Najważniejsze realizacje sztuki doby Ottonów(1).doc

(78 KB) Pobierz
Najważniejsze realizacje sztuki doby Ottonów

Najważniejsze realizacje sztuki doby Ottonów.

 

SZTUKA OTTOŃSKA

( LUDOLFINGOWIE: dynastia saska )

Umowna nazwa, jaką określa się działalność artystyczną na obszarze Świętego Cesarstwa Rzymskiego w latach ok. 950-1050. Sztuka ottońska włączana jest do okresu przedromańskiego i uważana za jeden z przejawów tzw. renesansu ottońskiego.                                                                                                Główne aspekty polityki i ideologii ważące na sztuce: tendencja do wzmocnienia władzy centralnej, uzależnienie papiestwa od cesarstwa (walka o inwestyturę), odbudowa Imperium Romanum (odbudowa w innym duchu niż z czasów karolińskich ).                                                                                                 Cesarstwo Karola Wielkiego zaczęło rozpadać się po jego śmierci. Proces ten przypieczętowany został przez traktat z Verdun z 843 roku, który doprowadził do podziału na Franków wschodnich i zachodnich. Sytuacja na tych terenach stała się niestabilna ze względu na wewnętrzne walki o władzę i najazdy zewnętrzne Normanów, Saracenów i Węgrów, co wpłynęło także na sztukę i budownictwo, które przez niemal sto lat przeżywały upadek. Druga połowa X wieku przyniosła jednak pozytywne zmiany – po okresie kryzysu po rozpadzie Cesarstwa Karolingów następowało stopniowe polepszanie się warunków życia i odnowienie zorganizowanego życia politycznego i społecznego. Otton I Wielki został koronowany w 962 roku w Rzymie na cesarza Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego. Jego cesarstwo obejmowało jednak tylko wschodnią część dawnego państwa Karolingów, a zachodnią dzisiejszych Niemiec. Władzę po Ottonie I objęli kolejni przedstawiciele dynastii Ludolfingów: Otton II, Otton III i Henryk II Święty. Od imion pierwszych trzech władców pochodzi określenie ottońska. Ożywienie gospodarcze, wzrost demograficzny, a przede wszystkim wysiłki cesarzy, zmierzające ku ożywieniu tradycji Akwizgranu i Rzymu doprowadziły do rozkwitu sztuki.                                                             Działalność artystyczna skupiała się głównie na architekturze, malarstwie (w szczególności książkowym), złotnictwie i rzeźbie. Sztuka ottońska była ściśle związana z dworem. Nie wykroczyła poza granice niemieckie, a jej głównymi ośrodkami stały się Hildesheim i Magdeburg. Inspiracje czerpała z jednej strony ze sztuki karolińskiej, z drugiej z antyku oraz Bizancjum, którego wpływy były wówczas silniejsze niż wcześniej. Związane to było z małżeństwem Ottona II z bizantyńską księżniczką Teofano.                                                                                            Główne cechy:                                                                                                                                       – normatywna (podporządkowana zasadom, tak jak doktryna polityczna)                                                                                                                                              statyczna, powolna w rozwoju                                                                                                                                              – struktura pionowa (zhierarchizowana)                                                                                                                                  – dworska, arystokratyczna                                                                                                                                          – państwowa (społeczeństwo scentralizowane)                                                                                                                                           jednolity, rozpoznawalny styl                                                                                                                            – mniej dynamiczna niż karolińska                                                                                                                                   – oparta na programie                                                                                                                                                – silnie związana z mecenatem cesarskim i biskupim                                                                                                        – sięgnięcie do wzorców karolińskich                                                                                                                                  – wpływy bizantyjskie (o wiele mniejsze niż antyku)                                                                                                                                                                    – zapożyczenie ikonografii chrześcijańskiej – bizantyjskiej                                                                                               – styl ottoński stworzył podwaliny sztuki średniowiecznej  

ARCHITEKTURA

Wśród stosowanych wówczas typów kościołów znajdowały się budowle centralne oraz budowle na planie podłużnym, niemal wyłącznie bazyliki, na ogół bez sklepienia, z transeptem, prostokątnym prezbiterium (chórem), czasem emporami nad nawami bocznymi. W okresie ottońskim ustalił się zwyczaj wydzielania kwadratu, tworzącego się na skrzyżowaniu naw z transeptem (najstarszy przykład – kościół św. Michała w Hildesheim), który stał się modułem, na którym opierano rzut poziomy budowli. Sklepienia nadal były stosowane tylko w kryptach, nawach bocznych lub budowlach centralnych. Nawa główna miała strop lub otwartą więźbę dachową; problem przesklepienia nawy głównej został rozwiązany dopiero w okresie romańskim. Stosowana była przemienność podpór międzynawowych, filarów i kolumn: tzw. nadreńska (A-B-A) i saska (A-B-B-A).                                                                                                                                       • Główne cechy:                                                                                                                                                 nieskrępowane, ogromne rozmiary                                                                                                                                  – monumentalizm bryły zew. i wnętrza                                                                                                                                   – nie posiada zew. i wew. rozczłonkowania bryły                                                                                                                               – gładkie połacie stropu                                                                                                                                                       – monotonia                                                                                                                                                                         – alternacja podpór                                                                                                                                                                – westbau (część zachodnia pozostaje dominująca)- następuje redukcja westwerku do westbau                                                                                                                   – krypty

* Gernrode, kościół św. Cyriaka                                                                                                                              Fund. 959, margrabia Gereon, krótka, trzynawowa bazylika z transeptem, transept z apsydami, kryta stropem na module czworoboku, dostawione prezbiterium zamknięte apsydami, trzy kondygnacje korpusu: strefa arkad, empor i strefa okienna, westbau z dobudowaną w 1 poł. XII wieku apsydą.

* Paderborn, kaplica św. Bartłomieja                                                                                                      Fund. 1017, najstarszy kościół halowy w Niemczech, warsztat z Grecji, wpływy wschodnie: bizantyjskie kapitele, krótki korpus-duża apsyda, surowość, lekko ociosane kamienie.

* Kolonia, kościół benedyktynów, p.w. św. Pantaleona

984-1000, prywatna fundacja cesarzowej Teofanu- znajduje się tu jej sarkofag, założenie monumentalne, w większości odbudowane, pierwotnie był to kościół salowy z pseudotranseptem, od zachodu uproszczony westwerku, pokryta stropem, wnętrze ascetyczne, elewacja członowana fryzem arkadowym, dwie zaokrąglone wieże przy wejściu.

 

* Reichenau, Oberzell, kościół klasztorny św. Jerzego

896-913, bazylika kolumnowa, stropowa, założenie dwuchórowe, pseudotransept z wydzieloną przysadzistą wieżą na skrzyżowaniu, podwyższony chór wschodni na skutek krypty, kielichowe głowice kolumn.

 

* Hildesheim, kościół benedyktynów p.w. św. Michała

Pocz. bud. 1010, I kons. 1022, II kons. 1033, fund. Biskupa Bernwarda, apogeum architektury ottońskiej, pochowany jest tu bp. Bernward, bazylika trójnawowa, dwuchórowa z kryptą, założona na module kwadratowym jako symbol krzyża, bryła zdecydowanie geometryczna, addycyjna, saska alternacja podpór, malowany strop, kapitele Bernwarda: kostkowe, za ołtarzem mieściła się kolumna Bernwarda, galerie zw. emporami anielskimi (wsparte na 9 kolumnach mających symbolizować 9 chórów anielskich).

 

MINIATORSTWO

 

– duża produkcja miniatorska

– skryptoria klasztorne (już nie pałacowe)

– stylistyka: dążenie do syntetycznego wyrazu, płaskie i neutralne tło, mocny kontur sylwetek, koncepcja gestów: sztywne pozy, odchodzą od historycznego przekazu, wizjonerstwo, głowy, dłonie i oczy nieproporcjonalnie duże w stosunku do reszty ciała (wpływy Bizancjum), oszczędna narracja.

– najw. skryptoria w Reichenau, Trewirze, Echternach i Kolonii.

 

• Skryptorium w TREWIRZE

 

* Registrum Gregorii

983-985, zbiór listów papieża Grzegorza Wielkiego, maksymalne uproszczenie, wyrazistość, neutralne tło, mocne kontury, sztywne i hieratyczne pozy, duch syntetycznego wizjonerstwa.

Świetność Trewiru związana jest z biskupem Egbertem.

Miniatury: Hołd czterech prowincji.

 

• Skryptorium w REICHENAU

 

* Kodeks biskupa Egberta

980-990, mnisi Karal i Heribert, wizerunki Ewangelistów, miniatury o tematyce Chrystologicznej, kompozycje strefowe, pastelowe tło.

Miniatury: Nawiedzenie św. Elżbiety, Zwiastowanie pasterzom i Boże Narodzenie.

 

      Tzw. GRUPA LIUTHARDA: brak realizmu, silny wpływ Bizancjum.

 

       * Ewangeliarz Liuthara

        990, wizerunek koronacyjny Ottona III: propaganda cesarza jako obcującego z Bogiem, cesarz na

        usługach Boga, dwie postaci symbolizujące stan duchowny i dwie stan rycerski.   

 

        * Ewangeliarz Ottona III

        Kon. X w., nowa surowa ikonografia w przedstawieniach ewangelicznych, obramienie

        architektoniczne, rytm pionów, izokefalizm, amor vacui, przedstawienia ewangelistów jako

        wizjonerów w mandorli.

        Miniatury: Zwiastowanie, Pokłon Trzech Króli, Uzdrowienie niewidomego, Ewangeliści.

        Oprawa złotnicza: bogata, ale też surowa, geometryczna z plakietą bizantyńską ze sceną koimesis:

        Zaśnięcie Marii.

        

    * Apokalipsa bamberska

         1000-1020, 50 miniatur całostronicowych, wizjonerstwo, konwencja a nie realizm, sceny odrealnione,

         stylistyka tradycji lokalnej połączonej z tradycją bizantyńską, bardzo kolorowe i przedstawieniowe.

         Miniatury: Niewiasta i Smok, Wielka Nierządnica, Sąd Ostateczny.

 

         * Perykopy Henryka II

          Ok. 1010, arcydzieło malarstwa ottońskiego, styl oszczędny i powściągliwy, 28 całostronicowych

          miniatur, układy pasowe lub na całą stronę, sylwetka konturowa, geometryczne opracowanie fałd.

          Miniatury: scena dedykacyjna: koronowanie przez Chrystusa  z Hołdem prowincji, Ukrzyżowanie,

          Pokłon Trzech Króli.

          Oprawa złotnicza: inkrustowana klejnotami i 12 emaliowanymi wizerunkami Apostołów z plakietą

          karolińską z przedstawieniem Ukrzyżowania z kości słoniowej.

 

• Skryptorium w ECHTERNACH

 

* Codex Aureus Eptenracensis

Ok. 1030, 60 stron malarskich, kosztowny: purpura i złoto, jaskrawa kolorystyka, pasowy układ czytany od góry, oprawa złotnicza – warsztat złotniczy Egberta.

 

RZEŹBA I ZŁOTNICTWO

 

• Trewir: warsztat złotniczy EGBERTA

 

* oprawa Codex Aureus z Echternach

983-991, najwspanialsza oprawa ottońska, kaboszony i filigran, podział krzyżowy z centralną plakietą z kości słoniowej, emaliowane plakietki, trybowane wyobrażenia figuralne, przedstawienie Ottona III i Teofanu.

 

      Tzw. relikwiarze mówiące

 

        * Relikwiarz św. Andrzeja (relikwiarz Egberta)

        Przed. 993, w kształcie stopy, relikwiarz sandału albo stopy św. Andrzeja, ołtarz przenośny i

        relikwiarz, znajdował się w nim również włos z brody i łańcuch św. Piotra, technika emalii i filigranu.

        * Relikwiarz gwoździa

        Przed. 988, zawiera główkę gwoździa z krzyża Pańskiego.

        * Relikwiarz laski św. Piotra

        ok. 988, cząstka pastorału bogato zdobiona emalią, filigranem i kaboszonami, zawiera 10

        trybowanych popiersi papieży i arcybiskupów Trewiru.

 

• Fulda

 

* Antependium Bazylejskie

1019, fund. Cesarza Henryka i Kunegundy za uzdrowienie przez św. Benedykta, przedstawienie dedykacyjne: para cesarska u stóp Chrystusa, brak przestrzenności, wydłużone figury.

* Pala d’ Oro,

1 ćw. XI w., w chórze kaplicy pałacowej w Akwizgranie, pierwowzory karolińskie: kwatery związane z medalionami.

 

• Essen fundacje opatki Matyldy

 

* Krzyż procesyjny zw. Pierwszym Krzyżem Matyldy lub Krzyżem Ottona i Matyldy,

974-1011.

* Krzyż procesyjny zw. Drugim Krzyżem Matyldy, 974-1011.

* świeczniki opatki Matyldy.

* Złota Madonna z Essen

Kolonia 973-982, figura kultowa, Maria jako Królowa nie Nowa Ewa.

 

• Hildesheim fundacje biskupa Bernwarda

 

* Kolumna Bernwarda z cyklem Chrystologicznym, ok. 1030.

* Świeczniki Bernwarda, ok. 1000.

* tzw. Kosztowny Ewangeliarz Bernwarda, ok. 1015.

* Drzwi z brązu Bernwarda

1015, pierwsze brązowe drzwi ze scenami figuralnymi i rzeźbiarskimi, skrzydło lewe: historia upadku ludzkości, prawe: sceny Zbawienia i łaski, forma impresjonistyczna, różna głębokość reliefu, horror vacui.

* Pióro pastorału Bernwarda, pocz. XI w.

 

• Insygnia ottońskie: Korona Ottona III (kon. X w.), Reichskreuz: Krzyż Konrada II (1024), Krzyż Lotara ( 1000).

       

Krucyfiks arcybiskupa Gerona w Katedrze w Kolonii

975, najstarszy monumentalny krucyfiks, umieszczono w nim hostię i relikwie Krzyża św., przebity czterema gwoździami, wzdęty brzuch.

 

 

SZTUKA PÓŹNOOTTOŃSKA

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin