Info oleje przekladniowe ford.pdf

(3315 KB) Pobierz
285026576 UNPDF
Partner konkursu
OLEJE PRZEKLADNIOWE
Dynamiczny rozwój pojazdów, charakterystyczny dla ostatnich dwu dekad wymusił podob-
ny proces w zakresie materiałów eksploatacyjnych, w tym zwłaszcza olejów przekładniowych.
Postęp techniczny, zwiększenie mobilności społeczeństw, jak również wzrost ich świadomości
ekologicznej spowodował, że oprócz skutecznego smarowania współpracujących powierzch-
ni, współczesny olej przekładniowy musi spełniać jeszcze wiele warunków, które nierzadko
w większym stopniu niż właściwości trybologiczne decydują o jego powodzeniu.
Stały rozwój konstrukcji przekładni wiąże się ze wzrostem ich wysilenia. Obecne tendencje do
konstruowania zespołów napędowych o mniejszych rozmiarach powodują, że współczesne
przekładnie są narażone na większe obciążenia cieplne i mechaniczne. Warunki pracy
sprawiają, że do wytworzenia współczesnych przekładni i ich elementów używa się materiałów
o zwiększonych wymaganiach eksploatacyjnych. Prawidłowe użytkowanie pojazdów zależy
również od zastosowania wysokojakościowych płynów eksploatacyjnych, wśród których
ogromną rolę odgrywają oleje. Odpowiednia jakość oleju przekładniowego jest niezbędnym
warunkiem sprawnej i długotrwałej pracy zespołu. Olej wpływa również w dużym stopniu na
hałaśliwość oraz zużycie paliwa.
Coraz większe moce przenoszone przez skrzynie biegów, dążenie do zminimalizowania ich
obsługi, tzn. do wydłużenia okresu pomiędzy wymianami oleju, kierunek projektowania, w którym
skrzynia jest napełniania raz na cały okres jej eksploatacji, coraz trudniejsze warunki eksploatacji
w strefach zimnych i gorących oraz podczas ciągnięcia przyczep, a także stawiające wyższe
wymagania nowe rozwiązania stosowane w skrzyniach biegów, mostach oraz przekładniach
automatycznych o płynnej zmianie przełożenia (CVT) wymagają olejów przekładniowych o po-
lepszonych właściwościach, co dotyczy zarówno pierwszego napełnienia skrzyni jak i prac
obsługowych w serwisach.
Metody stosowane przez producentów mechanizmów przeniesienia mocy zmieniły się
tak, że obecnie cechami charakterystycznymi oleju przekładniowego jest traktowanie oleju
przekładniowego jako integralnego elementu układu przeniesienia napędu, atrakcyjnego pod
względem technicznym, ekologicznym oraz ekonomicznym a przede wszystkim spełniającego
wymagania klientów.
285026576.048.png 285026576.059.png 285026576.069.png 285026576.080.png 285026576.001.png 285026576.002.png 285026576.003.png 285026576.004.png 285026576.005.png 285026576.006.png 285026576.007.png 285026576.008.png 285026576.009.png 285026576.010.png 285026576.011.png 285026576.012.png 285026576.013.png
 
Partner konkursu
Olej przekładniowy spełnia kilka podstawowych funkcji, które są pochodną oczekiwań od nowoczesnych
układów napędowych:
1. Zmiana biegów musi odbywać się łatwo i precyzyjnie
2. Przekładania musi pracować cicho
3. Straty mocy musza być minimalne, aby zachować oszczędność zużycia paliwa
4. Trwałość przekładni musi być równa żywotności pojazdu
Oznacza to, że wiele wymagań stawianych przed olejem, pozostaje w sprzeczności w stosunku do
pozostałych.
Pomyślmy... jeśli olej ma dobre własności smarne, to synchronizacja biegów nie jest zbyt efek-
tywna. Z drugiej strony wymagamy od oleju doskonałego smarowania w celu ograniczenia zużycia
współpracujących elementów i mechanizmów.
Oba te ważne wymagania pozostają ze sobą w sprzeczności, co zmusza producentów do przed-
stawiania olejów smarowych o najwyższych klasach jakości oraz o optymalnych charakterystykach
lepkościowych.
WYMAGANIA STAWIANE OLEJOM
Wymagania stawiane współczesnym olejom przekładniowym są bardzo wysokie, zróżnicowane, często
przeciwstawne. Oprócz klasycznych funkcji olejów, a więc:
zmniejszenia współczynnika tarcia,
uszczelniania,
chłodzenia,
oczyszczania smarowanych elementów z produktów ich zużycia,
ochrony przed korozją,
tłumienia drgań.
Muszą one spełniać specyiczne dodatkowe wymagania, do których należą:
nietoksyczność produktów oleju przepracowanego,
minimalne zmiany lepkości w czasie pracy przekładni, w zakresie od temperatury otoczenia do
około 150 o C przy pełnym obciążeniu,
jednocześnie mała lepkość i mała lotność,
285026576.014.png 285026576.015.png 285026576.016.png 285026576.017.png 285026576.018.png 285026576.019.png 285026576.020.png 285026576.021.png 285026576.022.png 285026576.023.png 285026576.024.png 285026576.025.png 285026576.026.png 285026576.027.png 285026576.028.png 285026576.029.png 285026576.030.png
 
Partner konkursu
płynność w niskiej temperaturze dla ułatwienia rozruchu i zapewnienia smarowania zimnej
przekładni,
utrzymanie dużej czystości, a w konsekwencji małe zużycie elementów przekładni,
odporność na tworzenie szlamów i osadów zarówno w niskiej, jak i wysokiej temperaturze,
brak oddziaływania na uszczelnienia przekładni, stykające się z olejem.
Różnorodność stosowanych przekładni, powoduje, ze w zależności od konstrukcji przekładni i jej rodza-
ju olej wpływa przede wszystkim na poprawną pracę w:
samych przekładni zębatych (przekładnie biegów, przekładnie główne, mechanizmy różnicowe),
łożyskach tocznych (koła zębate na wałkach skrzyni biegów, wałki skrzyń biegów, wałek atakujący
przekładni głównej)
łożyskach ślizgowych (koła przekładni skrzyń biegów, sworznie satelitów),
sprzęgłach ciernych (układy typu limited slip, sprzęgła i hamulce przekładni automatycznych)
sprzęgłach kłowych (blokady, układy przełączania biegów), synchronizatorów (układy przełączania
biegów),
mechanizmach przegubowych, układach sterujących (skrzynie automatyczne) połączeniach
wielowypustowych (układy przełączania biegów) itp.
W każdym z tych elementów olej pracuje inaczej. W przekładniach o zębach prostych najważniejsza
jest zdolność oleju do tworzenia trwałej warstwy bez udziału tarcia granicznego. W przekładniach
kołowo-łukowych, a zwłaszcza hipoidalnych ze względu na duże poślizgi olej musi też chronić materiały
współpracujące przy tarciu granicznym; podobnie rzecz ma się z łożyskami ślizgowymi. W wielowypus-
tach i sprzęgłach kłowych w grę wchodzi przede wszystkim tarcie graniczne, a w łożyskach tocznych
odporność na naciski. Olej musi też chronić przed korozją, także tą wywoływaną składem chemicznym
samego oleju, zapobiegać powstawaniu szlamów, wiązać, rozpuszczać i utrzymywać zanieczyszczenia
w stanie rozpuszczonym. W niektórych przypadkach bardzo ważna jest funkcja chłodzenia.
285026576.031.png 285026576.032.png 285026576.033.png 285026576.034.png 285026576.035.png 285026576.036.png 285026576.037.png 285026576.038.png 285026576.039.png 285026576.040.png 285026576.041.png 285026576.042.png 285026576.043.png 285026576.044.png 285026576.045.png 285026576.046.png 285026576.047.png
 
Partner konkursu
Lepkościowa klasyikacja olejów przekładniowych:
285026576.049.png 285026576.050.png 285026576.051.png 285026576.052.png 285026576.053.png 285026576.054.png 285026576.055.png 285026576.056.png 285026576.057.png 285026576.058.png 285026576.060.png 285026576.061.png 285026576.062.png 285026576.063.png 285026576.064.png 285026576.065.png 285026576.066.png
 
Partner konkursu
WYBIERAMY ODPOWIEDNI OLEJ
Olej do skrzyń biegów i układów zblokowanych
Synchronizowane skrzynie biegów wymagają zwykle olejów o klasie API GL-4 i SAE od 80W po xxW-90.
Jeśli chodzi o skrzynie rozdzielcze większość producentów przewiduje taki sam olej, jak w głównej skrzy-
ni biegów, choć są od tego wyjątki Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w których producent
zaleca tylko GL-4 może powodować problemy z utrudnioną zmiana biegów i prawidłową synchronizacją
na skutek pojawiającej się korozji chemicznej stopów metali kolorowych, np. brązowych synchroniza-
torów. Wyjątek stanowią oleje spełniające jednocześnie wymagania GL-4 i GL-5.
Zblokowane układy napędowe z przekładnią główną o kołach zębatych śrubowych traktuje się tak samo
jak standardową skrzynię biegów. W przypadku konstrukcji z przekładnią hipoidalną, biorąc pod uwagę
to, że względne przesunięcie osi przekładni jest niewielkie, za wystarczające można uznać standardowe
oleje klasy GL4 i GL5.
Zwykle do tej samej skrzyni można stosować dwa, trzy różne oleje np. – Castrol TAF-X 75W-90 GL4/GL-
5, Castrol SMX-S 75W-85 GL-3/GL-4, Castrol EP 80W GL-4
285026576.067.png 285026576.068.png 285026576.070.png 285026576.071.png 285026576.072.png 285026576.073.png 285026576.074.png 285026576.075.png 285026576.076.png 285026576.077.png 285026576.078.png 285026576.079.png 285026576.081.png 285026576.082.png 285026576.083.png 285026576.084.png 285026576.085.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin