PLAN ZAJĘĆ ŚWIETLICY NA ROK 2006/2007
PROPOZYCJETEMATYCZNE
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
ZAJĘCIA LITERACKIE
ZAJĘCIA TECHNICZNO-PLASTYCZNE
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
SPORTREKREACJATURYSTYKA
1. Witamy w świetlicy:- zaprowadzenie dokumentacji;
- wspomnienia z wakacji.
Świetlica miejscem zabawy i wypoczynku.
Upiększanie zagospodarowywanie. Wykonanie nowej dekoracji z udziałem dzieci.
Opracowanie wspólnie z dziećmi regulaminu świetlicy.
- Zapoznanie z biblioteczką świetlicy i prenumerowanymi czasopismami.Zabawy słowne- zbieranie słownictwa dotyczącego lata, wakacji ; góry, morze, jeziora-oglądanie widokówek i map zwrócenie uwagi na położenie na mapie i piękno tych okolic.
- Przyniesienie do świetlicy pamiątek z wakacji typu: muszelki, kamyki, szyszki, zasuszone rośliny, pocztówki.
- Wykonanie ozdobnego pudełka lub torebki dla zebranych okazów.
- Praca plastyczna pt. „Mój najpiękniejszy dzień na wakacjach”.
Śpiewanie piosenek poznanych w czasie wakacji z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- Zwiedzanie szkoły zapoznawanie się z rozkładem pomieszczeń.Poznawanie okolicy szkoły – spacery.
2. Moja koleżanka, mój kolega, moja klasa.
- integracja grupy świetlicowej;
- chrzest świetlicowy.
Wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców – zabawy w kręgu.-kształtowanie wstępnych umiejętności społecznych(słuchanie, rozpoczynanie rozmowy, zadawanie pytań, dziękowanie , przedstawianie się , proszenie o pomoc, przyłączanie się) . Poznawanie rozkładu zajęć w świetlicy.--
Wybór nazwy grupy i samorządu świetlicy.
Wybór piosenki świetlicowej.
Prezentowanie swojej osoby w formie występu przed grupą w świetlicy, przedstawianie innych osób zaznaczanie ich mocnych stron, mówienie komplementów)
Praca plastyczna „Ja i moja rodzina”.
Odrysowywanie dłoni, wpisywanie imienia i rysowanie tego co najbardziej lubię.
- Nauka pląsu „Tańczymy labada”
- Nauka piosenki świetlicowej.
Zabawa z piłką „Poznajemy swoje imiona”.
3. Bezpieczna droga do szkoły.
Pogadanka dotycząca bezpiecznego poruszania się po ulicy, zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi – wykorzystanie gry planszowej „Gra o kartę rowerową”.
Poznanie znaków drogowych – wykorzystanie zestawów „Znaki drogowe”. Rozmowy z dziećmi na temat zachowania bezpieczeństwa w budynku szkolnym oraz w wypadku samodzielnego pobytu w domu-wykorzystanie kasety z filmem o bezpieczeństwie przygotowanej przez Stołeczną Komendę Policji
Czytanie opowiadania „Rowerem do szkoły”, „Słoń cyklista”.
Wykonywanie znaków drogowych. – różnymi technikami plastycznymi.
Wykonanie makiety– skrzyżowanie – praca zbiorowa.
Ruch uliczny przy muzyce. Bawimy się w pieszych, samochody i policjanta.
Spacer –prawidłowe przechodzenie przez ulicę (sygnalizacja świetlna i pasy) Znaki drogowe znajdujące się w pobliżu szkoły.
4. Nasza okolica
Sprzątanie świata
Zapoznanie z planem Fordonu.Poznanie nazw ulic i ich lokalizacja.Zapoznanie z najważniejszymi budowlami i zabytkami Bydgoszczy Zabawy z matematyką zwiane z planem miasta-pojęcie skali, pomniejszanie i powiększanie.Zapoznanie z pojęciem recyklingu.
Opowiadanie o swoim najbliższym otoczeniu.
Wykonanie gazetki o Bydgoszczy. Wykorzystanie widokówek i wycinków prasowych.
Wykonanie makiety osiedla, praca plastyczna na temat „mój widok z okna”
Wykonywanie ozdób z surowców wtórnych i naturalnych
Zabawa ze śpiewem „Mam chusteczkę haftowaną...”
Wycieczki po osiedlach ze szczególnym uwzględnieniem nazw ulic.
Sprzątamy teren wokół szkoły ( udział w ogólnopolskiej akcji „sprzątanie świata”).
5. Kącik regionalny.
Zapoznanie z tradycjami regionalnymi Bydgoszczy i okolic – Kujawy, Pomorze, Pałuki
Biskupin – najstarsze siedlisko Słowian. Poznanie ciekawostek z naszego regionu.
Czytanie legend ludowych wg R. Kuczmy i J. Deremy.oraz legend o Bydgoszczy
Prezentowanie Biskupina na podstawie zdjęć i przewodnika.
Mapa plastyczna województwa Kujawsko – pomorskiego – herb Bydgoszczy.
Wykonywanie makiety osady Biskupin.
Słuchanie nagrań piosenek ludowych
z naszego regionu.
Stare zabawy ludowe ze śpiewem i pląsami np. „Budujemy mosty”, „Jawor”
Zabawy ruchowe. nauka prostych elementów tańca ludowego.
6. Złota polska jesień.
Zagadki i rebusy matematyczne, zadania z treścią.
Pogadanka na temat przemijających pór roku i cech charakterystycznych jesieni. Gromadzenie słownictwa do tematu „Jesień”. Zbieranie i rozpoznawanie liści kasztanowca klonu , brzozy. Poznawanie kwiatów jesiennych; astry chryzantemy, wrzos.
Rozwijanie logicznego myślenia, pamięci, spostrzegawczości.
Czytanie opowiadania z Pętliczka „Jesienne kasztany”.
Praca plastyczna malowana farbami „Pejzaż jesienny”.
Wykorzystanie liści – wycinanie, malowanie, układanie bukietów.
Graficzne przedstawianie treści zadań.
Kompozycje symetryczne.
Mozaiki z figur geometrycznych.
Zajęcia ruchowe przy muzyce Vivaldiego „Cztery pory roku” - naśladowanie ruchem opadających liści, wiejącego wiatru z wykorzystaniem chustek.
Spacery do lasu - przyniesienie gałęzi i liści do zajęć plastycznych.
Matematyczne zabawy ruchowe na boisku.
Rozpoznawanie okręgu, koła i promienia.
7. Dzień Komisji Edukacji Narodowej.
Pogadanka na temat pracy nauczyciela, swobodne wypowiedzi dzieci.
Moja wymarzona szkoła.
Redagowanie życzeń okolicznościowych.
Czytanie opowiadania „Nasza pani.”
Kwiatek dla mojej pani, pana – zajęcia praktyczne.
Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
Zabawy ruchowe „Komórki do wynajęcia”, „Lisek „
8. Poszukiwanie oznak jesieni w ogrodzie.
Poznawanie kolorów w j. angielskim
Rozmowa kierowana na temat zmian zachodzących w przyrodzie.
Zapoznawanie z odpowiednikami kolorów w j. angielskim. Dopasowywanie nazw do kolorów i odwrotnie.
Czytanie wierszy o tematyce jesiennej – „Na straganie”- przygotowanie inscenizacji
.
Prace plastyczne – martwa natura – kompozycja z warzyw.
Personifikacja warzyw, nadawanie im twarzy, ubieranie w resztki materiałów i bibułę- przygotowanie do inscenizacji.
Tworzenie nowych kolorów z barw podstawowych nazywanie ich po angielsku.
Nauka piosenki „Witaminki”
Nauka piosenki „Red and yellow, blue and green...”
Zabawa ruchowa – „Sałatka jarzynowa”.
Gimnastyka z elementami jogi dla dzieci.
Utrwalanie kolorów w zabawie ruchowej z piłką.
9. Owoce naszych sadów.
Oglądanie filmu „W sadzie”.
Układanie krzyżówki z hasłem – jesień, grzybobranie.
Kompot wieloowocowy – zajęcia praktyczne.
Kompozycje owocowe – malowanie farbami.
Sałatka owocowa – wspólnie przygotowujemy deser.
Utrwalanie piosenki „Witaminki”
Zabawy w rozpoznawanie owoców różnymi zmysłami z zawiązanymi oczami.
10. Jakie grzyby zbieramy w naszych lasach.
Tr...
Floranka