Geneza Bazyliki 1.pdf

(260 KB) Pobierz
Od IV wieku poza wielkimi założeniami na palnie centralnym zaczęły powstawać małe budowle
centralne przeznaczone specjalnie dla kultu. Nie służyły one zgromadzeniom gmin, lecz były to
m.in. baptysteria, w środku których znajdował się zagłębiony basen chrzcielny. Mogły to być
również memoriae budowane nad miejscami uświęconymi lub mauzolea, mieszczące sarkofag.
W Rzymie powstały trzy tego typu budowle wzniesione ku czci wielkich męczenników
stanowiące wyodrębnioną grupę bazylik o charakterze memorialnym, tj. bazylika przy via Appia,
San Lorenzo przy via Tiburtina oraz bazylika św. Agnieszki. Według opinii R. Krautheimera
bazyliki tego typu rzadko pełniły rolę kościoła, były to raczej kryte cmentarze. Inne stanowisko
zajmuje F. Deichmannn, który twierdzi, że główną ich funkcją była funkcja liturgiczna (liturgia
eucharystyczna odprawiana w dni rocznicowe przy grobach męczenników).
Mauzoleum Konstancji w Rzymie, Santa Constanza.
Bazylika Św. Agnieszki została wzniesiona przy via Nomentana i jest największą i
jednocześnie najpóźniej wzniesioną bazyliką memorialną w Rzymie. Treść dedykacji, jaka
zawarta jest w manuskrypcie Prudencjusza wymienia jako fundatora Konstancję, córkę
Konstantyna, żonę Cezara Gallusa. Trudno jest jednoznacznie określić datę powstania bazyliki.
Budowę prawdopodobnie rozpoczęto w roku 337 – data pierwszego wdowieństwa Konstancji, a
przed 350 rokiem - data małżeństwa z Gallusem, po którym wyjechała na Wschód i tam
przebywała do śmierci, tj. 354. Całość założenia nawiązuje do budowli przy via Labicana, gdzie
bazylika połączona została z mauzoleum Heleny. Podobnie przy bazylice Św. Agnieszki zostało
wzniesione ogromne mauzoleum, w którym to w porfirowym sarkofagu, pokrytym reliefem ze
scenami winobrania została złożona Konstancja.
Bazylikę z mauzoleum połączono dwueksedrowym narteksem. W okresie
pokonstantyńskim służyło jako kościół lub jako baptysterium. Santa Constanza bardzo dobrze
oddaje charakter kościołów centralnych. Wnętrze mauzoleum podzielono okręgiem promieniście
ustawionych podwójnych kolumn na dwie części. Kolumny utrzymane w stylu korynckim, z
łukiem pomiędzy nimi, podtrzymuję kolistą podstawę kopuły, która nakryta dachem
namiotowym rozpina się nad okrągłą salą centralną. Dokoła biegnie niższe obejście z wieloma
niszami w murze, które cztery, sprowadzone do kształtu absydy, zaznaczają lekko plan krzyża.
Dwanaście wielkich okien umieszczonych w bębnie kopuły rzuca na nawę główną mocne
światło, uwydatnione jeszcze dodatkowe przez kontrast z zaciemnionym obejściem.
Niższe obejście o kolebkowym sklepieniu pokryte zostało mozaiką o ornamentach
geometrycznych oraz roślinnych: kompozycja rozrzuconych gałązek, kwiatów i ptaków. Spotkać
można sceny z winobrania z amorkami – odpowiednik dekoracji znalezionych na sarkofagu
zmarłej Konstancji. W partii wyższej pierwotna mozaika się nie zachowała.
Dwie małe apsydialne nisze boczne zdobią mozaikowe sceny figuralne. Pierwsza z nich
ukazuje popularny w końcu IV wieku temat Traditio Legis , czyli przekazywanie Prawa przez
Chrystusa Piotrowi. Jest to najstarszy przykład mozaik tego tematu w sztuce. Pośrodku sceny
Chrystus w aureoli, z podniesioną prawą ręką w geście triumfalnym, rzymskiego boga – słońca,
przekazuje lewą ręką Piotrowi rozwinięty zwój. Apostoł na znak czci – zgodnie z cesarskim
ceremoniałem dworskim - przejmuje zwój osłoniętymi tkaniną dłońmi. Paweł stoi z drugiej
strony Chrystusa i wznosi prawą rękę w hołdowniczym geście aklamacji. Temat ten
jednoznacznie podkreśla bezpośrednie pochodzenia od Boga biskupiej władzy Piotra i jego
następców w stolicy Cesarstwa. Kompozycję zamykają dwie palmy i dwie budowle nie mające
jednak charakteru bram Jeruzalem i Betlejem.
Druga z mozaik posiada dwie interpretacje. Pierwsza z nich ukazuje scenę Traditio
Clavium , w której Chrystus siedzący na błękitnym globie jako władca kosmosu na tle palm,
przekazuje Piotrowi podchodzącemu ze spowitymi rękami klucze. Pawła tu nie ma, co może być
konsekwencją błędnej rekonstrukcji oryginalnego stanu mozaiki. Według drugiej wersji Bóg
przekazuje Mojżeszowi Prawo. Obie z tych mozaik wykazują ślady późniejszych renowacji oraz
ich kompozycja znajduje potwierdzenie na reliefach sarkofagowych z lat 360 – 370.
Bazylika Św. Pudenciany w Rzymie
Bazylika Pudenciany (Pudencjanny) w Rzymie powstała na skutek przebudowy
ogromnego pomieszczenia termalnego pochodzącego z II w. tzw. Titulus Pudensa i zachowuje w
swoich murach partie jego dawnych konstrukcji. Sala długości około 27 m i szerokości 9 m,
zakończona z węższych boków wyokrąglonymi ścianami, posiadała wydzielone słupami
obejście szerokości około 2 m. W środkowej część znajdował się basen, który został pokryty
posadzką mozaikową z motywem splecionych ze sobą delfinów. Titulus Pudensa służył jako sala
liturgiczna do czasów pontyfikatu Syrycjusza, kiedy to nastąpiła jego przebudowa w bazylikę
Pudencjanny. Przeprowadzono wówczas daleko idące zmiany, polegające na przedłużeniu
kościoła w kierunku wschodnim, dodając w długości osi po dwie kolumny z każdej ze stron.
Przedłużenie kościoła pociągnęło za sobą zmiany polegające na wymianie stropu oraz wymianie
dotychczasowych słupów na kolumny. Ustawione kolumny spowodowały powstanie typowego
trójnawowego kościoła z drewnianą konstrukcją dachu. Wyokrąglenie ścian dawnej sali
termalnej od strony zachodniej przemieniono w apsydę zamurowując okna i tworząc nad nimi
konchę, którą ozdobiono mozaiką. Mozaika, datowana inskrypcją na rok 398 wg. Barbary
Filarskiej, jest najstarszym zachowanym przykładem dekoracji apsydy kościoła. Jastrzębowska
określa chronologię ów mozaiki na lata 384 – 399. Jest ona jednocześnie pierwszym
przedstawieniem Maiestas Domini , ukazujący Chrystusa jako władcę nieba i ziemi, któremu hołd
składa Kościół oraz cztery istoty apokaliptyczne. Chrystus ujęty został w pozycji siedzącej na
tronie, z otwartą księgą z napisem: „Dominus conservator ecclesiae Pudentianae” , co oznacza
„Pan opiekun kościoła Pudencji”, z krzyżem zdobionym drogimi kamieniami. Na tle nieba, po
obu stronach krzyża unoszą się cztery uskrzydlone istoty – człowiek, byk, lew i orzeł. U stóp
tronu, po obu jego stronach siedzą apostołowie, z prawej Piotr a z lewej Paweł. Głowy ich są
koronowane przez stojące za nimi kobiety. Mozaika utrzymana została jeszcze w tradycjach
sztuki rzymskiej, widocznych zwłaszcza w perspektywicznym potraktowaniu przestrzeni,
ukazując jednocześnie nowe rozwiązania kompozycyjne głównej osi z trzykrotnym powtórzeniu
postaci Chrystusa, jako Baranka ofiarnego, władcy oraz triumfu Krzyża. Ukazany triumf
Chrystusowy, osadzony na tle niebiańskiego miasta Jerozolimy posiada wielowarstwową
symbolikę. Po dodaniu czterem adorującym postaciom ksiąg uzyskamy powszechne w
ikonografii symbole ewangelistów. Niewiasty koronujące Piotra i Pawła są personifikacją dwóch
kościołów: pogańskiego i żydowskiego.
Marta Józefecka
Bibliografia
1977
Kłosińska J.
Sztuka bizantyńska , Warszawa.
1983
Filarska B.
Początki architektury chrześcijańskiej , Lublin.
1988
Jastrzębowska E.
Sztuka wczesnochrześcijańska , Warszawa.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin