Podstawa interpretacji tekstu.doc

(93 KB) Pobierz

Instrukcja:

Przed przystąpieniem do odpowiedzi na zawarte w teście pytania, proponujemy krótką relaksację przy poniższym zadaniu. Krótki list należy przepisać odręcznie na gładkiej kartce papieru (nie w kratkę, ani nie w linie). W miejsce adresata (litera X) możesz wpisać osobę, którą znasz. Nie zapomnij także o własnym podpisie!

 

Droga/i X,

Dziękuję za pozdrowienia z Kazimierza. Wygląda na to, że dobrze się bawiłaś/eś. Szkoda, że nie mogłam/em z Tobą pojechać, szczerze żałuję. Niestety w tym samym czasie zachorował mój kot Putek i nie mogłam/em go tak zostawić. Biedaczysko nabawiło się przeziębienia i cały czas spało w koszyku. Wszyscy przeżyliśmy chwile grozy. Nie wybaczyłbym/abym, gdyby coś mu się stało. Chyba to rozumiesz?

Znowu nie udało nam się spędzić wspólnych wakacji. Może w przyszłym roku wreszcie gdzieś razem wyjedziemy.

Pozdrawiam .......... (podpis)

 

Podstawa interpretacji testu

 

1.Określ pochylenie pisma

 

        a. w lewą stronę
Pochylający pismo w lewą stronę to ludzie ostrożni i kontrolujący swoje emocje, w kontaktach z innymi są pełni rezerwy i sprawiają wrażenie zadzierających nosa. Kierują się częściej rozumem niż emocjami. Często są dobrymi organizatorami. Ich uwaga skierowana jest na własne wnętrze w celu stałej analizy własnego postępowania, co powoduje mniejsze zainteresowanie światem zewnętrznym. Najczęściej otoczenie odbierają jako wrogo nastawione i przyjmują postawę obronną.

        b. proste
Pismo pod kątem 90 stopni znamionuje ludzi rozsądnych, dobrych organizatorów, mało spontanicznych w działaniu. W kontaktach z innymi wyraźnie kierują się umiarem i logiką. Osoba pisząca pismem prostym stara się utrzymać dystans wobec otoczenia oraz zachować niezależność.

        c. w prawą stronę
Ludzie pochylający pismo w prawo, są ekstrawertykami którzy uwielbiają działać. Posiadają duży temperament, bardzo łatwo tracą kontrolę działając emocjonalnie. Do życia podchodzą z entuzjazmem. Pragną wolności i niezależności, łatwo ulegają cudzym wpływom. Są ciekawi świata zewnętrznego. Ich działania głównie determinowane są przez uczucia. Często najpierw coś zrobią, a potem zastanawiają się nad konsekwencjami swojego działania.

        d. zmienne
Piszący ze zmiennym pochyleniem pisma są ludźmi chwiejnymi, pełnymi obaw i sprzeczności. W zależności od nastroju mogą łatwo zmieniać zdanie. Można podejrzewać u nich silną nerwicę.

 

2. Określ wielkość akcentów górnych pisma (akcenty górne to górne części takich liter jak np. l, k, h, t)

        a. duże
Duże akcenty górne liter znamionują ludzi ambitnych, przebojowych, często pragnących władzy i prestiżu czasem, w zależności od ich kształtu, marzycieli i lekkoduchów. Przesadne wyeksponowanie elementów nadlinijnych podpowiada nam, że autor rękopisu może być przesadnie ambitny. W połączeniu z innymi cechami grafologicznymi może informować o fanatycznym zainteresowaniu religią lub jakąkolwiek inną ideą.

        b. nie wyróżniające się

 

3. Określ wielkość akcentów dolnych pisma (akcenty dolne to dolne części liter takich jak np. p, j, q, j)

        a. duże
Duże akcenty dolne liter podpowiadają dużą siłę wewnętrzną oraz umiejętność radzenia sobie w życiu z przeciwnościami losu, w praktycznych jego aspektach. Występują u ludzi potrafiących zarobić duże pieniądze. Ludzie ci mają też większy potencjał seksualny.

        b. nie wyróżniające się

 

4. Określ wielkość wstęgi (wstęga to środkowa część liter, bez części wystających do dołu i do góry)

        a. duża
Duża wstęga w piśmie podpowiada nam zwykle, że autor tego pisma jest człowiekiem zdecydowanym, śmiałym i przedsiębiorczym. Koncentruje się głównie na aktywnym życiu. Raczej nie filozofuje, wśród zawodów wybiera taki, który pozwala na bycie ważnym i widocznym, jednocześnie dobrze wynagradzanym.

        b. nie wyróżniające się
Duża wstęga zwykle jest ściśle powiązana z inną cechą grafologiczną, jaką jest wielkość liter. Dlatego cechy pisma dużego i dużej wstęgi są bardzo zbieżne.

 

5. Określ wielkość liter

        a. duże (środkowa część małych liter o wysokości powyżej 4.5 - 5 mm, dużych zaś od 9 do 12 mm)
Pismo duże jest cechą męską. Ktoś piszący duże litery z reguły jest człowiekiem dynamicznym, lubi być ważny i zapełniać swoją osobowością nie tylko przestrzeń kartki papieru, ale i przestrzeń życiową. Biznesmeni, politycy, artyści, ludzie piastujący stanowiska publiczne zwykle piszą pismem dużym. Duże pismo oznacza też często większą namiętność, śmiałość, przebojowość. Duże pismo może też wskazywać na przesadność, zadufanie i autorytarność.

        b. małe (wysokość środkowej części małych liter nie przekracza 2.5 mm, duże zaś mają wysokość od 6 do 9 mm)
Małe pismo jest nierozłącznie związane z kobiecością i delikatnością. Cechuje ludzi skromnych, niepozornych, podatnych, ukrytych, introwertycznych w zachowaniu i ostrożnych. Zwykle są to ludzie bardziej rozsądni, krytyczni i nieśmiali. Ludzie piszący pismem małym potrafią znacznie lepiej koncentrować się na detalach i częściej interesują się techniką architekturą, matematyką, itp.

        c. zmienne wielkości liter
Zmienna wielkość liter cechuje ludzi niespokojnych, którzy przejawiają duże ambicje i zakłóconą równowagę wewnętrzną. Często piszą w ten sposób ludzie poszukujący, twórczy i utalentowani artystycznie.

 

6. Określ szerokość pisma

        a. szerokie (zamaszyste)
Pismo szerokie jest typowe dla ludzi przebojowych i popędliwych. Szerokie pismo to również dynamiczne i optymistyczne nastawienie do życia, twórcze i zdecydowane działanie. Człowiek, który pisze pismem szerokim, posiada również szeroki gest i rozeznanie w życiu, chciałby wpływać na szerokie audytorium.

        b. wąskie
Pismo wąski należy interpretować jako niechęć do wychylania się na zewnątrz, mały dynamizm, lęk przed działaniem, niepewność wewnętrzna. Jest to swoiste skrępowanie liter w czasie ich kreślenia i podobne skrępowanie człowieka w działaniu i myśleniu

        c. inne

 

7. Określ nacisk pisma

        a. silny
Silny nacisk podkreśla dynamiczność w działaniu oraz dużą siłę psychiczną. Informuje o dużej zmysłowości i niezależności w działaniu, wzmacnia również agresję

        b. bardzo silny (zostawiający na kartce wyżłobienia tak bardzo głębokie, że powodujące przerwanie kartki)
Nacisk bardzo silny, sugeruje zwykle bardzo silne zaburzenia psychiczne, zaburzenia w koordynacji ruchów

        c. słaby (nie pozostawia śladu na drugiej stronie kartki)
Pismo o słabym nacisku interpretuje się to jako oznakę słabszej kondycji fizycznej, większej wyobraźni oraz mniejszej sile woli. Dodatkowo informuje o mniejszej wytrwałości i większej podatności na wpływy

        d. zmienny
Nacisk zmienny jest typowy dla ludzi o zmiennych nastrojach. Łatwo się zapalają do nowych pomysłów, aby jeszcze przed zakończeniem ich realizacji popaść w stan apatii i znudzenia, a w niedługim czasie zapalić się do kolejnej idei. Mogą mieć kłopoty z koncentracją. Często ich niestałość i brak silnej woli jest powodem konfliktów z otoczeniem.

 

8. Określ wygląd lewego marginesu

        a. równy
Margines lewy równy pisze człowiek fasadowy, potrafiący na zewnątrz zaprezentować się jako silny i stabilny. Człowiek zdyscyplinowany, potrafiący utrzymać wizerunek swojej osoby na zewnątrz.

        b. falujący
Margines lewy falujący cechuje ludzi mających trudności z zachowaniem wizerunku wewnętrznej siły i zdecydowania. Taki człowiek jest zwykle wykorzystywany przez otoczenie i nie potrafi odmówić wykonania przysługi. Takie starania powodują zwiększone napięcie i nerwowość.

        c. rozszerzający się ku dołowi
Margines lewy rozszerzający się ku dołowi jest objawem trwonienia pieniędzy oraz kłopotów z oszczędzaniem. Zwykle tak piszą ludzie impulsywni.

        d. zwężający się ku dołowi
Jeżeli margines lewy zwęża się ku dołowi, autora rękopisu cechuje lęk przed ludźmi lub kłopoty finansowe. Często lękliwość i pesymizm wywoływane są niedawno przebytymi problemami natury finansowej. Dodatkowo osoba ta postrzega świat jako smutny, szary i pełen niebezpieczeństw. Niechętnie ryzykuje, by znów nie odnieść porażki.

        e. inny

 

9. Określ szerokość lewego marginesu

        a. szeroki
Szeroki margines z lewej strony cechuje ludzi otwartych, tolerancyjnych, dobrych obserwatorów, osób nieśmiałych. Jest symbolicznym oddaniem miejsca (pola) do zaprezentowania się przez inne osoby.

        b. wąski
Margines lewy wąski jest symbolicznym przytulaniem się do brzegu kartki. Oznacza lęk, poczucie niepewności, chęć ukrycia swojego wnętrza przed światem. Czasem świadczy o przesadnej oszczędności w wydawaniu pieniędzy lub kłopotach finansowych.

        c. inny

 

10. Określ szerokość prawego marginesu

        a. szeroki
Margines prawy szeroki jest symbolicznym wyrazem wewnętrznej niepewności i braku wiary we własne możliwości. Długość linii pisma jest odzwierciedleniem działania. Jeżeli kończona jest zbyt wcześnie, to w życiu osoby tak piszącej wiele spraw pozostaje nie załatwionych do końca.

        b. wąski
Margines prawy wąski mówi o tym, że ktoś w ten sposób piszący posunął się trochę za daleko. Przeszedł pewną barierę. Interpretuje się to jako częste przemyślenia natury egzystencjalnej. Taki człowiek potrafi zapalić się do jakiegoś pomysłu, ale kiedy na drodze stanie przeszkoda przychodzi zwątpienie i marazm.

        c. inny

 

11. Określ wygląd prawego marginesu

        a. równy i zwarty
Margines prawy równy i zwarty jest wynikiem umiejętnego przenoszenia wyrazów i trafnej oceny długości wyrazów. Umiejętne przenoszenie wyrazów, to umiejętne przenoszenie spraw, których nie możemy skończyć dzisiaj na dzień następny. Wyrównany, zwarty margines informuje o sile wewnętrznej.

        b. poszarpany

        c. inny

 

12. Określ szerokość górnego marginesu

        a. szeroki
Osoby pozostawiające górny margines szeroki bezkrytycznie zgadzają się z władzą i przełożonymi. Dodatkowo mają silne zahamowania i niskie poczucie własnej wartości.

        b. wąski
Margines górny wąski jest wyraźną chęcią podkreślenia własnej wartości i walki z autorytetami. Często tak piszący ludzie wybierają wolne zawody, lub sami są właścicielami firm. Zwykle żyją w napięciu i są nerwowi.

        c. inny

 

13. Określ wygląd linii wierszy pisma

        a. opadające
Linie wierszy opadające są wzmocnieniem cech przypisanych dla marginesu prawego wąskiego. Dodatkowo informują o silnych stanach depresyjnych. Jeśli pismo nie mieści się w linii i na krawędzi kartki biegnie stromo w dół, może sugerować myśli samobójcze. Można to porównać do układu ust w depresji - opadające kąciki ust.

        b. wznoszące się
Linie wznoszące się, są typowymi cechami pisma ludzi ambitnych, o dużych aspiracjach, aktywnych w działaniu. Osoba pisząca wyraża swoje optymistyczne i radosne usposobienie, przebojowość i zuchwałość. Autor takiego pisma jest człowiekiem niezwykle dynamicznym, będzie zachęcał otoczenie do działania, do coraz to nowych przedsięwzięć. Osoby piszące 'do nieba' są tak mocno zdeterminowane potrzebą działania, że każdą przeszkodę będą usuwały w celu zapewnienia sobie pola do dalszej realizacji ogromnych ambicji i nieokiełznanego optymizmu.

        c. falujące (przypominają falowanie wody)
Linie falujące podpowiadają zmienność nastrojów, podatność na wpływy, zarazem giętkość i zmysł dyplomatyczny.

        d. równe
Równe linie charakteryzują człowieka wewnętrznie silnego, pewnego siebie, o dużej konsekwencji w działaniu.

        e. inne

 

14. Określ odstęp między wierszami

        a. duży
Duży odstęp między wierszami wskazuje, że ów ktoś bardziej poważa cudze zamierzenia, nie dbając przy tym o własne interesy. Nierzadko jednak ludzie tacy bywają samotnikami, sporadycznie nawiązującymi kontakty z innymi.

        b. mały
Mały odstęp między wierszami wskazuje na przyjazne kontakty z ludźmi, chętne angażowanie się w niesienie bliźnim pomocy, co niekiedy prowadzi do zbyt częstego mieszania się w ich sprawy osobiste.

        c. inny

 

15. Określ sposób rozciągnięcia liter

        a. rozciągnięte ku górze ("ciążą" bardziej ku górze)
Jeżeli litery będą bardziej 'ciążyć' ku górze ( w tą stronę ulegając rozciągnięciu) oznacza to, że mamy do czynienia z kimś o zainteresowaniach intelektualnych, silnym charakterze lub idealistycznym podejściem do życia. Taką osobę najłatwiej zarazić entuzjazmem do realizacji rzuconego pomysłu. Litery rozciągnięte przesadnie w górę oznaczają kogoś niestałego, gadułę, który mimo wielu zalet niewiele w życiu osiąga.

        b. zbytnio rozciągnięte w dół
Litery zbytnio rozciągnięte w dół wskazują osobę bardzo wrażliwą lecz niezbyt życiowo zaradną.

        c. nie rozciągnięte

16. Określ krój i formę pisma

        a. okrągłe i pełne
Jeśli pismo jest okrągłe i pełne może to oznaczać wielką fantazję u tak kreślącego znaki. Taki ktoś zawsze w życiu znajduje wyjście z krytycznej sytuacji. Jednak w niektórych sytuacjach gubi orientację.

        b. wąskie
Jeśli pismo jest wąskie to taki ktoś ma wybujałą wyobraźnię. Przy korzystnym znaczeni innych składników nie można mu odmówić bystrości i rzeczowości.

        c. przesadnie zwarte.
Jeśli pismo jest przesadnie zwarte to wskazuje, że piszący wszystko traktuje powierzchownie. Pismo prawie nie połączone mówi zaś o kimś wewnętrznie pełnym niepokoju i niepewności.

        d. inny

 

17. Określ sposób łączenia liter

        a. pismo arkadowe (wyróżnikiem jest łuk arkadowy, czyli wypukły do góry)
Pismem arkadowym pisze człowiek działający formalnie. Zachowuje się uprzejmie i z dystansem. Ceni formy towarzyskie i konwenanse. Jest odporny na stresy i naciski z zewnątrz. Z wewnętrznymi problemami radzi sobie znacznie gorzej. Często choruje na choroby układu pokarmowego występujące na tle nerwowym.

        b. pismo girlandowe (przypomina graficznie puste naczynie gotowe do wypełnienia)
Osoba pisząca pismem girlandowym, jest gotowa przyjąć nowe poglądy i sugestie. Jest bardzo wrażliwa na wpływ środowiska zewnętrznego. Jest osobą życzliwą i serdeczną, zgodną i tolerancyjną. Często gadatliwą i łatwą w manipulacji, łatwowierną i miękką.

        c. girlandowo-arkadowe (rękopis rozpoczyna się girlandowo, a kończy arkadowo)
Pismo girlandowo-arkadowe jest to zwykle pismo należące do osoby towarzyskiej i spontanicznej w kontaktach, ale w dalszej części znajomości okazuje się, że wcale jej nie znamy i granica znajomości, przez tą osobę jest dokładnie określona i ściśle przestrzegana.

        d. arkadowo-girlandowe
Jeśli osoba pisząca zaczyna swój rękopis od wyrazu charakterystycznie arkadowego, aby pod koniec tego wyrazu wyraźnie kreślić litery typu girlandowego oznacza to bowiem, iż na początku znajomości taka osoba będzie nieufna, podchodziła z dystansem do otoczenia. Jednak w dalszej części znajomości okaże się człowiekiem serdecznym, pełnym ciepła i wrażliwości.

        e. kątowe (pozbawione łagodnych połączeń literowych)
Osoba pisząca pismem kątowym jest bardzo zdyscyplinowana i przeświadczona o własnej racji. Dodatkowo nie znosi sprzeciwu. Taki człowiek jest zazwyczaj surowy i wymagający i przeświadczony o swojej nieomylności. Posiada zdolności przywódcze. W pracy jest w nieustannym konflikcie z innymi, o ile mu się nie podporządkują.

        f. nitkowe (przypomina wijącego się węża)
Pismo nitkowe jest symbolem fałszu, krętactwa, nielojalności i sprytu. Dodatkowo osoba pisząca w ten sposób, posiada dużą inteligencję, zmysł dyplomatyczny, giętkość i dużą pomysłowość w rozwiązywaniu problemów. Człowiek taki nie lubi dyscypliny i odpowiedzialności.

        g. inne

 

18. Określ sposób łączenia liter c.d

        a. pismo łączne
Pismo łączne, to symboliczne łączenie poszczególnych zadań i czynności w spójną całość. Ludzie piszący w ten sposób są logiczni, konkretni, z większymi zdolnościami do syntezy. Potrafią punkt po punkcie realizować swoje cele, ale może im brakować spontaniczności - są bardziej schematyczni, mniej innowacyjni. Nie chcą korzystać z intuicji, nie dowierzają jej zasadności.

        b. pismo rozłączne

        c. inne

 

19. Określ czy w górnej części liter występują zapętlenia

        a. występują
Pętlice w górnej części liter interpretuje się jako marzycielstwo, wrażliwość, bogactwo wewnętrznych przeżyć, uczuciowość.

        b. nie występują
Brak pętlic górnych interpretuje się jako kontrolę sfery emocjonalnej i jej tłumienie. Świadczy o kierowaniu się bardziej rozsądkiem, niż uczuciami, czasem o niechęci do marzycielstwa.

 

20. Określ czy w środkowej części liter występują zapętlenia

        a. występują
Pętlice w środkowej części liter interpretuje się jako zmysłowość, egocentryzm, nawet czasem egoizm i przesadne zainteresowanie własnym 'ja'.

        b. nie występują

 

21. Określ czy w dolnej części liter występują zapętlenia

        a. występują
Pętlice w dolnej części liter interpretuje się jako dużą zmysłowości seksualność, jak i umiejętność czerpania z podświadomości sił do rozwiązywania problemów życiowych.

        b. nie występują
Brak pętlic dolnych, to brak możliwości rozwinięcia w pełni własnej seksualności, hamowanie instynktów, impulsów tkwiących w podświadomości. Należy to rozumieć, iż osoba tak pisząca bardziej zajęta jest pracą i robieniem kariery niż życiem osobistym.

22. Określ sposób stawiania kropki nad 'i'

        a. umiejscowiona blisko trzonka
Kropka nad 'i' umiejscowiona blisko trzonka oznacza osobę konkretną

        b. stawiana wysoko w górze
Kropka nad 'i' stawiana wysoko w górze - wrażliwą i delikatną

        c. normalnie

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin