać do określonego momentu.
Bardzo istotnym elementem w naszych zajęciach jest muzyka. Poza nielicznymi wyjątkami, gdy
pojawia się wyraźny protest ze strony któregoś dziecka, naszym zajęciom towarzyszy muzyka.
Najczęściej wykorzystuje muzykę instrumentalną (klasyczną – Mozart, Vivaldi) lub dźwięki natury oraz
wybrane utwory oparte na muzyce ludowej róŜnych narodów (np. tańce dla grupy, tańce w kręgu).
Często zwłaszcza w początkowej fazie pracy terapeutycznej, muzyka stanowi tło, które pozornie nie
zajmuje uwagi dzieci. Po pewnym czasie w samoistny sposób zmniejsza się hałaśliwe zachowanie na
tyle, Ŝe zazwyczaj któreś z nich wysłuchuje np. głos śpiewającego ptaka, czy dźwięk skrzypiec lub
dzwonków. Często od tej chwili same dzieci domagają się włączenia muzyki podczas ćwiczeń.
Wg koncepcji kinezjologii edukacyjnej funkcjonowanie ludzkiego mózgu opisać moŜna w kontekście
trzech wymiarów systemu ciało-mózg: lateralność, skupienia, ześrodkowania. Skuteczne
funkcjonowanie mózgu wymaga efektywnych połączeń neuronalnych zlokalizowanych na obszarze
całego mózgu.
Wymiar lateralności wiąŜe się z relacją prawa-lewa strona ciała, w tym szczególnie parzystych
organów zmysłów, ruchu, komunikowania się i charakteryzuje nasze zdolności do komunikacji
(zarówno werbalnej jak i niewerbalnej, z otoczeniem, ze sobą). W odniesieniu do centralnego układu
nerwowego świadczy o jakości transmisji neuronalnej między prawa i lewą półkulą mózgu. Harmonijny
rozwój tego wymiaru jest niezbędny dla kształtowania się wzorców ruchowych ciała oraz umiejętności
równoczesnego poruszania się i myślenia.
Obserwując podczas zajęć terapeutycznych starszych chłopców(w wieku 14-15 lat) z zespołem
nadpobudliwości psychoruchowej zaobserwowałam, Ŝe bardzo trudno jest im osiągnąć tę umiejętność
równoczesnego myślenia i poruszania się. Podczas zadania polegającego na naprzemiennym
odbijaniu balonów raz jedna ręką, raz drugą nie byli oni w stanie liczyć wykonywanych ruchów, gdy
liczba odbić przekraczała moŜliwość automatycznego liczenia. Mniej więcej przy 50 ruchu kompletnie
się gubili lub przerywali odbijanie. Gdy korzystali z pomocy terapeuty, który głośno liczył kaŜde
odbicie, byli w stanie osiągać niewiarygodne wręcz wyniki! Rekordzista nieprzerwanie odbijał balon
przez ponad 30 minut osiągając kilka tysięcy odbić.
Zastosowanie systematycznych ćwiczeń z podbijaniem balonów czy naprzemiennym odbijaniu od
podłogi piłki tenisowej z równoczesnym liczeniem powoli przynosiło poprawę w koordynacji liczenia i
poruszania się oraz wpływało pozytywnie na zachowanie i kontrolę emocji. Dla chłopców
sprawniejszych fizycznie podobny efekt przynosiło wykonywanie ruchów naprzemiennych na leŜąco
skoordynowanych z liczeniem i oddychaniem.
Wymiar skupienia to relacja frontalnej i tylnej powierzchni ciała świadcząca o umiejętności
dynamicznego przenoszenia uwagi z ogólnej perspektywy i całościowego oglądu sprawy do detali i
konkretów niezbędnych w danej sytuacji lub odwrotnie, czyli zrozumienia zachodzących zdarzeń. W
centralnym układzie nerwowym oznacza to przepływ informacji między płatami czołowymi a
tyłomózgowiem i obecności lub braku pierwotnych reakcji odruchowych uruchamiających odruch
ochrony ścięgien, zmianę postawy ciała i sprowadzenie aktywności do obronnej gotowości do walki
lub ucieczki. Zaburzenia uwagi (ADD, ADHD) maja związek z nieprawidłowym funkcjonowaniem
wymiaru skupienia.
KaŜde z dzieci z ADHD, z którymi miałam okazje pracować wykazywało zakłócenia w wymiarze
skupienia. Utrzymywanie pionowej postawy przy lekkim popychaniu do tyłu lub do przodu na
wysokości ramion i bioder nie udawało się ani jednej osobie. Działo się tak zarówno w pozycji stojącej
jak i w siadzie skrzyŜnym oraz ćwiczeniu aktywna ręka w kierunku przód – tył wykonywanym przy
równoczesnym uniesieniu obu ramion w górę.
Wymiarowi temu w naszej pracy poświęcamy wiele uwagi proponując wiele ćwiczeń i zabaw, których
celem jest utrzymywanie równowagi statycznej ciała, wydłuŜanie i rozluźnianie mięśni zwłaszcza
pleców, tylnej i przedniej powierzchni ud i łydek, okolic barków i ramion oraz szyi. Zabawy te łączymy
z pracą z oddechem. Ulubionymi rekwizytami są baloniki, piłeczki róŜnej wielkości i róŜnej masy, duŜa
piłka rehabilitacyjna oraz lekka piłka z gąbki specjalnie umocowana na lince przytwierdzonej na suficie
na środku sali. Ten ostatni rekwizyt jest bardzo pomocny w nauczaniu dzieci rozluźnienia i wydłuŜania
mięśni ramion i łydek oraz umoŜliwia trening koordynacji wzrokowo-ruchowej. Inspiracja do aktywności
i zabaw kształtujących wymiar lateralności są ćwiczenia Gimnastyki Mózgu: m.in. oddychanie
brzuszkiem, aktywna ręka, pompowanie piętą, luźne skłony, sowa oraz ćwiczenia i zabawy integrujące
odruchy niemowlęce: zwłaszcza odruch Moro, Landau’a, toniczny błędnikowy, symetryczny toniczny
odruch szyjny.
Wymiar ześrodkowania – to relacja góry i dołu ciała, a takŜe zdolność organizacji i stabilności
emocjonalnej. Wymiar ześrodkowania determinuje naszą umiejętność planowania działań i
wprowadzenia planów w Ŝycie, aktywnej i spontanicznej reakcji ale i spokojnej i przemyślanej decyzji
adekwatnej do sytuacji. W centralnym układzie nerwowym przekłada się na funkcjonowanie układu
limbicznego, prawidłowej gospodarki neurohormonalnej oraz właściwe kierowanie informacji
neurologicznej bądź do analitycznej nowej kory, bądź do odruchowych ośrodków mózgu gadziego
(pień mózgu), w zaleŜności od sytuacji zewnętrznej. Ześrodkowanie umoŜliwia harmonizowanie
emocji z racjonalnym myśleniem. Stabilność w tym wymiarze jest równieŜ bardzo istotna w pracy
terapeutycznej z dziećmi z ADHD. Nieodłącznymi ćwiczeniami Gimnastyki Mózgu są: punkty na
myślenie, kapturek myśliciela, pozycja Dennisona. WaŜne miejsce zajmują takŜe ćwiczenia
integrujące odruchy niemowlęce związane z wymiarem ześrodkowania: odruch podparcia rąk, wzlotu i
lądowania, pełzania, chodu automatycznego Thomasa i wspomniany juŜ wcześniej odruch Moro.
Dzieci nadpobudliwe odznaczają się specyficznymi cechami układu mięśniowego: nadpobudliwości
towarzyszy skłonność mięśni do chronicznego napięcia. Dotyczy to zwłaszcza mięśni wzdłuŜ
kręgosłupa, mięśni pleców, łydek oraz mimicznych mięśni twarzy. Dlatego teŜ waŜne jest
zastosowanie ćwiczeń i zabaw umoŜliwiających wyuczenie naturalnych mechanizmów rozluźniania i
kurczenia się włókien mięśniowych. Przywróceniu tej naturalnej pracy systemu mięśniowego sprzyja
połączenie ćwiczeń oddechowych z wydłuŜaniem wspomnianych grup mięśni a takŜe włączenie
współpracy z partnerem i zastosowanie metody oporowania, czyli równowaŜenia siły dwóch
przeciwstawnych oddziaływań. Do współpracy partnerskiej dochodzimy jednak stopniowo, początkowo
w relacji terapeuta – dziecko, następnie wprowadzamy balon lub piłkę pomiędzy dwoje ćwiczących
dzieci i dopiero w ostatniej kolejności próbujemy wykonanie ćwiczeń z oporowaniem bezpośrednio w
ćwiczących parach dziecięcych. Jest to uzasadnione faktem, iŜ chroniczne napięcie mięśni dziecka
wywołuje u niego poczucie ingerencji w jego przestrzeń osobistą i odruchowe uruchamianie
mechanizmów obronnych. Musimy więc zadbać o łagodne i stopniowe uczenie dziecka wyczuwania
jego przestrzeni osobistej i dopuszczalnego kontaktu fizycznego ze strony innych osób. Terapia
metodami ruchowymi reedukuje system mięśniowy dzieci nadpobudliwych, uczy równowagi między
stanem skrócenia i rozluźnienia mięśni, pozwala zrelaksować ciało i umysł, a proponując pozytywny
model interakcji z partnerem przynosi wiele korzyści, poszerza kompetencje społeczne i osobiste
uczestników naszych zajęć.
Na zakończenie chcę podkreślić jeszcze jeden element, niezmiernie waŜny dla skutecznego
wspierania dzieci nadpobudliwych. Efekty terapii zarówno indywidualnej jak i grupowej są znacznie
trwalsze i maja szerszy zakres, jeśli rodzice współdziałają z terapeutą i są gotowi do zastosowania
wybranych wspólnie elementów i kontynuowania ćwiczeń w warunkach domowych. W terapii
indywidualnej zachęcam rodziców do aktywnego udziału w ćwiczeniach i zabawach. Natomiast po
zakończeniu obozów organizujemy spotkanie z rodzicami, na których prezentujemy dokumentację
audiowizualną wybranych zajęć oraz umoŜliwiamy kaŜdemu rodzicowi uzyskanie wskazówek do pracy
własnej z dzieckiem.
Wykład GraŜyny Redlisiak – pedagoga specjalnego, terapeuty, kinezjologia i instruktora Gimnastyki
Mózgu, redaktor naczelna czasopisma Polskiego Stowarzyszenia Kinezjologów „Impuls”, właściciel i
dyrektor Ośrodka Rekreacji, Terapii i Szkoleń „Amikur” –
Zgłoś jeśli naruszono regulamin