PLAN ZAJĘĆ ŚWIETLICY NA ROKJ 2006-7.doc

(112 KB) Pobierz
PLAN ZAJĘĆ ŚWIETLICY NA ROKJ 2004/2005

PLAN ZAJĘĆ ŚWIETLICY NA ROK 2006/2007

PROPOZYCJE
TEMATYCZNE

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

ZAJĘCIA LITERACKIE

ZAJĘCIA TECHNICZNO-PLASTYCZNE

ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE

SPORT
REKREACJA
TURYSTYKA

1. Witamy w świetlicy:
- zaprowadzenie dokumentacji;

- wspomnienia z wakacji.

Świetlica miejscem zabawy i wypoczynku.

Upiększanie zagospodarowywanie. Wykonanie nowej dekoracji z udziałem dzieci.

Opracowanie wspólnie z dziećmi regulaminu świetlicy.

- Zapoznanie z biblioteczką świetlicy i prenumerowanymi czasopismami.
Zabawy słowne- zbieranie słownictwa dotyczącego  lata, wakacji ; góry, morze, jeziora-oglądanie widokówek i map zwrócenie uwagi na położenie na mapie i piękno tych okolic.

- Przyniesienie do świetlicy pamiątek z wakacji typu: muszelki, kamyki, szyszki, zasuszone rośliny, pocztówki.

- Wykonanie ozdobnego pudełka lub torebki dla zebranych okazów.

- Praca plastyczna pt. „Mój najpiękniejszy dzień na wakacjach”.

Śpiewanie piosenek poznanych w czasie wakacji z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

- Zwiedzanie szkoły zapoznawanie się z rozkładem pomieszczeń.
Poznawanie okolicy szkoły – spacery.

2. Moja koleżanka, mój kolega, moja klasa.

- integracja grupy świetlicowej;

- chrzest świetlicowy.

Wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców – zabawy w kręgu.-kształtowanie wstępnych umiejętności społecznych(słuchanie, rozpoczynanie rozmowy, zadawanie pytań, dziękowanie , przedstawianie się , proszenie o pomoc, przyłączanie się) . Poznawanie rozkładu zajęć w świetlicy.--

Wybór nazwy grupy i samorządu świetlicy.

Wybór piosenki świetlicowej.

Prezentowanie swojej osoby w formie występu przed grupą w świetlicy, przedstawianie innych osób zaznaczanie ich mocnych stron, mówienie komplementów)

Praca plastyczna „Ja i moja rodzina”.

Odrysowywanie dłoni, wpisywanie imienia i rysowanie tego co najbardziej lubię.

- Nauka pląsu „Tańczymy labada”

- Nauka piosenki świetlicowej.

Zabawa z piłką „Poznajemy swoje imiona”.

3. Bezpieczna droga do szkoły.

Pogadanka dotycząca bezpiecznego poruszania się po ulicy, zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi – wykorzystanie gry planszowej „Gra o kartę rowerową”.

Poznanie znaków drogowych – wykorzystanie zestawów „Znaki drogowe”. Rozmowy z dziećmi na temat zachowania bezpieczeństwa w budynku szkolnym oraz w wypadku samodzielnego pobytu w domu-wykorzystanie kasety z filmem o bezpieczeństwie przygotowanej przez Stołeczną Komendę Policji

Czytanie opowiadania „Rowerem do szkoły”, „Słoń cyklista”.

Wykonywanie znaków drogowych. – różnymi technikami plastycznymi.

Wykonanie makiety– skrzyżowanie – praca zbiorowa.

Ruch uliczny przy muzyce. Bawimy się w pieszych, samochody i policjanta.

Spacer –prawidłowe przechodzenie przez ulicę (sygnalizacja świetlna i pasy) Znaki drogowe znajdujące się w pobliżu szkoły.

4. Nasza okolica

 

 

 

 

 

 

 

                 Sprzątanie świata                                                                                                                                                                                                             

Zapoznanie z planem Fordonu.
Poznanie nazw ulic i ich lokalizacja.
Zapoznanie z najważniejszymi budowlami i zabytkami Bydgoszczy Zabawy z matematyką zwiane z planem miasta-pojęcie skali, pomniejszanie i powiększanie.
Zapoznanie z pojęciem recyklingu.

Opowiadanie o swoim najbliższym otoczeniu.

Wykonanie gazetki o Bydgoszczy. Wykorzystanie widokówek i wycinków prasowych.

Wykonanie makiety osiedla, praca plastyczna na temat „mój widok z okna”

 

Wykonywanie ozdób z surowców wtórnych i naturalnych

Zabawa ze śpiewem „Mam chusteczkę haftowaną...”

Wycieczki po osiedlach ze szczególnym uwzględnieniem nazw ulic.

 

 

 

Sprzątamy teren wokół szkoły    ( udział w ogólnopolskiej akcji „sprzątanie świata”).

5. Kącik regionalny.

Zapoznanie z tradycjami regionalnymi Bydgoszczy i okolic – Kujawy, Pomorze, Pałuki

Biskupin – najstarsze siedlisko Słowian.   Poznanie ciekawostek z naszego regionu.

Czytanie legend ludowych wg R. Kuczmy i J. Deremy.oraz legend o Bydgoszczy

 

Prezentowanie Biskupina na podstawie zdjęć i przewodnika.

Mapa plastyczna województwa Kujawsko – pomorskiego – herb Bydgoszczy.

Wykonywanie makiety osady Biskupin.

Słuchanie nagrań piosenek ludowych

z naszego regionu.

Stare zabawy ludowe ze śpiewem i pląsami np. „Budujemy mosty”, „Jawor”

 

 

 

 

Zabawy ruchowe. nauka prostych elementów tańca ludowego.

6. Złota polska jesień.

 

 

 

 

 

 

 

Zagadki i rebusy matematyczne, zadania z treścią.

Pogadanka na temat przemijających pór roku i cech charakterystycznych jesieni. Gromadzenie słownictwa do tematu „Jesień”.  Zbieranie i rozpoznawanie liści kasztanowca klonu , brzozy. Poznawanie kwiatów jesiennych; astry chryzantemy, wrzos.

 

 

Rozwijanie logicznego myślenia, pamięci, spostrzegawczości.

Czytanie opowiadania z Pętliczka „Jesienne kasztany”.

Praca plastyczna malowana farbami „Pejzaż jesienny”.

Wykorzystanie liści – wycinanie, malowanie, układanie bukietów.

 

 

Graficzne przedstawianie treści zadań.

Kompozycje symetryczne.

Mozaiki z figur geometrycznych.

Zajęcia ruchowe przy muzyce Vivaldiego „Cztery pory roku” - naśladowanie ruchem opadających liści, wiejącego wiatru z wykorzystaniem chustek.

Spacery do lasu - przyniesienie gałęzi i liści do zajęć plastycznych.

 

 

 

 

Matematyczne zabawy ruchowe na boisku.

Rozpoznawanie okręgu, koła i  promienia.

7. Dzień Komisji Edukacji Narodowej.

Pogadanka na temat pracy nauczyciela, swobodne wypowiedzi dzieci.

Moja wymarzona szkoła.

Redagowanie życzeń okolicznościowych.

Czytanie opowiadania „Nasza pani.”

 

Kwiatek dla mojej pani, pana – zajęcia praktyczne.

Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

Zabawy ruchowe „Komórki do wynajęcia”, „Lisek „

8. Poszukiwanie oznak jesieni w ogrodzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznawanie kolorów w j. angielskim

Rozmowa kierowana na temat zmian zachodzących w przyrodzie.

 

 

 

 

 

 

 

Zapoznawanie z odpowiednikami kolorów w j. angielskim. Dopasowywanie nazw do kolorów i odwrotnie.

Czytanie wierszy o tematyce jesiennej – „Na straganie”- przygotowanie inscenizacji

 

 

 

 

 

 

.

Prace plastyczne – martwa natura – kompozycja z warzyw.

Personifikacja warzyw, nadawanie im twarzy, ubieranie w resztki materiałów i bibułę- przygotowanie do inscenizacji.

 

Tworzenie nowych kolorów z barw podstawowych nazywanie ich po angielsku.

Nauka piosenki „Witaminki”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauka piosenki „Red and yellow, blue and green...”

Zabawa ruchowa – „Sałatka jarzynowa”.

Gimnastyka z elementami jogi dla dzieci.

 

 

 

 

Utrwalanie kolorów w zabawie ruchowej z piłką.

9. Owoce naszych sadów.

Oglądanie filmu „W sadzie”.

Układanie krzyżówki z hasłem – jesień, grzybobranie.

Kompot wieloowocowy – zajęcia praktyczne.

Kompozycje owocowe – malowanie farbami.

Sałatka owocowa – wspólnie przygotowujemy deser.

Utrwalanie piosenki „Witaminki”

Zabawy w rozpoznawanie owoców różnymi zmysłami z zawiązanymi oczami.

10. Jakie grzyby zbieramy w naszych lasach.

 

 

 

 

 

 

 

Tr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin