adhd.doc

(71 KB) Pobierz
ANKIETA

Program pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo

w Szkole Podstawowej Nr 312

 

 

Cele:

1.     Umożliwienie uczniom z ADHD optymalnego funkcjonowania                       w warunkach szkolnych.

2.     Rozpowszechnienie wśród nauczycieli wiedzy na temat istoty ADHD oraz metod i sposobów radzenia sobie z problemem.

3.     Ujednolicenie oddziaływań nauczycieli i rodziców (szkoły i domu).

 

Założenia programu:

 

1.     Definicja pojęcia[1]

Nadpobudliwość psychoruchowa nazywana inaczej ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zespół cech zachowania, który dotyczy czynności psychicznych i motorycznych. Istnieją trzy grupy objawów charakterystycznych dla nadpobudliwości:

·        nasilone zaburzenia uwagi, czyli niemożność jej skoncentrowania

·        nadmierna impulsywność,

·        nadmierna ruchliwość

 

Dzieci z ADHD są niespokojne, mają trudności z pozostaniem na miejscu w klasie, łatwo rozpraszają się, nie potrafią zaczekać na swoją kolej, sprawia im trudność zastosowanie się do kolejnych instrukcji. Często przerzucają się z jednej działalności do drugiej, są nadmiernie gadatliwe, przeszkadzają innym, wydaje się, że nie słuchają tego, co się do nich mówi.

 

Zaburzenia uwagi charakteryzują się rozwojowo krótkim czasem skupienia uwagi, trudnościami w koncentracji, trudnościami w wybraniu najważniejszego w danej sytuacji bodźca oraz łatwym rozpraszaniem się pod wpływem zewnętrznych bodźców. Dzieci te  często gorzej radzą sobie w klasie, osiągają słabsze postępy i mają gorsze kontakty z nauczycielami.

 

Problemy z impulsywnością i kontrolą swoich zachowań wiążą się z wykonywaniem przez dziecko czynności bez przewidywania, jakie mogą być tego następstwa i to zarówno w stosunku do samego siebie jak i innych. Mają kłopoty z wykonaniem długoterminowych i złożonych prac. Są bardziej gadatliwe, przerywają innym, nie czekają na swoją kolej w grupowych sytuacjach.. Mają  krótszy okres odwlekania działania i czekania na pochwałę.

Nadruchliwość jest to nadmierna ruchliwość dziecka, niepołączona z wykonywaniem przez niego zadania, która jest irytująca i dokuczliwa dla osób będących  wokół niego.

 

Dzieci z zespołem nadpobudliwości mają dużo mniejszą szansę odniesienia sukcesu, ponieważ zazwyczaj ich możliwość skoncentrowania się na zadaniu czy też umiejętność zachowania się zgodnie z przyjętymi w społeczeństwie czy nawet grupie zasadami jest niewystarczająca. Ogólnie przyjęty jest pogląd, iż nadruchliwość, sama w sobie, powoduje dużo mniejsze konsekwencje w porównaniu z brakiem zdolności do skupienia uwagi i nadmierną impulsywnością. W zależności od poziomu rozwoju i wieku łatwo zauważalnymi problemami stają się: frustracja, nagłe wybuchy złości, brak umiejętności kierowania grupą, upór, zaciętość, duża labilność nastroju, odrzucenie przez rówieśników oraz niska samoocena. W szkole dzieci z zespołem nadpobudliwości nie są w stanie skupić się na pracy, co prowadzi do pogorszenia ich wyników w nauce, a w konsekwencji do wcześniejszego zakończenia edukacji oraz do konfliktów z nauczycielami oraz z rodzicami.

 

Obecnie uważa się, że przyczyną tego zespołu jest odmienny sposób dojrzewania układu nerwowego. Spowodowane jest to zmianami w obrębie materiału genetycznego, co z kolei powoduje zmiany pracy niektórych struktur mózgu, a w konsekwencji zaburzenia procesów psychicznych. Za takim wyjaśnieniem przemawia obserwowany przebieg zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, czyli zmniejszanie się nasilenia lub ustępowanie objawów wraz z wiekiem u dużej liczby dzieci.

 

2.     Wskazówki dla nauczycieli

Pracę z dzieckiem nadpobudliwym należy zacząć od akceptacji jego odmienności i zrozumienia, że być może nigdy nie będzie uczniem, który nie sprawia problemów. Zrozumienie tego faktu powinno prowadzić do dopasowania wymagań do realnych możliwości dziecka.

Nadpobudliwość powoduje, iż dziecko :

·        nie słyszy ok. 50 proc. tego co się do niego mówi

·        zapamiętuje ok. 50 proc. tego co usłyszało

·        nie przewiduje następstw różnych zjawisk np. związku między swoim zachowaniem a reakcjami innych

·        zna zasady, ale nie potrafi zastosować ich w codziennym życiu

·        nie potrafi zaplanować i zorganizować tego, co ma robić.

Możemy mu pomóc jeśli:

·        określimy spójne i proste reguły

·        zaplanujemy dokładnie to co ma robić

·        określimy jasne oczekiwania

·        ustalimy konsekwencje jego zachowań (nagrody, pochwały                                i konsekwencje złamania reguł).

Co każdy nauczyciel może zrobić, gdy w jego klasie jest uczeń nadpobudliwy psychoruchowo?

·        posadź dziecko w pobliżu swojego biurka lub tablicy (najlepiej na pierwszej ławce), plecami do reszty klasy, w towarzystwie dobrych uczniów (ale nie najlepszych przyjaciół), z daleka od łatwo rozpraszających elementów ( okno, drzwi)

·        zapewnij mu dużą ilość wzmocnień (stosuj więcej pochwał niż kar, unikaj krytykowania i ironicznych uwag)

·        gdy łatwo się rozprasza podczas lekcji, często włączaj go aktywnie do uczestnictwa w zajęciach, pozwól mu wyjść po kredę lub zmoczyć gąbkę lub wyjść z ławki i usiąść w kąciku

·        dostosuj zadania do jego możliwości (jedno zadanie w jednym czasie, dodatkowy czas), nakierowuj uwagę i przywołuj dziecko do rzeczywistości ( wskazuj palcem polecenia, przywołuj je po imieniu, proś o powtórzenie polecenia), sprawdzaj, czy zrozumiało polecenie, wracaj do punktów opuszczonych przez nie w pracy pisemnej ( sprawdź czy umie materiał, czy zapomniało wykonać zadanie)

·        jeśli dziecko ma problemy z wykonaniem zadania na siedząco, pozwól wykonać je na stojąco lub pół siedząco

·        zgadzaj się na posiadanie przez dziecko na lekcji przedmiotów do rozładowania napięcia np. gumy do żucia, miękkiej piłki gumowej, picia

·        dostarczaj informacji zwrotnych na temat zachowania, ustal żelazne, stałe i natychmiastowe konsekwencje zachowań dziecka, ustal z uczniem indywidualny system znaków przypominających mu o spokojnym siedzeniu w ciszy np. wyciągnięta ręka lub dotknięcie jego ławki

·        ustal realistyczne wymagania dotyczące utrzymania porządku przez dziecko np. na ławce nie więcej niż trzy przedmioty

·        zmniejsz mu ilość materiału do przepisania z tablicy lub książki

·        wydawaj kierowane bezpośrednio do niego krótkie konkretne polecenia, określające co ma zrobić

·        nie przeciwstawiaj go klasie

·        zrób je odpowiedzialnym za jakiś niewielki fragment klasowego życia np. dbanie o kwiaty, by czuło się potrzebne

·        gdy dziecko wybucha, reaguj natychmiast, ale spokojnie (nie podnoś głosu), jeśli zachowuje się niegrzecznie, by zwrócić na siebie uwagę, zwracaj na niego uwagę tylko wtedy, gdy stosuje się do twoich poleceń

·        zwracaj uwagę na wszystkie rzeczy, które dziecko robi dobrze tego dnia, nie zapominaj nawet o drobiazgach tj. posprzątanie po sobie ławki, pomoc koledze, chwal, gdy w trudnych sytuacjach zachowało się spokojniej niż zwykle

·        prowadź z dzieckiem zeszyt dobrych zachowań, pod koniec dnia lub lekcji porozmawiaj z nim o tym, co dobrego zdarzyło się tego dnia, dokładnie opisz zachowanie, które ci się podobało np. mów: „podoba mi się, że skończyłeś wszystkie dzisiejsze zadania” (a nie: „świetnie”), chwal natychmiast jak tylko zauważysz właściwe zachowanie, staraj się, by w twojej pochwale nie było elementów krytyki np. nie mów: „Powinieneś mieć zawsze taki porządek jak dziś”- mów: „Twój stolik jest doskonały”

·        nie wypowiadaj polecenia, jeśli nie wiesz czy je wyegzekwujesz i wtedy, gdy dziecko nie może się oderwać od tego, co w danej chwili robi

·        wypowiadaj polecenia stanowczo, a nie w formie próśb, w danej chwili wydawaj tylko jedno polecenie i poproś ucznia, by je powtórzył

·        nie prowadź długich dyskusji- dziecko powinno mieć możliwość wypowiedzenia się na temat zaistniałej sytuacji, nie dyskutuj jednak na temat zasadności reguł i poleceń. Jeżeli czasem wydaje ci się to konieczne, przeprowadź rozmowę w spokojnej atmosferze, a nie bezpośrednio po niepożądanym zachowaniu.

 

3.     Wskazówki dla rodziców

 

Pamiętaj, że zachowanie Twojego dziecka to nie jego zła wola, lecz objaw nadpobudliwości psychoruchowej. Jednak należy pamiętać, że ADHD to problem, a nie wymówka- należy odróżnić zachowania dziecka spowodowane nadpobudliwością od nieposłuszeństwa czy niechęci.

Jeśli Twoje dziecko jest nadpobudliwe psychoruchowo, pamiętaj, że:

·        Twoja reakcja na jego niewłaściwe zachowanie powinna być: szybka (natychmiast po przewinieniu), skuteczna ( czyli doprowadzona do końca), sprawiedliwa (odpowiednia do przewinienia tzn. nie zabieraj mu wszystkich przyjemności, bo nie chciało posprzątać w pokoju- to zbyt surowa kara ani nie zakazuj obejrzenia jednej bajki, bo pobił kolegę- twoja reakcja jest zbyt łagodna), słuszna ( związana z rzeczywistym przewinieniem dziecka), słowna ( kary cielesne to nie metoda wychowawcza), stanowcza ( to Ty decydujesz o zasadach w domu)

·        nie prowadź długich dyskusji- dziecko powinno mieć możliwość wypowiedzenia się na temat zaistniałej sytuacji, nie dyskutuj jednak na temat zasadności reguł i poleceń. Jeżeli czasem wydaje ci się to konieczne, przeprowadź rozmowę w spokojnej atmosferze, a nie bezpośrednio po niepożądanym zachowaniu.

·        powiedz jak dziecko powinno się zachować, zanim zrobi coś nie tak

·        oceniaj zachowanie swojego dziecka, a nie jego osobę ( „ nie podoba mi się, że głośno krzyczałeś na ulicy” a nie: „Jesteś koszmarny”), pokaż jak naprawić zło, pozwól mu ponieść konsekwencje swego zachowania

 

·        nie słuchaj protestów, krzyków, niegrzecznych słów- spokojnie powtórz polecenie kilka razy, odeślij do bezpiecznego, cichego, nudnego miejsca na kilka minut, aż nie przestanie się złościć lub płakać

·        przekazuj konkretne, rzeczowe komunikaty- pamiętaj, że nadpobudliwemu dziecku łatwiej coś zrobić niż nie zrobić ( ogranicz zakazy do minimum- mów: „ Zachowuj się cicho”, a nie : „Nie krzycz”)

·        nie wypowiadaj polecenia, jeśli nie wiesz czy je wyegzekwujesz i wtedy, gdy dziecko nie może się oderwać od tego, co w danej chwili robi

·        wypowiadaj polecenia stanowczo, a nie w formie próśb, w danej chwili wydawaj tylko jedno polecenie i poproś dziecko, by je powtórzyło

·        gdy odrabia lekcje lub się uczy, wybierz mu cichy, spokojny kąt z dobrym oświetleniem, wyznacz mu stały czas na naukę, sprawdź czy ma potrzebne przybory, dopilnuj by na biurku leżało tylko to, co będzie mu w tej chwili potrzebne

·        zapytaj swoje dziecko, co jest zadane, czy wie, co ma zrobić (jeśli nie, zasugeruj kontakt z kolegą)

·        przejrzyj zadanie domowe , ale go nie rób

·        nawiąż stały kontakt z nauczycielem i kontroluj, a potem omawiaj z dzieckiem jego przygotowanie do lekcji

·        sprawdź jak najkorzystniej uczy się Twój syn czy córka (czy łatwiej zapamiętuje słysząc czy widząc informacje)

·        chwal dziecko za dobrze wykonaną pracę

 

Gdzie możesz znaleźć pomoc?

·        Centralna Wojskowa Przychodnia Lekarska ul. Koszykowa 78                       tel. 0-22 684 60 65

·        Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego AM ul .Marszałkowska 24          tel. 0-22 522 74 00

·        Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży IPN, ul. Sobieskiego 9                    tel. 0-22 458 26 31

·        Osiedlowy Ośrodek Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży                   ul. Cybisa 7

      tel. 0-22 644 83 18

·        Poradnia Psychiatryczna dla Dzieci i Młodzieży Instytut Pediatrii CZD       al. Dzieci Polskich 20

      tel. 0-22 815 71 61

·        Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży ul. Paca 40,          tel. 0-22 810 44 36

·        Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży ul. Jagiellońska 34,

     tel.0-22 619 42 31

·        Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży                                  ul. Szlenkierów 10,

      tel.0-22 862 33 39

·        Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży                                   ul. Kochanowskiego 4

     tel. 0-22 839 38 13

 

Metody wdrażania programu:

1.     Przedstawienie programu do zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną SP 312.

2.     Rozpowszechnienie programu wśród wychowawców (odpowiedzialni twórcy programu).

3.     Udostępnienie programu lub jego elementów nauczycielom, głównie ankiety i wskazówek do pracy (odpowiedzialni wychowawcy).

4.     Konsekwentne wprowadzanie programu.

5.     Prowadzenie zajęć specjalistycznych przez osoby przygotowane do pracy z dziećmi z ADHD.

6.     Monitorowanie zachowania uczniów z zastosowaniem zasad oceniania (załącznik do WSO).

7.     Zachęcanie wychowawców do wstępnej diagnozy dzieci pod kątem ADHD

8.     Współpraca z rodzicami:

a)     zorganizowanie dla rodziców spotkania z psychologiem z PPP w celu poznania istoty ADHD i metod pracy w domu.

b)    zachęcanie rodziców do wstępnej diagnozy ich dzieci pod kątem ADHD na podstawie obserwacji nauczycieli

c)     udostępnienie rodzicom wskazówek do pracy z ich dziećmi w domu opracowanych w programie

d)    konsultacje z wychowawcą 1 raz w tygodniu

 

 

Ewaluacja programu

1.     Obserwacja przebiegu realizacji programu

              (osoby odpowiedzialne I. Kurzejewska, B. Wrzosek).

2.     Analiza dokumentacji

              (osoby odpowiedzialne B. Bryła, M. Maj).

3.     Wywiady z nauczycielami

              (osoby odpowiedzialne N. Koperska,               A. Smoliga).

4.     Wywiady z dziećmi i ich rodzicami

              (osoby odpowiedzialne B. Bala, J. Ajdacka).

5.     Modyfikacja programu w oparciu o zastosowane metody badawcze                   i wyniki tych czynności na zakończenie roku szkolnego

              (osoby odpowiedzialne I. Kurzejewska, B. Wrzosek).

ZAŁĄCZNIK NR 1

Załącznik do WSO Szkoły Podstawowej nr 312

 

Zasady wystawiania ocen z zachowania dla uczniów z orzeczeniem o zespole nadpobudliwości psychoruchowej (AD/HD)

 

 

Nadpobudliwość psychoruchowa, rozumiana medycznie, oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli zespół hiperkinetyczny, będący schorzeniem, mającym charakterystyczne objawy i wymagającym odpowiedniego leczenia.[2]

Nadpobudliwość, w dużym uproszczeniu, można sprowadzić do odmiennej pracy mózgu, która uniemożliwia dziecku kontrolowanie swoich zachowań, a więc także kontrolowanie uwagi ruchów. Dziecko nadpobudliwe ma za mało zdolności do wewnętrznej kontroli i hamowania. Tak rozumiana nadpobudliwość jest pewną stałą cechą dziecka, która może zmieniać się w miarę, jak ono dorasta. Może być różnie wyrażona w zależności od sytuacji.

W związku z tym, że problem nadpobudliwości psychoruchowej coraz częściej występuje wśród populacji dzieci, podjęliśmy działanie niezbędne w takiej sytuacji, tj. opracowanie zasad oceniania zachowania uczniów z AD/HD.

 

 

  1. Zachowanie dziecka z AD/HD jest oceniane według indywidualnie opracowanych dla niego kryteriów;
  2. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin